Re: how to kortsluiting opsporen.
RS_Patrick schreef:
cittaghostracer schreef:
toen heb ik ff 30 km zonder zekering gereden ongeveer(nooit doen, want je cdi moet worden gevoed door je accu heb ik net gehoord van me dealer:P)
CDI word helemaal niet door de Accu gevoed, maar door een speciaale aparte spoel onder het vliegwiel die de condensators van spanning voorziet (groene draadje)
Leuk trukje is dat met dat lampje maar als mijn dealer bij mijn brommer zo mijn kortsluiting gaat opzoeken scheld ik hem gelijk verot en kom ik er nooit meer trug.
Zekering zit er niet voor niks in om de stroom te verbreken!
Als die niet doorbrand bij kortsluiting dan smelt gewoon een gedeelte van je draadboom.
Je kan veel beter een paar zekeringetjes (10 amp.) hebben en dan 1 voor 1 alles aan en uit doen tot dat hij door brand, dan weet je ook gelijk wat het veroorzaakt.
Maar een digitaal multimetertje kost nog minder als 10 euro bij de Gamma, Karwei of Praxis hoor... zeker de moeite waar om er gewoon eentje te halen.
Sorrie dat ik zo zeik hoor, maar dit vind ik echt domme acties helemaal van een dealer.
das ook nie erg snugger eigenlijk wat je daar zegt... haal je ff 10ampere zekering... komt tog opt zelfde neer, hij brand niet zo gauw door, en kan dus nog steeds schade aanrichten... maar het verschil is dat je dat bij zo'n lampje net iets eerder ziet dat er kortsluiting is...omdat er LICHT vanaf komt;) je ziet de stroom die de schade aanricht dus niet door je zekering schieten he...
en m'n dealer doet dit normaal zelf ook met een multi meter, maar aangezien ik vroeg of hij nog een manier wist om het thuis zelf te kunnen doen, en hij me dat diggie liet zien, d8 ik...hey, dat is nie veel werk om te maken, maar kan wel aardig wat mensen helpen.
duw mij zo'n multi meter in de klauwen, en ik heb geen id wat ik er mee moet doen...
maar niet iedereen hoeft dit id geweldig te vinden, alleen ik vind het een simpele, handige, en goedkope manier, die ook fijn is omdat je zekering niet meteen doorklapt als je wel kortsluiting maakt, EN het dus ook wel duidelijk zichtbaar is als je onder je brommer bezig bent oid...bijv. met start motor;)
maar JIJ hoeft dit niet te gebruiken hoor:) staat iedereen vrij voor:)