HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu di jan 07, 2025 6:53 am




Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 HOW TO: kortsluiting opsporen. 
Auteur Bericht
cittaghostracer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 31, 2006 6:28 pm
Berichten: 273
Woonplaats: Gealemuun
Antwoord met een citaat
Bericht HOW TO: kortsluiting opsporen.
hallo,

ik denk dat de meesten van jullie hier nog nooit mee te maken hebben gehad, en waarschijnlijk ook nooit zullen hebben, maar als je er last van hebt is het vaak ook zeer moeilijk, en irritant om op te zoeken...

KORTSLUITING!!!

het probleem:

als je kortsluiting wilt opsporen ben je of een multi meter nodig(wat lang niet iedereen heeft) of je bent een 1000-tal zekeringen nodig omdat hij waarschijnlijk heel vaak doorbrand zonder dat je weet waar je nou eigenlijk moest zoeken...

inleiding:
ik heb er net mijn eerste ervaring mee gehad @ mijn RS, en had eerst gewoon een nieuwe zekering gehaald omdat ik eerst dacht dat hij misschien door de warmte eerder door brandde... maja na ongeveer 20 km te hebben gereden kapte hij dr ineens weer mee...(teken dat het geen constante kortsluiting was). toen heb ik ff 30 km zonder zekering gereden ongeveer. ik ging naar me dealer, en vroeg hoe zei dat nou altijd deden... njah doormeten was het antwoord....logisch... maar die middelen heb ik niet... toen zei hij, ik heb trouwens nog wel een dingetje wat je erg kan helpen:O... erg handig.
toen pakte hij een zekering waar een lampje aan was gesoldeert... ff dr in doen, en toen legde hij het uit.

als het lampje uit is gaat er niks geen stroom door de zekering(en dus ook niet door het lampje) als je bijvoorbeeld de rempedaal intrapt, en er zit GEEN kortsluiting in gaat hij heel zwak branden, omdat er al een groot gedeelte van de strooom verbruikt is om het remlicht te laten branden.

als het lampje echt goed fel gaat branden dan zit de kortsluiting in dat circuit.

benodigd heden:

2 stroomdraadjes(lengte maakt niet uit, 30cm ofzo is wel handiger dan heeeel kort)
1 gloeilampje dat op 12 volt werkt.
1 doorgebrande zekering.


Bijlagen:
naamloos.JPG
naamloos.JPG [ 7.29 KiB | 9232 keer bekeken ]

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door cittaghostracer op vr aug 25, 2006 6:01 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

vr jul 28, 2006 12:22 pm
Profiel
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am
Berichten: 773
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Huizen
Antwoord met een citaat
Bericht Re: how to kortsluiting opsporen.
cittaghostracer schreef:
toen heb ik ff 30 km zonder zekering gereden ongeveer(nooit doen, want je cdi moet worden gevoed door je accu heb ik net gehoord van me dealer:P)


CDI word helemaal niet door de Accu gevoed, maar door een speciaale aparte spoel onder het vliegwiel die de condensators van spanning voorziet (groene draadje)

Leuk trukje is dat met dat lampje maar als mijn dealer bij mijn brommer zo mijn kortsluiting gaat opzoeken scheld ik hem gelijk verot en kom ik er nooit meer trug.
Zekering zit er niet voor niks in om de stroom te verbreken!
Als die niet doorbrand bij kortsluiting dan smelt gewoon een gedeelte van je draadboom.

Je kan veel beter een paar zekeringetjes (10 amp.) hebben en dan 1 voor 1 alles aan en uit doen tot dat hij door brand, dan weet je ook gelijk wat het veroorzaakt.

Maar een digitaal multimetertje kost nog minder als 10 euro bij de Gamma, Karwei of Praxis hoor... zeker de moeite waar om er gewoon eentje te halen.

Sorrie dat ik zo zeik hoor, maar dit vind ik echt domme acties helemaal van een dealer.


vr jul 28, 2006 4:51 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
cittaghostracer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 31, 2006 6:28 pm
Berichten: 273
Woonplaats: Gealemuun
Antwoord met een citaat
Bericht Re: how to kortsluiting opsporen.
RS_Patrick schreef:
cittaghostracer schreef:
toen heb ik ff 30 km zonder zekering gereden ongeveer(nooit doen, want je cdi moet worden gevoed door je accu heb ik net gehoord van me dealer:P)


CDI word helemaal niet door de Accu gevoed, maar door een speciaale aparte spoel onder het vliegwiel die de condensators van spanning voorziet (groene draadje)

Leuk trukje is dat met dat lampje maar als mijn dealer bij mijn brommer zo mijn kortsluiting gaat opzoeken scheld ik hem gelijk verot en kom ik er nooit meer trug.
Zekering zit er niet voor niks in om de stroom te verbreken!
Als die niet doorbrand bij kortsluiting dan smelt gewoon een gedeelte van je draadboom.

Je kan veel beter een paar zekeringetjes (10 amp.) hebben en dan 1 voor 1 alles aan en uit doen tot dat hij door brand, dan weet je ook gelijk wat het veroorzaakt.

Maar een digitaal multimetertje kost nog minder als 10 euro bij de Gamma, Karwei of Praxis hoor... zeker de moeite waar om er gewoon eentje te halen.

Sorrie dat ik zo zeik hoor, maar dit vind ik echt domme acties helemaal van een dealer.


das ook nie erg snugger eigenlijk wat je daar zegt... haal je ff 10ampere zekering... komt tog opt zelfde neer, hij brand niet zo gauw door, en kan dus nog steeds schade aanrichten... maar het verschil is dat je dat bij zo'n lampje net iets eerder ziet dat er kortsluiting is...omdat er LICHT vanaf komt;) je ziet de stroom die de schade aanricht dus niet door je zekering schieten he...

en m'n dealer doet dit normaal zelf ook met een multi meter, maar aangezien ik vroeg of hij nog een manier wist om het thuis zelf te kunnen doen, en hij me dat diggie liet zien, d8 ik...hey, dat is nie veel werk om te maken, maar kan wel aardig wat mensen helpen.
duw mij zo'n multi meter in de klauwen, en ik heb geen id wat ik er mee moet doen...
maar niet iedereen hoeft dit id geweldig te vinden, alleen ik vind het een simpele, handige, en goedkope manier, die ook fijn is omdat je zekering niet meteen doorklapt als je wel kortsluiting maakt, EN het dus ook wel duidelijk zichtbaar is als je onder je brommer bezig bent oid...bijv. met start motor;)

maar JIJ hoeft dit niet te gebruiken hoor:) staat iedereen vrij voor:)

_________________
Afbeelding


vr jul 28, 2006 6:58 pm
Profiel
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am
Berichten: 773
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Huizen
Antwoord met een citaat
Bericht 
10 ampere zekering brand sneller door dan je bedrading hoor... en als je er bvb een beetje soldeer vloeimiddel (flux/S39) op druppelt dan komt er lekker veel rook af op het moment dat hij verbrand dus zie je en ruik je het gelijk als hij doorbrand.

Maar een multi meter kost nog geen 10 euro en mocht er nou een kortsluiting in de draadboom zitten dan kan je die teminste snel vinden als je weet waar het ongeveer is door de bedrading van 1 punt naar een ander punt door te meten.

p.s. meeste brommers hebben zekeringen tussen de 5 en 15 ampere


za jul 29, 2006 12:08 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
cebess
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm
Berichten: 3209
Afbeeldingen: 33
Woonplaats: Uden
Antwoord met een citaat
Bericht 
zo'n lampje is een prima oplossing want er kan bij een kortsluiting nooit veel stroom gaan lopen (afhankelijk van het vermogen van het lampje). Pak je bijv. een 21W lampje dan kan er maximaal 21/12 = ongeveer 2A gaan lopen. Dus is helemaal geen verkeerd idee van die dealer van je hoor.

Dat het lampje zwak gaat branden komt omdat de spanning wordt verdeelt over het lampje en over de verbruiker die je op dat moment inschakeld. Zou je bijv. remmen (21W) dan komt er 6 volt op het remlicht en 6V op het lampje van de zekering.

De ontsteking wordt idd niet gevoed door je accu tenminste niet bij een aprilia rs, dus dat zou je wel even aan moeten passen in je verhaal.


za jul 29, 2006 7:05 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
cittaghostracer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 31, 2006 6:28 pm
Berichten: 273
Woonplaats: Gealemuun
Antwoord met een citaat
Bericht 
is goed, mjah werd door een monteur van me dealer gezegd(ok die jongen heeft wel eens foute dingen verteld) maar ik d8 laat ik het er maar bij vermelden, als het wel zo is is het altijd goed om te vertellen, en als het niet zo is kan het iig geen schade aanrichten:P maar ik haal het wel ff weg.

_________________
Afbeelding


zo jul 30, 2006 10:38 pm
Profiel
sbk racer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do aug 03, 2006 10:40 am
Berichten: 119
Woonplaats: waterlandkerkje, zeeland
Antwoord met een citaat
Bericht 
dat met dat lampje ga ik ook gebruiken mocht ik kort sluiting krijgen je weet maar nooit met vocht of doorgesleten draadjes :P

_________________
|!|!|!|I Ð0n'T ÐRíVé FáSt I JúSt FlY L0W|!|!|!|

je bent pas een man alsje rossie eruit rijden kan


di aug 08, 2006 6:15 pm
Profiel
Paul^
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 19, 2007 3:48 pm
Berichten: 285
Woonplaats: Papendrecht
Antwoord met een citaat
Bericht 
Hoeveel heeft et je gekost bij je dealer ?! Of heb je het helemaal zelf gedaan met dat lampje ?!

_________________
.|..


zo mei 13, 2007 4:28 pm
Profiel
Paul^
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 19, 2007 3:48 pm
Berichten: 285
Woonplaats: Papendrecht
Antwoord met een citaat
Bericht 
Paul^ schreef:
Hoeveel heeft et je gekost bij je dealer ?! Of heb je het helemaal zelf gedaan met dat lampje ?!

_________________
.|..


zo mei 20, 2007 2:45 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron