Al vanaf januari 2005 word er op dit forum gevraagd naar een howto MET foto's van het wijzigen van tellerachtergronden. Er is al een keer een korte versie geweest van het Appie 2000 forum, een engelse goede versie van apriliaforum.com. Maar nog nooit een goede nederlandse howto met foto's. Nou ik heb de engelse goede vertaald, en ook nog wat eigen dingen ingebracht, en ik denk zomaar dat dit wel handig kan zijn.
Geadviseerde hulpmiddelen:
setje tangen
2 kleine kruiskopschroevendraaiers
2 kleine platte schroevendraaiers
4mm imbussleutel
10mm sleutel
8mm sleutel
Schilderstape (optie)
Spuitbus rode verf (optie)
Belangrijke Nota: Zorg dat je goed onthoud hoe je de boutjes moertjes en andere onderdelen los hebt gemaakt en hoe het in elkaar zat, zet dat eventueel op papier. Dit om te zorgen dat alles correct terug gezet kan worden. Het is belangrijk dat u deze stappen 100% volgt om de onderdelen correct terug te kunnen samenbrengen.
Hoofdstuk 1
Verwijder de 12 bouten die voorkap vasthouden.
1 ) Er zijn 2 bouten naast elke spiegel. Deze moeten worden verwijderd, maar de spiegels te hoeven niet worden verwijderd.
2 ) Er zijn aan beide zijdes 2 bouten boven de knipperlichten bevestigd.
3 )Er zitten ook nog 2 boutjes aan de binnenkant van de zijkappen, je kan er vanaf het voorwiel bij. Ook zal je het boutje van het linkerkapje eruit moeten halen.
4 ) Je zult ook de bedrading voor de koplamp moeten losmaken. Het is makkelijk als je er iemand bij hebt die helpt om eventjes de voorkap vasthoud als je de draden losmaakt omdat de draden niet heel lang zijn, alleen is wel te doen, maar kost wat meer moeite. Nu kan je het dashboardje eruit halen, ook moet je de draden ervan af halen, dus ook de km kabel en de toerentellerkabel.
5 ) Als je dit hebt gedaan zou je precies de hoeveelheid bouten, moeren en ringetjes moeten hebben die in het hieronder worden getoond. Dit is alles wat nodig is om de voorkap van de brommer te halen en om het dashboard eruit te halen. Hier staat ook vast even welke draden je er uit gaat halen straks als je het dashboard eruit hebt.
Hoofdstuk 2
1 ) Verwijder de 3 (10mm) boutjes die het dashboard vasthouden.
2 ) Verwijder de kmkabel en de toerentellerkabel.
3 ) maak de stekkers los die allemaal aan het dashboard zitten.
4 ) Pak even pen en papier en schrijf of teken overzichtelijk op waar je de bedrading uit gaat trekken.
5 ) Nu kan je de lampjes er allemaal voorzichtig uit trekken. Gooi er niet mee want dan kan je het lampje kapot maken.
6 ) Verwijder de bekabeling van de temperatuurmeter, van deze 3 draden moet je goed opschrijven welke kleur je waar vanaf hebt gehaald.
Hoofdstuk 3
1 ) Neem je dashboard mee naar een schone werkplek. Maak alles eventjes netjes schoon. Vergeet dus ook niet je handen schoon te maken als je daarmee klaar bent.
2) Verwijder de 4 kleine schroefjes waarmee het voorste stuk schuim vastzit. Verwijder de schuimring dan. Schrijf ook eventjes op dat het onderste schroefje (rechtsonder) een ander draad heeft als de andere 3.
3 ) Schroef de (8mm) moertjes los aan de achterkant van de meters. Pas op, het zal je niet lukken om het snelheidsmetertje eruit te halen. Dat komt omdat je resetknopje van je dagteller in de weg zit. Er zit een rubber ring bij je km teller en die zul je eerst weg moeten halen.
4 ) Nogsteeds goed opletten en goed onthouden waar welke ringen vandaan kwamen en hoe je alles hebt losgemaakt (of schrijf het op!)
5 ) Nu kan je de meters er als het goed is uit halen.
Hoofdstuk 4
1 ) Dit is waarschijnlijk wel het moeilijkste deel voor je om te doen. En bedenk je even dat je wel geduld moet hebben eigenlijk.
2 ) Het werkt voor alle 3 de meters hetzelfde dus ik leg het maar 1x uit.
3 ) Doe wel eerst de temperatuurmeter, dan de toerenteller en dan pas de kilometerteller. Dit is om het van makkelijk naar moeilijk te doen.
4 ) Ook heb ik 2 video’s gestolen om te demonstreren hoe het werkt om het gaasje te verwijderen. Er zit geen geluid bij de video’s dus zal je het met mijn beschrijving moeten doen. Het werkt het beste als je eerst even de beschrijving leest denk ik.
5)
Video 1 In deze video zijn de binnenhuisjes al verwijderd, dat is omdat de glaasjes er opnieuw ingezet zijn om het even op video te zetten. De zwarte ring om het glas heen is gemaakt van een dun metaal dat makkelijk gebogen kan worden. De telleromhulzing is gemaakt van een wit plastic. Er zit een klein braampje aan de kant van het glas op het witte plastic, daar zit die metalen ring achter geklemd. Pak nu een klein plat schroevendraaiertje en zet die tussen het metaal en het witte huisje. Wrik het op zo’n mannier dat je de ring er langzaam af werkt. Verzet telkens je schroevendraaier een stukje. Het metalen ringetje kan je een heel klein beetje verbuigen. Werk heel voorzichtig en maak niks kapot. Zorg nu dat je het braampje kan zien
6 )
Video 2 Als je eenmaal een klein stukje van de metalen ring op de braam hebt liggen, kan je heel voorzichtig rondom hem erop wippen, doe dit niet harder en verder dan nodig is. Nu moet je hem er heel voorzichtig met de schroevendraaier af wippen. En je zal dan al snel het glaasje met ringetje in je hand hebben liggen. Als je iets hebt beschadigt kun je dat gewoon weer zwart verven of kleuren. Je kan ook de plastic huls ietsjes indrukken om de zwarte ring eraf te krijgen.
7) Nu de ring van de plastic huls af is moet je er niet raar van staan kijken als er wat verbogen plekjes in de zwarte metalen ring zitten. Dat buigt wel weer terug als je hem opnieuw in elkaar zet.
8 ) Kijk goed naar hoe de groene ring vast zit op de zwart ring, er zijn daarvoor 2 inkepingen gemaakt waar hij achter haakt.
Hoofdstuk 5
Manier 1
1 ) Neem een stuk afplakband en beplak de einden van je tang. Dit zal ervoor zorgen dat je niks zal beschadigen van de wijzers..
2 ) Neem de tang en zet die op de buitenrand van de zwarte cirkel van de wijzer. Grijp die zo min mogelijk. En voorkom dat je het plastic verbuigt.
3 ) Haal met een schommelende beweging de wijzer voorzichtig van de teller af.
4 ) Berg de wijzers goed op op een plek waar er niks mee kan gebeuren.
Manier 2
Fast-Rider zijn manier:
Pak 2 hele kleine platte schroevendraaiers. die zet je L en R onder het wijzertje met de onderkant op het schroefje waar de wijzerplaat mee vast zit. dan druk je aan beide kanten even hard tot de wijzer er af springt ( let op ze kunnen heel ver weg springen) zorg er wel voor de schroevendraaiers ver genoeg onder het wijzertje zitten anders breek je ze.
Hoofdstuk 6
1) Draai de 2 schroefjes los die de tellerplaat vast houd. Zorg dat je wel een goede schroevendraaier hebt anders kan je de kop kapot draaien.
2 ) Haal nu de tellerplaat eruit. Wees wel voorzichtig met het pennetje die bij de 0 staat (die ervoor zorgt dat de wijzer niet verder terug zakt)
Hoofdstuk 7
1) Vergeet niet je handen nog even opnieuw te wassen, want als je nu vlekken maakt blijf je het altijd zien op je tellerplaten.
2 ) Ik raad het je aan om je oude tellerachtergrond te gebruiken, en daar een nieuwe tellerachtergrond overheen te plakken. Dit om te voorkomen dat het niet recht gaat zitten, het niet stevig genoeg is of wat dan ook.
3 ) Maak de oude tellerachtergrond heel goed schoon, dus echt met alcohol bijvoorbeeld.
4) Nu moet je het stoppennetje even door het nieuwe achtergrondje laten komen, die heb je als het goed is al meegeprint. Dus kan je heel eenvoudig gewoon even op dat punt een gaatje maken.
5 ) Nu kan je de sticker voor de helft open maken. Zodat je de gaten van de stoppen, wijzer en schroefjes goed kan zien.
6 ) Laat de sticker nu voorzichtig over het stoppennetje glijden en richt de sticker met het middelste gat waar de wijzer komt. Houd de sticker nog steeds in een U vorm en zorg dat de sticker alleen bij het stoppennetje de oude plaat bijna aanraakt.
7 ) Controleer nu nog eens een keer of je hem echt recht hebt zitten, en doe het ook nog maar een 3e keer voor de zekerheid. Nu kan je de sticker heel voorzichtig op de oude ondergrond laten vallen met nog steeds de niet plakkende delen van de sticker er nog gedeeltelijk aan.
8 ) Nu kan je heel voorzichtig de niet plakkende delen er onderuit halen.
9 ) Nu kan je de sticker netjes aandrukken, en de belletjes er nog voorzichtig uit wrijven als die er zijn.
Hoofdstuk 8
1) Je kan er nog voor kiezen om je wijzers ook nog een andere kleur te maken. Hieronder zie je wat het verschil is tussen de originele oranje en de gespoten rode.
2 ) Gebruik schilderstape om eventjes de zwarte rondjes af te tapen..
3) Spuit dan de wijzers in je kleur door eventjes 2 of 3 lagen verf erover heen te spuiten. (spuitbus dus)
4 ) Verwijder het schilderstape als de verf nog een heel klein beetje nat is.
5 ) Laat de wijzers goed drogen voor je ze weer bevestigt op de tellerhuisjes.
Hoofdstuk 9
1) Gebruik dezelfde methode als waarop je de wijzers eraf hebt gehaald om ze weer terug te zetten op de teller.
2 ) Zorg dat je er zeker van bent dat de wijzer in rustende positie op de stoppen ligt. Er mag dus geen kracht op staan.
3 ) Pas op dat je de wijzer niet verbuigt. En druk hem er voorzichtig op.
4 ) Kijk nu of je de wijzer goed rond kan draaien en of er genoeg ruimte tussen de tellerplaat en de wijzer zit.
Hoofdstuk 10
1 ) Plaats de metalen ring met de voorkant naar beneden op je tafel.
2 ) Doe nu de groene ring daar weer bovenop en maak het op elkaar vast.
3 ) Pak nu het tellerhuis weer en leg die op zo’n mannier neer dat de beschadigde kant bij het openen aan de onderkant van de teller zit. Dan zal je dat plekje nooit meer zien.
4 ) Als je de teller op de teller hebt gelegd kan je hem op 1 plek alvast naar beneden drukken in de ring. Dan ga je voorzichtig met je vingers rond en druk je hem er elke halve centimeter even in. Zo ga je helemaal rond en dan zit hij er weer netjes in. Zorg hierbij dat je niet teveel kracht gebruikt want dan kan je de groene ring beschadigen. Je kan ook weer die schroevendraaier gebruiken om hem er netjes in te werken. Controleer je werk nogmaals of alles goed zit.
Hoofdstuk 11
1 ) Zet nu alles terug zoals je het eruit hebt gehaald, en gebruik je tekeningen weer om te kijken hoe de bedrading werkt.
Einde werkwijze voor het wijzigen van tellerachtergronden.
Ok dat was dus de werkwijze…
Maarja jullie moeten natuurlijk ook nog weer eens tellerplaten hebben…
Hier zijn wat photoshop bestandjes die al eerder hier op het forum stonden.
Psd's van tellers:
Kmteller,
Klik
Toerenteller,
Klik
Tempmeter,
Klik
Apriliaforum is niet aansprakelijk voor schade.
/HexSpammer