HOW TO: am6 membraan + spruitstuk ontgrenzen
De meeste AM6 brommers zijn op 2 manieren begrensd, bij de uitlaat en bij het membraan.
De belangrijkste begrenzing zit in de uitlaat, hier wordt het meeste vermogen gesmoord. Echter, zitten in het membraan en spruitstuk ook een vernauwing tot 15mm, wat de doorlaat van brandstof naar het carter begrenst. Het verwijderen van deze begrenzing heeft daarom pas nut bij een carburateur van 16mm of groter, anders blijft de grote van je carburateur de beperkende factor.
Wat we gaan doen, is de doorlaat vergroten tot 20mm. Wil je een grotere inlaat zul je een ander spruitstuk moeten kopen, want 20mm is het maximum. Als je het goed doet, zal je hierna iets sneller optrekken, maar verwacht geen gigantische vermogenswinst want het gaat om een vrij kleine begrenzing.
-Je kan er het makkelijkst bij als je je tank en indien je die hebt je kuip eraf haalt, want het kan zijn dat je straks met een slijptolletje aan de slag moet.
-Draai de klem op je spruitstuk los en trek de carburateur eruit, zorg dat je carburateur en slangen niet in de weg hangen voor het spruitstuk
-Je ziet nu dat je spruitstuk vast zit met 4 M6 schroeven, 2 inbussen en waarschijnlijk 2 inbus/torx TR schroeven. Inbus en torx TR zijn torxen of inbussen met een puntje in het midden en de grootste ondingen die er bestaan, bijna niemand heeft er een sleutel voor. Ik heb ervoor gekozen om de kopjes eraf te slijpen, zodat ik het spruitstuk en membraan er zo af kon pakken. Aan 1 van de inbussen zit een borgclipje voor de koppelingskabel, bewaar deze goed.
-Het spruitstuk kan je er nu zo afpakken, het membraan zit vaak vrij vast. Zet een platte schroevendraaier tussen membraan en carter en geef er een tik op met een hamer, heb membraan zal nu losschieten, dan ziet het er zo uit:
-Ik zag dat ik een gescheurd membraanplaatje had, dus heb meteen even nieuwe uitgeknipt en erin geplaatst, als je membraanplaatjes er nog goed uit zien kan je deze lekker laten zitten. Het voordeel van de membraanplaatjes die ik er nu in heb gezet is dat ze van dun carbon zijn waardoor de klepjes sneller openen en sluiten en dat zorgt voor een betere gasreactie, het verschil is echter minimaal en alleen van vitaal belang op sprinters.
-In je membraan zit een blokje dat je er uit kan tikken met een schroevendraaier, haal hiervoor even de plaatjes van je membraan en plaats een schroevendraaier tussen het blokje en het membraan zelf en geef er een goede klap op met een hamer.
-Als je nu in je spruitstuk kijkt, zie je dat daar nog dezelfde doorgang zit als in de begrenzing in je membraan. als je het zo weer terug stopt, heb je dus niets berijkt. we gaan dus nog even het spruitstuk ontgrenzen.
-De brede kant is al 20mm, dus het enige wat we nog hoeven te doen is er een mooi rond gat van te maken, ik heb daar weer datzelfde slijptolletje voor gebruikt, waarvan aan het kopje nog wat polijstspul zat dus heb ik het perongeluk half gepolijst, in de sprint worden spruitstukken nog wel eens inwendig gepolijst voor minder weerstand op de gassen.
-Gebruik pakkingen als je het weer monteert, in mijn geval vloeibare pakking, dat blauwe spul op de foto's, siliconen pakking werkt super.
-Bij monteren inbussen indraaien in plaats van die rare TR gevallen, dan kan je het volgende keer normaal loshalen mocht dat ooit nodig zijn.
Als je deze stappen opgevolgd hebt, haal je het optimale uit je originele membraan en spruitstuk! Bedenk dus wel, het verschil tussen een 15mm en een 20mm carburateur is (bijna) niet te merken zonder deze aanpassingen.