Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

HOW TO: am6 membraan + spruitstuk ontgrenzen
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=16389
Pagina 1 van 2

Auteur:  frishh [ do jul 22, 2010 1:17 am ]
Berichttitel:  HOW TO: am6 membraan + spruitstuk ontgrenzen

De meeste AM6 brommers zijn op 2 manieren begrensd, bij de uitlaat en bij het membraan.
De belangrijkste begrenzing zit in de uitlaat, hier wordt het meeste vermogen gesmoord. Echter, zitten in het membraan en spruitstuk ook een vernauwing tot 15mm, wat de doorlaat van brandstof naar het carter begrenst. Het verwijderen van deze begrenzing heeft daarom pas nut bij een carburateur van 16mm of groter, anders blijft de grote van je carburateur de beperkende factor.
Wat we gaan doen, is de doorlaat vergroten tot 20mm. Wil je een grotere inlaat zul je een ander spruitstuk moeten kopen, want 20mm is het maximum. Als je het goed doet, zal je hierna iets sneller optrekken, maar verwacht geen gigantische vermogenswinst want het gaat om een vrij kleine begrenzing.

-Je kan er het makkelijkst bij als je je tank en indien je die hebt je kuip eraf haalt, want het kan zijn dat je straks met een slijptolletje aan de slag moet.
-Draai de klem op je spruitstuk los en trek de carburateur eruit, zorg dat je carburateur en slangen niet in de weg hangen voor het spruitstuk
Afbeelding
-Je ziet nu dat je spruitstuk vast zit met 4 M6 schroeven, 2 inbussen en waarschijnlijk 2 inbus/torx TR schroeven. Inbus en torx TR zijn torxen of inbussen met een puntje in het midden en de grootste ondingen die er bestaan, bijna niemand heeft er een sleutel voor. Ik heb ervoor gekozen om de kopjes eraf te slijpen, zodat ik het spruitstuk en membraan er zo af kon pakken. Aan 1 van de inbussen zit een borgclipje voor de koppelingskabel, bewaar deze goed.
Afbeelding
Afbeelding
-Het spruitstuk kan je er nu zo afpakken, het membraan zit vaak vrij vast. Zet een platte schroevendraaier tussen membraan en carter en geef er een tik op met een hamer, heb membraan zal nu losschieten, dan ziet het er zo uit:
Afbeelding
Afbeelding
-Ik zag dat ik een gescheurd membraanplaatje had, dus heb meteen even nieuwe uitgeknipt en erin geplaatst, als je membraanplaatjes er nog goed uit zien kan je deze lekker laten zitten. Het voordeel van de membraanplaatjes die ik er nu in heb gezet is dat ze van dun carbon zijn waardoor de klepjes sneller openen en sluiten en dat zorgt voor een betere gasreactie, het verschil is echter minimaal en alleen van vitaal belang op sprinters.
Afbeelding
-In je membraan zit een blokje dat je er uit kan tikken met een schroevendraaier, haal hiervoor even de plaatjes van je membraan en plaats een schroevendraaier tussen het blokje en het membraan zelf en geef er een goede klap op met een hamer.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
-Als je nu in je spruitstuk kijkt, zie je dat daar nog dezelfde doorgang zit als in de begrenzing in je membraan. als je het zo weer terug stopt, heb je dus niets berijkt. we gaan dus nog even het spruitstuk ontgrenzen.
-De brede kant is al 20mm, dus het enige wat we nog hoeven te doen is er een mooi rond gat van te maken, ik heb daar weer datzelfde slijptolletje voor gebruikt, waarvan aan het kopje nog wat polijstspul zat dus heb ik het perongeluk half gepolijst, in de sprint worden spruitstukken nog wel eens inwendig gepolijst voor minder weerstand op de gassen.
Afbeelding
-Gebruik pakkingen als je het weer monteert, in mijn geval vloeibare pakking, dat blauwe spul op de foto's, siliconen pakking werkt super.
Afbeelding
-Bij monteren inbussen indraaien in plaats van die rare TR gevallen, dan kan je het volgende keer normaal loshalen mocht dat ooit nodig zijn.


Als je deze stappen opgevolgd hebt, haal je het optimale uit je originele membraan en spruitstuk! Bedenk dus wel, het verschil tussen een 15mm en een 20mm carburateur is (bijna) niet te merken zonder deze aanpassingen.

Auteur:  Washandje [ do jul 22, 2010 1:22 am ]
Berichttitel:  Re: HOW TO: am6 membraan + spruitstuk ontgrenzen

Heel netjes!

Goede how-to! Complimenten.

Is het knippen van mebraanplaatjes gemakkelijk om te doen?
En hoe heb je het gedaan?

Auteur:  team-rs [ do jul 22, 2010 1:23 am ]
Berichttitel:  Re: HOW TO: am6 membraan + spruitstuk ontgrenzen

wahahah hier heb je nix aan totdat je een groter spruitstuk hebt ;)

dus voor de mensen die dit willen doen met std spruitstuk , gewoon niet doen want het heeft geen nut

en dat je iets harder optrekt zit puur in je hoofd

Auteur:  frishh [ do jul 22, 2010 1:25 am ]
Berichttitel:  Re: HOW TO: am6 membraan + spruitstuk ontgrenzen

jawel, maar boven de 20mm heeft het geen zin meer.

@ Washandje
dankje, membraanplaatjes is heel makkelijk om te doen, carbon knipt fijn dus ik heb het gewoon met een schaar gedaan, je zou ook een stanleymes kunnen doen maar het belangrijkste is geduld. 3mm gaatjes boren voor de schroefjes maar dat spreekt voor zich

Auteur:  Washandje [ do jul 22, 2010 1:27 am ]
Berichttitel:  Re: HOW TO: am6 membraan + spruitstuk ontgrenzen

Ok, ik ga het natuurlijk ook proberen. Want de normale plaatjes zorgen voor overmatig brandstofgebruik.

Auteur:  frishh [ do jul 22, 2010 1:29 am ]
Berichttitel:  Re: HOW TO: am6 membraan + spruitstuk ontgrenzen

klopt, wat ik er vergeten ben bij te zeggen is dat het nog uit maakt welke dikte plaatjes je neemt, dun is beter op lage toeren en dik is beter op hoge toeren, toch?

Auteur:  Washandje [ do jul 22, 2010 1:31 am ]
Berichttitel:  Re: HOW TO: am6 membraan + spruitstuk ontgrenzen

Weet ik niet, ik pleur er wel een paar velletjes bij. Moet toch WEER bij dijkman bestellen.

Auteur:  team-rs [ do jul 22, 2010 1:32 am ]
Berichttitel:  Re: HOW TO: am6 membraan + spruitstuk ontgrenzen

frishh schreef:
klopt, wat ik er vergeten ben bij te zeggen is dat het nog uit maakt welke dikte plaatjes je neemt, dun is beter op lage toeren en dik is beter op hoge toeren, toch?

dus is goed bij kleine cc's en dik bij meer cc's dan 50,

Auteur:  frishh [ do jul 22, 2010 1:34 am ]
Berichttitel:  Re: HOW TO: am6 membraan + spruitstuk ontgrenzen

dunne plaatjes bewegen wat soepeler wat goed is voor de gasreactie, maar sluiten niet meer lekker bij hoge toeren waardoor je kleppen op een kier blijven staan, is de theorie erachter.
ik heb de mijne gewoon gehaald bij de lokale bromboer voor 6 euro, scheelt weer.

Auteur:  RS 746 [ do jul 22, 2010 1:34 am ]
Berichttitel:  Re: HOW TO: am6 membraan + spruitstuk ontgrenzen

Dikte van de plaatjes is idd zeer belangrijk.
Ikzelf heb een Hebo membraam, (met teflon plaatjes als ik mij niet vergis) ;)
maar het standaard AM membraam werkt ook goed met carbonnen plaatjes ;) :^^:

Auteur:  frishh [ do jul 22, 2010 1:34 am ]
Berichttitel:  Re: HOW TO: am6 membraan + spruitstuk ontgrenzen

team-rs schreef:
frishh schreef:
klopt, wat ik er vergeten ben bij te zeggen is dat het nog uit maakt welke dikte plaatjes je neemt, dun is beter op lage toeren en dik is beter op hoge toeren, toch?

dus is goed bij kleine cc's en dik bij meer cc's dan 50,

dat ja

Auteur:  Arietjeh [ do jul 22, 2010 2:57 am ]
Berichttitel:  Re: HOW TO: am6 membraan + spruitstuk ontgrenzen

maar het geeft dus wel meer power ?
want dan zou ik hem ook opnieuw moeten afstelle ?

Auteur:  *Vincent* [ zo aug 01, 2010 10:02 am ]
Berichttitel:  Re: HOW TO: am6 membraan + spruitstuk ontgrenzen

nee, en nee.

Auteur:  Joram [ ma aug 09, 2010 2:38 pm ]
Berichttitel:  Re: HOW TO: am6 membraan + spruitstuk ontgrenzen

Even als toevoeging.

Wat je daar hebt weggehaald is een stuffer!

Tot 21mm carburateurs moet je die laten zitten,daarboven moet hij eruit ivm de doorlaat.
Bij Andere membranen zit die er ook bij, o.a Malossi S6 enzo. Maar het heeft geen enkel nut om hem eruit te laten.

Integendeel, het werkt juist in je nadeel. Tot 21mm is je doorlaat niet zo supergroot, en je stuffer komt zo overeen met je carb doorlaat. Dus je mengsel wordt goed ''begeleidt'' door je membraan.

Haal je hem eruit heeft ie opeens een hele grote doorlaat bij het membraan waardoor je mengsel niet meer goed ''begeleidt'' wordt.

Dus:
tot 21mm>erinlaten
groter dan 21mm> eruithalen

Auteur:  frishh [ zo aug 15, 2010 12:50 am ]
Berichttitel:  Re: HOW TO: am6 membraan + spruitstuk ontgrenzen

het is al eerder dan 21mm ;) meet die doorgang maar eens op.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/