Apriliaforum.nl https://apriliaforum.nl/ |
|
How To: Schuimfilter In-oliën en Reinigen. https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=13929 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Royal Club [ wo sep 23, 2009 9:37 pm ] |
Berichttitel: | How To: Schuimfilter In-oliën en Reinigen. |
Ik ga in deze How-To behandelen hoe ik mijn twin air schuimfilter in-olie, en hoe ik die reinig. 1 dezer dagen komt er nog een stukje wat betreft in-oliën bij, want heb onlangs een nieuwe manier ontdekt een kwaliteits schuimfilter zoals twin air werkt met 2 of meerdere lagen schuim, die de lucht die word aangezogen door je carb in meerdere 'stages' filtert, zodat de lucht zo schoon mogelijk is voor het je blok in verdwijnt en het tot ontbranding komt. dit in gedachte is het dus absoluut NIET te bedoeling dat je zo'n filter gaan WRINGEN! Als je dat doet heb je grote kans dat je je het filter intern beschadigd en dat 'ie zooi gaat doorlaten Benodigdheden: Schuimfilter Filterolie (liefst pure, zonder toegevoegd oplosmiddel) Latex wegwerphanschoenen (van die doctorsdingen.) zaag/mes/schaar/ iets ontvettends, remreiniger is ideaal. doekje om je handen aan af te vegen. Hier een foto van een vers, en een gebruikt filter hier het verse filter samen met de filter olie die ik gebruik. aangezien het filter wat er al op zat en vrij korte aansluiting had op de carb (zwarte rubbere slang die op je kelk gaat) heb ik het nieuwe filter hier even op aangepast zodat dat gelijk is, waarom? dan kan je tijdens het afstellen dat als mogelijk afstel 'probleem' uitsluiten. en anders komt mn filter tegen het frame aan wat gewoon een smeerboel oplevert. zie hier: filter is helemaal vrij van contact met frame en dergelijke. als eerst trek je latex handschoenen aan, anders is het een hels werk om je handen schoon te krijgen. vervolgens pak je je filter olie, en schenk je een scheutje op je filter (ik begin altijd met de vlakke kant, is als beginnen ook makkelijker.) zoals je zal zien zakt het filter olie direct in je filter weg. Je kan je hele filter op deze manier 'inschenken', maar dan gok ik dat je filter heeeeeel erg zwaar gaat zijn, geen lucht meer doorlaat, en je flacon met olie na de klus een keer herhaald te hebben leeg is Goed, even terugspoeoeoelen; je schenkt een scheutje olie op je filter, en zet daarna voorzichtig die fles weg op een stabiele plek. ga nu met beleid je filter 'uitkneden', bedoeling is dat je de olie die zojuist je filter in is gezakt terug knijpt en zo stukje bij beetje uitspreid over je filter, herhaal dit tot je geen fatsoenlijke hoeveelheid olie meer kan 'uitkneden' pak je de fles olie en giet je weer een scheutje olie op een onbehandelde plek; herhaal het bovenstaande en verspreid de olie goed. foto tussendoor: Dit blijf je herhalen tot heel je filter er zo uitziet. als je nu geen zin meer heb monteer je het filter en ben je klaar, heb je nog een beetje zin over: dan pak je je fles olie weer, en doe je je filter nog een keer helemaal opnieuw, zodat je een dikkere 'laag' olie inbrengt op je filter. klaar? monteren en afstellen met die handel! dit is manier 1, en zoals ik het tot nu toe gedaan heb. ik ben er van op de hoogte dat sommige mensen olie in een emmer gieten, daar hun filter inmikken en dan een beetje uitkneden en monteren, maar dat is een ander soort olie, waar een oplosmiddel aan toegevoegd is, zodat het makkelijker in je filter trekt. dit is niet aan te raden met pure olie zoals ik in het begin al heb beschreven de manier van inolien met een oplosmiddel ga ik 1 dezer dagen laten zien als ik weer een nieuwe fles olie heb aangeschaft (doe ondertussen al 3jaar met deze fles) FAQ Q; Waar haal ik filterolie? A; Fatsoenlijke motorzaak heeft wel een flesje of wat staan van K&N of bel ray. A2; Motorcross zaak, als die geen filter olie hebben zou ik vraagtekens bij die tent neerzetten. Q; Er is filterolie op iets gekomen waar het niet op hoort, wat nu? A; Als het een gevoelig oppvervlak is zoals plexiglas van een teller, dan zou ik even de dreft van je moeder 'lenen' en een sopje maken en het er voorzichtig met een schone doek vanaf wassen. A2; Als het op een tafel is gekomen gewoon remreiniger pakken en erop kwakken, doekje erbij en weg is het. Q; Ik begrijp je How To niet? A; Sterf A2; Lees het nog een keer A3; Als antwoord 2 niet volstaat, zie antwoord 1 How to schuimfilter Schoonmaken: zo, nu heb je een maandje rondgetuft met je schuimfilter, en is 'ie niet meer de kleur die hij was vlak na het in-oliën. stop! CleaningTime! Benodigdheden: Een verlaten huis. Moeders MOET van huis zijn. een wasbak en aanrecht dreft flesje biotex of soortgelijke (ontvetter.) heet water. paar stukjes keukenpapier. noodplan mocht je moeder eerder thuis komen* hier nog even snel foto van een VIES filter: dit filter zit nu vol met zand en grovere vormen van zand buiten het feit dat dit je filter 'verstopt' houd je altijd de kans dat die grovere stukjes er toch nog doorheen komen en je blok ingezogen worden. als dit gebeurt is dat ronduit kut wat je als eerste doet is een wasbak vullen met heet water, en er een half flesje biotex bijgooien. roer dit een beetje door zodat het gaat schuimen. Mik nu je filter in het water en druk je filter een beetje plat zodat er water doorheen komt. zet je filter met de aansluiting voor je kelk omhoog in de bak, en duw daarop om je filter plat te duwen laat de komende 15~20minuten je filter weken en ga ondertussen wat zinnigs doen met leven, een HOW TO schrijven bijvoorbeeld. Als je merkt dat het water na 20minuten nogsteeds te heet is om je handen in te steken voeg je wat koud water toe, of wacht je nog wat langer en ga je weer wat zinnigs doen. als je tussendoor even op de bodem voelt van je wasbak zal je al merken dat er een boel zand en dergelijke ligt. zooi.. dit is dus zeg maar rommel waarvan je blij bent dat het nog in je filter zit, en niet je blok in gezogen is.. Oké, zodra het water genoeg is afgekoeld dat je er in kan werken gaan we je filter wassen, ja, wassen. wat je gaat doen is eigenlijk precies het zelfde wat je deed bij het inolien, uitkneden. als je dit doet knijp je samen met het oude filterolie een heleboel zand uit je filter, de olie is immers bedoeld om vuil vast te houden. mocht je nou merken dat de olie nog te stevig in het filter blijft zitten pak je je biotex, of dreft en smeer je dat op je filter, kneed dat ook weer uit je filter en als je goed kijkt zie dat de olie meekomt. ik heb vandaag mn filter weer eens schoongemaakt, en dit keer wat aandachtiger als anders, en er kwam gewoon hele oude olie uitzetten wat gewoon grijs was geworden van vuil. je ziet het op mn nagel uiteinde zitten. blijf het bovenstaande zeker een goede 20minuten uitvoeren, anders blijft er een deel achter en heb je half werk geleverd! als je er zelf genoeg van heb, of je bent er van overtuigd dat er geen zooi meer in je filter zit laat je de bak leeglopen en zet je je filter op een paar stukjes keukenpapier in de vensterbank te drogen. dit duurt zeker een paar uur als het niet langer duurt andere manier van drogen is er natuurlijk, bijvoorbeeld: haarföhn droogblazen met compressor. doe dit wel van binnen naar buiten, waarom mag je zelf bedenken droogrijden op ander mans brommer/motor ik heb er helaas geen foto meer van, maar op de BigMeeting 2007 van het brommerforum heb ik het filter van iemand droog gereden door het simpelweg aan mn brommer te tapen en er een rondje mee te gaan rijden:) ***HET NOODPLAN*** Zoals in de benodigdheden staat, een noodplan voor als je moeder onverwachts eerder thuis is! zet vantevoren een paar borden neer die je per ongeluk vies gemaakt heb met chocopasta en pindakaas en whatever nog kan vinden wat makkelijk smeerbaar is. zet deze borden alvast klaar op het aanrecht, zo ook een paar glazen waar een restje drinken in zit. bestek is ook een goeie, want dat duurt lang voor het 'goed' schoon is. een emmer met deksel of soortgelijke, liefst ondoorzichtig. deze heb je nodig om je zooi binnen 9.369seconden in te gooien waar je mee bezig was. als het je niet lukt in de voorgeschreven tijd ben je een n00b want ik deed er op jubbega zo lang over om 150 meter af te leggen op mn bromfiets. de opzet het plan is dus dat zodra je hoort dat je moeder thuis komt, je je zooi in de emmer loost, de stop uit de bak trekt, en je snel begint met afwassen. afwassen verklaart het schuim in de bak en op het aanrecht (je gaat ongetwijfeld een beeeetje rommel maken) en de geur van schoonmaak middelen. ik hoop dat onschuldig genoeg kan kijken als je moeder binnenkomt en je vreemd staat aan te kijken dat je de afwas aan het doen bent Heb je in jou geval nou een vaatwasser en word daar ALLE afwas mee gedaan moet je zelf maar iets bedenken en ben ik niet aansprakelijk voor mogelijke woede-uitbarstingen van je moeder en mogelijk letsel toegebracht aan jou door je moeder en eventueel later door je vader/broertje/zusje. in ben trouwens over het geheel niet aansprakelijk voor bovengenoemde. suc6 |
Auteur: | apriliasquid [ wo sep 23, 2009 10:09 pm ] |
Berichttitel: | Re: How To: Schuimfilter In-oliën en Reinigen. |
netjes ik neem aan dat het zelfde geld voor std luchtfilter in een luchtfilterbox? |
Auteur: | Royal Club [ wo sep 23, 2009 10:13 pm ] |
Berichttitel: | Re: How To: Schuimfilter In-oliën en Reinigen. |
ja. alleen is het dan 6387115381538x zo simpel want dat is een enkel laags filter. is ook gewoon een matje zegmaar. die kan je gewoon in je wasbak gooien, beetje uitmasseren en daarna inolien. |
Auteur: | apriliasquid [ wo sep 23, 2009 10:14 pm ] |
Berichttitel: | Re: How To: Schuimfilter In-oliën en Reinigen. |
oke thx |
Auteur: | Racekees [ wo sep 23, 2009 10:29 pm ] |
Berichttitel: | Re: How To: Schuimfilter In-oliën en Reinigen. |
Ik druk mn filter altijd in de wasmachine als m'n ouders weg zijn.. ruikt ie weer heerlijk fris en schoontjes |
Auteur: | Royal Club [ wo sep 23, 2009 10:35 pm ] |
Berichttitel: | Re: How To: Schuimfilter In-oliën en Reinigen. |
wasmasjien voor vaat of kleding?:p edit: jij rijd toch zonder filterolie? |
Auteur: | XLER8R [ do sep 24, 2009 1:17 pm ] |
Berichttitel: | Re: How To: Schuimfilter In-oliën en Reinigen. |
Zelfde filter als mij Jammer dat ie blauw wordt |
Auteur: | Royal Club [ do sep 24, 2009 1:25 pm ] |
Berichttitel: | Re: How To: Schuimfilter In-oliën en Reinigen. |
tsjah, als je ziet wat er uit zon filter komt zetten |
Auteur: | Robje93 [ za feb 20, 2010 2:51 pm ] |
Berichttitel: | Re: How To: Schuimfilter In-oliën en Reinigen. |
Wat ook goed werkt is het volgende: Rij om een jerrycan dieselolie, gooi dat in een emmer. Vervolgens prop je je filter er nog even bij en je gaat even een uurtje op AF kijken. Na dat uur ga je eens kijken hoe dat spulletje ervoor staat. Haal het filter eruit en tot je grote verbazing zul je zien dat hij nagenoeg al bijna helemaal schoon is Je kan hem even wat uitknijpen om nog wat troep eruit te krijgen. Als het naar je zin is spuit je 'm even in met olie, zo niet dan prop je hem nog even terug. Ik heb het gisteren zo gedaan met een zelfde filter als hierboven gebruikt is. Succes gegarandeerd! |
Auteur: | Raphaël [ zo feb 21, 2010 12:52 am ] |
Berichttitel: | Re: How To: Schuimfilter In-oliën en Reinigen. |
Waarom moet je eerst om de jerrycan heen rijden? Met dieselolie bedoel je diesel? Dat tast rubbers en plastic etc heel erg aan. Diesel in je blok is ook zeer schadelijk. Het kan wel om te reinigen maar daarna zou ik hem op de manier van RC nogmaals helemaal doen zodat er geen diesel resten in blijven zitten. |
Auteur: | Patrick B [ zo feb 21, 2010 4:14 am ] |
Berichttitel: | Re: How To: Schuimfilter In-oliën en Reinigen. |
Of gewoon je filter in het was machine, dan daarna nog eventueel in de droger. Vind mijn moeder gewoon goed, en laat daarna ook niks achter op mijn kleding |
Auteur: | Robje93 [ zo feb 21, 2010 1:05 pm ] |
Berichttitel: | Re: How To: Schuimfilter In-oliën en Reinigen. |
Raphaël schreef: Waarom moet je eerst om de jerrycan heen rijden? Met dieselolie bedoel je diesel? Dat tast rubbers en plastic etc heel erg aan. Diesel in je blok is ook zeer schadelijk. Het kan wel om te reinigen maar daarna zou ik hem op de manier van RC nogmaals helemaal doen zodat er geen diesel resten in blijven zitten. Ik neem aan dat mensen zelf wel snappen dat ze niet een filter wat nog druipt van de diesel weer moeten monteren.. Ik heb nog geen problemen gehad met rubbers die kapot gaan enzo. Maar goed, ieder zijn eigen manier. Ik vind dit gewoon snel, makkelijk en efficiënt werken. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |