HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr jan 03, 2025 1:01 pm




Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
 HOWTO: Begrenzer bouwen met magneetschakelaar (reed) 
Auteur Bericht
theredone51
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di maart 08, 2005 1:46 pm
Berichten: 99
Antwoord met een citaat
Bericht HOWTO: Begrenzer bouwen met magneetschakelaar (reed)
How to: Begrenzer bouwen met magneetschakelaar (reed)

Iedereen komt op een gegeven moment tot de conclusie dat hij een begrenzer wil/moet, door toedoen van de politie om verdere boetes te voorkomen, of gewoon omdat voorkomen beter is dan betalen .

De benodigdheden
Wat gereedschap:
Afbeelding
-striptang
-kniptang
-stanleymes
-soldeerbout + tin

Materialen:
Afbeelding
-12V relais, merk: Finder, modelnr: 30.22.7.012.0010
http://www.ariston.es/esp/detalle.aspx?id=16873
-reedschakelaar
-condensator (verschillende waardes) OF conventionele begrenzer (12 standen, etc.)
-isolatietape
Afbeelding
-kabels (flexibele, niet die met een vaste kern)
-kroonsteentjes
-magneet

Opmerking: het relais hoeft niet perse die te zijn, elk relais met 2 wisselcontacten is goed (12V), de condensators zijn OF gewoon normale condensators, of, de gene die ik meestal gebruik: bi-polaire elco’s, vraag bij je elektro-leverancier naar een bi-polaire elco en ik weet zeker dat hij je er 1 kan bezorgen. De waardes voor de condensator: 1 microFarad, 2.2 microFarad en nog een paar van 1 ofzo, deze kosten bijna niets.

Hoe gaan we te werk?
Het makkelijkste is om eerst de condensator-waarde te bepalen die we nodig hebben om de brommer tot de gewenste snelheid te kunnen afvoeren. Hiervoor zoeken we eerst de signaal-kabel op, bij Af-1 en RS om is dit de rood-witte kabel van je contactslot naar je bobine/cdi.
Hiervan schraap je met je mes wat omhulsel af, zodat je het koper ziet zitten en hierop soldeer je een goed lange kabel (1m ofzo). Kun je niet zo goed solderen? Dan kun je ook gewoon de kabel doorknippen, kroonsteentje ertussen en bij 1 van de 2 uiteindes een extra kabel steken.

Vervolgens zoeken we ergens een massa-punt, een kale plek op je frame dus, ik heb de voorkeur voor achter je spanningsregelaar, aangezien hierlangs de pulsen van de onsteking o.a. komen. Na testen vond ik namelijk dat als ik hier massa pakte je eigenlijk helemaal niet merkte dat er een begrenzer was aangesloten => geen stotteren.

We hebben nu dus 2 kabels, 1 van onsteking en 1 massa, hiertussen hangen we onze condensator, ik gebruikte hiervoor kroonsteentjes, lekker makkelijk als de condensator-waarde niet goed blijkt.

We beginnen met de condensator van 1microFarad aan te sluiten, start de brommer (Dit kan moeilijker gaan), je zult merken dat als je gas geeft hij minder toeren kan maken dan normaal.
Ga een stukje rijden en kijk hoe hard hij gaat met dat aantal toeren, nog te hard? Plaats een extra condensator parallel (+ bij + en – bij -), enz. totdat je de goede waarde hebt.
Vooral bij deze stap is het makkelijk als je bijvb een 12-standen begrenzer gebruikt, aangezien je dan gewoon kunt switchen.

Nu we de goede condensator-waarde hebben kunnen we eindelijk de schakeling op gaan bouwen, we gebruiken deze schakeling:
Afbeelding

A1/2 en de andere nummers zijn de pinnetjes aan de onderkant van het relais.

Wat we eerst moeten doen is zorgen voor een spanning die alleen ontstaat bij het aanzetten van de brommer, ik heb deze gepakt van + kabel van de remschakelaar (rood/groen), maar dit kan ook bij je verlichting, enz.
Hiervan schraap je met je mes wat omhulsel af, zodat je het koper ziet zitten en hierop soldeer je een goed lange kabel (1m ofzo). Kun je niet zo goed solderen? Dan kun je ook gewoon de kabel doorknippen, kroonsteentje ertussen en bij 1 van de 2 uiteindes een extra kabel steken.

We hebben nu dus de + van ons schema namelijk die via het contact, de – namelijk de massa-kabel die we hebben getrokken naar de condensator en als laatste onze pickup-kabel die van onze signaal-draad komt (rood/wit).

Nu kunnen we dus onze volledige schakeling op bouwen.

Ff een how-to kabels verbinden:
-Strip het uiteinde van de kabel:
Afbeelding
-Draai dit uiteinde een beetje rond, zodat de kabel niet meer rafelig is.
-Pak je stanleymes, draai rond de kabel, 2x met ertussen ongeveer 1cm, maar snij niet te diep, alleen door het omhulsel:
Afbeelding
-Snijd tussen de 2 insnedes de kabel nog een keer in de lengte door en haal het omhulsel eraf:
Afbeelding
-Draai nu om het openliggende stuk een kabel die aan 2 kanten is gestript:
Afbeelding
-Doe hierop een druppeltje soldeer-tin en draai en daarna wat isolatie-tape omheen:
Afbeelding


Maak nu alle aansluitingen, enz. volgens het schema hierboven met uitzondering van de condensator (maak hiervoor wel een kabel aan de condensator zodat je dalijk niet meer hoeft te solderen!). Nu zetten we een kroonsteentje tussen de + van ons relais en de + van het contact, ook een steentje tussen de – en de massa van het frame en nu pakken we onze condensator, hieruit halen we de massa kabel ( uit het kroonsteentje waarin deze zit) en deze vervangen we door het kabeltje van het relais.

Opmerking: de reed-schakelaar heeft geen + of – kant, dus deze kun je niet verkeerd aansluiten.

Condensator met kroonsteen:
Afbeelding

De volledige schakeling aan de brommer hangend:
Afbeelding

Ik had het relais al volledig ingetapet zodat ik geen aansluitingen los kon maken ofzo bij de montage. Nu zetten we het contact aan, je hoort een zacht klikje in het relais. Start de brommer, de begrenzer staat nu aan.

Ga nu met de magneet langs je reed-schakelaar (afhankelijk van de grootte van de magneet kan het zijn dat je echt de magneet tegen de reed-schakelaar aan moet houden of op afstandje kan). Je hoort nu weer een klik in het relais en je brommer zal harder stationair gaan lopen, de begrenzer is er nu weer af.

Zet je contact af, weer aan, je hoort weer een klink en je begrenzer staat als het goed is weer aan, magneet om weer te ontgrenzen.

Als dit allemaal naar behoren werkt gaan we alles netjes wegwerken. We tapen de condensator, relais en reed-schakelaar netjes bij elkaar, LET WEL! De reed-schakelaar moet helemaal aan de buitenkant zitten van het “pakketje” en liefst zonder tape eroverheen. Zodat je makkelijker met je magneet de schakelaar kunt activeren.

Nu zoeken we een mooi plaatsje ergens achter onze kappen waar we de begrenzer verstoppen met de reed-schakelaar-kant tegen de kappen aan, zodat deze vanaf de buitenkant het dichts bij zitten.

Et voila, je hebt een begrenzer die je met een magneet kan ontgrenzen.

Zijn er nog dingen onduidelijk/ heb je vragen?
Stel ze gerust in dit topic dan zal ik, of iemand anders ze proberen te beantwoorden.

Graag reactie over de bruikbaarheid enz.


zo mei 08, 2005 3:57 pm
Profiel
cebess
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm
Berichten: 3209
Afbeeldingen: 33
Woonplaats: Uden
Antwoord met een citaat
Bericht 
Kheb het nog niet helemaal gelezen, moet weg. Ik wil alleen even zeggen dat je rood moet hebben ipv. rood/wit.


zo mei 08, 2005 5:35 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
wutske
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo jan 26, 2005 7:00 pm
Berichten: 221
Afbeeldingen: 1
Woonplaats: Kapellen (Antwerpen-België)
Antwoord met een citaat
Bericht 
@theredone51: gewoon ff voor de zekerheid ('k vertrouw nx aan m'n brom wat logisch zou moeten zijn).
Bij mij staat erop:
Wit
Rood
Groen
Groen

't is toch die rode die 'k moet hebben, niet ? En hoeveel µf heb 'k ongeveer nodig om af te voeren van ~9k tot ~5-6k ?

_________________
AF1 Sintesi, 50cc, uitlaat max. begrenst, doet ie nog 65 :s


ma jul 11, 2005 3:12 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
cebess
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm
Berichten: 3209
Afbeeldingen: 33
Woonplaats: Uden
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ja, je moet rood hebben dat is zeker.
Maar de waarde van de condensator zou ik zo niet weten, theredone51 misschien?


ma jul 11, 2005 4:20 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
theredone51
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di maart 08, 2005 1:46 pm
Berichten: 99
Antwoord met een citaat
Bericht 
cebess schreef:
Ja, je moet rood hebben dat is zeker.
Maar de waarde van de condensator zou ik zo niet weten, theredone51 misschien?


ben pas net terug van vakantie, dus late reactie

maar de waarde van de condensator is afhankelijk van je setup, mijne is alles std. alleen andere uitlaat en ik heb 1Uf (micro-farrad) dus hoe zwaardere setup hoe meer Uf


do jul 28, 2005 1:36 pm
Profiel
Yoshi_RS
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo mei 29, 2005 5:40 pm
Berichten: 26
Woonplaats: Zaltbommel
Antwoord met een citaat
Bericht Reed schakelaar
Hallo,

Ik wil zo'n begrenzer gaan maken alleen ik weet niet wat voor specificaties de Reedschakelaar moet hebben, ik heb er al wel 1 gevonden op een duitse site http://www.mercateo.com/p/live~s.100*139-4332350/Reedschalter_REED_NO_250VDC_2_5A.html

Is dit een goede?

En welke elco's moet ik hebben? want er zijn er van 40 volt en van 120 enzo

als ik het goed begrepen heb moet ik er een paar hebben ( 1 uF?? )

of hoe is dit geregeld?


alvast bedankt


wo aug 31, 2005 7:08 pm
Profiel
cebess
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm
Berichten: 3209
Afbeeldingen: 33
Woonplaats: Uden
Antwoord met een citaat
Bericht 
Dat is al een behoorlijk zware reedschakelaar die je daar hebt.
Nadaal is dat het niet echt handig is vanuit duitsland. Komt ook nog eens bij dat het bestelbedrag waarschijnlijk veels te laag is. Kijk gewoon even wat je lokale elekronicazaak heeft liggen. Je hoeft er alleen het relais mee aan te sturen en die verbruikt misschien 40-50 mA. Dus als je een reedschakelaar hebt van minimaal 100 mA zit je al goed.

Voor elco's kan je het beste een hoge spanning pakken omdat ze dan minder snel kapot gaan. Maar hoger dan de 63V elco's heb je niet nodig.

De totale capaciteit is zeer moeilijk in te schatten maar ik zou er gewoon een paar van 1uF kopen idd.


wo aug 31, 2005 11:18 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
apriliapoggiali
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 05, 2006 9:04 pm
Berichten: 303
Afbeeldingen: 2
Woonplaats: boskoop
Antwoord met een citaat
Bericht 
Citaat:
je kan beter helemaal geen begrenzer maken want uit eindeklijk gaat toch je cdi er na de klote. O:-)

dus

was bij mij ook gebeurt je cdi computer begeeft het. :S:

_________________
turbo cached fully carbon fiber Gsx R ala ghost rider


do jan 05, 2006 9:23 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
cebess
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm
Berichten: 3209
Afbeeldingen: 33
Woonplaats: Uden
Antwoord met een citaat
Bericht 
Het geen computer en het gaat niet kapot als je alleen je begrenzer gebruikt als de wouten erbij zijn. En volgensmij kan alleen je signaalspoel kapot gaan door een begrenzer.


do jan 05, 2006 9:27 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
apriliapoggiali
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 05, 2006 9:04 pm
Berichten: 303
Afbeeldingen: 2
Woonplaats: boskoop
Antwoord met een citaat
Bericht 
ja jij heb tzr :Y:

_________________
turbo cached fully carbon fiber Gsx R ala ghost rider


vr jan 06, 2006 12:36 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Pepijn_KawaZX6
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 04, 2005 3:27 pm
Berichten: 673
Afbeeldingen: 8
Woonplaats: Nijkerk
Antwoord met een citaat
Bericht 
dus?

_________________
Honda CBR600F Laser Titanium KANON!!!!!!!!!


vr jan 06, 2006 12:39 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
apriliapoggiali
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 05, 2006 9:04 pm
Berichten: 303
Afbeeldingen: 2
Woonplaats: boskoop
Antwoord met een citaat
Bericht 
dus zal wel anders werken dan bij de mijne he.
ik praat geen onzin

_________________
turbo cached fully carbon fiber Gsx R ala ghost rider


vr jan 06, 2006 12:52 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Pepijn_KawaZX6
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 04, 2005 3:27 pm
Berichten: 673
Afbeeldingen: 8
Woonplaats: Nijkerk
Antwoord met een citaat
Bericht 
nee is zelfde blok

_________________
Honda CBR600F Laser Titanium KANON!!!!!!!!!


vr jan 06, 2006 12:53 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
apriliapoggiali
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 05, 2006 9:04 pm
Berichten: 303
Afbeeldingen: 2
Woonplaats: boskoop
Antwoord met een citaat
Bericht 
cdi heeft toch niks met am6 te maken

_________________
turbo cached fully carbon fiber Gsx R ala ghost rider


vr jan 06, 2006 12:57 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
cebess
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm
Berichten: 3209
Afbeeldingen: 33
Woonplaats: Uden
Antwoord met een citaat
Bericht 
rs en tzr is wel verschillend kwa elektra maar ik heb een rs, tzr en af1 :Y:


za jan 07, 2006 12:49 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 91 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: