How to: Begrenzer bouwen met magneetschakelaar (reed)
Iedereen komt op een gegeven moment tot de conclusie dat hij een begrenzer wil/moet, door toedoen van de politie om verdere boetes te voorkomen, of gewoon omdat voorkomen beter is dan betalen .
De benodigdheden
Wat gereedschap:
-striptang
-kniptang
-stanleymes
-soldeerbout + tin
Materialen:
-12V relais, merk: Finder, modelnr: 30.22.7.012.0010
http://www.ariston.es/esp/detalle.aspx?id=16873
-reedschakelaar
-condensator (verschillende waardes) OF conventionele begrenzer (12 standen, etc.)
-isolatietape
-kabels (flexibele, niet die met een vaste kern)
-kroonsteentjes
-magneet
Opmerking: het relais hoeft niet perse die te zijn, elk relais met 2 wisselcontacten is goed (12V), de condensators zijn OF gewoon normale condensators, of, de gene die ik meestal gebruik: bi-polaire elco’s, vraag bij je elektro-leverancier naar een bi-polaire elco en ik weet zeker dat hij je er 1 kan bezorgen. De waardes voor de condensator: 1 microFarad, 2.2 microFarad en nog een paar van 1 ofzo, deze kosten bijna niets.
Hoe gaan we te werk?
Het makkelijkste is om eerst de condensator-waarde te bepalen die we nodig hebben om de brommer tot de gewenste snelheid te kunnen afvoeren. Hiervoor zoeken we eerst de signaal-kabel op, bij Af-1 en RS om is dit de rood-witte kabel van je contactslot naar je bobine/cdi.
Hiervan schraap je met je mes wat omhulsel af, zodat je het koper ziet zitten en hierop soldeer je een goed lange kabel (1m ofzo). Kun je niet zo goed solderen? Dan kun je ook gewoon de kabel doorknippen, kroonsteentje ertussen en bij 1 van de 2 uiteindes een extra kabel steken.
Vervolgens zoeken we ergens een massa-punt, een kale plek op je frame dus, ik heb de voorkeur voor achter je spanningsregelaar, aangezien hierlangs de pulsen van de onsteking o.a. komen. Na testen vond ik namelijk dat als ik hier massa pakte je eigenlijk helemaal niet merkte dat er een begrenzer was aangesloten => geen stotteren.
We hebben nu dus 2 kabels, 1 van onsteking en 1 massa, hiertussen hangen we onze condensator, ik gebruikte hiervoor kroonsteentjes, lekker makkelijk als de condensator-waarde niet goed blijkt.
We beginnen met de condensator van 1microFarad aan te sluiten, start de brommer (Dit kan moeilijker gaan), je zult merken dat als je gas geeft hij minder toeren kan maken dan normaal.
Ga een stukje rijden en kijk hoe hard hij gaat met dat aantal toeren, nog te hard? Plaats een extra condensator parallel (+ bij + en – bij -), enz. totdat je de goede waarde hebt.
Vooral bij deze stap is het makkelijk als je bijvb een 12-standen begrenzer gebruikt, aangezien je dan gewoon kunt switchen.
Nu we de goede condensator-waarde hebben kunnen we eindelijk de schakeling op gaan bouwen, we gebruiken deze schakeling:
A1/2 en de andere nummers zijn de pinnetjes aan de onderkant van het relais.
Wat we eerst moeten doen is zorgen voor een spanning die alleen ontstaat bij het aanzetten van de brommer, ik heb deze gepakt van + kabel van de remschakelaar (rood/groen), maar dit kan ook bij je verlichting, enz.
Hiervan schraap je met je mes wat omhulsel af, zodat je het koper ziet zitten en hierop soldeer je een goed lange kabel (1m ofzo). Kun je niet zo goed solderen? Dan kun je ook gewoon de kabel doorknippen, kroonsteentje ertussen en bij 1 van de 2 uiteindes een extra kabel steken.
We hebben nu dus de + van ons schema namelijk die via het contact, de – namelijk de massa-kabel die we hebben getrokken naar de condensator en als laatste onze pickup-kabel die van onze signaal-draad komt (rood/wit).
Nu kunnen we dus onze volledige schakeling op bouwen.
Ff een how-to kabels verbinden:
-Strip het uiteinde van de kabel:
-Draai dit uiteinde een beetje rond, zodat de kabel niet meer rafelig is.
-Pak je stanleymes, draai rond de kabel, 2x met ertussen ongeveer 1cm, maar snij niet te diep, alleen door het omhulsel:
-Snijd tussen de 2 insnedes de kabel nog een keer in de lengte door en haal het omhulsel eraf:
-Draai nu om het openliggende stuk een kabel die aan 2 kanten is gestript:
-Doe hierop een druppeltje soldeer-tin en draai en daarna wat isolatie-tape omheen:
Maak nu alle aansluitingen, enz. volgens het schema hierboven met uitzondering van de condensator (maak hiervoor wel een kabel aan de condensator zodat je dalijk niet meer hoeft te solderen!). Nu zetten we een kroonsteentje tussen de + van ons relais en de + van het contact, ook een steentje tussen de – en de massa van het frame en nu pakken we onze condensator, hieruit halen we de massa kabel ( uit het kroonsteentje waarin deze zit) en deze vervangen we door het kabeltje van het relais.
Opmerking: de reed-schakelaar heeft geen + of – kant, dus deze kun je niet verkeerd aansluiten.
Condensator met kroonsteen:
De volledige schakeling aan de brommer hangend:
Ik had het relais al volledig ingetapet zodat ik geen aansluitingen los kon maken ofzo bij de montage. Nu zetten we het contact aan, je hoort een zacht klikje in het relais. Start de brommer, de begrenzer staat nu aan.
Ga nu met de magneet langs je reed-schakelaar (afhankelijk van de grootte van de magneet kan het zijn dat je echt de magneet tegen de reed-schakelaar aan moet houden of op afstandje kan). Je hoort nu weer een klik in het relais en je brommer zal harder stationair gaan lopen, de begrenzer is er nu weer af.
Zet je contact af, weer aan, je hoort weer een klink en je begrenzer staat als het goed is weer aan, magneet om weer te ontgrenzen.
Als dit allemaal naar behoren werkt gaan we alles netjes wegwerken. We tapen de condensator, relais en reed-schakelaar netjes bij elkaar, LET WEL! De reed-schakelaar moet helemaal aan de buitenkant zitten van het “pakketje” en liefst zonder tape eroverheen. Zodat je makkelijker met je magneet de schakelaar kunt activeren.
Nu zoeken we een mooi plaatsje ergens achter onze kappen waar we de begrenzer verstoppen met de reed-schakelaar-kant tegen de kappen aan, zodat deze vanaf de buitenkant het dichts bij zitten.
Et voila, je hebt een begrenzer die je met een magneet kan ontgrenzen.
Zijn er nog dingen onduidelijk/ heb je vragen?
Stel ze gerust in dit topic dan zal ik, of iemand anders ze proberen te beantwoorden.
Graag reactie over de bruikbaarheid enz.