HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr jan 03, 2025 8:03 pm




Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 HOWTO: Onderhouden van de benzinetoevoer 
Auteur Bericht
*Thomas*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm
Berichten: 5743
Afbeeldingen: 32
Antwoord met een citaat
Bericht HOWTO: Onderhouden van de benzinetoevoer
Hierbij een korte howto over een aspect van het onderhoud van brommers dat vaak wordt vergeten:

onderhoud van de benzinetoevoer

Vaak zal je, zeker bij 2dehands brommers merken dat wanneer jij je brommer op reserve zet, hij niet zo lang met die resterende liters doet, dit komt omdat er zich na verloop van tijd een hoop smurrie onderaan in je tank gaan liggen.

Vooral als je dan vrij plat gaat in bochten of hellingen neemt met een aanzienlijke hellingshoek kan het gebeuren dat je brommer stilvalt of begint te stotteren.

En toch kan dit probleem simpel verholpen door om de 6000 à 10 000 km deze howto eens toe te passen.

Wat je nodig hebt zijn:

- 2 liter diesel (kost minder)
- nieuwe benzine voor in je tank (zonder olie !)
- 40cm benzine leiding met een diameter die net goed is, dus maximaal
TIP: neem stofommantelde leidingen of raceleidingen.
- een benzinefilter (kost 3€ of minder)
- 4 klemmen met schroef, niet van die clipsen die je een tank moet openen/sluiten
- basis sleutelmateriaal (schroevendraaier en inbussetje)

Hoe ga je te werk.

Je zet je benzinerekraan op RES.

Je zorgt ervoor dat je goed bij je carburator kan en laat je tank leeglopen.

Daarna haal je je tank eraf en zet hem op OFF.

Nu schroef je je benzinekraan eraf en haal deze er voorzichtig uit zodat je je filter niet beschadigt. Nu gaan we de tank uitspoelen, hiervoor ben je best met 2. Eén persoon houdt em omhoog en ook dicht onderaan, de andere giet er de diesel in. Nu goed schudden, laten leeglopen en herhalen tot er weinig tot geen vuil meer uitkomt.

De filters van de benzinekraan leg je ook in een bakje met diesel en goed spoelen.

Nu kunnen we eventueel de benzinekraan schoonmaken langs binnen, dit hoeft niet en je moet er wat geduld voor hebben want het is vrij moeilijk om ze daarna weer in elkaar te steken. Ook opletten dat je de schroefdraad niet doldraait.

Als je ze opent, opletten, er zit een veer in dus zorg dat je deze niet kwijtspeelt. Onderdelen mooi op volgorde leggen, spoelen en weer monteren.

Als dit alles gedaan is, spoel je je tank even na met gewone benzine, zonder olie, zelfde geld voor de benzinekraan.

Dan weer mooi de kraan op je tank monteren.

Nu, de oude leiding heb je niet meer nodig. Neem de nieuwe, knip ze in 2, plaats de filter ertussen met 2 klemmen. Zorg dat het filterend gedeelte naar onder steekt, anders komt er geen benzine door.

Nu kan je je carb er even afhalen en schoonmaken. Dus demonteren, en spoelen met benzine, opetten dat je niet aan de regelschroeven gaat zitten klooien en dat je geen onderdelen kwijtspeelt.

Membraan en spruitstuk ook even losmaken, als je een voorverwarmd spruitstuk hebt, eerst de koelvloeistof uit je brommer laten lopen.

Spruitstuk schoonmaken met benzine en bij membraan zelfde en eventueel carbonkleppen steken (kosten 10 - 15€ en zijn beter dan de ori).

Nu alles weer monteren, leidingen aansluiten op carburator en benzinetank.

Alles nog eens goed checken en starten (best aanlopen).

Veel rijplezier.

Ik zal zsm foto's posten

_________________
Afbeelding


vr nov 10, 2006 4:57 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
roel88
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 04, 2005 11:00 pm
Berichten: 198
Woonplaats: genemuiden
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik weet niet hoe het met de kwaliteit van de benzine daar in belgie is maar, bij ons is de benzine wel behoorlijk schoon en hoef je het helemaal niet schoon te maken omdat het automatisch wel doorloopt.


vr nov 10, 2006 5:42 pm
Profiel
*Thomas*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm
Berichten: 5743
Afbeeldingen: 32
Antwoord met een citaat
Bericht 
sja, toch zijn er veel mensen die er last van hebben, zeker als ze een brommer kopen die al 5 jaar of ouder is

en er zit altijd vuil in benzine hoor, doch speelt het inderdaad een rol waar je gaat tanken, ikzelf verkies shell en total en gebruik altijd castrol tts smeerolie, maar dat terzijde

_________________
Afbeelding


vr nov 10, 2006 6:11 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Normaal
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo aug 13, 2006 10:59 pm
Berichten: 43
Antwoord met een citaat
Bericht 
als mijn tank bijna aan de reserve toe is kan ik niet lang volgas rijden dan valt hij even stil laat ik de gas even los en dan kan ik weer even volgas, ik dacht zelf dat mijn vloter van de carb niet deugde maar zou het ook aan een vuile tank kunnen ligen?


vr nov 10, 2006 7:09 pm
Profiel
cittaghostracer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 31, 2006 6:28 pm
Berichten: 273
Woonplaats: Gealemuun
Antwoord met een citaat
Bericht 
als je vlotter niet goed werkt heb je daar heus niet alleen last van als je op reserve rijd.

zul je ergens anders moeten zoeken... (of gewoon tanken voordat je op de reserve moet rijden :D:

_________________
Afbeelding


vr nov 10, 2006 7:25 pm
Profiel
RoyalFufu
ApriliaForum Member

Geregistreerd: za okt 21, 2006 1:36 am
Berichten: 103
Woonplaats: Amsterdam
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik heb mijn brommer 2de hands gekocht en hij is stilgevallen. Vervolgens is het me toch weer gelukt hem te starten door hem aan te lopen. Ik heb er weer een avondje op kunnen rijden maar toen ik even wat was gaan eten en terug kwam wou die niet eens meer starten. Ik duw hem aan omdat ik me (net nieuw gekochte accu) niet wil belasten voordat die is opgeladen, maar het feit blijft dat ik hem nu niet kan starten, morgen stop ik er een nieuwe bougie in maar zou het dus ook aan iets anders kunnen liggen? Bijv. de benzine? ik heb ook even op de reserve gereden voordat ie voor eht eerst uitviel..

Alvast bedankt!

Edit: Ik heb trouwens al wel weer getankt.


do dec 28, 2006 4:01 am
Profiel
*Thomas*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm
Berichten: 5743
Afbeeldingen: 32
Antwoord met een citaat
Bericht 
denk dat je bougie stuk is, en in het ergste geval je cdi of je spoelen zelf

moest het iets met de benzinetoevoer zijn, maak dan gwn ff je carb en membraan goed schoon en dan komt het wel goed hoor

suc6

ps: als je met een 2takt rijdt komt er erg veel sleutelen aan te pas, je moet je user manual maar eens lezen, daar staat een lijst van taken die je zelf zou moeten doen waarvan ik vind dat het voor iemand die net met brommers begint erg ingewikkeld zijn

_________________
Afbeelding


do dec 28, 2006 10:54 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
cebess
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm
Berichten: 3209
Afbeeldingen: 33
Woonplaats: Uden
Antwoord met een citaat
Bericht 
RoyalFufu, dit is een howto over je benzinetoevoer en je mag hier best vragen stellen over de howto maar in jouw geval zou ik even een eigen topic aanmaken voor zover je die al niet hebt.


do dec 28, 2006 11:27 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron