|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
HOWTO: Onderhouden van de benzinetoevoer
Auteur |
Bericht |
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
HOWTO: Onderhouden van de benzinetoevoer
Hierbij een korte howto over een aspect van het onderhoud van brommers dat vaak wordt vergeten:
onderhoud van de benzinetoevoer
Vaak zal je, zeker bij 2dehands brommers merken dat wanneer jij je brommer op reserve zet, hij niet zo lang met die resterende liters doet, dit komt omdat er zich na verloop van tijd een hoop smurrie onderaan in je tank gaan liggen.
Vooral als je dan vrij plat gaat in bochten of hellingen neemt met een aanzienlijke hellingshoek kan het gebeuren dat je brommer stilvalt of begint te stotteren.
En toch kan dit probleem simpel verholpen door om de 6000 à 10 000 km deze howto eens toe te passen.
Wat je nodig hebt zijn:
- 2 liter diesel (kost minder)
- nieuwe benzine voor in je tank (zonder olie !)
- 40cm benzine leiding met een diameter die net goed is, dus maximaal
TIP: neem stofommantelde leidingen of raceleidingen.
- een benzinefilter (kost 3€ of minder)
- 4 klemmen met schroef, niet van die clipsen die je een tank moet openen/sluiten
- basis sleutelmateriaal (schroevendraaier en inbussetje)
Hoe ga je te werk.
Je zet je benzinerekraan op RES.
Je zorgt ervoor dat je goed bij je carburator kan en laat je tank leeglopen.
Daarna haal je je tank eraf en zet hem op OFF.
Nu schroef je je benzinekraan eraf en haal deze er voorzichtig uit zodat je je filter niet beschadigt. Nu gaan we de tank uitspoelen, hiervoor ben je best met 2. Eén persoon houdt em omhoog en ook dicht onderaan, de andere giet er de diesel in. Nu goed schudden, laten leeglopen en herhalen tot er weinig tot geen vuil meer uitkomt.
De filters van de benzinekraan leg je ook in een bakje met diesel en goed spoelen.
Nu kunnen we eventueel de benzinekraan schoonmaken langs binnen, dit hoeft niet en je moet er wat geduld voor hebben want het is vrij moeilijk om ze daarna weer in elkaar te steken. Ook opletten dat je de schroefdraad niet doldraait.
Als je ze opent, opletten, er zit een veer in dus zorg dat je deze niet kwijtspeelt. Onderdelen mooi op volgorde leggen, spoelen en weer monteren.
Als dit alles gedaan is, spoel je je tank even na met gewone benzine, zonder olie, zelfde geld voor de benzinekraan.
Dan weer mooi de kraan op je tank monteren.
Nu, de oude leiding heb je niet meer nodig. Neem de nieuwe, knip ze in 2, plaats de filter ertussen met 2 klemmen. Zorg dat het filterend gedeelte naar onder steekt, anders komt er geen benzine door.
Nu kan je je carb er even afhalen en schoonmaken. Dus demonteren, en spoelen met benzine, opetten dat je niet aan de regelschroeven gaat zitten klooien en dat je geen onderdelen kwijtspeelt.
Membraan en spruitstuk ook even losmaken, als je een voorverwarmd spruitstuk hebt, eerst de koelvloeistof uit je brommer laten lopen.
Spruitstuk schoonmaken met benzine en bij membraan zelfde en eventueel carbonkleppen steken (kosten 10 - 15€ en zijn beter dan de ori).
Nu alles weer monteren, leidingen aansluiten op carburator en benzinetank.
Alles nog eens goed checken en starten (best aanlopen).
Veel rijplezier.
Ik zal zsm foto's posten
_________________
|
vr nov 10, 2006 4:57 pm |
Persoonlijk album
|
|
roel88
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr feb 04, 2005 11:00 pm Berichten: 198 Woonplaats: genemuiden
|
Ik weet niet hoe het met de kwaliteit van de benzine daar in belgie is maar, bij ons is de benzine wel behoorlijk schoon en hoef je het helemaal niet schoon te maken omdat het automatisch wel doorloopt.
|
vr nov 10, 2006 5:42 pm |
|
|
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
sja, toch zijn er veel mensen die er last van hebben, zeker als ze een brommer kopen die al 5 jaar of ouder is
en er zit altijd vuil in benzine hoor, doch speelt het inderdaad een rol waar je gaat tanken, ikzelf verkies shell en total en gebruik altijd castrol tts smeerolie, maar dat terzijde
_________________
|
vr nov 10, 2006 6:11 pm |
Persoonlijk album
|
|
Normaal
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo aug 13, 2006 10:59 pm Berichten: 43
|
als mijn tank bijna aan de reserve toe is kan ik niet lang volgas rijden dan valt hij even stil laat ik de gas even los en dan kan ik weer even volgas, ik dacht zelf dat mijn vloter van de carb niet deugde maar zou het ook aan een vuile tank kunnen ligen?
|
vr nov 10, 2006 7:09 pm |
|
|
cittaghostracer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr maart 31, 2006 6:28 pm Berichten: 273 Woonplaats: Gealemuun
|
als je vlotter niet goed werkt heb je daar heus niet alleen last van als je op reserve rijd.
zul je ergens anders moeten zoeken... (of gewoon tanken voordat je op de reserve moet rijden
_________________
|
vr nov 10, 2006 7:25 pm |
|
|
RoyalFufu
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za okt 21, 2006 1:36 am Berichten: 103 Woonplaats: Amsterdam
|
Ik heb mijn brommer 2de hands gekocht en hij is stilgevallen. Vervolgens is het me toch weer gelukt hem te starten door hem aan te lopen. Ik heb er weer een avondje op kunnen rijden maar toen ik even wat was gaan eten en terug kwam wou die niet eens meer starten. Ik duw hem aan omdat ik me (net nieuw gekochte accu) niet wil belasten voordat die is opgeladen, maar het feit blijft dat ik hem nu niet kan starten, morgen stop ik er een nieuwe bougie in maar zou het dus ook aan iets anders kunnen liggen? Bijv. de benzine? ik heb ook even op de reserve gereden voordat ie voor eht eerst uitviel..
Alvast bedankt!
Edit: Ik heb trouwens al wel weer getankt.
|
do dec 28, 2006 4:01 am |
|
|
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
denk dat je bougie stuk is, en in het ergste geval je cdi of je spoelen zelf
moest het iets met de benzinetoevoer zijn, maak dan gwn ff je carb en membraan goed schoon en dan komt het wel goed hoor
suc6
ps: als je met een 2takt rijdt komt er erg veel sleutelen aan te pas, je moet je user manual maar eens lezen, daar staat een lijst van taken die je zelf zou moeten doen waarvan ik vind dat het voor iemand die net met brommers begint erg ingewikkeld zijn
_________________
|
do dec 28, 2006 10:54 am |
Persoonlijk album
|
|
cebess
Administrator
Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm Berichten: 3209 Afbeeldingen: 33 Woonplaats: Uden
|
RoyalFufu, dit is een howto over je benzinetoevoer en je mag hier best vragen stellen over de howto maar in jouw geval zou ik even een eigen topic aanmaken voor zover je die al niet hebt.
|
do dec 28, 2006 11:27 am |
Persoonlijk album
|
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 8 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|