HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo dec 22, 2024 10:57 pm




Antwoord op onderwerp  [ 120 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
 HOWTO: Koppellings platen/veren vervangen. 
Auteur Bericht
Nollie
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 07, 2005 10:58 pm
Berichten: 944
Afbeeldingen: 4
Woonplaats: Sprang-Capelle
Antwoord met een citaat
Bericht HOWTO: Koppellings platen/veren vervangen.
Wat heb je nodig:
Citaat:

-Inbussleutels.(9)
-Kruiskop schroeven draaier.
-Koppellings dekselpakking
-Koppelings veren
-Eventueel Koppelings platen.
-Een bak waar je de overige bak olie mee kan vangen.


Ok laten we beginnen.
Je begint eerst DEZE how-to te maken. Je moet natuurlijk alleen de vloeistoffen AFTAPPEN. Er weer in doen komt later.

Als je dat gedaan hebt kunnen we verder

Zet eerst een bak onder om de overige bak olie mee op te vangen.

Je begint met de 2 rood omcirkelde bouten er uit te draaien.
Afbeelding
Als je dat hebt gedaan haal je het kapje van de Olie pomp er af.

Als het goed is kom je dit tegen(olie pomp).
Afbeelding
Eerst haal je met geel aan gegeven olie slang er af.
Als je hem er af haalt hang hem dan snel HOOG weg (ergens bij de tank)zodat de olie er niet uit komt lopen.

Daarna haal je de met rood aan gegeven kabel los.
Trek dezen helemaal er uit. Ook uit het bochtje.

Haal dan de het olie leiding van de olie pomp naar bij carburateur bij de carburateur los(bij mij doorzichtige leiding). Dit doe je om te zorgen dan straks je brommer weer gelijk olie krijgt.

Doe het kapje terug op zijn plek. Zo zorg je dat de olie pomp niet kapot gaat, en dat je later geen dingen kwijt bent.

Als laatste haal je de met blauw aan gegeven slang van de kvs los. Hier kan nog wel wat koel vloei stof uit komen lopen.

Nu begint het echte werk.
Afbeelding
Blauw aan gegeven bouten zijn korte bouten(8 stuks).
Rood aan gegeven bout is een langen bout(1 stuk).
Draai dezen allemaal los!
Haal de kap er af, je zult je oude pakking tegen komen. Gooi dezen weg.

Als het goed is kom je dan dit tegen.
Afbeelding
Draai de 4 met groen aan gegeven kruis schroeven er uit.
Als het goed is kun je nu de veren er af halen.

Als je alleen veren wilt vervangen ga dan verder met stap 2.

Koppelings platen vervangen.
Oké het stelt op zich niet echt veel voor nu.
haal de met rood omcirkelde schijf er af.
Kijk nu goed hoe de rest in elkaar zit want daar heb ik geen foto van.
Je ziet nu je koppelings platen en tussen platen zitten, haal deze er af.
Haal alle koppelings platen er tussen uit(dat zijn de genen met de blokjes er op).

Doe eerst een nieuwe koppelings plaat in het koppelings huis.
Vervolgens doe je een tussen plaat er tussen, je ziet dat hier een lipje aan zit.
Daarna doe je weer een nieuwe koppelings plaat in het koppelings huis.
Vervolgens doe je een tussen plaat er tussen,zorg dat het lipje 180graden gedraait zit tegen over de 1ste tussen plaat.Dit doen we om onbalans in de koppeling te vermijden.
Daarna doe je weer een nieuwe koppelings plaat in het koppelings huis.
Vervolgens doe je een tussen plaat er tussen,zorg dat het lipje 90graden gedraait zit tegen over de 1ste tussen plaat.
En dan de laatste koppelings plaat.

Je doe je de schijf er weer op.

STAP 2
Pak de 4 schroefjes die je er net uit hebt gedraaid.
Doe daar de ringetjes over heen en daar op de nieuwe veren.
Draai dezen schroeven allemaal terug. Nog niet helemaal vast.

Afbeelding
Begin met schroef 1 vast te draaien, daarna schroef 2 en de rest spreekt voor zich.

Pak de nieuwe Koppellings dekselpakking en leg die op de deksel.
Doe de deksel terug.
Afbeelding
Doe alle bouten terug.
De rood omcirkelde bout is een langere houw daar rekening mee.

Haal de 2 rood gekleurde bouten los.
Afbeelding
Als je dat hebt gedaan haal je het kapje van de Olie pomp er af.

Afbeelding
Doe alle leidingen terug.
VERGEET NIET DE LEIDING OP DE CARB TE INSTALLEREN ANDERS HEB JE ZO EEN VAST LOPER!.


Doe het kapje terug.

Ga dan DEZE verder maken maken dus vul kvs en bak olie bij.

Dit was het voor vandaag. Als er fouten in zitten hoor ik dit graag via PM dan verander ik het gelijk voor je.

Groetjes,

Arnold van Zelst

_________________
Een echten man zorgt dat hij bier zuipen kan!


za maart 11, 2006 9:47 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
G-Force
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di okt 18, 2005 10:06 pm
Berichten: 284
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Baarn
Antwoord met een citaat
Bericht 
Leuke how-to! :thumleft:
Heb 2 wkn terug mijn koppelingsplaten en veren vervangen door MK Pro Race setje, maar heb het zonder echte uitleg gedaan :^^:
De tussenplaatjes pasten er bij mij steeds maar op één manier in, eerste stond recht omhoog, 2e naar rechts, 3e naar onder, en deksel(bij het pijltje) naar links.

Hij koppelt/ontkoppelt prima!

_________________
Afbeelding


za maart 11, 2006 11:57 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Röbke
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo nov 03, 2004 8:39 pm
Berichten: 426
Afbeeldingen: 60
Woonplaats: Venlo
Antwoord met een citaat
Bericht 
Dat ziet er heel profi uit!!!! mooi gedaan. :thumleft:

_________________
Aixam Crossline "Sound Bitch"
Sound Bitch
Moderator; http://www.45tuners.nl/
No Faster Then Life!!


zo maart 12, 2006 12:47 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am
Berichten: 773
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Huizen
Antwoord met een citaat
Bericht 
Oliepomp haal je gewoon het kabeltje van los en dan haal je de oliepomp van het deksel en hang je hem opzij, slangetjes laat je gewoon er op, hoef je hem niet te ontluchten of zorgen te maken over evt. lucht in het systeem.

Koppelings platen laat je voor montage eerst eventjes in de nieuwe olie inweken, anders kunnen ze beschadigen/verbranden op het moment dat je de motor start.


zo maart 12, 2006 1:03 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Filipino
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di aug 09, 2005 7:49 pm
Berichten: 666
Woonplaats: Bunnik
Antwoord met een citaat
Bericht 
Nollie, bedankt voor deze HOW-TO , door dit soort members kunnen we allemaal onze RS beter en goedkoper (door het zelf te doen) onderhouden.

Bedankt Nollie! :thumright:

_________________
Pupp¡e In the end, it all comes together zegt:
doffers... klint best vet


zo maart 12, 2006 1:19 pm
Profiel WWW
cittaghostracer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 31, 2006 6:28 pm
Berichten: 273
Woonplaats: Gealemuun
Antwoord met een citaat
Bericht 
top how-to :D vandaag ff platen vervangen... njah me dealer had ze nie op voorraad, en heb me ouwe platen er gewoon maar weer in gedouwt, maar iig weet ik nu goed hoe het moet.

ff tip voor volgende monteurs:

als je je koppeling los wilt draaien gooi hem dan ff in de versnelling, en doe een steek/ring sleutel op de bout in het midden van je koppeling. als je dan draait komt die sleutel tegen je rem pookje aan, en kun je makkelijker draaien.

zelf heb ik eigenlijk nog wel ff een klein vraagje.

ik had zelf maar 3 tussen platen, maar in de how-to word het uitgelegd met 4.

toen ik de platen dr uit haalde zaten alle lipjes naar boven toe gericht... dit is volgens deze how-to niet goed door on-balans.

nu heb ik ze dr zegmaar als een mercedes ster in gezet, 1 op 12 uur, 1 op 4 uur en 1 op 8 uur.

die zijn nu dus in balans. heb ik dit goed gedaan dan??? of kon ik ze beter hebben laten zitten zoals ze zaten??

_________________
Afbeelding


vr jun 23, 2006 4:56 pm
Profiel
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am
Berichten: 773
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Huizen
Antwoord met een citaat
Bericht 
er zijn 4 friktie platen (voering) en 3 slip plaaten (stalen) zo als jij je hebt gezet is perfect, om de 1/3 een nokje, dus zo als de punten van een mercedes ster.


vr jun 23, 2006 5:00 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
peteRS
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 02, 2005 6:22 pm
Berichten: 1760
Afbeeldingen: 95
Woonplaats: Zeewolde (FL)
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik wil me veertjes strakker zetten door ringetjes erbij te doen. Hoeveel mogen dat er zijn? Wat raden jullie aan?


vr jun 23, 2006 7:27 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
HexSpammer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 27, 2005 6:11 pm
Berichten: 1290
Woonplaats: Lelystad
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik zou gewoon testen, maar ligt natuurlijk aan de dikte van de ringetjes :D:

2-3mm zou ik gewoon doen, je kan hem altijd nog bijstellen met de stelschroef he..

Zorg wel dat de ring over dat busje valt waar je schroefje in vast zit.


vr jun 23, 2006 7:58 pm
Profiel
peteRS
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 02, 2005 6:22 pm
Berichten: 1760
Afbeeldingen: 95
Woonplaats: Zeewolde (FL)
Antwoord met een citaat
Bericht 
ff testen zegt ie :P Moet ik zeker weer dat hele ding uit elkaar gaan halen steeds :P Ik bedoelde idd hoeveel mm. Een ringetje is meestal zo'n 3mm. Kga er denk ik 2 doen.


vr jun 23, 2006 8:22 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
HexSpammer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 27, 2005 6:11 pm
Berichten: 1290
Woonplaats: Lelystad
Antwoord met een citaat
Bericht 
ach je hebt tijd zat zeg je net, en als je gewoon goed met die stelschroef draait komt het wel goed.


vr jun 23, 2006 8:23 pm
Profiel
cittaghostracer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 31, 2006 6:28 pm
Berichten: 273
Woonplaats: Gealemuun
Antwoord met een citaat
Bericht 
peteRS schreef:
ff testen zegt ie :P Moet ik zeker weer dat hele ding uit elkaar gaan halen steeds :P Ik bedoelde idd hoeveel mm. Een ringetje is meestal zo'n 3mm. Kga er denk ik 2 doen.


2 ringetjes van 3mm per veertje:P:P???

ik heb vandaag bij alle veertjes 3 extra ringetjes van ongeveer 0,4 mm dr bij in gezet, en dat is al aardig strak hoor:P:P als hij nu koud is ontkoppelt hij niet perfect. dan voel ik hem een klein beetje trekken als ik hem in de 1 zet terwijl ik de koppeling in houd...

maar hij trekt me nu toch ver achterover :D gewoon zegmaar in een keer opt achterwiel klappen, en dan weer naar beneden:D hij koppelt nu echt VEEEEEEEL strakker....

ik heb duzz ongeveer 1,5 mm dr bij in gedouwt.

ik heb trouwens de ringetjes niet in het koppelingsdeksel liggen, maar zegmaar achter de kop van de bout.

kop vd. bout, origineel ringetje, ringetje 0,4mm , ringetje 0,4mm , ringetje 0,4mm, veertje, koppelingshuis.

_________________
Afbeelding


vr jun 23, 2006 8:30 pm
Profiel
peteRS
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 02, 2005 6:22 pm
Berichten: 1760
Afbeeldingen: 95
Woonplaats: Zeewolde (FL)
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ow okej, nou dat is iig duidelijk :D Ik heb verder geen idee van die maten drm vroeg ik het ook maar ff! Maar 0,4 mm is bijna niks lijkt me. Heb jij ook een zware setup dan?


vr jun 23, 2006 8:37 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am
Berichten: 773
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Huizen
Antwoord met een citaat
Bericht 
Het rinngetje moet de zelfde maat hebben als de veertjes (binnen en buiten diameter) dan licht het aan de dikte van de ringetjes die je gebruikt er voor hoe veel je achter doet.
Ik heb koperen ringetjes voor de aansluiting van remlijding gebruikt om achter mijn koppeling veertjes te leggen.
Je legt ze dus achter de veertjes, dus eerst de ringetjes en dan de veertjes enz.


vr jun 23, 2006 8:53 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
peteRS
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 02, 2005 6:22 pm
Berichten: 1760
Afbeeldingen: 95
Woonplaats: Zeewolde (FL)
Antwoord met een citaat
Bericht 
En hoeveel mm heb jij ongeveer? Weet je dat?


vr jun 23, 2006 8:55 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 120 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron