HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu ma dec 23, 2024 3:53 am




Antwoord op onderwerp  [ 120 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
 HOWTO: Koppellings platen/veren vervangen. 
Auteur Bericht
cittaghostracer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 31, 2006 6:28 pm
Berichten: 273
Woonplaats: Gealemuun
Antwoord met een citaat
Bericht 
RS_Patrick schreef:
Het rinngetje moet de zelfde maat hebben als de veertjes (binnen en buiten diameter) dan licht het aan de dikte van de ringetjes die je gebruikt er voor hoe veel je achter doet.
Ik heb koperen ringetjes voor de aansluiting van remlijding gebruikt om achter mijn koppeling veertjes te leggen.
Je legt ze dus achter de veertjes, dus eerst de ringetjes en dan de veertjes enz.


het maakt geen zak uit aan welke kant van de veertjes je de ringetjes legt. het gaat er gewoon om dat de veertjes op spanning worden gebracht doordat ze minder ruimte krijgen, en ze dus al extra voorgespannen zijn. zelfde effect als sterkere veertjes duzz..

ik heb dus in totaal achter elke bout ongeveer 1,3 mm aan ringetjes, en hij koppelt nu als de tyfus...

ik heb in totaal 12 M5 ringetjes gekocht, en die VOOR de veertjes gedaan, want ik kon NERGENS goede passende ringetjes vinden die in het koppelingshuis pasten, EN goed om de "tapeinden" pastten...

maakt duzzz geen zak uit, als de veertjes maar strakker komen te staan:)

_________________
Afbeelding


za jun 24, 2006 1:04 pm
Profiel
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am
Berichten: 773
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Huizen
Antwoord met een citaat
Bericht 
Maakt wel uit waar je de ringetjes legt bij een AM6 blok omdat ze kunnen verschuiven als je ze niet achter de veertjes legt.
Als je bij een AM6 M5 ringetjes gebruikt en die om de boutjes heen doet had je net zo goed geen ringetjes hoeven te nemen want dan klem je de ringetjes alleen maar tegen de aanslag voor de schroef en staan de veren net zo strak.

Zie Plaatje: (groen zijn de extra ringen) 1ste is normaal, 2de is met ringen achter de veer waardoor de veer strakker komt, 3de is met ringen voor de veer zo als jij (cittaghostracer) zegt waardoor je dus alleen maar de schroef minderver in kan draaien en de veer dus niet strakker komt.


Bijlagen:
ringetjes.JPG
ringetjes.JPG [ 17.73 KiB | 4914 keer bekeken ]
za jun 24, 2006 4:57 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
cebess
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm
Berichten: 3209
Afbeeldingen: 33
Woonplaats: Uden
Antwoord met een citaat
Bericht 
mooi getekend maar zo dom zal hij niet zijn denk ik.


za jun 24, 2006 5:41 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
HexSpammer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 27, 2005 6:11 pm
Berichten: 1290
Woonplaats: Lelystad
Antwoord met een citaat
Bericht 
cittaghostracer schreef:
RS_Patrick schreef:
Het rinngetje moet de zelfde maat hebben als de veertjes (binnen en buiten diameter) dan licht het aan de dikte van de ringetjes die je gebruikt er voor hoe veel je achter doet.
Ik heb koperen ringetjes voor de aansluiting van remlijding gebruikt om achter mijn koppeling veertjes te leggen.
Je legt ze dus achter de veertjes, dus eerst de ringetjes en dan de veertjes enz.


het maakt geen zak uit aan welke kant van de veertjes je de ringetjes legt. het gaat er gewoon om dat de veertjes op spanning worden gebracht doordat ze minder ruimte krijgen, en ze dus al extra voorgespannen zijn. zelfde effect als sterkere veertjes duzz..

ik heb dus in totaal achter elke bout ongeveer 1,3 mm aan ringetjes, en hij koppelt nu als de tyfus...

ik heb in totaal 12 M5 ringetjes gekocht, en die VOOR de veertjes gedaan, want ik kon NERGENS goede passende ringetjes vinden die in het koppelingshuis pasten, EN goed om de "tapeinden" pastten...

maakt duzzz geen zak uit, als de veertjes maar strakker komen te staan:)


Klopt helemaal, maar patrick begrijpt je niet zo goed, hij denkt dat je hem nog voor je schroefdraad gaat plaatsen, maar dat doe je natuurlijk niet.

Omdat Patrick nu zo'n heerlijk inkoppertje geeft maak ik hem even af.
Zie plaatje.


Bijlagen:
ringetjes_145.jpg
ringetjes_145.jpg [ 15.87 KiB | 4899 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door HexSpammer op za jun 24, 2006 6:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

za jun 24, 2006 6:54 pm
Profiel
supervaags
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 18, 2005 3:04 pm
Berichten: 1389
Afbeeldingen: 2
Antwoord met een citaat
Bericht 
jah indd gewoon een ringetje die eromheen valt en toch op de veer zit

_________________
Afbeelding


za jun 24, 2006 6:57 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
cittaghostracer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 31, 2006 6:28 pm
Berichten: 273
Woonplaats: Gealemuun
Antwoord met een citaat
Bericht 
HexSpammer schreef:
cittaghostracer schreef:
RS_Patrick schreef:
Het rinngetje moet de zelfde maat hebben als de veertjes (binnen en buiten diameter) dan licht het aan de dikte van de ringetjes die je gebruikt er voor hoe veel je achter doet.
Ik heb koperen ringetjes voor de aansluiting van remlijding gebruikt om achter mijn koppeling veertjes te leggen.
Je legt ze dus achter de veertjes, dus eerst de ringetjes en dan de veertjes enz.


het maakt geen zak uit aan welke kant van de veertjes je de ringetjes legt. het gaat er gewoon om dat de veertjes op spanning worden gebracht doordat ze minder ruimte krijgen, en ze dus al extra voorgespannen zijn. zelfde effect als sterkere veertjes duzz..

ik heb dus in totaal achter elke bout ongeveer 1,3 mm aan ringetjes, en hij koppelt nu als de tyfus...

ik heb in totaal 12 M5 ringetjes gekocht, en die VOOR de veertjes gedaan, want ik kon NERGENS goede passende ringetjes vinden die in het koppelingshuis pasten, EN goed om de "tapeinden" pastten...

maakt duzzz geen zak uit, als de veertjes maar strakker komen te staan:)


Klopt helemaal, maar patrick begrijpt je niet zo goed, hij denkt dat je hem nog voor je schroefdraad gaat plaatsen, maar dat doe je natuurlijk niet.

Omdat Patrick nu zo'n heerlijk inkoppertje geeft maak ik hem even af.
Zie plaatje.



neej klopt toch niet helemaal wat je zegt.
het schroefdraad loopt bij mij iig niet helemaal tot aan de kop van de bout.
waarom zouden ze anders een extra ringetje tussen je bout en je veer doen??
om de veer tegen te houden hoor ik jullie al zeggen...

waarom doen ze dan niet gelijk een bout met een grotere kop...
als je er extra ringetjes in doet werk het gewoon zowiezo, en ik heb het bewijs...

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door cittaghostracer op do jun 29, 2006 4:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



za jun 24, 2006 7:08 pm
Profiel
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am
Berichten: 773
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Huizen
Antwoord met een citaat
Bericht 
cittaghostracer schreef:
ik heb in totaal 12 M5 ringetjes gekocht, en die VOOR de veertjes gedaan, want ik kon NERGENS goede passende ringetjes vinden die in het koppelingshuis pasten, EN goed om de "tapeinden" pastten...


Jij zij M5 ringetjes, die passen niet om de pen heen, alleen om het schroefje dus krijg je zo als het op plaatje 3 zit wat dus niks helpt.
Ze moeten om die pennen heen want anders werkt het nog niet.
HexSpammer had je verkeert begrepen en dacht dat jij dat wel in de gaten had dat het niet helpt om ze te doen zo als plaatje 3 maar dat heb je dus wel gedaan zo als je zelf al zegt.

Dan nog als je wel de goede diameter hebt is het veel makkelijker om ze achter de veertjes te leggen als er voor want als je ze er achter legt zitten ze meteen goed geklemt.

Als je ze voor de veertjes houd dan lukt het je nooit in een keer om de ringetjes goed te krijgen A: doordat ze vertikaal hangen dus er al tussen uit willen vallen, B omdat als je het schroefje aandraait dat ringetje ook mee beweegt en dus heel snel scheef schiet vooral als het meerdere op elkaar zijn.

Dus gewoon achter de veertjes leggen, maak het alleen maar makkelijker om ze te monteren en je weet 100% zeker dat ze goed zitten in 1 keer.


Bijlagen:
ringetjes.JPG
ringetjes.JPG [ 17.73 KiB | 4882 keer bekeken ]
za jun 24, 2006 8:14 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
HexSpammer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 27, 2005 6:11 pm
Berichten: 1290
Woonplaats: Lelystad
Antwoord met een citaat
Bericht 
RS_Patrick schreef:
Ze moeten om die pennen heen want anders werkt het nog niet.
HexSpammer had je verkeert begrepen en dacht dat jij dat wel in de gaten had dat het niet helpt om ze te doen zo als plaatje 3 maar dat heb je dus wel gedaan zo als je zelf al zegt.


Nou als je nou goed kijkt, zie je dat mijn plaatje een echt niet hetzelfde is als 3, want ze zitten over de pennen heen bij mij!


za jun 24, 2006 8:23 pm
Profiel
supervaags
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 18, 2005 3:04 pm
Berichten: 1389
Afbeeldingen: 2
Antwoord met een citaat
Bericht 
tis wel makkelijker en ik zou ze er ook onder doen, maar volgens mij kan het ook wel als je ze er goed opzet.. de veren houden de plaatjes onder spanning zodat ze niet zo gauw weg zullen schieten..

maar we doen er wel weer lkkr moeilijk over :P

_________________
Afbeelding


za jun 24, 2006 8:32 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am
Berichten: 773
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Huizen
Antwoord met een citaat
Bericht 
HexSpammer schreef:
RS_Patrick schreef:
Ze moeten om die pennen heen want anders werkt het nog niet.
HexSpammer had je verkeert begrepen en dacht dat jij dat wel in de gaten had dat het niet helpt om ze te doen zo als plaatje 3 maar dat heb je dus wel gedaan zo als je zelf al zegt.


Nou als je nou goed kijkt, zie je dat mijn plaatje een echt niet hetzelfde is als 3, want ze zitten over de pennen heen bij mij!


Dat bedoelde ik ook maar hij zij dat hij M5 ringetjes had gebruikt die niet oom de pennen heen passen zo als jij bij jou plaatje hebt en ik bij mijn 2de plaatje heb, bij hem zit het zo als op het derde plaatje bij mij wat dus totaal niks uitmaakt omdat ze op de pen liggen inplaats van er omheen vallen en je dus net zo goed helemaal geen ringetjes had kunnen monteren.
De Ringetjes moeten dus strak om de pen heen vallen en het beste zijn dus koperen afdicht ringetjes voor remlijdingen omdat die de perfecte binnen en buiten diameter hebben.


za jun 24, 2006 8:43 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
cittaghostracer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 31, 2006 6:28 pm
Berichten: 273
Woonplaats: Gealemuun
Antwoord met een citaat
Bericht 
RS_Patrick schreef:
HexSpammer schreef:
RS_Patrick schreef:
Ze moeten om die pennen heen want anders werkt het nog niet.
HexSpammer had je verkeert begrepen en dacht dat jij dat wel in de gaten had dat het niet helpt om ze te doen zo als plaatje 3 maar dat heb je dus wel gedaan zo als je zelf al zegt.


Nou als je nou goed kijkt, zie je dat mijn plaatje een echt niet hetzelfde is als 3, want ze zitten over de pennen heen bij mij!


Dat bedoelde ik ook maar hij zij dat hij M5 ringetjes had gebruikt die niet oom de pennen heen passen zo als jij bij jou plaatje hebt en ik bij mijn 2de plaatje heb, bij hem zit het zo als op het derde plaatje bij mij wat dus totaal niks uitmaakt omdat ze op de pen liggen inplaats van er omheen vallen en je dus net zo goed helemaal geen ringetjes had kunnen monteren.
De Ringetjes moeten dus strak om de pen heen vallen en het beste zijn dus koperen afdicht ringetjes voor remlijdingen omdat die de perfecte binnen en buiten diameter hebben.


jonge je kan me nog meer lullen... de pennen waar jij het over hebt zijn minder lang dan de bouten die je er in draait. als je de bouten dus zo ver mogelijk dr in draait dan kun je nog ongeveer 0.75 cm aan schroefdraad zien ofzo... daar heb je dan de ruimte om ringetjes te plaatsen.(plaatje 1)

als je er voor kiest om ringetjes er voor te plaatsen moet je wel M5 ringetjes nemen omdat je anders de kans heb dat je tijdens het rijden door de centrifugale krachten(ofzo) dat ze er dan tussen weg glippen, en je dus je koppeling kan verneuken(plaatje 2)

dit zijn (denk ik) de laatste woorden die ik vuil maak aan deze discussie, omdat ik voor mijzelf weet dat het bij mij gewerkt heeft, en anderen me niet perse hoeven te geloven, maar dat met een klein beetje logisch na denken ook zelf kunnen begrijpen...

ik heb nu weer echte wheely power als ik optrek... had ik me slippende koppeling veel minder. en ik heb niet eens mijn koppelings platen vervangen, dus dat is helemaal het bewijs dat het aan de ringetjes lag die VOOR de veertjes zijn geplaats...


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: 1e plaatje, kijk maar hoe de pen met het schroefdraad zit.... dr zit nog genoeg ruimte tussen de kop van de bout, en het begin van de pen.

2e plaatje, als je ringetjes met een te grote binnen diameter neemt krijg je dit effect tijdens het rijden, en oo

koppeling.JPG
koppeling.JPG [ 8.68 KiB | 4859 keer bekeken ]
zo jun 25, 2006 11:02 am
Profiel
HexSpammer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 27, 2005 6:11 pm
Berichten: 1290
Woonplaats: Lelystad
Antwoord met een citaat
Bericht 
Dan hebben wij een ander koppeliingshart, want wij kunnen de schroef er helemaal in draaien.


zo jun 25, 2006 11:18 am
Profiel
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am
Berichten: 773
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Huizen
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ja, die schroeven moet je helemaal indraaien want anders trillen ze gewoon heel makkelijk weer los, heb het ook nog nooit anders gezien bij welk blok dan ook en ik heb er echt honderden gedaan ofzo.

p.s. als een schroef ergens niet helemaal word ingedraait zit er altijs een contramoer opom te voorkomen dat hij los trilt, net als bvb. op een stelschroef zit.


zo jun 25, 2006 4:22 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
cittaghostracer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 31, 2006 6:28 pm
Berichten: 273
Woonplaats: Gealemuun
Antwoord met een citaat
Bericht 
njah mag jij dat geloven...

kom eens op mijn RS rijden... draai hem open, haal de ringetjes dr tussen weg, en rijd dan nog eens...

youre welcome...

_________________
Afbeelding


zo jun 25, 2006 4:26 pm
Profiel
cebess
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm
Berichten: 3209
Afbeeldingen: 33
Woonplaats: Uden
Antwoord met een citaat
Bericht 
cittaghostracer, het zal best werken bij je maar dat komt dan omdat jij de bouten er niet helemaal in kan draaien om wat voor reden dan ook. Ik weet voor 100% zeker net als hexspammer en rs_patrick dat die bouten er normaal helemaal in gaan. Als dat bij jou niet het geval is dan is er gewoon iets mis. Maar als de ringetjes er nu wel voor zorgen dat je bouten strak tegen de ringetjes en de ringetjes weer strak tegen de pennen aan zitten dan zullen ze niet los trillen. Is dat niet het geval nou dan heb je kans dat er 1tje losloopt en dan heb je pas een probleem.

Dus de tip voor iedereen is gewoon ringetjes achter de veren dus als eerste.
Doe je dat niet even goede vrienden hoor.


zo jun 25, 2006 7:01 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 120 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron