HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo jan 05, 2025 1:24 pm




Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
 HOWTO: Begrenzer bouwen met magneetschakelaar (reed) 
Auteur Bericht
MamI
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo maart 19, 2006 8:38 pm
Berichten: 2
Antwoord met een citaat
Bericht ietsje anders
hoi
ik heb er zo veel over nagedacht maar kom er niet bij hoe ik deze schakeling kan bouwen :((
ik wil ongeveer op hetzelfde manier een begrenzer maken, maar dan wil ik er een reed gebruiken met een veertje. met zo een reed is het geval dat als er een magneet in de buurt is dat het aan blijft en als het weg uit gaat door het veertje. (doordat het veertje terug trekt). nou zo een schakeling is egenlijk best wel simpel, maar ik raak nu in de war, omdat jouw schkeling met een relais is en bij elke start weer aan spingt. nou ik wil dat ie gewoon altijd begrenst is met het magneetje erop en onbegrenst als ik eht weghaal. als ik dan bij een rollerbank ben kan ik gelijk eht magneetje weghalen en ergens in mn sleutelhanger verstoppen ofzo...
ik zou het heel erg waarderen als je zou nadenken hoe zon schakeling zou werken en mij uitleggen hoe ik eht dan zou kunne maken...

ff voor de duidelijkheid: magneet op reed = aan
magneet weg = uit
en dat het dan niet bij elke opstarten weer aan springt ofzo

alvast heel erg bedankt


zo maart 19, 2006 8:46 pm
Profiel
MamI
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo maart 19, 2006 8:38 pm
Berichten: 2
Antwoord met een citaat
Bericht sorry wat vergeten
nou als iemand dit kan uitleggen, zou je het dan ff naar mn mail sturen : muhammedulusoy01@hotmail.com. help me please :(( :(( :((

heel erg bedankt


zo maart 19, 2006 8:49 pm
Profiel
cebess
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm
Berichten: 3209
Afbeeldingen: 33
Woonplaats: Uden
Antwoord met een citaat
Bericht 
heel simpel, gewoon het draadje dat aan pootje 11 zit weglaten en je hebt precies wat je wilt. Het relais keert dan eigenlijk in wezen het signaal van de reedschakelaar om.


zo maart 19, 2006 9:13 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
RS50 '98
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di nov 22, 2005 6:47 pm
Berichten: 2
Woonplaats: groningen
Antwoord met een citaat
Bericht 
Hey,

Ik heb al een begrenzer op me brommer, ik heb deze niet zelf erop gezet en weet niet precies hoe het allemaal in elkaar zit, maar het is een soort zelfgemaakte eurobegrenzer. Er worden dus bij de cockpit 2 draadjes met elkaar verbonden m.b.v. een mp3-plug. Dit valt natuurlijk erg op en ik ben dus op zoek naar een alternatief. Een magneetschakelaar lijkt me het beste. Nu komt de eigenlijke vraag: kan ik gewoon zo'n reed-schakelaar halen en die verbinden met die twee draadjes op me cockpit (dus ipv die mp3-plug)? Of moeten er dan nog meer zaken aangepast worden?

Ik weet wel dat de begrenzer zo'n 12 standenbegrenzer is en is ingebouwd in de luchtfilter.

Alvast bedankt!

_________________
I always arrive late at school, but I make up for it by leaving early


za maart 25, 2006 4:23 pm
Profiel
RS50 '98
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di nov 22, 2005 6:47 pm
Berichten: 2
Woonplaats: groningen
Antwoord met een citaat
Bericht 
Als het kan, zou dit dat een geschikte schakelaar zijn?

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=450130

_________________
I always arrive late at school, but I make up for it by leaving early


za maart 25, 2006 9:28 pm
Profiel
Nightshader
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do sep 01, 2005 8:34 pm
Berichten: 17
Woonplaats: Delft
Antwoord met een citaat
Bericht 
'k heb dezelfde vraag als RS50'98. Bestaande situatie een eurobegrenzer maar ik wil eigenlijk twee aanpassingen:
1) de plug niet meer nodig -> reed-schakelaar
2) altijd of std. begrensd mits unlocked dmv de reed-schakelaar

Of moet ik volgens dit schema opnieuw beginnen?


zo maart 26, 2006 12:02 am
Profiel
gazeebo
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma apr 03, 2006 4:21 pm
Berichten: 8
Antwoord met een citaat
Bericht 
Misschien een hele domme vraag maar als je dit eenmaal hebt ingebouwd en de brommer inderdaad minder hard rijd.
Heeft hij dan uiteindelijk ook minder kilowatt ? Zoja, hoeveel ongeveer ?
Aangezien het niet zoveel uitmaakt of je nou 30 of 100 rijd. ze zetten je toch op de rollerbank.


di mei 30, 2006 7:47 pm
Profiel
Matthijn
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 31, 2005 10:02 pm
Berichten: 8434
Afbeeldingen: 6
Woonplaats: Marknesse
Antwoord met een citaat
Bericht 
lijkt me wel he.. vraag me niet hoeveel

_________________
[s]Aprilia RS50 NM Identikit 2002[/s] SOLD [s]Aprilia RS50 NM Black [/s] SOLD
[s]Aprilia RS50 NM Xerox Replica[/s] SOLD [s]Aprilia RS50 MY07 White[/s] SOLD
[s]Aprilia RS125 NM Grey Dust[/s] SOLD Aprilia RS50 MY07 Alitalia Replica


di mei 30, 2006 7:48 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
[YRT]
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 13, 2003 2:32 am
Berichten: 2242
Woonplaats: ZH
Antwoord met een citaat
Bericht 
gazeebo schreef:
Misschien een hele domme vraag maar als je dit eenmaal hebt ingebouwd en de brommer inderdaad minder hard rijd.
Heeft hij dan uiteindelijk ook minder kilowatt ? Zoja, hoeveel ongeveer ?
Aangezien het niet zoveel uitmaakt of je nou 30 of 100 rijd. ze zetten je toch op de rollerbank.



kun je zelf instellen....


do jun 01, 2006 9:07 am
Profiel WWW
peteRS
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 02, 2005 6:22 pm
Berichten: 1760
Afbeeldingen: 95
Woonplaats: Zeewolde (FL)
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ja afhankelijk van wat voorn weerstand je er tussen zet.


do jun 01, 2006 11:40 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
HexSpammer
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 27, 2005 6:11 pm
Berichten: 1290
Woonplaats: Lelystad
Antwoord met een citaat
Bericht 
Wat doet dit topic hier?

Move -> Faq's and howto's


do jun 01, 2006 3:09 pm
Profiel
gazeebo
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma apr 03, 2006 4:21 pm
Berichten: 8
Antwoord met een citaat
Bericht 
Hoeveel volt heeft de condensator nodig ?
Op je voorbeeld gebruik je 2 verschillende condensators. Een blokje eneen cilinder vormige.
En het aantal microfarad bepaalt hoe hard de brommer nog kan ?


vr jun 02, 2006 4:26 pm
Profiel
dj cediorko
ApriliaForum Member

Geregistreerd: za jun 17, 2006 11:49 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Luik Belgie
Antwoord met een citaat
Bericht 
hallo also ik begrijp niet waarom men Pin 14 aansluit van het relais)?
en wat doet het relais eigenlijk ?


dus ik wil een begrenzer op men brommer zetten , maar ik will dat hij aan is als ik de sleutelkontakt aan hebt. zoals U voorbeeld !

als ik de brommer aan doet moet de begrenzer aanstan en dan moet ik hem per "wip-schakelaar"(????? ) uit doen, maar als ik de politie zie will ik dat de begrenzer aan is maar zonder de schakelaar te gebruiken, dus met de kontaktsleutel

so kann ik de schakelaar goed verstecken ( allen om de begrenzer af te doen) en so hoef ik niet men schakelaar te zoeken en de politie kan me niet an de schakellat van men brommer laten zoeken zien


is dat mogelijk ??? ( een schakelaar dat aan blijft tot dat ik de spannig uit heb)

met vriendelijke groeten
cedric


zo jun 18, 2006 12:21 am
Profiel
dj cediorko
ApriliaForum Member

Geregistreerd: za jun 17, 2006 11:49 pm
Berichten: 7
Woonplaats: Luik Belgie
Antwoord met een citaat
Bericht 
net als de remcode begrenzer maar zonder de code zonder een schakelaar


zo jun 18, 2006 10:03 am
Profiel
cebess
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 13, 2003 7:17 pm
Berichten: 3209
Afbeeldingen: 33
Woonplaats: Uden
Antwoord met een citaat
Bericht 
Dat krijg je dus voor elkaar door een relais te gebruiken.
Een relais is een elektrisch bedienbare schakelaar.
A1 en A2 zijn de aansluitingen van de spoel in het relais. Dus zet je daar spanning op dan schakelt het relais. Als het relais uit staat dan zijn 11 en 12 met elkaar verbonden. Staat het relais aan (spanning op a1 en a2) dan zijn 11 en 14 met elkaar verbonden. De + moet op de spanning van het contact en de - ergens op de - van de accu bijv. De begrenzer zit aangesloten tussen 21 en 22 en de begrenzer zal daarom aan staan als het relais uit staat.

Dus bij contact aan staat de begrenzer ook aan. Door de 1 keer de reed schakelaar (of een andere moment schakelaar) te bedienen komt er spanning op a1 en a2. Hierdoor komt er een verbinding tussen 11 en 14 waardoor het relais aan blijft staan ook als je de schakelaar weer los laat. Dit noemen ze een overneemcontact. Het relais bijft dus aan (begrenser uit) totdat je het contact weer uit en aan zet. Dan is de begrenzer weer gewoon aan en dat is wat je wil.

Ik hoop dat het nog een beetje duidelijk is voor je.


zo jun 18, 2006 7:24 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: