Auteur |
Bericht |
Washandje
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do maart 04, 2010 11:15 pm Berichten: 5500 Woonplaats: Zeeuwenland
|
Re: HOWTO: Spuiten en alles wat erbij komt kijken!
Primer altijd gebruiken, bij plastic zelfs nog een plastic primer.
Ik spuit zelf in mijn schuur, binnenkort met spuitcabine en compressor.
|
za jul 30, 2011 6:23 pm |
|
|
RS50Rick
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo maart 16, 2011 11:48 pm Berichten: 699 Woonplaats: BE
|
Re: HOWTO: Spuiten en alles wat erbij komt kijken!
Hoe maak ik iets spuitklaar? Ik heb al geschuurd van P80 tem P800 (alles nat) maar er zitten nog steeds krasjes in, en het gaat me toch echt weken duren voor ik ze in alle kappen (van een TZR) er volledig uitgeschuurd heb. Dus ... ?
_________________
WoutRam schreef: Ik zoek meer een blok van een oud vrouwtje die hem alleen heeft gebruikt voor boodschappen.
|
za jul 30, 2011 7:09 pm |
|
|
Bartjeee18
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr mei 27, 2011 10:50 am Berichten: 56 Woonplaats: Rotselaar, België
|
Re: HOWTO: Spuiten en alles wat erbij komt kijken!
@RS50Rick: Ik denk dat je best eerst de krasjes met redelijk grove korrel weg kunt schuren, en dan steeds fijner gaan tot je kappen volledig glad zijn? Je moet trouwens ook maar tot korrel 500 schuren voor een goede hechting van de primer, heb ik hier gelezen.
@Washandje: is het ook mogelijk om bijvoorbeeld bij een frame over de originele laag te spuiten? of beter de originele laag helemaal weg proberen te schuren? En zou de verf er dan niet snel af komen?
|
za jul 30, 2011 8:11 pm |
|
|
Brandon
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di maart 31, 2009 4:25 pm Berichten: 231 Woonplaats: terneuzen
|
Re: HOWTO: Spuiten en alles wat erbij komt kijken!
Tenzij je huidige verf gaat reageren met primer is het onzin om het helemaal kaal te schuren. Het gaat erom dat de ondergrond waarover je primer zet glad geschuurd is dus geen voelbare overgangen meer van metaal naar lak. En hoezo zou de verf er dan snel afkomen? Je schuurt juist om de nieuwe verf te laten hechten. Bij een frame is het een heel gekloot om alle hoekjes, dan met name van de blokophanging, goed te schuren. Als ik jou was zou ik het wegbrengen naar een coater om het te laten stralen en coaten. Is in de meeste gevallen nog goedkoper ook, tenzij je het met knikkerbusjes spuit natuurlijk.
|
zo jul 31, 2011 12:48 am |
|
|
Washandje
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do maart 04, 2010 11:15 pm Berichten: 5500 Woonplaats: Zeeuwenland
|
Re: HOWTO: Spuiten en alles wat erbij komt kijken!
RS50Rick schreef: Hoe maak ik iets spuitklaar? Ik heb al geschuurd van P80 tem P800 (alles nat) maar er zitten nog steeds krasjes in, en het gaat me toch echt weken duren voor ik ze in alle kappen (van een TZR) er volledig uitgeschuurd heb. Dus ... ? Begin maar vanaf korrel 240, dat is wel zo'n beetje het laagste. Doordat je met 80 schuurt maak je te diepe krassen die je er bijna niet uitkrijgt. Mijn advies, heel goed die kappen opnieuw met 240 schuren, en daarna in een laag filler zetten en naschuren.
|
zo jul 31, 2011 10:43 am |
|
|
Bartjeee18
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr mei 27, 2011 10:50 am Berichten: 56 Woonplaats: Rotselaar, België
|
Re: HOWTO: Spuiten en alles wat erbij komt kijken!
Weet niet of je hier iets aan hebt, maar je kan over je verflaag in plaats van een 1-component blanke lak (bijv. motip) ook een 2-component blanke lak (bijv. spraymax) spuiten. Ik heb hier al een aantal positieve ervaringen over gezien op een aantal forums, en je lak blijft langer heel door dat de 2-component blanke laklaag steviger is.
|
vr aug 05, 2011 12:57 pm |
|
|
RS50Rick
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo maart 16, 2011 11:48 pm Berichten: 699 Woonplaats: BE
|
Re: HOWTO: Spuiten en alles wat erbij komt kijken!
Washandje schreef: RS50Rick schreef: Hoe maak ik iets spuitklaar? Ik heb al geschuurd van P80 tem P800 (alles nat) maar er zitten nog steeds krasjes in, en het gaat me toch echt weken duren voor ik ze in alle kappen (van een TZR) er volledig uitgeschuurd heb. Dus ... ? Begin maar vanaf korrel 240, dat is wel zo'n beetje het laagste. Doordat je met 80 schuurt maak je te diepe krassen die je er bijna niet uitkrijgt. Mijn advies, heel goed die kappen opnieuw met 240 schuren, en daarna in een laag filler zetten en naschuren. Dus met andere woorden moet ik een soort egaalmakende laag over P240 spuiten en dan via dan verderdoen?
_________________
WoutRam schreef: Ik zoek meer een blok van een oud vrouwtje die hem alleen heeft gebruikt voor boodschappen.
|
vr aug 05, 2011 2:14 pm |
|
|
Washandje
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do maart 04, 2010 11:15 pm Berichten: 5500 Woonplaats: Zeeuwenland
|
Re: HOWTO: Spuiten en alles wat erbij komt kijken!
Ja, dat is een mogelijkheid!
|
ma aug 08, 2011 1:25 am |
|
|
joostbbg
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 25, 2011 4:59 pm Berichten: 222 Woonplaats: Beekbergen
|
Re: HOWTO: Spuiten en alles wat erbij komt kijken!
bedankt washandje voor goede how-to
ik heb alleen ff vraagje, ik heb voor me kentekenhouder ijzer/aluminium gewoon primer en lak van de action gebruikt omdat vriend van me zei dat dat ook gewoon goed werkt maar dan blijft het toch ook gewoon goed zitten omdat zelfde merk is?
_________________ RS50 Lorenzo Replica viewtopic.php?f=13&t=18695
JvS schreef: ach ja, wat niet past, maakte pas.
|
do aug 25, 2011 9:21 pm |
|
|
Washandje
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do maart 04, 2010 11:15 pm Berichten: 5500 Woonplaats: Zeeuwenland
|
Re: HOWTO: Spuiten en alles wat erbij komt kijken!
Het zal in ieder geval niet gaan reageren. Dat zit dus wel goed. Over de hechting, kwaliteit en hoe lang de lak mooi blijft. Daar kan ik geen uitspraak over doen..
|
vr aug 26, 2011 11:58 am |
|
|
NickertRS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma dec 20, 2010 1:32 am Berichten: 31
|
Re: HOWTO: Spuiten en alles wat erbij komt kijken!
Na heel wat polyesteren, plamuren en nog veel meer schuren, wat btw echt een hels karwij is , staat nu het meeste van mijn kappen in de primer. Ik heb echter nog wel een vraagje met betrekking tot meerdere kleuren over elkaar heen spuiten. Ik wil mijn Rsje voornamelijk metallic-blauw spuiten met witte en zwarte details (normale hoogglanslak). Normaal spuit je eerst de hoofdkleur en plakt dan de rest af voor de details, maar is het wel zo slim om dingen af te plakken over metallic lak? Aangezien je op die manier metallic deeltjes er mee af trekt bij het verwijderen van de tape lijkt me. Is het slimmer om dus eerst de hoogglans details te doen en de metallic lak als laatst of zou dit niet uit maken?
|
do sep 01, 2011 9:59 pm |
|
|
Washandje
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do maart 04, 2010 11:15 pm Berichten: 5500 Woonplaats: Zeeuwenland
|
Re: HOWTO: Spuiten en alles wat erbij komt kijken!
Ik kan je aanraden om het eerst uit te proberen op een klein kapje. Want elke tape plakt ook weer anders. Graag hoor/zie ik het resultaat.
|
vr sep 02, 2011 3:32 pm |
|
|
NickertRS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma dec 20, 2010 1:32 am Berichten: 31
|
Re: HOWTO: Spuiten en alles wat erbij komt kijken!
Goed idee! Als ik helemaal klaar ben dan open ik sowieso even een gallery pagina, laat hier ook nog wel even weten wat beter werkt!
|
vr sep 02, 2011 11:44 pm |
|
|
NickertRS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma dec 20, 2010 1:32 am Berichten: 31
|
Re: HOWTO: Spuiten en alles wat erbij komt kijken!
Heb vandaag mijn voorspatbordje afgeplakt en overgespoten en naar mijn ervaring is afplakken over metallic lak niet echt een aanrader. De metallic lak zat er perfect op, maar op de plaatsten waar ik hem afgeplakt heb kan je nu de tape-sporen nog zien. Ik heb finelinertape en carrosserietape gebruikt en de metallic laag zat er al meer als 24 uur op, die was dus goed opgedroogd en uitgehard zou je zeggen. Ook met wat wasbenzine krijg ik de sporen niet weg, dus er zit niks anders op dan een nieuw laagje metallic eroverheen . Dus voor degene die meerdere kleuren over elkaar willen spuiten, plak liever geen metallic lak af, maar doe deze als laatste. Mocht je 2 kleuren metallic willen doen, laat de lak dan meerdere dagen op kamertemperatuur uitharden voordat je met kleur 2 begint en ben voorzichtig met afplakken! Edit: Ik heb de hoogglanslak afgeplakt en een nieuw laagje metallic lak eroverheen gespoten, ziet er top uit!
|
do sep 08, 2011 8:02 pm |
|
|
Washandje
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do maart 04, 2010 11:15 pm Berichten: 5500 Woonplaats: Zeeuwenland
|
Re: HOWTO: Spuiten en alles wat erbij komt kijken!
Dat kan je oplossen door met een scotsbrite dit weg te schuren, of anders een p2000 papiertje. Works for me!
Mooi om te horen dat het op een andere manier goed is gelukt!
|
za sep 10, 2011 12:06 am |
|
|
|