How to: Remblokken vervangen
Als je veel remt, moet je op zijn tijd de remblokjes vervangen.
Hoor je als je remt dat je remmen over het ijzer van je remschijf krassen?
Of zie je dat je blokjes versleten zijn?
Dan wordt het tijd om je blokjes te vervangen!
Doe je dit niet, verkloot je je remklauw en schijf
Er was nog nergens een how-to hiervoor op deze site, dus ik dacht maak ik er even een
In deze how-to gebruik ik een remklauw van een RS OM. Maar je kunt deze how-to ook gebruiken voor je nm, het lijkt allemaal op erlkaar
Edit:
bij een rs NM zit het anders(Word ook uitgelegd, zonder foto's helaas)
Het is een simpel klusje, maar het kan je toch een flinke duit kosten als je het gaat laten doen.
Benodigdheden:
Nieuwe remblokjes
Dop/sleutel 10
Kopervet
Grote en platte schroevendraaier
Evt. remmenreiniger
Evt. waterpomptang
Om te beginnen: Voor
Stap 1:
Draai als eerst de 2 rode bouten los, met dop/sleutel 10
Haal daarna je klauw van de schijf af, en haal met je platte schroevendraaier het zwart plastic dekseltje er af, blauw aangegeven op de foto.
Tip: Spuit ook even de hele klauw schoon met remmenreiniger en droog het af met een oud doekje voor makkelijker werken.
Stap 2:
Nu je het dekseltje er af hebt zul je dit zien.
Onthoud goed hoe het zaakje in elkaar zit en trek de met rood aangegeven pin er uit. Lukt dit niet zet er dan een waterpomp tang op, en dan zou hij zo los moeten schieten. (Let op, nu vallen de remblokjes(geel) en een bruggetje(Blauw) er uit!)
(Rood: pin)
(Blauw: 'bruggetje')
(Geel: remblokjes)
Bij een NM: Hoeft er geen dekseltje af, en hoef je alleen twee pinnen er uit te draaien met een inbus 5(dankje rs99)Dus als je de pin er uit trekt valt dit er uit;
Stap 3:
Pak nu je nieuwe remblokken en smeer de achterkant in met kopervet, doe je dit niet dan gaan je remmen hoogstwaarschijnlijk heel erg piepen!
Smeer het vet aan de kant van de klauw, dus niet de kant waar hij op de schijf gaat!!)
Zo dus(Wel beide!!):
Stap 4:
Nu schuif je de blokjes weer terug in je klauw vanaf de bovenkant, leg daarna het 'brugje' op zijn plek en duw daarna de pen er weer helemaal in.
Stap 5: Schuif de remklauw weer over de schijf. Dit kan soms moeilijk/niet gaan omdat de blokjes te ver tegen elkaar zitten. Pak dan weer je platte schroevendraaier en duw ze
VOORZICHTIG!! uit elkaar en zet de klauw dan op de schijf.
Draai de twee bouten er weer in, daarna je plastic kapje er weer op
Enjoy je stoppiepower