HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr dec 27, 2024 9:21 am




Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 HOWTO: Last van slippende koppeling door opvoeren? (RV-4/6) 
Auteur Bericht
theredone51
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di maart 08, 2005 1:46 pm
Berichten: 99
Antwoord met een citaat
Bericht HOWTO: Last van slippende koppeling door opvoeren? (RV-4/6)
Het wil met de RV blokken nog al eens zo zijn dat door het opvoeren de koppeling gaat slippen.
Simpelweg omdat de koppeling het vermogen niet kwijt kan. Dit door de TE slappe koppelingsveren.

Hier ga ik even uitleggen hoe je hier iets aan kunt doen.

Benodigdheden:

Gereedschap:
-schroevendraaiers om evt. kappen los te halen
-inbussetje om het carterdeel eraf te halen

Materiaal:
-ringetjes voor onder de koppelingsveren
of
-een setje stevigere koppelingsveren (4-stuks)

Hoe gaan we te werk?

Allereerst halen we eventuele kappen eraf die voor het motorblok zitten.
Alleen de kappen aan de rechterkant (vanuit zit-positie) moeten eraf.

Dan krijgen we dit te zien:
Afbeelding

Als je blok leeg is (geen olie) dan heb je niets aan deze tip, maar als je geen olie wilt verspillen: leg dan je brommer plat, zodat de olie er niet uitloopt (draai je carburateur! anders begint hij te lekken!)
Als je je olie toch vervangt, vergeet dat niet na het legen meteen de aftap-bout terug te draaien en na het sleutelen het blok weer bij te vullen!

Vervolgens draaien we alle inbusboutjes uit het carterdeksel, deze zijn allemaal zo zichtbaar en zitten aan de rand van het deksel.
Je moet ook nog even de oliepomp-beschermkap eraf halen, want hierachter zit ook nog een inbus en tussen je 2-koelings-slangen bij je waterpomp.

Het deksel zit nu dus helemaal los, we trekken het nu voorzichtig van het blok af.
We zien dit:
Afbeelding
Er kunnen geen rare dingen uitvallen ofzo, dus wees gerust.

Laat alles even hangen, we gaan eerst het probleem fixen :D
Op de foto hierboven zie je een grote "cirkel" dit is de koppeling.
Eerst gaan we de schroeven die de veer-houder op zijn plaats halen eruit draaien, we krijgen dit te zien:
Afbeelding

Je ziet duidelijk de veren zitten, deze vormen ons aandachtspunt.
Wat het probleem is: de veren veren te gemakkelijk in, door de grote centrifugaal-krachten die onstaan doordat de motor meer vermogen ontwikkelt. We moeten dus iets bedenken waardoor de veer "sterker" word en minder snel inveert. 1 Van de manieren is de veer "voorspanning" geven. Dit zorgt er voor dat de veer sterker word.
Een andere manier is gewoon sterkere veren halen bij je bromboer.

We gaan verder voor de mensen die geen sterkere veren hebben gehaalt (aangezien als je deze wel hebt, het gewoon een kwestie is van het wisselen van de originele veren met de versterkte).

We halen de veren uit de koppeling, je ziet dit:
Afbeelding

Nu plaatsen we in de gaten waar normaal de veren zitten ringetjes(revetjes) of iets anders soort gelijks. De dikte is een beetje zelf uitvinden, maar normaal zijn 2/3 ringetjes genoeg. Het is namelijk zo dat je de veer wel veel voorspanning wilt geven maar dit heeft ook een grens, als de spiralen namelijk tegen elkaar komen (na het plaatsen van de veerhouder) zal je koppeling niet meer ontkoppelen. Houd je dus aan de richtlijn van 2/3 ringetjes:
Afbeelding
Heb hier moertjes die ongeveer dezelfde dikte hebben.

Hierbovenop plaatsen we de veren weer en hierop schroeven we de veer-houder plaat weer vast. Het is zeer goed mogelijk dat je de plaat wat aan moet drukken, maarja, daarvoor ga je elke dag naar de sportschool :<>:

Kijk ter controle nog even of de spiralen van je veer niet tegen elkaar komen en test dmv je koppelingshendel of je nog kan ontkoppelen (het is normaal dat dit stroefer gaat), dit kun je zien doordat de platen uit elkaar gaan.

Nu gaan we het blok weer dicht maken.

Je kickstarteras moet je opspannen (mocht je deze er ook uit gehaald hebben om de 1 of andere reden) hiervoor haak je de kickstarter veer achter de uitsparing in het blok en draai je hem een paar keer linksom (vanuit buitenkant blok). En haak hem hierna achter de uitsparing voor de koppeling, in het cartergedeelte (zodat hij niet terug kan draaien).

Zorg vervolgens dat deze veer erop zit:
Afbeelding
Anders werkt je kickstarter niet lekker.

Nu zetten we het aandrijftandwiel (dat tegen de versnellingstandwielen aankomt) en het kickstartrondsel op hun plaats.
Hoe doen we dit gemakkelijk?
-Pak wat vet
-smeer hiermee het ringetje achter het aandrijftandwiel in en "plak het op het blok"
-smeer daarna de achterkant van het aandrijftandwiel in met wat vet en leg dit op het ringetje

Hierdoor blijven deze mooi op hun plaats :^^:
Leg hierbovenop je kickstarterrondsel, deze heeft een "uitstulping" deze moet over de blokkeer-bout zitten in je blok.
Zie foto linksonder:
Afbeelding

Hier kun je de bout goed zien:
Afbeelding

Plaats evt. nog een nieuwe pakking op je carterhelft en "prik" hier de boutjes doorheen, dit maakt het een stuk makkelijker.

Nu plaatsen we het carterdeel op het blok met de kickstarteras in het kickstart-rondsel. Het kan zijn dat je de kickstart een beetje moet draaien zodat deze goed in het rondsel valt met de vertanding.
Nog een beetje rammelen en wringen en whoppa! het glijd in elkaar :!:

Inbusboutjes weer vast maken, oliepompbeschermkapje weer plaatsen, zijkap erop en je bent helemaal klaar om te rijden met je gemodde koppeling! :P

Owja, mocht je je brommer niet hebben plat gelegd en de olie eruit hebben laten lopen: vergeet niet je aftap-bout terug te draaien en de olie weer bij te vullen!


di mei 03, 2005 10:27 pm
Profiel
etx-power
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 01, 2005 1:02 pm
Berichten: 99
Afbeeldingen: 9
Woonplaats: uithuizen
Antwoord met een citaat
Bericht 
ha fijne info theredone, :thumleft: mijn koppeling slipte ook altijd door in zn top. nu heb ik die andere veren er in en gaat het al een stuk beter. met die ringen onder de veren heb ik niet mee geexperimenteerd, maar t zal vast wel werken. :^^:

_________________
«aprilia etx 50 'husqvarna endurance edition'»
de legende leeft voort...als ik er weer tijd veur heb...


di mei 03, 2005 10:46 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
randier
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo dec 07, 2003 10:49 pm
Berichten: 3
Woonplaats: Temse
Antwoord met een citaat
Bericht 
Dit is inderdaad een goede oplossing. Heb met mijn set-up enkel een metalen plaat extra erin gestoken .... werkt ook prima :thumleft:

_________________
* Aprilia Af1 Futura Rv-6 *
- 80cc top performance 49mm
- Jolly moto sp 80cc
- race krukas
- 24mm dello
- versterkte platen + langere veren


di jun 14, 2005 1:30 am
Profiel
locowine
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 31, 2005 9:36 pm
Berichten: 499
Afbeeldingen: 6
Woonplaats: bosschenhoofd (NB)
Antwoord met een citaat
Bericht 
vaker doen, die how-to's!! komen altijd van pas! :D :thumright:

_________________
er is geen apriliaman, die zonder imbussleutels kan


di jun 14, 2005 1:37 pm
Profiel WWW
Wouzziej
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 10, 2005 1:35 pm
Berichten: 216
Woonplaats: Delft
Antwoord met een citaat
Bericht 
ik heb 2 ringen onder elke veer gedaan..en nog slipt mijn koppeling...ik geef gas...dan loopt hij op tot 9000 toeren maar gaa niet sneller rijden..help?


di nov 08, 2005 4:59 pm
Profiel
supervaags
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 18, 2005 3:04 pm
Berichten: 1389
Afbeeldingen: 2
Antwoord met een citaat
Bericht 
sjah dan moet je denk ik je platen vervangen ofzo :00/:

_________________
Afbeelding


di nov 08, 2005 6:36 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Wouzziej
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 10, 2005 1:35 pm
Berichten: 216
Woonplaats: Delft
Antwoord met een citaat
Bericht 
ik heb me koppeling vastgebeund met brute kracht..en raad eens...hij werkt perfect:D


di nov 08, 2005 7:22 pm
Profiel
aprilia blackdream driver
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 04, 2005 11:51 am
Berichten: 544
Afbeeldingen: 2
Woonplaats: Achtmaal
Antwoord met een citaat
Bericht 
sorry voor dit offtopic bericht mare
mooie klompe ik heb dezelfde;)

_________________
aprillia rs power blackdream
as ge ut nie mir wit gebruikte kit! ist gat te ruim pak dan pur schuim! Als ut dan nog nie gaat pakte ut las apparaat!


di nov 08, 2005 7:30 pm
Profiel WWW
Daan88
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 06, 2005 11:55 am
Berichten: 1887
Afbeeldingen: 7
Woonplaats: beemster
Antwoord met een citaat
Bericht 
mooi ja!

move>>faq en howto's


di nov 08, 2005 8:04 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
*Thomas*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm
Berichten: 5743
Afbeeldingen: 32
Antwoord met een citaat
Bericht 
ik heb tss mijn veren en dat drukplaatje (rond met 4 gaten voor de schroeven om de veren op te spannen) nog ongeveer 3 - 4 mm spel en nu ontkoppelt hij slecht, is het daaraan gelegen (te hard opgespannen, bouten zijn niet ori denk ik) of licht het elders aan?

_________________
Afbeelding


ma apr 10, 2006 3:19 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
supervaags
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 18, 2005 3:04 pm
Berichten: 1389
Afbeeldingen: 2
Antwoord met een citaat
Bericht 
heb je die stelbout wel goed staan dan?

_________________
Afbeelding


ma apr 10, 2006 3:21 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
*Thomas*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm
Berichten: 5743
Afbeeldingen: 32
Antwoord met een citaat
Bericht 
denk het wel, ben er niet aangeweest

_________________
Afbeelding


ma apr 10, 2006 3:43 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
supervaags
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 18, 2005 3:04 pm
Berichten: 1389
Afbeeldingen: 2
Antwoord met een citaat
Bericht 
en wat als je de kabel gewoon strakker zet?
of die bout wat indraait.. dan moet hij wel gewoon ontkoppelen

_________________
Afbeelding


ma apr 10, 2006 4:00 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am
Berichten: 773
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Huizen
Antwoord met een citaat
Bericht 
ik had iets anders gedaan bij mijn koppeling maar weet niet meer wat presies, in iedergeval was het ding goed verbouwt. :P
moet binnenkort toch het blokje uit elkaar halen en een nieuw big end in mijn race krukas laten zetten, dan zal ik wel een zooitje fotos maken van het blokje.


ma apr 10, 2006 4:34 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
*Thomas*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm
Berichten: 5743
Afbeeldingen: 32
Antwoord met een citaat
Bericht 
supervaags schreef:
en wat als je de kabel gewoon strakker zet?
of die bout wat indraait.. dan moet hij wel gewoon ontkoppelen


heb em al eens goed aangespanne, maakt nix uit

zal dan maar eens aan die stelschroef prutsen


ma apr 10, 2006 5:36 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron