Hallotjes, bij deze een howto over mooie foto's maken van je brommer, een hoop mensen doen hun best, maken er ook wel is wat leuks van, maar er valt veel meer uit te halen! Daarom ga ik jullie uitleggen hoe je leuke foto's nog mooier of gaver kunt maken. De omschrijving is voor de gemiddelde digitale camera & spiegelreflexcamera's (waarvan de voorbeeld foto's zijn). Ben je klaar met het investeren van een paar minuutjes tijd in deze tekst? Dan maak je beslist betere foto's de eerst volgende keer.
Eerst een paar basis regels;
Wanneer fotografeer je tegen de zon in?
Bij fotograferen is de zon in de rug houden het veiligst, maar ook het saaist. Tegen de zon in krijgen voorwerpen contouren en krijgt de foto diepte. Maak eventueel met je hand schuin boven de lens wat schaduw om directe instraling van de zon in de lens te voorkomen, of maak gebruik van een zonnekap die je op de behuizing van de lens schuift. Bij betere lenzen heb je minder snel last van reflectie. Maak ook niet op klaarlichte dag een foto van de zon, dit verziekt letterlijk je camera/lens, die krijgt hierdoor brandplekjes in de sensor, je doet dit ook niet met je eigen ogen.
... en wanneer niet?
Zonsondergangen zijn favoriet. Maar kijk bij lage zon eens beter hoe mooi het licht is met je rug naar de zon toe. Ingezoomd en vanuit de juiste hoek maak je dit soort portretten. (Niet inflitsen! want dan vallen alle details weg die je toen wel had). Aan het begin en het eind van de dag is het licht het mooist. Wil je de gouden zonnegloed behouden, zet de camera dan op 'daglicht'. Op de stand 'automaat' maakt een digitale camera namelijk elk gekleurd licht weer wit, net als je ogen dat doen. Binnen, bij kunstlicht zoals bij de bromfietsboer, is dat juist weer een voordeel.
Wanneer zet je de flitser aan?
Flits alleen als het echt niet anders kan, want flits doodt de sfeer. Heeft je camera een 'invulflits' , gebruik die dan (zie symbool). Dan combineer je het aanwezige licht met flitslicht. Zware slagschaduwen kun je ook 'inflitsen'.
... en wanneer niet?
Als er genoeg omgevingslicht is, probeer het dan zonder flitslicht. Dat is altijd mooier. Zoek steun tegen een wand, want de belichtingstijd is soms langer (of gebruik een statiefje). Een tl-balk en wat licht van buiten is meestal ook al genoeg. Als dat op jouw camera kan, verhoog dan de ISO-gevoeligheid, hoewel dat meestal ook automatisch gaat (let er wel op, hoe hoger de ISO-waarde, hoe meer ruis je in je foto krijgt).
Wanneer zoom je in?
Zoom in als je een portret wilt maken. Met de optische zoom haal je de persoon/brommer los van de achtergrond, die mooi vaag wordt. Maak geen portretten door in uitgezoomde stand heel dichtbij te komen. Mensen krijgen dan een waterhoofd, en je brommer bollingen die hij niet zou moeten hebben.
... en wanneer niet?
Zoom niet in als er weinig licht is, zoals binnen of laat in de middag. Ingezoomd gaat de camera namelijk veel meer op en neer en komt er een stuk minder licht in je lens binnen. Bij een langere belichtingstijd (als er weinig licht is) leidt dat tot onscherpte of een bewogen foto (en dat is zonde). Uitgezoomd houd je de camera makkelijker stil, ook zonder flits. Zoom ook niet in omdat je te lui bent om dichterbij te lopen. Want een niet ingezoomde foto heeft altijd meer kwaliteit dan een ingezoomde foto.
Dit zijn wel een paar basis regels die je kunt toepassen in de praktijk. Als je dit onder de knie hebt, kun je verder gaan met leukere dingen, die ook onwijs gave plaatjes opleveren (tegelijkertijd met wat info gekoppeld over wat je vasthoud).
Megapixels: 1 megapixel staat voor 1.000.000 (miljoen) blokjes, dat zijn allemaal vierkantjes die jou foto samenstellen. Hoe meer megapixels, hoe mooier jouw foto dus zal worden als je hem gaat afdrukken, even om onduidelijkheid te verhelpen, als jij je foto'tjes niet groter afdrukt dan 10x15 of gewoon voor op je PC bureaublad, dan ga jij geen verschil zien tussen 5 of 9 megapixels, dit gaat pas werken als je op canvas of op poster formaat gaat afdrukken (of als je gaat knippen in een foto of verder inzoomen op de foto nadat hij genomen is).
Zoom's: Bij digitale camera's zijn er twee soorten zoom. Zo heb je de optische zoom en de digitale zoom. Optische zoom is het dichterbij halen van het onderwerp dat je wilt vastleggen door middel van het verschuiven van lenzen. Met de optische zoom verander je ook daadwerkelijk de brandpuntsafstand. Hierdoor kan je de beeldhoek zowel vergroten als verkleinen. Bij optische zoom zorgt de lens voor het vergrootte beeld en dat beeld beslaat de hele oppervlakte van de sensor. De gezoomde foto heeft dus de maximale resolutie van de camera in tegenstelling tot een foto gemaakt met digitale zoom.
MM's op een lens: De MM's (millimeters) op je lens staan voor het bereik dat jij hebt, op de camera die in het voorbeeld is genomen heeft een bereik van 5.8-34.8mm's , dat houd in dat hij bij close-up, portret en dieren zijn beste resultaat behaalt, maar in landschap fotografie geen held zal zijn, daarvoor heb je meer MM's nodig die het beeld dichterbij kunnen halen zonder dat het ten koste gaat van de foto kwaliteit (spiegelreflexcamera's hebben hier een aparte lens voor; telelens, ik heb er 1 tot 300mm). Let er dus ook op wat je wilt gaan fotograferen.
ISO-waarde (P-stand op camera!): ISO-waarde, iets waar je goed bij moet opletten, ISO-waarde bepaalt de belichting van je foto, als je ISO-100 hebt (of lager), is dit voor een lekkere zonnige dag die niet grauw is, bij een bewolkte dag waar weinig licht doorheen komt mag je al ISO-200 gaan gebruiken, binnen in huis/schuur of fabriek kan je al ergens richting de ISO-600+ gaan denken, maar pas wel op, want hoe hoger de ISO-waarde, hoe meer ruis je op je foto hebt, dus minder scherpte. Heb je een statief? Gebruik ook 's avonds gewoon ISO-waarde 100 of 200, zo heb je een mooie scherpe foto zonder ruis, gebruik je een flits (waar ik geen voorstander voor ben) dan kan je ook de ISO-waarde verlagen, omdat die licht opwekt, maar ook de sfeer / natuurlijke kleuren van de foto wegneemt.
F-getal (AV-stand op camera!): het F-getal staat voor Diafragma, diafragma laat de scherpte op de foto terug komen, als jij het diafragma getal op je camera richting de 4.0 draait (of nog lager als dat kan) dan zet je de lens weid open, waardoor er veel licht naar binnen komt. De achtergrond word hierdoor vaag en het onderwerp dat jij in beeld hebt haarscherp! Als je het F-getal richting de 14 of hoger draait (als dat mogelijk is op jouw camera) dan zal je zien dat er eigenlijk niks als hoofd onderwerp in de foto is, alles is op gelijke hoogte, niets is scherp, niets is vaag, dit doe je vaak bij landschap fotografie.
Sluitertijd (TV-stand op camera!): erg leuk onderdeel! Als je 's avonds mooie foto's wil maken, dan moet je goed op de sluitertijd letten. Als je een sluitertijd neemt van 1/80 en het is avond, dan moet je al snel de flitser gebruiken, want anders valt er geen genoeg licht in je lens. Maar het leuke is om de lens lekker lang open te laten staan, zet hem dus gerust op 8/1 (8 seconden blijft de lens open), maar zorg er dan wel voor dat je camera op een stevige ondergrond staat voordat je klikt, of het liefst op een statiefje, die zijn tegenwoordig niet zo gek duur meer en er zijn erg compacte! Als je dit doet, is jouw brommer op dat moment helemaal scherp in beeld, maar de auto's die langs rijden, of mensen die langs lopen, zijn 1 streep over het beeld, waardoor jouw brommer er op dat moment dik uitspringt!
Manual (M-stand op camera!): op deze stand moet je zowel de sluitertijd, als diafragma als ISO-waarde regelen. Dit komt vanzelf als je de andere 3 onder de knie hebt. Maar of dit veel verschil zal uitmaken op een digitale compact camera, denk ik niet.
Locatie: waar maak jij je foto? In je achtertuin? in je garage?? Neem is de moeite om naar een stukje natuur te rijden, of een bouwplaats, industrie terrein, 1 of andere mooie muur die je brommer afzet of andere mooie inspirerende plekken, je foto kan dan wel kwaliteitsvol zijn, maar zonder mooie achtergrond is de foto niet veel waard.
Onderwerp: je brommer hoeft niet altijd in het midden van de foto te staan, zet hem is links of rechts van de foto, als je brommer op dat moment het onderwerp is zorg er dan wel voor dat hij op je brommer scherp stelt, meestal doet je camera dit automatisch door het F-getal wat lager te houden, of selecteer dit zelf door je focus puntjes op te zoeken. Het is ook leuk om te variëren kwa hoogte van de foto, hoek of kant, ga is voor de grap op de grond liggen ofzo, of probeer via een trapje er boven te hangen, levert leuke plaatjes op.
Nabewerking: er zijn veel nabewerking programma's zoals; Adobe fotoshop, Lightroom of het gratis programma Picasa (op google te downloaden). Mijn mening hierover is, gebruik het gewoon zo min mogelijk! een horizon rechttrekken of een plekje weg shoppen is niet zo erg, maar hou het natuurlijk, want zo is de wereld ook.
Hier volgen de foto's, bij elke foto zit een beschrijving/opmerking bij het bestand
eventuele op/of aanmerkingen zijn altijd welkomIk hoop dat jullie er wat aan hebben, heb me best er op gedaan. Dus trek er op uit, ga spelen en maak er wat van in je Gallery