Deze howto is voor de beginnende sleutelaar. Ik zal zo duidelijk mogelijk deze howto cilinder/zuiger vervangen uitleggen in stappen.
Als eerst haal je je linker en rechter zijkap eraf, en vervolgens je tank. Zodra je dit gedaan hebt doe je het volgende:
Stap 1: Als eerste halen we de koelvloeistof (kvs) eruit (doe dit me koude motor anders spuit het eruit):
- Draai de dop (bij rs50 NM links bij het dashbord) van het kvs reservoir eraf.
- Draai nu de inbus bout los (nr. 1). Hier komt het kvs uit, hou dus een bak oid bij de hand. Zet de brommer wel rechtop en schud heen en weer totdat al het kvs eruit is.
- Draai nu de imbus er weer terug in zodat je het niet verliest.
Stap 2: Koppel nu alle kabels, slangen los en haal de uitlaat eraf.
- Haal nu je uitlaat eraf, veren, in het midden bij het blok, en de demperklem.
- Temperatuur sensor: kan je laten zitten, hoeft alleen het stekkertje los te trekken. (nr. 2)
- Bougie: dop eraf, bougie zou je ook kunnen laten zitten, handig is om het er even uit te draaien.
- kvs slang: klem eraf, en de slang eraf trekken (nr.3).
(modellen van 2001 of ouder hebben nog een kvs slang aansluiting voor spruitstuk, zie foto) - (modellen vanaf 2002 tot 2005 hebben 2 nippels boven elkaar met daarop 2 kvs slangetjes voor carburateur verwarming, ook deze moeten eraf, deze zijn niet te zien op de foto)
Stap 3: draai de cilinderkopbouten los en cilinderkop en cilinder eraf halen.
- Draai de 4 cilinderkopbouten los. (nr. 1)
- Haal nu voorzichtig je cilinderkop eraf en leg deze weg.
- Nu kan je je cilinder eraf trekken. Doe dit rusig en met beleid. Zodra je drijfstang (nr.1) ziet hou je deze tegen met je hand zodat hij niet tegen je carter aan valt, trek tergelijketijd de cilinder eraf.
- Als het goed is liggen nu je drijfstang met daarop de zuiger los. Zorg ervoor dat er niets in de krukas holte/blok valt. Dit om verdere problemen te voorkomen.
Stap 4: De zuiger van de drijfstang halen.
- Stop een doek in de krukas holte zodat de drijfstang rechtop staat en er NIETS in het blok kan vallen (zie foto 3)
- Pak nu een tang, beste is zoals je op foto 4 kunt zien. Hiermee haal je 1 pistonpenclipje eraf (zie foto 5) knijp ze bij elkaar er haal het er voorzichtig uit. Je hebt ook nog een G vormig clipje, deze kan je er makelijk uithalen door het te buigen met de tang. Zorg ervoor dat de clipjes niet in het blok vallen, dan heb je een probleem.
- Duw nu je pistonpen (foto 6) die door de zuiger heen zit uit de zuiger vanaf de andere kant. Gebruik hiervoor een platte schroevendraaier oid. Houd de zuiger wel in de hand zodat de drijfstang niet teveel belast wordt. LET OP: deze kan goed vast zitten, probeer veel kracht te zetten maar doe niet te lomp om beschadiging van de zuiger of drijfstang te voorkomen.
- Neem nu de zuiger van de drijfstang en de naaldlager (foto7) uit de drijfstang.
Nu heb je de cilinder en zuiger gedemonteerd. Nu gaan we een andere cilinder of nieuwe zuiger terug monteren. Het beste is om gelijk nieuwe naaldlager (wanneer deze nog niet vervangen is) en pistonclipjes te plaatsen.
Het monteren van nieuwe zuiger of cilinder (Zorg altijd voor nieuwe pakkingen bij het monteren van een cilinder!!)
Stap 1: monteren van de zuiger.
- Zorg er weer voor dat er een doek oid in de krukasholte zit zodat de drijfstang rechtop staat en er niets in het blok kan vallen.
- Zet alvast 1 pistonclipje in de zuiger
- Monteer de naald lager(foto 7)
- Plaats de nieuwe voetpakking
- Smeer de zuiger + cilinderwand flink goed in met 2takt olie
- Nu gaan we de zuiger in de cilinder zetten. BELANGRIJK let erop dat je de zuiger de goede kant op monteerd, het pijltje die bovenop de zuiger staat moet richting de uitlaatpoort staan (richting het voorwiel dus) Nu moet je goed kijken! Er zitten puntjes in de gleuven waar de zuigerveren tussen moeten. Deze moeten tussen uiteinden van de zuigerveren komen, deze zorgen ervoor dat de zuigerveren geen kant meer op kunnen. Knijp de zuigerveren bij elkaar zodat ze puntjes er tussen zitten. Nogmaals: let goed op dat de zuigerveren geklemt zitten. Nu kan je de zuiger via de onderkant van de cilinder erin schuiven (onthoud, pijltje richting de uitlaatpoort).
- Zet de zuiger zo laag, dat het gat waar de pistonpen in moet geheel zichtbaar is.
Stap 2: monteren van de cilinder.
- Zet de drijfstang op BDP (Bovenste dode punt)
- Pak nu de cilinder en zet deze op de tapeinden.
- Schuif de pistonpen door de zuiger, door de drijfstang heen tegen het pistonclipje die je al gemonteerd hebt.
- Monteer nu het pistonclipje aan de andere kant. Zorg ervoor dat de clipjes goed zitten, anders zou je dodelijke krassen in je cilinder kunnen krijgen.
- Als je de clipjes hebt gemonteerd en de zuiger de goede kant op hebt staan kan je de doek uit het krukasholte halen, en de cilinder helemaal naar beneden duwen.
Stap 3: monteren van de cilinderkop
- Leg de nieuwe pakkingen in cilinderkop of cilinder (leg ze goed recht anders kan het kvs gaan lekken)
- Zet de cilinderkop op de cilinder
- draai de cilinderkopbouten met de hand erop (niet vast!)
- draai de cilinderkopbouten nu KRUISLINKS vast op 13nm.
Stap 4: Zet alle kabels en slangen er weer op. En monteer de uitlaat.
- Duw je kvs slang(en) er weer op en zet hem goed vast met het clipje.
- Sluit je Temperatuur sensor weer aan.
- Draai evt je bougie er weer in en zet de bougiedop er weer op.
- Monteer de uitlaat.
Stap 5: Koelvloeistof vullen
- lees deze howto goed door: (let wel, goed ontluchten!!!)
http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?t=2830
Stap 6: Aanlopen en het inrijden van je brommer
- als je alles wat hierboven staat hebt gedaan, kan je de brommer starten (beste bij de 1e keer even aanlopen)
- Voor het inrijden van je cilinder die deze howto:
http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?t=47
Ik hoop dat jullie er wat van opgestoken hebben. Als jullie commentaar, op of aanmerkingen over deze howto hebben graag VIA PB!!
this howto is powered by Matthijn
Ik Matthijn en Apriliaforum.nl zijn niet aansprakelijk voor schade
©ApriliaForum.nl