HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr jan 03, 2025 1:08 pm

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 HOWTO: Ledachterlicht TZR 
Auteur Bericht
slammers
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht HOWTO: Ledachterlicht TZR
Geinspireerd door de how-to hier op het forum

Benodigdheden:
Plexiglas
Schilderstape
Dremel
Soldeerbout
Rode ledjes 1,7 volt ongeveer
Witte ledjes 3,6 volt ongeveer (alleen als je ook knipperlicht wilt)
Weerstandjes 200 Ohm

Dit is dus om in het orginele kapje te maken.

Stap 1:

Schroef het kapje van je achterlicht eraf en zoek een stukje plastic en plak dat aan bijde kanten af met schilderstape. Dit moet je doen tegen splinteren en scheuren.

Afbeelding

Stap 2:

Zet het kapje op je afgetapte stuk en teken het af. Dit is uiteindelijk toch te groot nog maar liever te veel dan te weinig.

Afbeelding

Stap 3:

Dan is het zagen geblazen! Een dremel vind ik persoonlijk erg fijn werken maar een ijzerzaagje kan ook alleen daar word je moe van. Je moet wel een luie schakelrijder blijven he.

Afbeelding

Stap 4:

Nu je het uitgezaagd hebt zal het nog niet in het glaasje passen. Je moet dus steeds wat afzagen en het pas maken. Als het niet past niet doorduwen dat hij vastklemt in je glaasje want dan krijg je hem er bijna niet meer uit en verneuk je of het plexiglas of het glaasje. Gewoon alles bijwerken en voor de bovenkant de hoeken eraf halen dan past hij het snelst. Nu doe je hem in het glaasje en teken je met een pen/potlood de 2 gaatjes erop af.

Afbeelding

Stap 5:

Het boren van de 2 gaatjes. Het beste om mee te boren is een staalboortje. Je bent klein (maatje 2) en eindigt groot (ik maat 8). En wees nou gewoon niet eigenwijs en gelijk met 8 beginnen. Nee beginnen met de allerkleinste en steeds naar de volgende maat gaan. Geen maten overslaan anders verneuk je je werk. Met een te groot boortje gaat het namelijk scheuren.

Het beste werkt het plexiglas op een blokje hout doen met ducktape en die in de bankschroef zetten dan kan het geen kant op en als het dan toch scheurt of splintert heb je geen plexiglas in je hand.

Als je deze gaatjes klaar hebt draai je de bouten onder je zadel uit het licht (Hier kom je heel kut bij dus vervang ze voor schroeven voor andere keren). Je kan nu je licht eruit trekken aan de achterkant en de kabeltjes van de klemmetjes afhalen. Onthoud goed welke waar zaten! Op mijn plaatje ( plaatje bij stap 8) staan namelijk wel 3 draadjes maar de kleuren kunnen afwijken. Het is iig zo: aan je licht zitten 3 klemmetjes. 2 bovenop & 1 aan de zijkant. Die aan de zijkant is iig de - van alles. Bovenop zit 1 kabeltje die bestaat uit 2 kabeltjes (voor & achter rem) en de andere is dan uiteraard voor gewoon licht.

Nu kan je kijken of je plexiglas over de 2 'paaltjes' van je licht schuift. Hij hoeft niet helemaal naar onder te kunnen als hij er iig maar overheen past.

Stap 6:

De gaatjes boren voor de ledjes. Ik houd even mijn eigen patroon aan, maar wees creatief en maak iets anders.
Deze gaatjes boor je op dezelfde wijze alleen maatje 5 eindigen is goed want daar zitten ze lekker klemmend in.

Stap 7:
Het solderen. Het beste is om je ledjes al in het plexiglas te doen want dat soldeert fijn. Het solderen moet als volgt:

Afbeelding

Doordat je voor het remlicht minder ledjes hebt maar dezelfde weerstand branden die feller. Je kan meer rijtjes doen van 5/4 alleen moet je ze dan niet in serie zetten. Je soldeert dan dus alles nog een x (als je alles dus dubbel wilt) en maakt dan de eind draden aan elkaar vast. Zo krijgen ze dus 2x 12 volt.

Gebruik weerstandjes van 200 Ohm (!), de 150 die op het plaatje staat is te weinig

Stap 8:

Het vastmaken aan je licht. Draai de bouten onder je zadel uit het licht (Hier kom je heel kut bij dus vervang ze voor schroeven voor andere keren). Je kan nu je licht eruit trekken aan de achterkant en de kabeltjes van de klemmetjes afhalen. Onthoud goed welke waar zaten! Op mijn plaatje staan namelijk wel 3 draadjes maar de kleuren kunnen afwijken. Het is iig zo: aan je licht zitten 3 klemmetjes. 2 bovenop & 1 aan de zijkant. Die aan de zijkant is iig de - van alles. Bovenop zit 1 kabeltje die bestaat uit 2 kabeltjes (voor & achter rem) en de andere is dan uiteraard voor gewoon licht. Dit soldeer je dus als volgt:

Afbeelding

Stap 9:

Nu kan je het plexiglas op je licht zetten en het kapje erop schroeven en je licht weer vastzetten. En dan heb je een zelfgemaakt ledlicht!

Bonus stap:

Knipperlicht. Het mooiste is je knipperlicht er ook in doen. Dit is eigenlijk vrij simpel. Je pakt 2 witte ledjes (die worden oranje door het rode glaasje dus volkomen legaal!) en soldeert die aan elkaar door de - met de - te verbinden en de + met de +. Hier doe je 2 draden aan 1 voor de - en 1 voor de +. Bij de plus doe je er nog wel een weerstandje van 150 OHM tussen!!

Afbeelding

Deze plaats je in je plexiglas waar jij het mooi vind. Nu haal je je knipperlichten eraf en trek je de draden via je buddy terug zodat ze in je buddy liggen en niet onder je kap hangen. Hierbij soldeer je gewoon de + van je knipper aan de + draad en de - aan de -. Spreekt voor zich en voor aan de andere kant ook.

Voor deze kan je het beste een weerstand van minimaal 250 - 270 ohm nemen anders zijn je ledjes sneller weg dan normaal. Maar ze gaan wel even door iig met 200 ohm
---------------

Resultaat:

http://www.youtube.com/watch?v=uX-rThp8KHY

---------------

Als je meer ledjes gebruikt of andere kleuren. Geen vragen over weerstanden of hoeveel je er kan gebruiken. Gewoon google'en en uitrekenen.

Wees wel creatief en maak niet precies hetzelfde :thumleft:

wo jan 07, 2009 7:18 pm
Profiel
s1acker
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht Re: HOWTO: Ledachterlicht TZR
Mooi resultaat :^^: maar vind het achterlicht zelf niet zo super, heb t liever zoals mijn gpr, lekker afgewerkt :^^:

ma jan 12, 2009 11:28 am
Profiel
slammers
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ja ik ook. Ze hadden er gewoon een R6 licht in moeten doen. :^^: Achterkant loopt mij tot een punt en dan doen ze er zo'n lomp licht in :X:

ma jan 12, 2009 12:46 pm
Profiel
s1acker
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
slammers schreef:
Ja ik ook. Ze hadden er gewoon een R6 licht in moeten doen. :^^: Achterkant loopt mij tot een punt en dan doen ze er zo'n lomp licht in :X:

ja..zou gaaf zijn zeg

ma jan 12, 2009 1:13 pm
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]