Ik weet niet of sommige dit ook echt nuttig vinden, maar ik post 'm toch maar even
Om het vermogen van een voertuig te bepalen kun je natuurlijk een rollerbank gebruiken, maar aangezien bijna niemand die thuis heeft staan heb ik 't volgende bedacht.
P=W/t en W=F*s en F=m*a en a=dv/dt
d staat voor delta, dus verandering in
Dit betekent dat
P=s*m*dv/dt²
P= vermogen in watt
s= afstand in m
m= massa in kg
dv= snelheidsverandering in m/s
dt= tijdsduur in s
Het begint met het moeilijkste deel:
Bepaal de massa van je brommer en jezelf.
Ik heb op de boerderie gelukkig een grote weegschaal staan waarmee ik onze massa kon bepalen.
Wat we daarna doen is simpel:
We zoeken een verlaten stuk asfalt en meten er 100 à 200 meter op af.
Dit geef je duidelijk aan door een voorwerp langs de kant te leggen, voetbal of tennisbal werken goed.
Je rijd met je brommer naar het beginpunt toe, elke keer met dezelfde snelheid. Zodra je langs dat punt komt gooi je 't gas op en druk je, als je een my hebt, je timer in. Als je een ander model hebt kun je een vriend een stopwatch geven ofzo. Als je 't eindpunt passeert stop je de timer en kijk je wat je huidige snelheid is.
Dit voer je meerdere keren uit om meetfouten te verminderen, neem dus uiteindelijk 't gemiddelde.
Stel je trekt van 20km/h door naar 75km/u, dan is je snelheidsverandering 55km/h, simpel is dat.
Delen door 3,6 geeft dv in m/s.
Delen door je tijdsduur geeft je acceleratie.
Vermenigvuldigen met je totale massa geeft de kracht.
Vermenigvuldigen met de afstand geeft de arbeid
En delen door de tijdsduur geeft uiteindelijk het vermogen in watt
Delen door 1000 geeft kW en daarna vermenigvuldigen met 1,36 geeft uiteindelijk het aantal paarden
Mijn brommer zet trouwens 4 paardjes op de weg
Succes voor degene die dit ook gaan proberen..