Auteur |
Bericht |
Ing125
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo jan 13, 2010 4:04 am Berichten: 19 Woonplaats: Grunn
|
Circuit rijden
Hoi Allemaal
Zijn er meer mensen die ervaring hebben met circuit rijden? En dan wel met een Aprilia AF1 125? Dat is namelijk mijn bedoeling, ze kunnen toch wel tegen een stootje? of gaan ze snel stuk?
|
wo jan 13, 2010 4:24 am |
|
|
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
Re: Circuit rijden
Ik rij circuit met een RS 125, ze kunnen wel degelijk tegen een stootje maar als je hard valt of iets dergelijks kan je daar niet vanuit gaan, dat is namelijk situatie gebonden.
AF1's zijn prima geschikt voor op het circuit, zou wel de cilinder monteren met fluiterpoorten, deze levert mits goed afgesteld meer vermogen af. (tenzij deze er al op zit).
Als je betrouwbaar circuit wil rijden zou ik je blok laten reviseren met een nieuwe zuiger,drijfstang en lagers/keringen.
Zoals altijd bij een 2-takt moet je de giering aanpassen naar de lengte en snelheid van de baan anders loop je de kans dat hij vast loopt op het lange rechte eind of dat je niet lekker door kan schakelen (zorg dus altijd voor verschillende maten tandwielen bij de hand)
Zorg dat je bij de baan altijd extra sproeiers mee hebt en controleer de afstelling voor het rijden. Draai altijd warm tot ong. 40 graden alvorens je de baan op gaat.
_________________
|
wo jan 13, 2010 11:41 am |
Persoonlijk album
|
|
BuxirS
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma okt 31, 2005 4:11 pm Berichten: 3214 Afbeeldingen: 9 Woonplaats: Noordelijk
|
Re: Circuit rijden
Tot maar 40 graden? Waarom niet tot 60/70? Jou temp meter geeft ook altijd veel minder aan dan onze...
_________________ Ex-moderator uit de gouden tijden van dit forum.
|
wo jan 13, 2010 2:21 pm |
Persoonlijk album
|
|
Ing125
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo jan 13, 2010 4:04 am Berichten: 19 Woonplaats: Grunn
|
Re: Circuit rijden
Itakura, Bedankt voor je reactie Hier heb ik wel wat aan. Zijn er nog meer mensen met circuitervaring?
|
wo jan 13, 2010 3:34 pm |
|
|
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
Re: Circuit rijden
BuxirS schreef: Tot maar 40 graden? Waarom niet tot 60/70? Jou temp meter geeft ook altijd veel minder aan dan onze... omdat je een warmrijdronde hebt, en 60/70 graden is de bedrijfstemperatuur voor tijdens het rijden. owja en ik ga niet uit van mijn temperatuurmeter.
_________________
|
wo jan 13, 2010 8:53 pm |
Persoonlijk album
|
|
schakelfreak
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo maart 13, 2005 4:05 pm Berichten: 375 Woonplaats: Leimuiden
|
Re: Circuit rijden
Is wel te doen denk ik maar in de snellere groepen zal er teveel snelheids verschil komen in bochten ten opzichte van de zwaardere 4-takt motoren. RS250jes kunnen dan net nog even beter een vuist maken. We praat dan wel over circuits als Assen, Zandvoort en Zolder (mijn ervaringen). Waar op sommige punten de bochtensnelheid hoger ligt dan de topsnelheid van 125 cc fietsen. De topsnelheid van een straat 125 cctje is 170 miss 180 ofzo?
_________________ Kawasaki ZX-10 R '04 Honda CBR 900 RR '97 2009 -[ Zandvoort 2:12,5 2010 -[ Zandvoort 2:05,4 - Assen 2:05,500 2011 -[ Zandvoort 2:01,9 - Assen 2:00,330 2012 -[ Assen 1:57,035
|
do jan 28, 2010 6:57 pm |
|
|
apriliasquid
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma dec 22, 2008 11:08 pm Berichten: 1832 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Zuid-Beijerland
|
Re: Circuit rijden
die van itakura ging 185 ofzo toch? en die is niet standaart
_________________ Rs50 tekoop in onderdelen! http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=18182&start=0
|
do jan 28, 2010 7:02 pm |
Persoonlijk album
|
|
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
Re: Circuit rijden
ik heb op zolder gereden, is prima te doen en hou de meeste 600's bij... m'n maatje hield de 1000's bij met z'n appie 250, bleef de meeste zelfs voor. en dat van die bochtensnelheid klopt niet in alle gevallen (op zolder bijv. niet), 125's kunnen net zo snel door de bochten als een 600, bovendien hebben ze een later rempunt. ik haalde ook de 600's in in de bochten... waarna ze op het lange rechte eind weer langs kwamen zeilien edit; sommige rs'jes rijden vrij standaard al 180 met een tandje zwaarder, mijne 175 maar die is kort (origineel) vertand, trekt harder op dus. (wiel komt ook los in 1e en met een klein rukje ook in z'n 2e versnelling)
_________________
|
vr jan 29, 2010 12:35 am |
Persoonlijk album
|
|
Raphaël
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo jun 06, 2007 6:28 pm Berichten: 1972 Woonplaats: Amsterdam
|
Re: Circuit rijden
Ik denk dat je met een 125 júist voordeel hebt in de bochten ipv nadeel. Licht etc.
Alleen op circuit's als Assen met veel lange stukken zal je het erg lastig gaan krijgen tegen 600's en vooral 1000's.
_________________
|
vr jan 29, 2010 4:39 pm |
|
|
Itakura
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do okt 04, 2007 11:08 pm Berichten: 6447 Afbeeldingen: 19 Woonplaats: Raalte
|
Re: Circuit rijden
klopt je zit veel minder snel op snelheid na de bochten, maargoed op een korter circuit als zolder maak je gehakt van 600's als je een beetje leuk kan rijden.
_________________
|
vr jan 29, 2010 10:53 pm |
Persoonlijk album
|
|
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
Re: Circuit rijden
kartcircuit van spa francorchamps... ? is 1,4km lang en worden SM wedstrijden en de NSR125 cup op gereden :) dus, RS/AF1 korter (!!) vertanden en daar lekker gaan rijden
_________________
|
zo jan 31, 2010 11:41 am |
Persoonlijk album
|
|
ivysangers
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do mei 13, 2010 5:08 pm Berichten: 376 Woonplaats: erm.
|
Re: Circuit rijden
*Thomas* schreef: kartcircuit van spa francorchamps... ? is 1,4km lang en worden SM wedstrijden en de NSR125 cup op gereden :) dus, RS/AF1 korter (!!) vertanden en daar lekker gaan rijden wmwoah dat is meer een baan voor brommer races en niet voor een 125, word je erg duizelig van
_________________ De draad weer op gepakt met de rsjes!
|
za mei 15, 2010 3:47 pm |
|
|
RS 746
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jul 16, 2007 8:29 pm Berichten: 1650 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Zuid-Limburg
|
Re: Circuit rijden
Nou, met een 125cc motard is het er leuk rijden hoor. Lekker sliden. Maar met een supermotard kun je beter doorrijden naar Bilstain. Net zo mooi. Goede faciliteiten en vriendelijk personeel. Ik ben er eens 2 tassen vergeten. Opeens had ik een frans sprekende medewerker aan de lijn de me erop had geattendeerd en had ze veilig gesteld. Om een RS/AF1 (of andere racer) korter te vertanden is niet zo mijn ding, aangezien je op een gegeven moment de powerband niet meer helemaal optimaal kan benutten d.w.z. je houd merkbaar power over. Daarmee kun je dus beter naar Zolder gaan. Assen is naar mijn mening voor 250cc en hoger. Zandvoort heb ik (wat motoren beteft) nog geen mening over...
_________________
Racekees schreef: forum statistics, user RS 746, since 2007; Waarschuwingen: 0 Forum bans: 0 [ Bekijk gebruikersnotities] | [Waarschuw gebruiker]
|
zo mei 16, 2010 9:08 pm |
Persoonlijk album
|
|
Nollie
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma feb 07, 2005 10:58 pm Berichten: 944 Afbeeldingen: 4 Woonplaats: Sprang-Capelle
|
Re: Circuit rijden
Ik ga binnen kort naar Metted in Belgie. 1ste circuit dag.. is kijken of het wat is met m'n r6je.
_________________ Een echten man zorgt dat hij bier zuipen kan!
|
za jun 26, 2010 6:13 pm |
Persoonlijk album
|
|
Nollie
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma feb 07, 2005 10:58 pm Berichten: 944 Afbeeldingen: 4 Woonplaats: Sprang-Capelle
|
Re: Circuit rijden
Eerste circuit dag voor mij met racecracks in Mettet.
In geschreven in groep 2 onder het motto,je wordt eerder terug gezet dan voor uit.
Dit bleek een goede keus! Was een erg leuke dag. Door de lage opkomst was er voldoende tijd om te rijden 5x 20 min. Daarnaast was ut mooi weer (31 graden). Heel de dag als een gek gezweet tussen elke sessie minstens 1/1,5 liter water gedronken.
Mettet klein maar erg technisch circuit met een paar flinke door draaiers. Ook is een corkscrew aanwezig net als in laguna seca. Deze stuur je geheel blind in en kijk maar waar je terecht komt. In het begin is dit erg aftasten maar na enkele sessie's weet je hoe je hem het best kan pakken.
Sessie 1. In de eerste sessie de baan verkend na enkele rondes reed ik me knie al aan de grond (nog nooit gehad). Aan het eind van de sessie kregen wat tips, mijn zit houding was perfect, alleen kijken was een groter probleem.
Met de ze informatie sessie 2 ingegaan en hier op proberen te letten, dit bleek heel snel vruchten af te werpen zat veel ontspannender op de motor en het ging steeds beter. De opmerkingen deze keer was dat ik iets later moest insturen. Dit natuurlijk toe gespast in sessie 3.
In sessie 4 ging het mij iets te hard op sommige momenten gelukkig reed er deze sessie ook een marchal achter de groep (van 4 personen) deze pikte me op en ik was echt verbaast dat je het dan wel goed kan volgen. We reden binnen 2 bochten een gat dicht van ongeveer 30 meter. Deze marchal bleef nog enekele rondes voor me rijden in de groep dit was echt prettig. In sessie 5 was iedereen vooral moe en iedereen vond het belangrijk dat alles weer heel thuis komt deze sessie hebben we dus iets rustiger aan gepakt.
Snelste tijd 1,24min.
Mettet is zeker een aanrader, niet duur (110 euro met begeleiding). Tis alleen voor mensen in het midden/boven van het land wel ver rijden.
Mijn R6je heeft het goed gehouden, alleen de banden slijtage is wel hoger. Ik zelf zit te denken om er een zelfde r6 bij te kopen voor op het circuit. Leg ik deze neer dan ben ik minstens 1000 euro kwijt voor het opknappen, dat is bij een race fiets wel iets minder.
Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: 2
Met200710_IMG_3162.jpg [ 371.5 KiB | 10163 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: 1
Met200710_IMG_1744.jpg [ 329.21 KiB | 10164 keer bekeken ]
_________________ Een echten man zorgt dat hij bier zuipen kan!
|
di jul 27, 2010 7:58 pm |
Persoonlijk album
|
|
|