Apriliaforum.nl https://apriliaforum.nl/ |
|
wkl-tuning pro-stocker Update nieuw frame pag. 5 https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=38&t=14125 |
Pagina 1 van 6 |
Auteur: | wkl-tuning [ ma okt 12, 2009 8:29 pm ] |
Berichttitel: | wkl-tuning pro-stocker Update nieuw frame pag. 5 |
Hallo allemaal, zal me eerst even voorstellen, mijn naam is Wilko Louws, 24 jaar en werkzaam in de metaal. We hebben thuis een eigen las/constructiebedrijf, waar ik dan ook beetje rondloop... Sommigen van jullie zullen me al kennen, de meesten niet, maar dat komt vanzelf. Want ik ben hier al langer geregistreerd, heb alle topics beetje bekeken, maar wil toch wel graag mijn project ook hier wel neerzetten, dus bij deze ! Ben al veel langer met brommers, minibikes en sprinters bezig, maar heb dit jaar pas voor het eerst in de friese sprints meegedaan, en dat is goed bevallen, jullie zullen me zeker volgend jaar weer terugzien ! Okee, in jubbega reed ik nog met de oude machine, (gewoon) een derbi senda frame met verlengde achterbrug en gpr voorvork: Setup toen: Hebo manston replica geboord op 50mm, max getuned en aangepast op lange slag by t-engines Barikit 43mm slag krukas Origineel membraan Koso 30mm carbu Hpi binnendraaier Dit liep opzich erg lekker, zeker aangezien de wand al niet zo fris meer was in jubbega. Dit was mijn allereerste sprint en eerste heat reed ik een tijd van 8,9 en 101 km/uur, hier was ik best tevreden mee, zeker ook aangezien het gewicht hoog was (+- 150kg tot.gewicht). Bij het warmdraaien voor de tweede heat klapte voord de tweede keer de koppakking er van tussen, dus kon ik weer na 1 run dikke 300km naar huis tuffen.. Voor damwoude nieuwe binnenkop gedraaid, met dikkere o-ring, dit werkte perfect, bleef heel.Totdat bleek dat de compressie toch wel erg hoog lag.. Resultaat: half verbrande zuiger en wand afgeschreven. Uiteraard een dag voor damwoude, dus dat zat er niet meer in.. Ik liep al veel langer met het idee om nieuwe sprinter te bouwen, met zelfbouw frame enz. Dus na deze tegenvaller heb ik alles op alles gezet om in Genemuiden met een compleet nieuwe machine aan de start te komen! En dat is gelukt: Helaas had ik niet genoeg tijd om echt een knallende setup te bouwen, dus genemuiden gereden met nieuwe barikit 50mm cilinder icm. 43mm slag. Deze cilinder was gewoon onbewerkt, wat reslulteerde in belachelijke spoelpoorttiming, waardoor er waarschijnlijk niet meer dan 19 a 20 pk inzat. Toch een 8,55 met 98km/uur gereden(reactie 0,37), dit vond ik beetje tegenvallen, maar achteraf is het denk ik, toch best een goede prestatie. Nu ben ik dus bezig met verschillende aanpassingen, en om een knallende setup in elkaar te zetten, in 2010 ga ik toch in ieder geval voor de omlopen! Ik zal hier binnenkort wel updaten. Okee, hier ben ik weer met een update, laatste tijd best al veel aan de sprinter gedaan, met name op motorisch vlak, maar daarover later meer. Ik heb veel problemen gehad met het alu tankje op de sprinter, omdat het eigenlijk te laag hing ten opzichte van de carburateur, dit ga nogal eens doorloop- problemen, en ik kon maar een klein gedeelte van de tank benutten :( Heleboel over gedacht, hoe ik dat nu eens zou doen, maar uiteindelijk met deze oplossing gekomen ; een tank en zitje ineen. Heel effectief en ook nog iets betere zitpositie. Moet uiteraard nog wel gespoten worden Hiervoor moesten natuurlijk nieuwe steuntjes aan het frame gelast worden, en heb ook nog een nieuwe kettingrand gemaakt, vorige was niet zo heel netjes. Ook heb ik soort clip-ons gemaakt, zodat ik het stuur beetje kan verzetten voor een goede positie. Tijdje geleden scheen het zonnetje nog lekker toen ik thuis kwam, dus toen maar even de sprinter naar buiten gesleept en even wat pics gemaakt. Dit is zoals hij er nu bijstaat. UPDATE 24 Dec. '09 Hallo allemaal, hier weer even een update van mij, heb al hele tijd niets van me laten horen, beetje druk gehad. Maargoed, ondanks dat af en toe nog wel een gaatje gevonden om flink wat werk aan de sprinter te doen. Aangezien ik het voor volgend jaar toch wel wat serieuzer aan wilde pakken, heb en had ik al veel na lopen denken over wat nu de volgende stap zou zijn. Van alles heb ik bedacht en verzonnen, maar meestal niet of bijna niet uitvoerbaar of gewoon niet snel genoeg. Heb ook gedacht en getwijfeld over een 2fast, maar dat is me gewoon echt te duur, en kwaliteit is ook beetje bedenkelijk... Dus.. eindelijk na lang gepeins heb ik gekozen voor een cilinder die bijna alleen maar negatieve reacties kent, maar net zulke prestaties als een 2fast kan leveren, en voor de helft van de prijs... wat wil je nog meer?? Ja, sorry, als ik jeroen beetje imiteer, maar in mijn ogen is de malossi big bore gewoon de cilinder met de beste prijs/kwaliteit-verhouding die er dit moment te koop is. Maar, ben (denk ik) wel de eerste in nederland met deze cilinder op een derbi?? Maargoed, effe to the point, dit heb ik dus nog voor genemuiden beslist, en kort na genemuiden ben ik aan een nieuw blokje begonnen. gaat nog heel wat werk inzitten, voor de BB erop kan; carter kotteren (op de draaibank, heb geen freesbank), tapeinden verzetten, spoelers opvullen, derde spoeler bijna drie keer zo groot maken. Dit is het resultaat: Krukasje erin en dan kon er gemeten worden, dit sloeg nergens op, dus moest er aan de cilinder ook gedraaid worden, zowel aan de onder- als aan de bovenkant heb ik de cilinder afgedraaid, zodat hij op mooie squish en leuke basis-timingen uitkwam. Ook nog een wat grotere carbu gekocht, een 32mm. Hiervoor nog een nieuw spruitje gemaakt, en het membraan hierop aangepast en maximaal geflowd en carbon plaatjes erop. Uiteindelijk ook nog gekozen voor nieuwe ontsteking, zodat me broertje de hpi kan gebruiken. Het is een malossi eprom geworden, omdat die me sterk aangeraden is, en ik moet zeggen, het is heel mooi spul. Nou ja, na (heel) veel gepruts en gesleutel ziet het er dus nu zo uit: Totaalplaatje: Zoals je ziet ook nog nieuw uitlaatje gemaakt, ditmaal zelf berekend. Ben zeer tevreden over hoe deze er nu onderhangt, stuk beter dan de vorige vind ik zelf ! Setup dus nu: Cil. Malossi Big Bore 86 cc mina. Barikit 43mm as Koso 32mm carb. max. getuned standaard derbi membraan (naar mijn idee beste wat er is) malossi eprom binnenrotor eigenbouw opmaat uitlaat Ben benieuwd wat jullie er van vinden! UPDATE 18-januari-'10 Hallo, hier ben ik weer met een update (je) over de lock-up koppeling die ik aan het maken ben. Hieronder zie je hoe het ongeveer moet worden: Het eerste probleem; De drukplaat heeft niet echt een mooie vlakke rand waar de tuimelaars op kunnen drukken, dat is dus het eerste wat ik maak, hieronder zie je hoe ik dat gedaan heb, eerst de originele drukplaat, deze afgedraaid aan de buitenkant, daarna van alu 7075 een ring gedraaid, die met krimppassing op de drukplaat zit, toch nog maar met een paar kleine lasjes vastgezet... Daarna allebei de kanten gevlakt, en je hebt een perfecte drukplaat voor de lock-up! Om de rest van de koppeling te maken, moet er gefreest worden, dit was een probleem, want we hebben geen freesbank op het werk. Nu ben ik al veel vaker tegen het probleem aangelopen dat ik geen freesmachine heb, dus uiteindelijk besloten om een simpele,eenvoudige freesmachine aan te schaffen. Deze twee weken geleden wezen halen, en na wat proberen en stuntelen, kon ik het niet laten: That's all folks, tot de volgende update ! UPDATE 2 februari '10 Zo, na bijna 3 weken sinds vorige update kan ik jullie weer wat laten zien. Heb niet stilgezeten uiteraard, dat kan ik niet zo lang! Na de drukplaat was de beurt aan de lock-up plaat zelf, best een complex ding om op een conventionele freesbank te frezen, ik had er dan ook een beetje een hard hoofd in. Heb er dan ook ongeveer 5 uur over gedaan om het te frezen, maar al zeg ik het zelf; het was best te doen, en ik ben er tevreden over. Daarna heb ik de armpjes gefreesd, was ook een heel gedoe, maar is ook goed gelukt. Voor de asjes waarover ze draaien, heb ik rvs as gebruikt, en er aan elke kant een plat kantje aan gefreest. Even voor de duidelijkheid; asjes zijn rond 5mm! Materiaal is alu 7075 voor de lock-up plaat en alu 6082 voor de armpjes. Zoals al eerder vermeld, past dit dus absoluut niet meer in het kopp.deksel. Plan was dus om het dekseltje eraf te slijpen en er dan een alu ring tussen te lassen. Maar aangezien ik waarschijnlijk nog heeeell veel keer bij de koppeling moet zijn om af te stellen.... Heb ik dit bedacht en gemaakt: Ziet er best wel dik uit op de sprinter, dat kan ik je wel zeggen okee, dat was het weer! |
Auteur: | Royal Club [ ma okt 12, 2009 8:33 pm ] |
Berichttitel: | Re: wkl-tuning derbi pro-stocker |
ik zie je wel aan de start! |
Auteur: | wkl-tuning [ ma okt 12, 2009 8:41 pm ] |
Berichttitel: | Re: wkl-tuning derbi pro-stocker |
ha die keji, ja wie weet, staan we weer naast elkaar Wel beter opletten volgende keer bij de start |
Auteur: | Royal Club [ ma okt 12, 2009 8:43 pm ] |
Berichttitel: | Re: wkl-tuning derbi pro-stocker |
het zat me echt niet mee joh, volgende keer zonder jetlag, en MET voldoende nachtrust aan de start. zat nog in japan met mn hasses denkz! |
Auteur: | P.O.C. Tom [ di okt 13, 2009 8:06 am ] |
Berichttitel: | Re: wkl-tuning derbi pro-stocker |
Hoeveel weegt hij nu? want het het frame ziet er wel nice uit. En de uitlaat is wel lache, maar doet me helaas denken aan eens pleepot |
Auteur: | af1special [ di okt 13, 2009 9:21 am ] |
Berichttitel: | Re: wkl-tuning derbi pro-stocker |
gaaf man! had hem inderdaad al eens eerder gezien, je frame ziet er netjes uit. Heb je er meer foto`s van? |
Auteur: | Shadowrider [ di okt 13, 2009 11:43 am ] |
Berichttitel: | Re: wkl-tuning derbi pro-stocker |
dik ding |
Auteur: | wkl-tuning [ di okt 13, 2009 12:14 pm ] |
Berichttitel: | Re: wkl-tuning derbi pro-stocker |
het gewicht ben ik nu zeer tevreden over, hoewel het nog best wat lichter kan, maar dan voel je jezelf niet meer zo veilig gewicht zit nu net onder de 40kg. Ja, die uitlaat, haha, dat is dezelfde die op het vorige frame zat, maar die demper paste hier niet meer, en vanwege tijdgebrek maar even zo geknutseld Dat ga ik nu ook nog veranderen, komt voor de nieuwe setup toch weer een nieuw pijpie! Meer foto's hoop ik zo snel mogelijk neer te zetten. |
Auteur: | Maurits [ vr okt 23, 2009 4:01 pm ] |
Berichttitel: | Re: wkl-tuning derbi pro-stocker |
onder de 40 kg is toch wel heel netjes hoor |
Auteur: | nelisderbi [ za okt 24, 2009 11:02 am ] |
Berichttitel: | Re: wkl-tuning derbi pro-stocker |
Tom van T-engines woont ook bij mij op t dorp (waarbij je je oude cilinder hebt laten tunen. Verder wel leuk projectje |
Auteur: | nelisderbi [ za okt 24, 2009 11:04 am ] |
Berichttitel: | Re: wkl-tuning derbi pro-stocker |
haha die sprinter heb ik trouwens al een x voor bij tom gezien. |
Auteur: | wkl-tuning [ do okt 29, 2009 8:28 pm ] |
Berichttitel: | Re: wkl-tuning derbi pro-stocker |
Update bovenaan ! @maurits; ja, inderdaad, net onder de 40kg. ben ik ook heel tevreden mee, had ik echt niet verwacht, heb gewoon st37 buis met een wanddikte van 2mm gebruikt @nelisderbi; kan kloppen, kom wel vaker bij tom, wou toen nog even met de stroboscoop checken of de onsteking mooi op tijd stond. |
Auteur: | nelisderbi [ ma nov 02, 2009 8:36 pm ] |
Berichttitel: | Re: wkl-tuning derbi pro-stocker Update ! |
ok, er lag bij tom pasgeleden nog een bidalot 70cc op de tafel en tom en ivar zeiden dat die op die sprinter van jouw kwam of miss heb ik t verkeerd begrepen en was t voor een andere? |
Auteur: | Racekees [ wo nov 04, 2009 3:55 am ] |
Berichttitel: | Re: wkl-tuning derbi pro-stocker Update ! |
netjes man!, leuke oplossing met het tankje zo |
Auteur: | wkl-tuning [ vr nov 06, 2009 1:46 pm ] |
Berichttitel: | Re: wkl-tuning derbi pro-stocker Update ! |
@ Racekees, bedankt, ben er zelf ook wel tevreden mee! @ nelisderbi; nee, dat heb je verkeerd begrepen dan, want bidalot cilinder is maar 70cc snap je Dat is beetje te weinig voor mij Die cilinder zit nu op de senda van dennis uit goes, knalt als de brandweer, 21,7 pktjes! Zal binnenkort wel wat posten over de nieuwe set-up |
Pagina 1 van 6 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |