Lazy-rider zijn 90 cc sprinter
De meeste sprinters zullen mij wel kennen ook van andere forums ,en op verzoek van mijn zoon Jeroen en natuurlijk ook van Ben af1-special ,zal ik ook hier topic openen over onze sprint hobby
Hier alvast een paar foto's , het is nog een bende moet ze nog een beetje uitzoeken
De sprinter word uigevoerd met een 37 jaar oud kreidler blokje tenminste wat er nog van over is
De setup :
86cc BB van malossi
34 m/m delorto
V-force 3 membraan
44 slag krukasje zelf made
Thyron ontsteking (pick up)
80% van de onderdelen maken we zelf .
We hebben een leuke hobby ruimte met eigen testbank ,draaibank , CNC freesbank , Lasaparaten , pers van 20 ton , en een schipload aan ander gereedschap
We zijn een alu frame aan het maken met een derbi achterwiel ook hier waren nogal wat aanpassingen voor nodig om het geschikt te maken voor kreidler achtertandwielen ,die zijn namelijk van 30T t/m 38T ,dus eigenlijk kleiner dan de naaf van het derbi wiel hiervoor dus een adopter plaat gedraaid .
Omdat we vorig jaar het kreidler blokje door het vermogen van de BB cilinder helemaal aan bonken hadden gereden zijn we aan een nieuw sterker blokje begonnen waar het voorste blok ophang punt gelijk ook de membraan inlaat word .
Vanwege het brede cilinder hemd van de BB hebben we het gehele blok opgelast ,met als gevolg dat de carters krom getrokken zijn ,Dus ook alle carters moeten vlakke met als gevolg dat we ook al de lager passingen dieper hebben moet kotteren , om de versnellings assen weer te laten passen .Dus ook de krukas kamer moeten uitfrezen om ook weer de krukas te laten passen .
Vorig jaar hebben we ook de tandwielen van de versnelling bak aan stukken getrokken de tanden brakken gewoon van de tandwielen af .
Nu hebben we voor het nieuwe blok ook een 3 m/m breder 1e versnelling tandwiel gemaakt ,maar dat houd dus ook in dat we nieuwe langere assen hebben moeten maken om deze tandwielen kwijt te kunnen ,met weer als gevolg dat daar ook weer de carters met de lager passingen dieper gekotterd moesten worden .
Mede door het vermogen van de BB hebben we dus een totaal nieuwe koppeling moeten ontwerpen , omdat mij oude droge koppeling het bij 25 pk opgeeft , dus daar hebben we gebruik gemaakt van een binnen en buiten huis van een am-6 koppeling.
Deze is dus veel groter dan de oude kreidler koppeling ,dus moesten we ook weer een nieuw carter deksel maken om alles weer te laten passen , en dan zal ik het maar niet hebben over hoe we dit geheel weer op de assen en primaire tandwielen hebben moet laten passen .
Ik heb ook het oude koppelings haantje van het kreidler blokje laten vervallen omdat erg slijtage gevoelig is .
Dus ook daarvoor wat anders uit gedacht ,ik heb er een hefboom systeem van gemaakt dus een gaatje in het carter gemaakt in het hart van de holle as op de buitenkant van het carter een busje met een keering gemaakt en een langere drukstift gemaakt om de platen vrij te drukken.
En de koppeling wordt uitgevoerd met een hydraulisch cilindertje zodat de koppeling beter te dosseren is .
al met al een hele boel werk om met een oud kreidler blok mee te kunnen doen op het huidige sprint niveau .
Maar mocht dit allemaal niet op tijd lukken , dan heb ik nog altijd mijn oude sprinter met het roterende blokje gereed staan