Op verzoek post ik hier mijn brommer geschiedenis en een project waar ik tot op heden mee bezig ben.
Toen ik 16 jaar oud was, ben ik gestart met een Puch. Nadat deze gestolen was heb ik een Honda MT gekocht. Hier heb ik 2 jaar op gereden en vervolgens heb ik er een Honda MB bij gekocht. Nadat ik deze had opgeknapt en verschillende blokjes van vrienden voor de grasbaan had klaargemaakt, heb ik ook mijn eigen Honda MT omgebouwd voor de grasbaan. Net toen mijn blok, van mijn eigen MT in elkaar zat, ging het blok van een kameraad stuk en heb ik de mijne verkocht aan hem. Bij de opbouw van mijn eerste blok was ik in contact gekomen met Marnix Hartink en hij heeft mij toen een nsr blok geleverd, hier heb ik drie jaar succesvol mee gereden.
Toen werd mij, door Marnix, gevraagd of ik op zijn prostock machine wou rijden.
Na het eerste seizoen een tweede plek te hebben gehaald op de sprint in Jubbega en een eerste plek in Genemuiden, werd ik ook voor het volgende seizoen gevraagd, maar dan op twee brommers. Dus het volgende jaar deed ik mee in de prostock klasse met de gele Aprilia/Honda en in de 70cc klasse met de Aprilia.
Met deze brommers heb ik een aantal seizoenen gereden. Samen met Marnix ben ik begonnen aan een nieuwe machine voor de 70cc. Toevallig had hij een Rieju rs1 in het hok hangen. Die brommer heb ik in onderdelen mee naar huis genomen. We hebben afgesproken dat ik het rijwiel gedeelte klaar zou maken en dat Marnix het blok zou leveren.
Helaas zijn er geen foto's gemaakt van het prille begin. Dit zijn de eerste foto's van de rs1, nadat de tank en de achterkap in de grondverf stonden.
Na lang wachten op de juiste onderdelen en na veel geknutsel stond hij er zo bij.
Toen ik het rijwielgedeelte tot zover af had, kon ik het blok bij Marnix ophalen. Dit was weer terug van de tuner. Ik heb toen het blok in elkaar gezet, hieronder de foto's.
De setup:
- 50cc Airsal opgehoond naar 70cc RvRT getuned
- cilinderkop met losse verbrandingskamer
- carters RvRT getuned
- 28 mm Mikuni vlakschuif
- Motoplat ontsteking met zelfbouw verlater
- Standaard 6 bak
- Standaard primaire vertanding
- Standaard koppeling met zwaardere veren
Dit heb ik eerst onder de brommer gehangen Ook heb ik een plaatje gemaakt voor de cockpit met stekker voor het opladen van de accu, een schakelaar voor de waterpomp en heb ik een blauw ledje ingebouwd, zodat je kan zien of de waterpomp aan of uit staat.
Intussen heb ik ook de uitlaat afgemaakt en het resultaat is hieronder te zien.
Zo heb ik mee gedaan aan de brommersprint te Jubbega in de prostock klasse om hem uit te proberen, maar door het veranderende weer stond de brommer net iets te krap afgesteld en daardoor had ik een warmloper bij de eerste run. Ik baalde hier wel van, want ik had wel kans op een goede tijd.
Voor Damwoude kon ik de brommer helaas niet op tijd klaar krijgen, maar met Genemuiden kon ik weer mee doen. Voor Genemuiden heb ik nog een andere uitlaat gemaakt. De snelste tijd met de rs1 op deze sprint was 8,153 seconden.
Tot zover mijn project.
Groet Gerard