Yamaha YZ250 (de 2takt) rijd ook zeer fijn. Een aantal jaren geleden heb ik effe een Kawasaki KX250-F mogen proberen. Het reed als een vrachtwagen, en als je effe buiten de ideale lijn kwam, moest je hard werken om weer in het goede spoor te komen. Met een 2takt kun je overal overheen skiën. Een 4takt over z'n toeren jagen gaat je heel veel geld kosten! Het kan heel lang goed gaan met deze tikkende tijdbommen, maar ooit ben je aan de beurt. Da's ook de reden dat er zoveel overschot is aan 2e handse 4takten. Als ie vastloopt heeft dat meer ernstige gevolgen voor je beurs dan dat een 2takt zou vastlopen... Het bedrag dat je kwijt bent om een goed vastgelopen 4takt blok weer rijdend te maken, komt redelijk overeen met de aanschafprijs van een gebruikte crosser, dus de meesten kiezen daarvoor, i.p.v. hun tijdbom weer op te lappen. Ook onbetaalbaar zijn de blikken op de gezichten van de 4takt rijders als je ze inhaalt op 2takt materiaal. Motorcross = 90% rijder, 10% motor! Een goede snelle 2takt rijder kan gerust het hele 4takt veld op een ronde zetten. Kijk naar James Stewart. Helaas word het in de huidige wereldkampioenschappen door de organisatoren verboden om 2takten te gebruiken, omdat de fabrikanten duidelijk hebben gezegd dat men niet wil dat de hele wereld toeziet hoe ''verouderde techniek'' het zal gaan winnen van de zongenaamd ''moderne'' tijdbommen, die anders niemand meer zal kopen. Ook heeft KTM een intentie van de AMA moeten ondertekenen, waarin ze duidelijk vermelden dat Tommy Searle NIET op een KTM 250SX (de 2takt) zal gaan deelnemen aan de outdoor nationals en de indoor sx wedstrijden. Dit op last van de grote japanse fabrikanten, die bang waren dat Searle op een kleine europese 2takt hun grote nieuwe 4takten zou gaan verslaan!!! Ook een clausule in deze intentie was dat alle grote fabrieksteams (met 4takten) zich zouden terugtrekken uit het kampioenschap als er ook maar 1 priveteam met een 2takt zou meedoen!!! Omdat anders die complete 4takt hype direct over zou zijn... Afijn, zolang je niet meerdijd in het ONK, EK of WK-grand prix voor punten en bonussen is een 2takt nogsteeds qua fun-factor het beste! Dit hebben vrijwel alle professionele toprijders bevestigd. En zeker voor een hoby rijder die gewoon 1 keer per week voor de fun gaat 'knallen' is een 2takt beter en goedkoper...
_________________
Racekees schreef:
forum statistics, user RS 746, since 2007; Waarschuwingen: 0 Forum bans: 0 [ Bekijk gebruikersnotities] | [Waarschuw gebruiker]
Conclusie: 4-takt is een mislukte uitvinding, totaal niet slijtvast, onbetrouwbaar en deugt van geen kant.
We hebben het hier over hoogtoerige COMPETITIE gerichte blokken die na bepaald aantal uren hun onderhoud behoeven. Dus niet over, op betrouwbaarheid en langdurigheid gerichte alledaagse motorblokken voor straat-gebruik voertuigen. Als je lekker warm bij kas zit qua geld, of in een professioneel team met professionele monteurs en sponsors die je met duizenden euro's bijstaan kan het idd om op de nieuwste 4takten te rijden. Die je overigens tegenwoordig met laptops moet tunen, en er nogsteeds niet lichter op worden... De mensen die ik ken zijn na hun overstap op 4takt crossers langzamer en lui geworden, en 2takt houdt je scherp Natuurlijk kan iedereen zijn eigen voorkeur en mening hebben. Maar ik persoonlijk blijf bij wat ik al zei. Ik heb m'n zegje gedaan, voor de rest citeer ik mijzelf maar weer. MAAR ik heb er nog wat aan toegevoegd dus lees nog eens:
RS 746 schreef:
Het kan heel lang goed gaan met deze tikkende tijdbommen, maar ooit ben je aan de beurt. Da's ook de reden dat er zoveel overschot is aan 2e handse 4takt crossers. Als ie vastloopt heeft dat meer ernstige gevolgen voor je beurs dan dat een 2takt zou vastlopen. Afijn, zolang je niet meerdijd in het ONK, EK of WK-grand prix voor punten en bonussen is een 2takt nogsteeds qua fun-factor het beste! Dit hebben vrijwel alle professionele toprijders bevestigd. En zeker voor een hoby rijder die gewoon 1 keer per week voor de fun gaat 'knallen' is een 2takt beter, makkelijker, en goedkoper. Zowel bij aanschaf als op de lange termijn...
Tot slot van mijn betoog op 2takt (competitie)crossers, een filmpje. Om ''ONTOPIC'' te blijven over de RM125. Zou ie de 4takten aan kunnen???
Geregistreerd: wo jul 14, 2010 10:42 am Berichten: 478
Re: Ni-cks Suzuki Rm 125 ´05
4-takt rijd idd stukke fijner. je hoeft niet zoveel te werken, schakele etc. 2takt moet je blijve schakele om in toeren te houde. maar vindt 2takt wel beter als 4-takt idd kosten en als je 'n 2atkt goed onderhoud rijdt je er lang zat mee zonder grote kosten. en als je het onderhoud allemaal zelf doet is het helemaal niet duur
De rijkunsten van de bestuurder zijn nog altijd het belangrijkst, en of je 2 of 4 takt fijner vind is voornamelijk je eigen keus, ken er genoeg die 4 takt vele malen fijner vinden als 2 takt maar ook andersom geld het evengoed. Prestatiegewijs maakt het ook niet zo heel veel uit als je in je klasse kijkt. 4 takt weegt natuurlijk meer als 2 takt en dit kan in je voordeel maar ook in je nadeel werken, in bepaalde soorten zand is 4 takt sneller en in andere is 2 takt sneller, zijn zo veel verschillende variabelen die komen kijken bij crossen dat het per baan gewoon verschilt wat sneller is.
Dus je kan niet zo maar even luidkeels roepen dat 2 takt beter is als 4 takt of andersom want het heeft beide z'n voor en nadelen en zelfs nadelen als gewicht kunnen op bepaalde banen gewoon voordelen zijn.
Dat klopt zeker! En als ik de nieuwprijzen vergelijk, en van de onderdelen, dan is mijn keuze snel gemaakt. Met het verschil/overschot in aanschafbedrag ben je dus al gauw 2 jaar verder qua onderdelen/onderhoud. Tel maar uit! En voor een weekend-warrior die het af en toe voor de lol doet, en dus niet voor punten of sponsorgeld, hoef je naar mijn mening niet duur en ingewikkeld te gaan doen, maar genoeg hierover, mijn mening is duidelijk.
MX2 klasse: Suzuki RM125 5490,- Euro Suzuki RMZ250 7290,- Euro
MX1 klasse: Suzuki RM250 5990,- Euro Suzuki RMZ450 7690,- Euro
En zolang deze 4takten niet hetzelfde niveau qua fun-factor, handelbaarheid, eenvoud, en gewicht hebben van de 2takten, zal ik ze niet serieus overwegen, zeker niet met dit prijsverschil... Kortom, voor dit grote prijsverschil is de 4takt mij niet echt groot en overduidelijk de betere... Alleen de duurste en zwaarste!
_________________
Racekees schreef:
forum statistics, user RS 746, since 2007; Waarschuwingen: 0 Forum bans: 0 [ Bekijk gebruikersnotities] | [Waarschuw gebruiker]
als je gewoon hobby rijd of minimale wedstrijden, zou ik een 2tact doen, ik heb zelf altijd 2tact gereden, en je moet er meer op werken ( maar crossen is natuurlijk ook een heuse sport! ) nee maar een 4t is wel fijner vind ik , en trekt mooier door sporen enzo heen, maar het kost gewoon wat meer..
dus wil je meer geld uitgeven dan zou ik voor een 4t gaan heb je zoiets van nouja t is hobby en ik vind t al duur zat, had ik lekker een 2t blijve rijden!;)
Geregistreerd: za okt 31, 2009 12:32 am Berichten: 4662
Re: Ni-cks Suzuki Rm 125 ´05
RS 746 schreef:
Ni-cks schreef:
idd, ieder zijn eigen keus jah
Dat klopt zeker! En als ik de nieuwprijzen vergelijk, en van de onderdelen, dan is mijn keuze snel gemaakt. Met het verschil/overschot in aanschafbedrag ben je dus al gauw 2 jaar verder qua onderdelen/onderhoud. Tel maar uit! En voor een weekend-warrior die het af en toe voor de lol doet, en dus niet voor punten of sponsorgeld, hoef je naar mijn mening niet duur en ingewikkeld te gaan doen, maar genoeg hierover, mijn mening is duidelijk.
MX2 klasse: Suzuki RM125 5490,- Euro Suzuki RMZ250 7290,- Euro
MX1 klasse: Suzuki RM250 5990,- Euro Suzuki RMZ450 7690,- Euro
En zolang deze 4takten niet hetzelfde niveau qua fun-factor, handelbaarheid, eenvoud, en gewicht hebben van de 2takten, zal ik ze niet serieus overwegen, zeker niet met dit prijsverschil... Kortom, voor dit grote prijsverschil is de 4takt mij niet echt groot en overduidelijk de betere... Alleen de duurste en zwaarste!
Je vergeet te vermelden dat als jij op een harde baan moet rijden jij met je 2 taktje niet genoeg grip met het achterwiel kan krijgen tegenover een 4 takt, en dat jou ervaring is dat een kx 250 f moeilijk in de sporen te rijden is komt gewoon omdat die baan van jou heel los zand heeft waar een zwaargewicht in het nadeel is...
Maargoed, deze hele kut discussie hoort hier niet thuis dus...
rm125 van je ziet er goed uit, maar je wilt nu een ander omdat je deze gewent bent en saai vind? Weet niet precies hoelang je al rijd en hoe goed je bent maar als het je goed afgaat misschien eens 250 2 takt proberen?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum