Apriliaforum.nl https://apriliaforum.nl/ |
|
het grote 'welke setup' topic https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=8585 |
Pagina 1 van 49 |
Auteur: | *Thomas* [ zo jan 06, 2008 1:51 pm ] |
Berichttitel: | het grote 'welke setup' topic |
UNDER CONSTRUCTION Hoi, Omdat er op dit forum vaak de vraag wordt gesteld 'welke setup gebruik ik best voor ... ?' dacht ik dat het misschien handig zou zijn om hier een algemeen topic over te maken. Zo voorkom je een hoop extra topics (en werk voor de moderators)? Ik heb getracht om enkele leuke setups samen te stellen aan de hand van een aantal criteria, zoals slijtvastheid, moeilijkheidsgraad om zelf te monteren, kosten bij aankoop (nieuw welliswaar) en brandstofverbruik. Vooral dat eerste en laatste criteria zijn erg belangrijk bij mensen die hun brommer elke dag gebruiken. Over het brandstofverbruik kunnen we zeggen dat de grootte van de carburator natuurlijk invloed heeft op verbruik, maar vooral de manier waarop je rijdt zal vaak ook een erg (soms zelfs grotere) invloed hebben. Als je erg vaak moet optrekken (dus standsverkeer) en dan nog eens hoogtoerig blijft rijden zal je verbruik de hoogte in gaan. Ook heeft de boring van de cilinder hierop zijn invloed (meer cc aan zelfde toerental is meer, over het algemeen) een hoger verbruik. 50cc straatgebruik - cil.: originele snelle gilardoni 50; Airsal 50 (aluminium) of DR50 (gietijzer) - carb.: dell’orto phbg 16 of 19mm (bestaat een kelk voor die past op originele luchtfilter) - koppeling: origineel voldoet prima, eventueel een setje sterkere veren monteren (malossi, KRD etc.) - uitlaat: yasuni R1/HMR2; gianelli of metrakit - krukas: origineel 70cc straatgebruik - cil.: zwarte top (TP); gilardoni 70 - carb.: dell’orto phbg 19 of 21mm (bestaat een kelk voor die past op originele luchtfilter) - koppeling: originele platen met sterkere veren - uitlaat: yasuni R2/HMR2 of gianelli - krukas: hoewel velen zeggen dat een originele krukas oké is, zou ik een doppler of rito as monteren (met C3 lagers) 70cc straatgebruik + - cil.: polini W poorter, Airsal vlinderpoort, roze top (TP) - carb.: dell’orto phbg 19 of 21mm (bestaat een kelk voor die past op originele luchtfilter) mikuni 24mm vlakschuif - koppeling: originele platen met sterkere veren/metrakit of TP setje/koppeling afdraaien tot 5 plaats en originele platen en veren gebruiken - uitlaat: yasuni R2/HMR2 of gianelli - krukas: rito of doppler as (met C3 lagers) - TP cdi en originele onsteking 70cc high end - cil.: - carb.: dell’orto phbg 21 tot 28mm (bestaat een kelk voor die past op originele luchtfilter) Mikuni vlakschuif 24 tot 28mm - koppeling: metrakit of TP setje/koppeling afdraaien tot 5 plaats (originele platen en veren) - uitlaat: yasuni R3, metrakit SP, jolly moto 70/80cc - krukas: rito, hebo, metrakit enz. (C3 lagers) Vergeet niet dat enkel richtlijnen zijn. Er bestaan nog zoveel merken en types carburator, ik heb enkel de meest voorkomende genoteerd. Opvoeren doe je ook volledig op eigen risico. Ook het veranderen van je krukas blijft een vrije keuze. Alleen is al meermaals gebleken dat deze soms niet 100% voldoet, waardoor je niet alleen een hoop onderdelen de soep in draait, maar ook grote kans hebt zelf ernstig te verongelukken (of erger ...) Ga ook geen honderden euro’s geven aan opvoermateriaal als de rest van je brommer in slechte staat is. Zorg er niet enkel voor dat je brommer snel gaat, wees ook voorzichtig. Vooral de slijtage onderdelen moeten in goede staat zijn en van hoogstaande kwaliteit. Ga maw geen 70cc rijden met slecht werkende remmen, goedkope, steenharde banden etc. Wees er je ook van bewust dat de wereld – spijtig genoeg – geen groot circuit is. Je mag dan zelf nog zo’n goede rijder zijn – ook essentieel als je met een lichte, maar snelle 2takt wil gaan rijden – er zijn andere mensen die dat niet zijn. Je kan verrast worden op elk moment, om het even waar door een onvoorzichte chauffeur, voetganger, fietser, konijn, noem maar op. Maar aangezien de meesten onder jullie geen hoor hebben naar het gepreek van een 20jarige, wens ik jullie veel sleutel en rijplezier. ... en wees voorzichtig edit by Matthijn: Sticky gemaakt UNDER CONSTRUCTION Hier de setups van enkele leden: Racekees 50cc gilardoni 1 (uitlaatpoort is licht aangepast) 17.5mm phva dell'orto met kunstof kelk + origineel filterhuis polini 10kleps membraan originele koppeling yasuni HMR2 originele krukas 12-47 vertanding Door een surveillance auto van de politie regio flevoland geklokt op 102km/h best netjes dus happy powerband van 8.000 tot 12+, trekt heerlijk op happy. Ideaal voor straatgebruik, de cilinder is erg slijtvast. de cilinder heeft bij mij al zeker 10.000 km gedraaid, en de hoonsporen staan er nog in! erg slijtvast dus. Verbruik is precies 1:24 op warmere dagen waarop ik rustiger rijd verbruikt ie zeker 1:30 Floris 50cc airsal cilinder 20mm mikuni carburator metrakit RK originele koppeling (?) originele krukas (?) 13-43 vertanding (5 versnellingsbak !) Dit reed heerlijk, super trekkracht! top was 120 op teller ofzo happy powerband ongeveer van 8 tot 12+ Gaat nog wel even door, maar heb ik geen lekker gevoel bij unsure. Zuinig was anders iig tongue preciese verhouding weet ik niet, heb er niet lang mee gereden... Astadocil Mijn setupje wat ook een 50cc setup. Is vind ik zelf ook wel leuk. Het geluid is beschaafd, niet te hard maw en voor een 50cc geweldig. Ook kan je als je nog te veel afhankelijk bent van je ouders gewoon zeggen dat je 50cc blijft rijden whistling. Doppler 50cc snel cilinder Dellorto PHBG 19mm carb Doppler ER1 Uitlaat VL16 membraam originele koppeling (?) originele krukas (?) 12/47 vertanding sproeier 85 Dit rijd ongeveer 115 trekt heel lekker op en rijd ongeveer bij mij 1:30 Ik ben er zelf ZEER tevreden over een lekkere powerband van 7.5 tot 11/12k. SBK replica Gilardoni 70cc Dell'orto 17,5mm Yasuni HMR2 uitlaat Malossi VL6 membraan Hebo krukas 5 plaats koppeling afgedraaid sproeier 110 vertanding 12-47 Loopt een goede 105km/u trekt als een beest! En verbruikt ongeveer 1:20. Met dezelfde setup, maar dan een Roze Top cilinder reed ik 110km/u met een verbruik van ongeveer 1/19. Pro race 2 (squish 0,7) Yasuni r3 24mm mikuni vlak met malossi spruitstuk Malossi VL6 membraan binnenrotor HPI '06 5 plaats koppeling afgedraaid Hebo krukas 12-47 (ook nog 13 voor gehad, scheelde alleen wat in toeren bovenin, maar toen werd ie iets minder gewillig met wheelies.) sproeier 145 Snelheid: 120km/u Verbruik: 1:17 met een wisselende rijstijl TIP: Zorg dat je een goede versnellingsbak hebt, ik heb er met mijn TP namelijk al eentje stukgereden, vooral de derde versnelling had onder het vermogen te lijden. Daantjuh aprilia kevin Gilardoni 50cc (snel) Dell'orto 16mm phbg originele luchtfilter Yasuni HMR/2 originele koppeling originele krukas 12-47 Powerband: 8000 tot 11 500 rpm Snelheid: 100/105 Verbruik: 1:25 D-Cypher RV4 motorblok Polini 80cc Mikuni 24mm vlakschuif TP cdi Uitlaat: varieert Homemade spruitstuk Sterkere krukas (merk onbekend) 12/47 vertanding Snelheid: 115km/u Powerband: 7000 tot 11 000 rpm mh furia Gilardoni 70cc Dell'orto 16mm Originele lucgtfilter Hebo membraam Rito krukas Yasuni spr3 13-52 vertanding snelheid: 110 km/u verbruik: 1/20 Tom Sluiters Dr80 Dell'orto 19mm Originele luchtfilter Origineel membraan Yasuni HMR/2 Stage 6 koppeling 13/47 vertanding Snelheid: 120 met gunstige wind verbruik: tussen de 1:20 en 1:25, met wisselende rijstijl Een heerlijke setup, zeker voor op straat. lekker veel koppel en trekkracht, ook onderin. Ik heb met deze setup er een sprint Zip SP (70cc Athena racing, carter vol polini, 21 carb, bibalot c16), een Volkswagen fox en een Toyota Aygo uitgesprint |
Auteur: | y0ur1 [ zo jan 06, 2008 2:01 pm ] |
Berichttitel: | |
Da's een goeie ![]() Wil zelf namelijk ook nog even duidelijkheid ![]() |
Auteur: | Martijn Derbi senda [ zo jan 06, 2008 2:03 pm ] |
Berichttitel: | |
goed, nuttig topic man ![]() ![]() |
Auteur: | melvin_rs [ zo jan 06, 2008 2:47 pm ] |
Berichttitel: | |
mense die al tijdje met snelle setups rijde kunne dat mooi poste ![]() |
Auteur: | *Thomas* [ zo jan 06, 2008 10:16 pm ] |
Berichttitel: | |
al beetje toegevoegd, nog lang niet perfect, maar begint er op te lijken matthijn of tjerk, sticky aub |
Auteur: | Matthijn [ zo jan 06, 2008 11:50 pm ] |
Berichttitel: | |
Sticky gemaakt, ik kijk t ff aan ![]() |
Auteur: | *Thomas* [ ma jan 07, 2008 12:00 am ] |
Berichttitel: | |
kijk jij maar ![]() nee joh, bedankt mensen, zet hier even jullie setup neer en de bevindingen ![]() |
Auteur: | astadocil [ ma jan 07, 2008 12:09 am ] |
Berichttitel: | |
mijn setupje wat ook een 50cc setup is vind ik zelf ook wel leuk, het is een beschaafd geluid niet te hard en voor 50cc is het geweldig,,, ook kan je als je nog te veel afhankelijk bent van je oduers gewoon zeggen dat je 50cc blijft rijden ![]() Doppler 50cc snel cilinder Dellorto PHBG 19mm carb Doppler ER1 Uitlaat VL16 membraam 12/47 vertanding dit rijd ongeveer 115 trekt heel lekker op en rijd ongeveer bij mij 1:30 Ik ben er zelf ZEER tevreden over een lekkere powerband van 7.5 tot 11/12k en hij kan met gemakt voorbij de 12k toeren ik haal als hij warm is de 15k denk ik wel.... of t goed is,,, is een ander verhaal ![]() TBH: ik heb geen idee of dit de bedoeling was van het topic maar ik dacht ik post het gewoon kijk maar wat je er mee doet^^ |
Auteur: | floRiS50 [ ma jan 07, 2008 12:22 am ] |
Berichttitel: | |
nou hij zit er nu niet helemaal meer onder maar binnekort miss weer wel, anyway: airsal 50 Metrakit RK mikuni 20 mm 13-43 dit reed heerlijk, super trekkracht! top was 120 op teller ofzo ![]() powerband ongeveer van 8 tot 12+.. gaat nog wel eve door maar heb k geen lekker gevoel bij ![]() ![]() |
Auteur: | Racekees [ ma jan 07, 2008 2:24 am ] |
Berichttitel: | |
op dit moment onder mijn rs '99 50cc gilardoni 1 (uitlaatpoort is lichtelijk aangepast) 17.5mm phva met kunstof kelk +origineel filter polini 10kleps membraan originele koppeling, met goede adige platen! Yasuni hmr2 uitlaat originele krukas 12-47 door een surveillance auto van de politie regio flevoland geklokt op 102km/h best netjes dus ![]() ![]() ideaal voor straatgebruik, de cilinder is erg slijtvast. de cilinder heeft bij mij al zeker 10.000 km gedraaid, en de hoonsporen staan er nog in! erg slijtvast dus. verbruik is precies 1;24 op warmere dagen waarop ik rustiger rijd verbruikt ie zeker 1:30 gr, Richard |
Auteur: | *Thomas* [ ma jan 07, 2008 10:06 am ] |
Berichttitel: | |
super kerels :), heb ze toegevoegd aan de beginpost ![]() ![]() |
Auteur: | sbk replica [ ma jan 07, 2008 1:11 pm ] |
Berichttitel: | |
gilardoni 70cc yasuni hmr2 17,5 dell orto sproeiert 110 (zou even uit mijn hoofd malossi vl6 hebo kruk (niet egt van toepassing) 12-47 loopt een goede 105 (op een digitale teller), (maar ik ben niet de lichtste) trekt als een beest! verbruik, geen idee, ik denk iets van 1 op 20, maar dat laat ik later nog wel een keer horen! ook heb ik dezelfde setup gereden met een roze top, die liep 110 op de RS teller. dit liep ong 1 op 19. later ook nog een 24mm op gehad, toen liep die ietsjes harder, maar vooral een bult koppel meer! andere setup die ik heb gehad: pro race 2 (squish 0,7) yasuni r3 24mm mikuni vlak met mallejosti spruit. sproeier 145 zo uit mijn hoofd. malossi vl6 binnenrotor HPI '06 hebo kruk 12-47 (ook nog 13 voor gehad, scheelde alleen wat in toeren bovenin, maar toen werd ie iets minder gewillig met wheelies.) dit liep met mij erop een goeie 120, maar nogmaals, ik ben niet de lichtste! hiermee had ik een verbruik van 1 op 17, rustig rijden en stukjes planken. beetje van alles zegmaar. op dit alles heb ik altijd gereden met een zelf uitgedraaide 5 plaats koppeling. overigens heb ik met men pro race er TP veren in gestopt, weet niet of het nodig was, maar ik had ze toch liggen... overigens heb ik ook de tip om te zorgen dat je een goede bak erin hebt zitten! ik heb zelf met een roze top al een versnellings bak aan gort getrokken! dit gaat vooral om de 3e versnelling. 3 tanden eraf en een zeitandje afgebroken! weet niet of iemand er wat aan heeft! maar ach, dat zoeken jullie zelf maar lekker uit ![]() |
Auteur: | floRiS50 [ ma jan 07, 2008 1:26 pm ] |
Berichttitel: | |
mijn trouwens normale: airsal 50 std 14 dell'orho metrakit rk membraan & krukas onbekend 13-43 loopt 105 meestal op teller (5-bak), verbruik gemiddeld 1:25 (bij redelijk sportief rijgedrag) denk dat 1:30 haalbaar is. powerband 8 tot 12+. ik vind airsal lekkere goede cilinder. |
Auteur: | daantjuh [ ma jan 07, 2008 1:37 pm ] |
Berichttitel: | |
mijne = helemaal origineel op uitlaatje na ![]() 50cc gilardoni 16mm dellOrtho (standaard vanaf 2004) originele luchtfilter yasuni HMR/2 12-47 rijd meestal op zun top gemiddeld 105 / 110 hangt van het windje af ![]() trekt goed door naar de 100 daarnaa duurt het ff powerband 8 tot 11.5 ongeveer gebruik 1:25 |
Auteur: | Rugge [ ma jan 07, 2008 3:03 pm ] |
Berichttitel: | |
mn standaard rsje is begrenst op 70 ongeveer(met mooi weer voor school(zwolle) en om naar mn vriendin te gaan(kampen)). setup: Gilardoni 50cc cilinder Gianelli uitlaat dopler krukas. mn sprinter in aanbouw is de snelheid nog onbekend dus maar de setup is: Metra Kit Pro Race 2 70cc Metra Kit Pro Race krukas Metra Kit Pro Race koppeling Metra Kit Pro Race uitlaat Keihin 28mm carburateur Malossi 28mm spruitstuk Malossi VL15 membraam Malossi Powerfilter HPI 2006 binnenrotor ontsteking |
Pagina 1 van 49 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |