Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

Timingen betreft 74DR
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=7126
Pagina 1 van 1

Auteur:  timberman [ zo jul 29, 2007 9:44 pm ]
Berichttitel:  Timingen betreft 74DR

Hey,

ik heb onlangs de timingen van berekend van mijn 74DR cilinder en ben niet helemaal zeker van mijn uitkomsten. Ik heb volgende timingen:

Uitlaatpoort: 200 graden
Spoelpoort: 150 graden

Zijn er nog mensen die ook de timingen weten en iets anders hebben als het bovenste? Gaat hier overigens wel over een Revolution70 cilinder die al een wat getunede uitlaatpoort heeft. Als iemand eventueel een poortmapje heeft zou ook mooi zijn.

greetz

Auteur:  RS_70_power [ zo jul 29, 2007 10:50 pm ]
Berichttitel: 

die spoelers staat veel te hoog , je moet daar wel een fout in gemaakt hebben.

Hoe heb je die timing berekend ???

Auteur:  timberman [ zo jul 29, 2007 11:51 pm ]
Berichttitel: 

Ik heb eerst een poortmapje gemaakt, vervolgens een 2d tekening gemaakt.
Ik heb het volgens deze manier gedaan: http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/127

Ik weet niet of dit nou de beste manier is maar zo snap ik het geheel wat beter. Ik zal wel de fout in zijn gegaan bij die tekening me poortmapje is gewoon netjes.

Oh en RS 70 power ik zie nu net dat jij uit wormerveer komt? Ik kom uit wormer :)

Auteur:  rudolf [ ma jul 30, 2007 11:32 am ]
Berichttitel: 

Posten anders even de maten in Millimeters want zoals rs_70_power al zegt kan die timing niet kloppen.

Auteur:  RS_70_power [ ma jul 30, 2007 2:18 pm ]
Berichttitel: 

dubbel

Auteur:  RS_70_power [ ma jul 30, 2007 2:18 pm ]
Berichttitel: 

als je uitlaatpoort 200gr is , dan zou hij 21,6mm hoog zijn,
spoelers 150gr, is 16.2mm

Ik weet niet wat je er mee wilt doen, als je wilt sprinten/race dan kan je een poorttiming van 198gr en 130gr pakken, voor op straat rijd dat niet echt lekker meer.

Hoe ik die dingen uitreken vanaf een poortmap... ( het beste is een gradenschijf )

39slag x 2 = 78mm ( 1 rondje krukas ) = 360gr

78 : 360 = 0.216mm per gr.

hoogte poort x 2 = .... : 0.216 = aantal gr.

groeten uit wormerveer :P

Auteur:  timberman [ ma jul 30, 2007 5:20 pm ]
Berichttitel: 

Oh ik ben dan in die tekening behoorlijk in de fout gegaan.
Als ik jouw manier toepas die overingens erg handig vind kom ik op het volgende:

Uitlaatpoorthoogte ligt op 17mm dus:

17mm x 2= 34mm : 0.216= 157.4 graden

Voor de spoelpoort kom ik dan op het volgende:

28mm x 2= 56mm: 0.216= 259.3 graden :S: . Dat snap ik dus niet helemaal, wat doe ik hier nou precies fout? Ik heb 5 spoelpoorten in me cilinder en de hoogste ligt op 28mm en de andere op 25mm. Ik ben op de volgende manier aan mijn hoogtes gekomen, ik heb de slag min de poortlengte gedaan dus voor de uitlaatpoort:

39mm-22mm= 17mm. Alleen dit zou niet kloppen volgens de faq van BF.nl omdat de deckheight niet is meegenomen. Hoe kom ik nou aan de juiste hoogte? Ik kan natuurlijk opmeten van bij de cilinder zelf maar dan moet ik mijn cilinder weer demonteren :_:

Auteur:  RS_70_power [ ma jul 30, 2007 5:38 pm ]
Berichttitel: 

kan je je poortmap niet hier posten ? of ff door sturen ?

Auteur:  rudolf [ ma jul 30, 2007 6:15 pm ]
Berichttitel: 

RS_70_power schreef:
als je uitlaatpoort 200gr is , dan zou hij 21,6mm hoog zijn,
spoelers 150gr, is 16.2mm

Ik weet niet wat je er mee wilt doen, als je wilt sprinten/race dan kan je een poorttiming van 198gr en 130gr pakken, voor op straat rijd dat niet echt lekker meer.

Hoe ik die dingen uitreken vanaf een poortmap... ( het beste is een gradenschijf )

39slag x 2 = 78mm ( 1 rondje krukas ) = 360gr

78 : 360 = 0.216mm per gr.

hoogte poort x 2 = .... : 0.216 = aantal gr.

groeten uit wormerveer :P


Hessel wat je hier doet klopt niet helemaal. Omdat je drijfstang onder een hoek staat kun je niet zeggen dat 2x je slag te verdelen is in 360 krukasgraden. Je kunt het ook zien als je de krukas rond draait. Als de zuiger onder of boven in de cilinder zit kun je de krukas een redelijk stukje draaien zonder dat de zuiger veel beweegt. Maar kom je tegen het midden van de cilinder dan hoef je de krukas maar een klein stukje te draaien om de zuiger redelijk ver te laten bewegen. Je moet daarom rekening houden met de positie van je drijfstang. Daar is de volgende berekening voor:

D=(180-cos((T^2+R^2-L^2)/(2*R*T))*2

T=R+L+C-E

Hier is R = de slag gedeeld door 2 in mm.
L = is de drijfstang lengte van hart tot hart in mm.
C = Afstand top zuiger in B.D.P. tot aan rand van de cilinder in mm.
E = Afstand van de toprand van de poort tot aan de cilinder toprand in mm.

Mocht het niet lukken met deze berekening dan staan er nog heel veel programmatjes op het internet die dit uit kunnen rekenen.

Auteur:  timberman [ ma jul 30, 2007 6:27 pm ]
Berichttitel: 

Oke ik ga even kijken of ik daar uitkom. Maar dan zal ik toch eerst even mijn cilinder moet demonteren om die hoogtes even met een schuifmaat op te meten.

Auteur:  RS_70_power [ ma jul 30, 2007 7:04 pm ]
Berichttitel: 

je hebt toch een poortmap ? daar kan je ze toch ook opmeten.

Ruud , ik ben het met je eens dat het niet 100% is , maar een groffe indicatie kan het wel geven, want niet iedereen heeft een gradenschijf,

Auteur:  ruud [ ma jul 30, 2007 11:23 pm ]
Berichttitel: 

hessel, jou berekening raakt kant nog wal :D: daar heb je toch geen fuck aan :P

Auteur:  RS_70_power [ di jul 31, 2007 5:23 pm ]
Berichttitel: 

stil nou ruud :P

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/