HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu di jan 07, 2025 9:37 am




Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 powerbox topic 
Auteur Bericht
Racekees
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm
Berichten: 6379
Afbeeldingen: 16
Woonplaats: Hoogkerk
Antwoord met een citaat
Bericht powerbox topic
het topic over discussies over powerbox'en

meningen, ervaringen, vragen; ga je gang


regels:

je post moet goed onderbouwd zijn; geen posts van: aah powerbox is kut!

dat soort dingen hebben we niets aan, :^^:

gr. Richard


zo mei 13, 2007 5:25 pm
Profiel
floRiS50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 27, 2007 1:12 am
Berichten: 2996
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Middelburg
Antwoord met een citaat
Bericht 
heb ik er wat aan om een powerbox te zetten op mn rs met een 50 airsal, std uitlaat (ontgrenst), std carb&spruit(14 dacht ik)?

en wat als ik mijn metrakit rk en 20 mm mikuni carb&spruit eronder doe met een powerbox?

_________________
Honda VTR1000 Firestorm


zo mei 13, 2007 5:30 pm
Profiel
af1special
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 02, 2004 2:43 pm
Berichten: 4328
Woonplaats: Moerkapelle
Antwoord met een citaat
Bericht 
Racekees, kan je uitleggen waarom het wél nut heeft op een sprinter?

_________________
ben z`n sprinter Nederlands Record 50 cc sprint: 7.738 & Nederlands Record 70 cc sprint: 7.117
1ste SBO Lisse 2010 1ste 50 cc Jubbega 2011 1ste SBO Lisse 2010 1ste 50 cc Damwoude 2010
1ste 50 cc Jubbega 2010 1ste 70cc Genemuiden 2012 1ste 70 cc Genemuiden 2013


zo mei 13, 2007 5:37 pm
Profiel
danlen
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jul 14, 2005 6:01 pm
Berichten: 645
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Staphorst
Antwoord met een citaat
Bericht 
Citaat:
Racekees, kan je uitleggen waarom het wél nut heeft op een sprinter?


op een sprinter heeft een powerbox toch geen nut :00/: , omdat een popwerbox werkt als je gas los laat , en op een sprinter laat je denk ik niet je gas lang los :P

_________________
Hola , Como Estas ?


zo mei 13, 2007 5:40 pm
Profiel
Lucas
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 11, 2004 1:59 pm
Berichten: 1467
Afbeeldingen: 1
Woonplaats: 's-Graveland
Antwoord met een citaat
Bericht 
maar bij de start sta je toch ook niet constant vol gas te geven, daar sta je even te gassen en zou het wel weer nut hebben?

_________________
Peter ze R6 is hip! 50cc Schakel record;....Reactie.......Top Snelheid....Eindtijd
................................................................. 0.03............93.0.................8.459


zo mei 13, 2007 5:45 pm
Profiel
rs-power
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 01, 2004 8:31 pm
Berichten: 519
Antwoord met een citaat
Bericht 
Citaat:
De powerbox a.k.a. Yamaha Energie Induction System

Als er ??n brommer related onderwerp is waar veel onduidelijkheid over is dan is het de powerbox wel.
Wat doet een powerbox?
Heeft het wel nut op een brommer?
Waarom heeft het kopen van powerboxen in de winkel geen nut?
Als je deze FAQ gelezen heb dan weet je (hoogstwaarschijnlijk) de antwoorden op deze vragen.

Wat doet een powerbox?

Een powerbox zorgt ervoor dat je brommer zuiniger gaat lopen. Bovendien wordt het vermogen er door verhoogd en worden toerengebieden met een slechte afstelling ?opgevangen? door de powerbox. Zo zullen dode toerengebieden gereduceerd worden na het installeren van een powerbox.

Hoe werkt het

Een beetje opgevoerde brommermotor maakt al gauw 12000RPM, RPM staat voor Revolutions Per Minute. Dit geeft het aantal omwentelingen aan die de krukas maakt bij een tijd van 1 minuut. Iedere keer als de krukas 1 keer in de rondte gaat, beweegt de zuiger 1 keer op en neer. Maar als een motor 12000 RPM maakt, gaat de zuiger dus 12000 keer per minuut op en neer. Dat is 200 keer per seconde.

Nu is het zo, dat het inlaat membraan een bepaalde reactie tijd nodig heeft. Als de onderdruk in een overdruk veranderd moeten de kleppen van het membraan sluiten. Dit gaat echter zo snel dat de kleppen niet meer sluiten. De kleppen gaan ?zweven?. Dit betekend dat er minder mengsel tot ontbranding kan worden gebracht, aangezien er wat terugloopt door het membraan. Nu is het zo dat dit mengsel zich weer in het inlaat traject bevind, dus de carburateur en het spruitstuk. Een gedeelte van het terug gelopen mengsel verdwijnt zelfs door de luchtfilter de wijde wereld in.

En hier komt de powerbox bij kijken. De techniek achter een powerbox is namelijk dat deze dit mengsel opvangt, en tijdelijk bewaard. De powerbox is een bus die wordt aangesloten in de ruimte achter het membraan, het spruitstuk. Zodra de volgende slag komt, en er weer vers mengsel de cilinder word ingezogen, geeft de powerbox het bewaarde mengsel mee de cilinder in. Wat de powerbox dus in principe doet is het mengsel opvangen. Dit heeft meerdere voordelen:
# Het mengsel kan niet meer via de luchtfilter de vrije wereld in ontsnappen. Dit bespaart dus benzine
# Het mengsel kan worden mee gegeven aan de volgende "aanzuig" slag. Hierdoor wordt er meer mengsel verbrand per slag, dus meer vermogen.


De powerbox maakt gebruik van 2 technieken

De eerste techniek is het gebruik maken van overdruk en onderdruk. Op het moment dat de cilinder met mengsel wordt vol gezogen, ontstaat er een overdruk in de powerbox. Hierdoor zal het mengsel aanwezig in de powerbox mee de cilinder in worden gezogen. Op het moment dat er weer mengsel de cilinder wordt uitgestuwd, ontstaat er een onderdruk in de powerbox. Door het niet op tijd reagerende membraan, stroomt een groot gedeelte van het teruggestuwde mengsel de onderdruk van de powerbox binnen. Omdat de powerbox een relatieve grote en goed toegankelijke ruimte is, zal een groot deel van het mengsel zich de powerbox in verplaatsen, en niet terug de carburateur in.

De tweede techniek waar een powerbox gebruik van maakt is resonantie.
Wat is resonantie?
Resonantie is een natuurkundig verschijnsel dat voorkomt bij trillingen. Bij resonantie treedt een grote versterking van de trilling op, waardoor het object veel harder gaat trillen dan men zou verwachten op grond van de sterkte van de aanstoting. Resonantie kan optreden bij vrijwel elk bestaand object. Bij objecten met een kleine interne demping, bijvoorbeeld een object van metaal of glas, is resonantie sterker dan bij een object met een grote interne demping (zoals hout).
Resonantie ontstaat als een systeem wordt aangestoten met een frequentie die gelijk is aan ??n van de eigenfrequentie. Zelfs als de aanstoting zeer gering is, zal het object sterk gaan trillen.
Voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de klankkast van een gitaar.
Wat heeft dit met een powerbox te maken?
De powerbox moet worden vergeleken met de gitaar, de powerbox zelf is de klankkast, en de ontbrandingsmotor is een snaar. Doordat er bij ontbrandingsmotor een bepaalde frequentie voorkomt, namelijk het RPM of toeren per minuut, gaat de powerbox resoneren. Doordat de powerbox resoneert, geeft het pulsen mee aan het opgevangen mengsel, het geeft dus een extra stuwkracht.
Nu komt deze resonantie voor bij een bepaalde frequentie. En het mooi daarvan is, is dat deze frequentie te berekenen is. Bij een brommer komt vrijwel altijd een bepaald toerengebied voor waarbij een dip voorkomt. Dit betekend een tijdelijke verlaging van het vermogen ten opzichte van andere toeren. Dit kan komen door een verkeerde afstelling, slecht ontstekingstijdstip etc etc.Door aan de hand van formules een powerbox zo te berekenen dat deze bij de dip resoneert, kan deze de dip volledig weghalen, en zelfs voor een extra boost aan vermogen geven.


Heeft het wel nut op een brommer?

Het heeft wel degelijk nut op een brommer. Alleen zal het op een opgevoerde brommer meer nut hebben dan op een originele brommer. Dit hangt af van de overdruk/onderdruk techniek. Hoe groter het verschil tussen onder en overdruk is, hoe meer effect de powerbox zal hebben. Dit is omdat de powerbox simpelweg dan meer mengsel opneemt. Nu hangt de grootte van dat verschil af aan meerdere zaken.
# Een hoger toerental. Hoe hoger het toerental, hoe korter maar hoe feller de stuwkracht terug de inlaat in is. Bovendien komt deze stuwkracht vaker voor.
# Een grotere cilinderinhoud. Hoe groter de cilinderinhoud, hoe meer stuwkracht terug de inlaat in is. Vergelijk het maar met een aquariumpompje en een brandweerpomp.
# Nog wat overige factoren zoals de grootte van de inlaat, de kwaliteit van het membraan, grootte van spruitstuk, carburateur etc.


De resonantietechniek komt voor ongeacht de brommer zwaar is opgevoerd of standaard is.

Waarom heeft het kopen van powerboxen in de winkel geen nut?

Dit is een veel gemaakte opmerking. Deze is niet volledig waar.

Het berekenen van een powerbox is om de resonantie op het juiste toerengebied te krijgen. De overdruk/onderdruk werkt altijd. Al zal het beter werken met een korte, dikke slang in plaats van een dunne lange slang.

Bij een in de winkel gekochte powerbox zal deze resonantie plaats vinden bij het verkeerde toerengebied, of zelfs helemaal niet. De overdruk/onderdruk komt gewoon voor. De powerbox zal dus evengoed wel nut hebben, maar minder. Hoe groot dit aandeel van de resonantie is op de totale effectiviteit van een powerbox weet ik niet. Dit zal moeten worden getest op een testbank. Vermoedelijk ligt dit aandeel ruim onder de helft van de totale effectiviteit. Zo werkt de resonantie maar bij een bepaald toerengebied, en zijn er geen verhalen bekend van brommers met ge?nstalleerde berekende powerboxen die in het opgegeven toerengebied opeens vooruit vliegen alsof er een turbo aanslaat of NOS wordt ge?njecteerd

Dus een powerbox in de winkel kopen heeft wel degelijk nut. Voor de meeste mensen is dit zelfs de beste optie aangezien niet iedereen de materialen thuis heeft liggen om zelf wat te gaan produceren. Bovendien kan je met een gekochte powerbox, als je de inhoud weet, zelf met Bimotion de lengte van het slangetje berekenen, en zodanig nog de resonantie op het gewilde toerengebied krijgen.

Zelf aan de gang

Voor de mensen die een powerbox willen berekenen, hiervoor is het freeware programma Bimotion te downloaden. Hierbij moet je enige gegevens invullen zoals slag, boring en het toerengebied waar je een ?boost? in wilt hebben. Het programma maakt zichzelf wel duidelijk, mits je enige beheersing van de Engelse taal hebt.

Voor de mensen die zelf aan de gang willen met de formules, deze zijn op de volgende site te vinden.
http://www.logosfoun.../4300-helmholtz.html


Bron: BF

Citaat:
Hoe werkt een powerbox?

Ok,we weten al dat als de zuiger met een X snelheid naar boven beweegt hij een onderdruk achterlaat (`zuigende werking`) Hierdoor zullen de membraan kleppen openen, en zal er vanuit de carburateur-sruitstuk nieuw mengsel worden aangezogen. Nu komt het , Als de zuiger boven in de cilinder het oude mengsel heeft verbrand zal hij met een noodgang weer naar beneden ``geperst`` worden. Op dat punt dat de zuiger zijn weg naar beneden maakt gaat hij het nieuwe mengsel samendrukken en is de ``onderdruk`` verandert in een ``overdruk`` En zullen de membraan kleppen moeten sluiten, maar omdat dit met een hele hoge snelheid gebeurd zullen de membraan kleppen niet snel genoeg kunne sluiten. En zal er nog ``wat`` mengsel naar de carb stromen.

En als je het mengsel wat naar de carb stroomt nou opzuigt( denk aan onderdruk dus powerbox is ingekrompen, membraan kleppen sluiten megsel wordt terug geduwd. Tegelijkertijd ontstaat er een overdruk en de powerbox zal uitzetten ``dus aanzuigen``

En bij de volgende slag onstaat er weer een onderdruk, en wordt het mengsel uit de powerbox geperts (gezogen).

Conclusie:

de powerbox vangt het mengsel op wat normaal gesproken door de carburateur in je lucht filter terecht kwam, dus zuiniger (hoger rendement).�


Bron: BF

_________________
[5th Territory Tuning]
Retired Mod, BMW owner (H)


zo mei 13, 2007 5:49 pm
Profiel
af1special
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 02, 2004 2:43 pm
Berichten: 4328
Woonplaats: Moerkapelle
Antwoord met een citaat
Bericht 
uit het topic van racekees ze sprinter:

af1special schreef:
Zodra je de gashendel loslaat, wordt de overtollige benzine "opgeslagen" in de Powerbox en bij het acceleren wordt deze eruit gezogen, waardoor je in theorie dus beter zult optrekken.

een powerbox heeft volgens totaal geen nut op een sprinter, omdat je vanuit stilstand direct naar volgas gaan, waardoor de Powerbox zich niet kan vullen.

( klinkt toch ook wel logisch? )

plus het feit dat je je inlaat van binnen niet helemaal strak meer is, omdat er een aansluiting opzit. Dus daar verlies je weer op



Nollie schreef:
wat jij zegt klopt niet af1special..

Door dat de cillinder om hoog en omlaag gaat krijg je extreme druk wisselingen in je spruitstuk.

Als de cillinder naar benede gaat krijg je eenonderdruk in je spruitstuk waar door de benzine naar de cillinder wordt gezogen.
Als je cillinder om hoog gaat krijg je een over druk dus de benzine wordt tegen gehouden/terug gestuurd naar de carb via je spruit stuk.

Als de benzine wordt terug gestuurd dan heeft het powebox nut.
De benzine die wordt terug gestuurt wordt op gezogen door het slangetje naar het powebox

Alleen de powerbox heeft alleen nut als je hem berekent. Als je het niet doet dan zuigt hij de benzine niet op en heeft het dus totaal geen nut.

Dit werkt dus niet alleen bij optrekke maar altijd!
Alleen merk je er dan niet erg veel van.



edit: het is me al duidelijk uit de post van rs-power

_________________
ben z`n sprinter Nederlands Record 50 cc sprint: 7.738 & Nederlands Record 70 cc sprint: 7.117
1ste SBO Lisse 2010 1ste 50 cc Jubbega 2011 1ste SBO Lisse 2010 1ste 50 cc Damwoude 2010
1ste 50 cc Jubbega 2010 1ste 70cc Genemuiden 2012 1ste 70 cc Genemuiden 2013


zo mei 13, 2007 5:51 pm
Profiel
Racekees
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm
Berichten: 6379
Afbeeldingen: 16
Woonplaats: Hoogkerk
Antwoord met een citaat
Bericht 
@rs power, dat komt niet van BF maar van minibikeforum, de powerbox word namelijk vooral toegepast in de minibikewereld :^^:


quote van Fokko v/d Velden (die tevens mijn powerbox heeft berekend)

fokko schreef:
hallo jongens, ik vond nog een aantal uitdraaien in 1 grafiek; het gaat hier de mijn puch minibike waar ik oa in 2004 mee reed; de carburateur is 16mm, groter is in het NK niet toegestaan.
de opzet is niet een zo hoog mogelijk vermogen, maar wel zo breed mogelijk met veel onderin.
toen hij op de testbank ging stond de ontsteking goed maar hij stond wel wat rijk.
het eerste deel van de test bestond uit het testen van de powerbox, dwz het bepalen van de slanglengte; MB.002 is zonder powerbox, MB.036 is met de slanglengte optimaal; en wat zien we: meer vermogen én meer toeren.
verder had ik ook nog een nieuwe uitlaat gemaakt om de deuk uit het vermogen te krijgen; hiermee kon ik de lengte bij de bocht over 25 mm variëren; MB.087 is met de grootste lengte, daarmee heeft hij het meeste vermogen bij lagere toeren; MB.100 is de kleinste lengte; hiermee levert hij het hoogste vermogen ( 7,15 kW) en de grafiek is mooi gelijkmatig.
toch heb ik hem 5 mm langer gehouden, omdat hij daarmee toch wat meer onderin heeft, daar heb je op de baan vanuit langzamere bochten en met de start voordeel mee.
deze test duurde exakt 100 runs; ik heb tussendoor nl. ook nog per uitlaat met de slanglengte van de powerbox gevarieerd; dat scheelde vrij weinig t.o.v. de eerste uitlaat.
dit soort vermogen zit er ook in mijn sprintblok van vorig seizoen, alleen wel een stuk meer.



Afbeelding

1 KW is trouwens 1,36 PK


Hier nog een grafiek van fokko waar je de verschillen goed kunt zien bij het bepalen van de lengte van de slang voor de powerbox; geen dipje te zien, ook niet bij de laagste grafiek; de grafiek met het hoogste vermogen heeft ook weer de meeste toeren; de groene lijn in het midden is zonder powerbox.

Afbeelding


zo mei 13, 2007 7:32 pm
Profiel
WillemB
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo maart 08, 2006 2:03 pm
Berichten: 465
Afbeeldingen: 1
Woonplaats: Oosterhout
Antwoord met een citaat
Bericht 
Maar het lijkt me vrij veel werk om zo'n powerbox te laten berekenen; immers, wanneer de set-up nog een keer veranderd wordt moet de powerbox ook weer opnieuw berekend worden, anders is hij niet effectief meer. Dus zo'n powerbox is echt voor de laatste nano-kW'tjes :Y: of niet?

_________________
Proud owner of an Aprilia RS50.


zo mei 13, 2007 8:37 pm
Profiel WWW
Racekees
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm
Berichten: 6379
Afbeeldingen: 16
Woonplaats: Hoogkerk
Antwoord met een citaat
Bericht 
beetje wel ja, je kunt de zelfde powerbox niet overzetten als je bijv van 50 naar 75cc gaat; dan verlies je alleen maar vermogen!

maar als je bijv. alleen andere uitlaat doet, is het gewoon kwestie van de slanglengte aanpassen.


zo mei 13, 2007 11:10 pm
Profiel
[V.L.D]
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 12, 2007 10:12 pm
Berichten: 80
Afbeeldingen: 1
Woonplaats: Vlaardingen
Antwoord met een citaat
Bericht 
wie zou zo'n powerbox voor mij kunnen berekenen dan,
ik heb een standaard cilinder met een bidalot uitlaat, stnd 9 mm carb met een 66, 68 sproeier.

bvd. jurjen :thumright:

_________________
mijn RS'je:

http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?t=6763


ma mei 14, 2007 10:20 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
peteRS
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo feb 02, 2005 6:22 pm
Berichten: 1760
Afbeeldingen: 95
Woonplaats: Zeewolde (FL)
Antwoord met een citaat
Bericht 
Nou ik kan je nu al vertellen dat dat helemaal geen zin heeft/ niet nodig bij zo'n setup...


ma mei 14, 2007 5:56 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Roman S.
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo okt 15, 2006 10:34 pm
Berichten: 48
Antwoord met een citaat
Bericht 
@Racekees, ik lees dat jij een berekende powerbox hebt, heeft dit daadwerkelijk nut gehad? (ook je setup graag), en wat heeft je dit gekost? alvast bedankt


ma jun 11, 2007 12:41 am
Profiel
Racekees
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm
Berichten: 6379
Afbeeldingen: 16
Woonplaats: Hoogkerk
Antwoord met een citaat
Bericht 
peteRS schreef:
Nou ik kan je nu al vertellen dat dat helemaal geen zin heeft/ niet nodig bij zo'n setup...


onderbouw dat dan ook gelijk, want het heeft juist wel nut, aangezien het meeste in de minibike wereld word gebruikt (max. 16mm carb), de tammere setups dus, die presteren er ook beter op. :^^:

@Roman S.

ik heb die powerbox op deze setup; (puch maxi)

74,6cc Metrakit (zuigergestuurd)
21mm dellortho
21mm zelfmaak spruitstuk
opmaat uitlaat
Hpi 2004
koppeling die aangrijpt bij 7800 toeren.

het heeft zeker wel nut gehad, de dode toerentallen (dipjes) die ben je kwijt, meer vermogen onderin, en bovenin toeren

dit heeft mij niets gekost, (connecties he :P )

om er zelf 1 te maken moet je toch wel veel over frequenties,resonanties weten enz. staat wel in het boek van Bell, Frits Overmars, Arno koch e.d :^^:


ma jun 11, 2007 1:03 am
Profiel
Roman S.
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo okt 15, 2006 10:34 pm
Berichten: 48
Antwoord met een citaat
Bericht 
Dus het zou op een RS met een snelle setup best wel veel nut moeten hebben, omdat je bij het schakelen ook meer met gashernemingen te maken hebt, waar de powerbox goed tot zijn nut komt.


ma jun 11, 2007 11:54 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: