Auteur |
Bericht |
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
brommersprint/versnellingsbak/twv
Hoi,
Omdat ik het gevoel kreeg dat we het topic van rudolf zijn rs een beetje aan het volspammen waren met vragen/opmerkingen/antwoorden inzake het aantal versnellingen ism de tandwielverhouding bij brommersprint, leek het me misschien een goed idee hier een apart topic over te openen.
Als er zo al eentje was, excuses, dan mag deze de vuilbak in :) .
Ik vraag me dus af waarom jullie (de meeste sprinters) met am6 gaan sprinten aangezien de laatste versnelling van deze bak een overdrive is.
Mij lijkt het efficienter om met een 4bak te gaan sprinter. Je zit sneller door je versnellingen heen (tijdwinst door minder opschakelen ?) en je zit sneller op topsnelheid.
Graag jullie mening hierover ...
_________________
|
do apr 05, 2007 10:27 am |
Persoonlijk album
|
|
Lucas
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za dec 11, 2004 1:59 pm Berichten: 1467 Afbeeldingen: 1 Woonplaats: 's-Graveland
|
Als je een bak hebt met minder versnellingen moet je hem langer vertanden om hem dezelfde snelheid te geven tov een meer versnellingsbak. Hierdoor moet je langer door je powerband heen trekken en moet hij dus vrij breed zijn. Als je meerdere versnellingen hebt zit je minder lang in je powerband dus hoeft ie ook niet zo lang te zijn. Dus je kan een piekeriger dus hoger vermogen erop los laten.
_________________ Peter ze R6 is hip! 50cc Schakel record;....Reactie.......Top Snelheid....Eindtijd ................................................................. 0.03............93.0.................8.459
|
do apr 05, 2007 10:50 am |
|
|
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
Maar als je bijvoorbeeld een 4bak of een 5bak neemt waarbij de verhoudingen van de baktandwielen gelijk zijn aan die van een 6bak (zoals bij am5 en am6 het geval is) dan heb je toch voordeel?
je powerband kan dan toch nog steeds gelijk blijven, alleen moet je er dan voor zorgen dat je voldoende vermogen hebt om over de eindstreep te gaan, maw, dat je piekvermogen niet instort ...
_________________
|
do apr 05, 2007 11:50 am |
Persoonlijk album
|
|
Dr.2Takt
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma feb 07, 2005 8:38 pm Berichten: 1559 Afbeeldingen: 2 Woonplaats: winterswijk
|
en er zijn ook sprinters die gebruiken een ander tandwiel voor de 6de versnelling bv die van TP.die is langer dus blijft die ook doortrekken.. dus gunstiger
_________________ De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen de meeste weerstand bieden....
|
do apr 05, 2007 12:07 pm |
Persoonlijk album
|
|
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
ja oke, maar waarom meer geld geven aan een am6 en/of het verbouwen ervan als een am5/4 goedkoper is ?
ik zal de tandwielen van am4 eens tellen, kan rudolf (als ie zin heeft) eens vergelijken met am5 en am6
_________________
|
do apr 05, 2007 12:09 pm |
Persoonlijk album
|
|
petertzr
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jun 20, 2006 3:38 pm Berichten: 2931 Woonplaats: Nederhemert
|
Wat maakt een am 4 / 5 goedkoper volges jou dan am6?? En als je dan zo nodig een am 5 blok na wil bootsen, vergrendel je toch je 6e of pas je je vertanding aan dat je je 6 niet gebruik? Ik zie t probleem niet waarom je am 4 / 5 zou moeten gaan rijden ipv am6, het zal wel om voorkeuren gaan..
_________________ Thom'z BeunBaas
|
do apr 05, 2007 12:13 pm |
|
|
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
ik sprint niet, dus maakt mij niets uit
am5 blokjes zijn gewoon over het algemeen iets goedkoper dan am6
de opbouw niet hé, cil en kruk ed blijft gelijk, dus daar spreek ik niet over
het lijkt me alleen nuttiger van een 5 bak te hebben (of een 4bak) met dezelfde verhouding als de eerste 5/4 tandwielen van een 6bak omdat je dan niet met die overdrive zit
_________________
|
do apr 05, 2007 12:20 pm |
Persoonlijk album
|
|
rs joost
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 10, 2006 5:21 pm Berichten: 2477 Woonplaats: bantcity
|
ik sprint met am6 blokie omdat die dr al onder hing
|
do apr 05, 2007 1:23 pm |
|
|
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
jij bent gewoon lui
neej oke, denk dat dat bij velen wel zo is omdat je dan niet moet gaan lassen en passen, maar toch ...
_________________
|
do apr 05, 2007 1:24 pm |
Persoonlijk album
|
|
rs joost
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 10, 2006 5:21 pm Berichten: 2477 Woonplaats: bantcity
|
heet niet lui , dat heet gemakzucht , nee maar waarom zou ik een am5 pakken , je hoeft niet persee naar ze 6 te schakelen
|
do apr 05, 2007 1:26 pm |
|
|
rudolf
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za jan 15, 2005 6:22 pm Berichten: 660 Woonplaats: Bennekom
|
Am5 blokken zijn normaal gesproken toch een stukje goedkoper dan een am6. Bak en carters zijn een stuk makkelijker te krijgen wat nog wel is van pas wil komen. Maar zoals al gezegd word waarom een am5 onder je brommer hangen als je al een am6 hebt. Het is niet zo dat naar de 6 moet schakelen je kunt hem ook zo vertanden dat je in zijn 5 uit komt.
_________________ 2de plaats 70cc klasse Jubbega!!
|
do apr 05, 2007 6:58 pm |
|
|
|