Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

nut van vliegwiel, en verbetering
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=5353
Pagina 1 van 2

Auteur:  cittaghostracer [ ma jan 15, 2007 7:25 pm ]
Berichttitel:  nut van vliegwiel, en verbetering

hey,

ik heb eens zitten na denken over de functie van het vliegwiel.

functie: zorgen dat de kracht die ontstaat door het ronddraaien zo groot is dat het de kracht van de compressie overwint. (natuurlijk ook ontsteking...)

maar opzich lijkt het mij als volgt.

zwaar vliegwiel: voordelig van ODP tot BDP

licht vliegwiel: voordelig van BDP tot ODP

als dit juist is kan ik misschien eens een redelijk goed id wat verder uitwerken.

Auteur:  ruud [ ma jan 15, 2007 8:37 pm ]
Berichttitel: 

helaas, jij ga ervanuit dat de cilinder vertikaal staat , en de zuiger van boven naar beneden gaat. Het is om de massakrachten van de zuiger, gaskrachten van ontbranding (eindcompressie) en de zuigersnelheden te overwinnen. Massakracht van translerende mass ( heen en weer) dus zuiger drijfstang pistonpen clipjes etc loopt bij 14000 toeren op tot wel 500 kilo, om je een idee te geven waar je mee aan t spelen bent ;)

Auteur:  cittaghostracer [ ma jan 15, 2007 8:58 pm ]
Berichttitel: 

nee, ik ga er niet vanuit dat de cilinder vertikaal staat, maar als je zou willen zou je je verhaal nog wat verder kunnen uitleggen?

je zegt dat het vliegwiel bedoeld is om de massa van de zuiger en (uitlaat/verbrandings) gassen te overwinnen?

op wat voor punt zou dat volgens jou moeten gebeuren dan?

op het punt dat de zuiger weer naar "boven" moet (odp naar bdp) is het vliegwiel nodig om de uitlaat gassen uit de cilinder te werken, en de compressie te overwinnen.

als dan de ontsteking is geweest is het vliegwiel toch eigenlijk een halve slag niet nodig (bij wijze van).

(mjah... het is zowiezo ook alleen nog maar een gedachte van me die ik graag wat duidelijker wilde hebben :^^: )

Auteur:  harwin Af1-Am6 [ ma jan 15, 2007 9:30 pm ]
Berichttitel: 

Citaat:
Een vliegwiel is er om de krukas over de dode punten heen te helpen. Hoe groter het aantal cilinders, hoe kleiner de benodigde vliegwielmassa. Hoe hoger het toerental hoe makkelijker de krukas ronddraait, er is dan voldoende energie in de roterende massa aanwezig. Omdat de compressieslag energie vraagt, maakt het ook veel uit of de motor met een hoge of lage vullingsgraad werkt. Een diesel comprimeert alle lucht die hij aanzuigt, dus is er ook bij stationair draaien een fors vliegwiel nodig om afslaan te voorkomen. Een benzinemotor kan met een licht vliegwiel volstaan omdat de compressie-einddruk bij stationair draaien laag is.
Er zijn talloze metingen gedaan met lichtere en zwaardere vliegwielen bij dezelfde motor. Bij ééncilinder racemotoren bleek zowel bij het wegrijden, het afremmen op de motor als het heuvelklimmen een lichter dan standaard vliegwiel nadelig uit te werken. Bij onbelast gasgeven komt de motor wel sneller op toeren, maar zodra er echt gepresteerd moet worden, lopen de resultaten achter bij de verwachting.
Bij meercilinders ligt de zaak anders. Uit tal van metingen is gebleken dat een lichter vliegwiel wel een positief effect heeft op de acceleratie. Daar staat een onregelmatiger stationairloop en een verhoogde kans op afslaan bij wegrijden tegenover. Het schakelen verloopt in zoverre anders dat de motor sneller op of juist van toeren is dan voorheen. Als de koppelingsplaat gelijk is, verandert er niets aan het synchroniseren op zich.
Om het vliegwieleffect te verminderen, is het raadzaam rustig te beginnen. Als de motor veel in het hoge toerengebied gaat draaien, kan een lichter vliegwiel dan standaard zinvol zijn. Maar ‘overdaad schaadt’. Bedenk dat de motor bij terugschakelen snel over zijn toeren gejaagd kan worden, met een ernstige motorschade als gevolg.
Voor vele motoren is er met lichtere vliegwielen ervaring opgedaan. Gerenommeerde tuningbedrijven beschikken over informatie.

Bron www.amt.nl


hij is er dus voor om de zuiger door het dode punt te trekken anders zou de snelheid van de zuiger erg afnemen tussen odp en bdp, of zelfs stil komen te staan. met ene lichter vliegwiel remt de zuiger dus tussen odp en bdp meer af maar komt die tussen bdp en odp weer sneller op toeren.

zo heb ik het geleerd op school.

Auteur:  Broezz [ ma jan 15, 2007 9:46 pm ]
Berichttitel: 

wat is bdp en wat is odp?

Auteur:  *Thomas* [ ma jan 15, 2007 9:47 pm ]
Berichttitel: 

onderste dodo punt en bovenste dode punt (van de zuiger)

Auteur:  Shadowrider [ ma jan 15, 2007 10:08 pm ]
Berichttitel: 

Broezz schreef:
wat is bdp en wat is odp?
lees maar op wikepedia over de 2 tackt staat er veel over :^^:

Auteur:  harwin Af1-Am6 [ ma jan 15, 2007 10:09 pm ]
Berichttitel: 

er zijn ook bepaalde auto's met een 2 massa vliegwiel dat schijnt ook beter te zijn dan heb je een hoog gewicht voor odp tot bdp en een van bdp tot odp een laag gewicht hier staat een filmpje van de werking

Auteur:  cittaghostracer [ ma jan 15, 2007 10:40 pm ]
Berichttitel: 

hmmm. das kut:P dat was dus mijn id :D:

maar is dus al goed uitgewerkt door een of andere mongool die eerder was :P

snap de werking trouwens niet echt aan de hand van t filmpje hoor:S

Auteur:  ruud [ ma jan 15, 2007 10:47 pm ]
Berichttitel: 

verder win je met een vliegwiel geen vermogen oid door m lichter te maken, je merkt t vooral in het oppakken van de motor, bij een zwaar vliegwiel loopt je motor lekker stabiel, ideaal voor een straat brommertje

Auteur:  harwin Af1-Am6 [ ma jan 15, 2007 10:49 pm ]
Berichttitel: 

haha dat bestaat al heeel lang :P maar misschien wel een leuk idee om het op een brommer te bouwen, aleen denk ik niet dat het dan zo makkelijk is want je zit met de spoelen dus je kunt geen mechanisme aan de binnen kant van het vliegwiel kwijt. Ik zal van de week es op school kijken naar 1 van een auto hoe dat alemaal precies zit.

Auteur:  supervaags [ ma jan 15, 2007 10:51 pm ]
Berichttitel: 

aan de binnenkant niet.. dan zou je het naar buiten moeten maken.. maar of dat allemaal zoveel nut heeft en of het ook te maken is..

Auteur:  cittaghostracer [ ma jan 15, 2007 11:00 pm ]
Berichttitel: 

hieronder lees je allemaal theorie:

njah ik zat zelf te denken aan een systeem met gewichten:

van odp naar bdp gewichten aan de buitenkant.
van bdp naar odp gewichten aan de binnenkant.

dat zorgt voor verschillende krachten.

maar met wat voor systeem je dat kan regelen is natuurlijk hele andere koek...

Auteur:  ruud [ ma jan 15, 2007 11:20 pm ]
Berichttitel: 

harwin Af1-Am6 schreef:
Ik zal van de week es op school kijken naar 1 van een auto hoe dat alemaal precies zit.


dat is heel gemakkelijk, de gemiddelde auto heeft 4 cilinders en je brommerblokje 1 :^^:

Auteur:  harwin Af1-Am6 [ ma jan 15, 2007 11:40 pm ]
Berichttitel: 

Citaat:
dat is heel gemakkelijk, de gemiddelde auto heeft 4 cilinders en je brommerblokje 1


dat is waar maar dan heb ik wel een idee hoe het in elkaar zit

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/