Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

Wat is slimmer?
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=4096
Pagina 1 van 1

Auteur:  petertzr [ za aug 05, 2006 9:31 pm ]
Berichttitel:  Wat is slimmer?

He mensen,

Ik rijd op het moment dus met de volgende setup:
Polini 80
19 mm dell
rito-as
yas hmr/2
en nog wat kleine meuk die niet van invloed is :^^: .

Nu vraag ik me eigen echter af wat verstandiger / meer prestatie winst opleverd, een hpi onstekingkje OF carters opmaat en cilinder wat laten tunen (evt. bij bullet of bij dealer).

Iemand die me kan helpen? :D

Auteur:  Nollie [ za aug 05, 2006 9:58 pm ]
Berichttitel: 

ligt er aan wat je eisen zijn en wat je wil.

HPI

Met een hpi wordt je brommer agresiever met optrekken... de top zal iets hoger liggen.

Dit komt omdat je krukas minder roterende masse hoeft mee te slepen.
Daardoor komt je brommer ook sneller op toeren.

Ik zelf heb er mee gereden en vond het niet erg fijn rijden. Dit omdat hij voor mij iets te agresief op het gas reageerde... en rustig rijden wordt hier door moeilijker.

Citaat:
Mijn mening:
Voor delen:
trekt harder op, gaat iets harder, rijdt agresief,carb hoeft niet opnieuw afgesteld worden, Je kan tegen iedereen opscheppe da je een echte HPI hebt :P

Na delen:
Kost best aardig wat, rijdt erg agresief, geen licht meer



carters opmaat en cilinder wat laten tunen
Als jeje carters opmaat en cilinder wat laten tunen weet ik bijna wel zeker dat hier meer winst uit te halen is. het nadeel is alleen dat het KAN dat je cillinder minder betrouwbaar wordt. Dan kun je nog kiezen of je hem op koppel (lagere toeren) of op hogere toeren laat tune.

Hogere toeren: meer slijtage
Koppel: slijtage wordt gerring meer.

Citaat:
Mijn mening:
Voor delen:
Trekt harder op, gaat harder, kan ook nog rustiger rijden.

Na delen:
Betrouwbaar heid gaat waarscheinlijk achteruit, gaat waarscheinlijk meer zuipe, moet op nieuw afgesteld worden, moet misschien nog wel een ander voor tandwiel op.


Ik zelf zou gaan voor "carters opmaat en cilinder wat laten tunen" dit omdat hier de meeste winst uit te halen is. Ook is een hpi vaak zeg maar het puntje op de I...

ik hoop dat ik je hier mee geholpen heb.

Auteur:  petertzr [ za aug 05, 2006 10:23 pm ]
Berichttitel: 

Nollie,

harstikke bedankt met deze reactie, hier kan ik iets mee :D . De cilinder heeft op dit moment "powerband" van 8k tot 12k, en trekt zn 6 vanaf de 2500 toeren nog. Ik denk dus dat deze cilinder wel iets strakker getimed kan worden omdat ik niet perse zo'n powerband / trekkracht door alle toeren heen hoef te hebben.
Wat betreft de HPI, ik zou mijn licht dan over de accu schakelen. Echter heeft carter + cilinder tuning meer potentie dan een hpi (dan denk ik aan minder roterende massa en een vervroegde ontsteking)?

Auteur:  Ferran [ za aug 05, 2006 10:49 pm ]
Berichttitel: 

vergeet niet dat bij cartertuning je blok uit elkaar moet

Auteur:  Furia Master [ za aug 05, 2006 10:51 pm ]
Berichttitel: 

Ferran schreef:
vergeet niet dat bij cartertuning je blok uit elkaar moet


lijkt me niet dat hij zo dom is ;)

Auteur:  Ferran [ za aug 05, 2006 11:01 pm ]
Berichttitel: 

:OFF TOPIC:

Auteur:  Furia Master [ za aug 05, 2006 11:24 pm ]
Berichttitel: 

....je overdrijft wel een beetje hoor :0o: ......
maar okay...ontopic maar weer.

Auteur:  [ B.R.S ] [ zo aug 06, 2006 11:06 am ]
Berichttitel: 

ontsteking iets laten vervroegen helpt ook wel hoor.,.

Auteur:  petertzr [ zo aug 06, 2006 12:58 pm ]
Berichttitel: 

@ ferran, was het eigenlijk van plan met carters nog in elkaar :Y: :D .
Maar ik rijd deze week dan nog zo door, en ga volgende week dan het blok eronderuit halen / splitsen om de boel weg te brengen. Als het dan weer in elkaar staat, schroef ik er ook gelijk een 21 erop, hoop dat dat ook nog wat uit gaat maken ipv 19. :^^:

Auteur:  danlen [ zo aug 06, 2006 1:16 pm ]
Berichttitel: 

Citaat:
ontsteking iets laten vervroegen helpt ook wel hoor.,.


ja maar hpi is wel wat anders dan ontsteking vervroegen :^^:

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/