HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do maart 28, 2024 1:25 pm




Antwoord op onderwerp  [ 724 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 49  Volgende
 het grote 'welke setup' topic 
Auteur Bericht
*Thomas*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm
Berichten: 5743
Afbeeldingen: 32
Antwoord met een citaat
Bericht het grote 'welke setup' topic
UNDER CONSTRUCTION

Hoi,

Omdat er op dit forum vaak de vraag wordt gesteld 'welke setup gebruik ik best voor ... ?' dacht ik dat het misschien handig zou zijn om hier een algemeen topic over te maken. Zo voorkom je een hoop extra topics (en werk voor de moderators)?

Ik heb getracht om enkele leuke setups samen te stellen aan de hand van een aantal criteria, zoals slijtvastheid, moeilijkheidsgraad om zelf te monteren, kosten bij aankoop (nieuw welliswaar) en brandstofverbruik.

Vooral dat eerste en laatste criteria zijn erg belangrijk bij mensen die hun brommer elke dag gebruiken.
Over het brandstofverbruik kunnen we zeggen dat de grootte van de carburator natuurlijk invloed heeft op verbruik, maar vooral de manier waarop je rijdt zal vaak ook een erg (soms zelfs grotere) invloed hebben. Als je erg vaak moet optrekken (dus standsverkeer) en dan nog eens hoogtoerig blijft rijden zal je verbruik de hoogte in gaan.
Ook heeft de boring van de cilinder hierop zijn invloed (meer cc aan zelfde toerental is meer, over het algemeen) een hoger verbruik.

50cc straatgebruik

- cil.: originele snelle gilardoni 50; Airsal 50 (aluminium) of DR50 (gietijzer)
- carb.: dell’orto phbg 16 of 19mm (bestaat een kelk voor die past op originele luchtfilter)
- koppeling: origineel voldoet prima, eventueel een setje sterkere veren monteren (malossi, KRD etc.)
- uitlaat: yasuni R1/HMR2; gianelli of metrakit
- krukas: origineel

70cc straatgebruik

- cil.: zwarte top (TP); gilardoni 70
- carb.: dell’orto phbg 19 of 21mm (bestaat een kelk voor die past op originele luchtfilter)
- koppeling: originele platen met sterkere veren
- uitlaat: yasuni R2/HMR2 of gianelli
- krukas: hoewel velen zeggen dat een originele krukas oké is, zou ik een doppler of rito as monteren (met C3 lagers)

70cc straatgebruik +

- cil.: polini W poorter, Airsal vlinderpoort, roze top (TP)
- carb.: dell’orto phbg 19 of 21mm (bestaat een kelk voor die past op originele luchtfilter)
mikuni 24mm vlakschuif
- koppeling: originele platen met sterkere veren/metrakit of TP setje/koppeling afdraaien tot 5 plaats en originele platen en veren gebruiken
- uitlaat: yasuni R2/HMR2 of gianelli
- krukas: rito of doppler as (met C3 lagers)
- TP cdi en originele onsteking

70cc high end

- cil.:
- carb.: dell’orto phbg 21 tot 28mm (bestaat een kelk voor die past op originele luchtfilter)
Mikuni vlakschuif 24 tot 28mm
- koppeling: metrakit of TP setje/koppeling afdraaien tot 5 plaats (originele platen en veren)
- uitlaat: yasuni R3, metrakit SP, jolly moto 70/80cc
- krukas: rito, hebo, metrakit enz. (C3 lagers)

Vergeet niet dat enkel richtlijnen zijn. Er bestaan nog zoveel merken en types carburator, ik heb enkel de meest voorkomende genoteerd.
Opvoeren doe je ook volledig op eigen risico. Ook het veranderen van je krukas blijft een vrije keuze. Alleen is al meermaals gebleken dat deze soms niet 100% voldoet, waardoor je niet alleen een hoop onderdelen de soep in draait, maar ook grote kans hebt zelf ernstig te verongelukken (of erger ...)

Ga ook geen honderden euro’s geven aan opvoermateriaal als de rest van je brommer in slechte staat is. Zorg er niet enkel voor dat je brommer snel gaat, wees ook voorzichtig. Vooral de slijtage onderdelen moeten in goede staat zijn en van hoogstaande kwaliteit. Ga maw geen 70cc rijden met slecht werkende remmen, goedkope, steenharde banden etc.

Wees er je ook van bewust dat de wereld – spijtig genoeg – geen groot circuit is. Je mag dan zelf nog zo’n goede rijder zijn – ook essentieel als je met een lichte, maar snelle 2takt wil gaan rijden – er zijn andere mensen die dat niet zijn. Je kan verrast worden op elk moment, om het even waar door een onvoorzichte chauffeur, voetganger, fietser, konijn, noem maar op.

Maar aangezien de meesten onder jullie geen hoor hebben naar het gepreek van een 20jarige, wens ik jullie veel sleutel en rijplezier.

... en wees voorzichtig

edit by Matthijn: Sticky gemaakt

UNDER CONSTRUCTION

Hier de setups van enkele leden:

Racekees

50cc gilardoni 1 (uitlaatpoort is licht aangepast)
17.5mm phva dell'orto met kunstof kelk + origineel filterhuis
polini 10kleps membraan
originele koppeling
yasuni HMR2
originele krukas
12-47 vertanding

Door een surveillance auto van de politie regio flevoland geklokt op 102km/h best netjes dus happy powerband van 8.000 tot 12+, trekt heerlijk op happy.
Ideaal voor straatgebruik, de cilinder is erg slijtvast. de cilinder heeft bij mij al zeker 10.000 km gedraaid, en de hoonsporen staan er nog in! erg slijtvast dus.
Verbruik is precies 1:24 op warmere dagen waarop ik rustiger rijd verbruikt ie zeker 1:30

Floris

50cc airsal cilinder
20mm mikuni carburator
metrakit RK
originele koppeling (?)
originele krukas (?)
13-43 vertanding (5 versnellingsbak !)

Dit reed heerlijk, super trekkracht! top was 120 op teller ofzo happy
powerband ongeveer van 8 tot 12+ Gaat nog wel even door, maar heb ik geen lekker gevoel bij unsure.
Zuinig was anders iig tongue preciese verhouding weet ik niet, heb er niet lang mee gereden...

Astadocil

Mijn setupje wat ook een 50cc setup. Is vind ik zelf ook wel leuk. Het geluid is beschaafd, niet te hard maw en voor een 50cc geweldig.
Ook kan je als je nog te veel afhankelijk bent van je ouders gewoon zeggen dat je 50cc blijft rijden whistling.

Doppler 50cc snel cilinder
Dellorto PHBG 19mm carb
Doppler ER1 Uitlaat
VL16 membraam
originele koppeling (?)
originele krukas (?)
12/47 vertanding
sproeier 85

Dit rijd ongeveer 115 trekt heel lekker op en rijd ongeveer bij mij 1:30
Ik ben er zelf ZEER tevreden over een lekkere powerband van 7.5 tot 11/12k.

SBK replica

Gilardoni 70cc
Dell'orto 17,5mm
Yasuni HMR2 uitlaat
Malossi VL6 membraan
Hebo krukas
5 plaats koppeling afgedraaid
sproeier 110
vertanding 12-47

Loopt een goede 105km/u trekt als een beest! En verbruikt ongeveer 1:20.
Met dezelfde setup, maar dan een Roze Top cilinder reed ik 110km/u met een verbruik van ongeveer 1/19.

Pro race 2 (squish 0,7)
Yasuni r3
24mm mikuni vlak met malossi spruitstuk
Malossi VL6 membraan
binnenrotor HPI '06
5 plaats koppeling afgedraaid
Hebo krukas
12-47 (ook nog 13 voor gehad, scheelde alleen wat in toeren bovenin, maar toen werd ie iets minder gewillig met wheelies.)
sproeier 145

Snelheid: 120km/u
Verbruik: 1:17 met een wisselende rijstijl

TIP:
Zorg dat je een goede versnellingsbak hebt, ik heb er met mijn TP namelijk al eentje stukgereden, vooral de derde versnelling had onder het vermogen te lijden.

Daantjuh
aprilia kevin

Gilardoni 50cc (snel)
Dell'orto 16mm phbg
originele luchtfilter
Yasuni HMR/2
originele koppeling
originele krukas
12-47

Powerband: 8000 tot 11 500 rpm
Snelheid: 100/105
Verbruik: 1:25

D-Cypher

RV4 motorblok

Polini 80cc
Mikuni 24mm vlakschuif
TP cdi
Uitlaat: varieert
Homemade spruitstuk
Sterkere krukas (merk onbekend)
12/47 vertanding

Snelheid: 115km/u
Powerband: 7000 tot 11 000 rpm

mh furia

Gilardoni 70cc
Dell'orto 16mm
Originele lucgtfilter
Hebo membraam
Rito krukas
Yasuni spr3
13-52 vertanding

snelheid: 110 km/u
verbruik: 1/20

Tom Sluiters

Dr80
Dell'orto 19mm
Originele luchtfilter
Origineel membraan
Yasuni HMR/2
Stage 6 koppeling
13/47 vertanding

Snelheid: 120 met gunstige wind
verbruik: tussen de 1:20 en 1:25, met wisselende rijstijl

Een heerlijke setup, zeker voor op straat. lekker veel koppel en trekkracht, ook onderin. Ik heb met deze setup er een sprint Zip SP (70cc Athena racing, carter vol polini, 21 carb, bibalot c16), een Volkswagen fox en een Toyota Aygo uitgesprint

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door *Thomas* op zo feb 03, 2008 10:46 am, in totaal 6 keer bewerkt.



zo jan 06, 2008 1:51 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
y0ur1
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 15, 2007 4:22 pm
Berichten: 608
Woonplaats: Ridderkerk
Antwoord met een citaat
Bericht 
Da's een goeie :thumright:
Wil zelf namelijk ook nog even duidelijkheid :P

_________________
Aprilia the best, so fcuk the rest :<>:


zo jan 06, 2008 2:01 pm
Profiel WWW
Martijn Derbi senda
ApriliaForum Member

Geregistreerd: ma okt 08, 2007 4:28 pm
Berichten: 6557
Antwoord met een citaat
Bericht 
goed, nuttig topic man :^^: :D


zo jan 06, 2008 2:03 pm
Profiel
melvin_rs
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 20, 2007 5:26 pm
Berichten: 1793
Woonplaats: Winterswijk
Antwoord met een citaat
Bericht 
mense die al tijdje met snelle setups rijde kunne dat mooi poste :^^: en altijd handig voor jezelf


zo jan 06, 2008 2:47 pm
Profiel
*Thomas*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm
Berichten: 5743
Afbeeldingen: 32
Antwoord met een citaat
Bericht 
al beetje toegevoegd, nog lang niet perfect, maar begint er op te lijken

matthijn of tjerk, sticky aub

_________________
Afbeelding


zo jan 06, 2008 10:16 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Matthijn
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 31, 2005 10:02 pm
Berichten: 8434
Afbeeldingen: 6
Woonplaats: Marknesse
Antwoord met een citaat
Bericht 
Sticky gemaakt, ik kijk t ff aan ;)

_________________
[s]Aprilia RS50 NM Identikit 2002[/s] SOLD [s]Aprilia RS50 NM Black [/s] SOLD
[s]Aprilia RS50 NM Xerox Replica[/s] SOLD [s]Aprilia RS50 MY07 White[/s] SOLD
[s]Aprilia RS125 NM Grey Dust[/s] SOLD Aprilia RS50 MY07 Alitalia Replica


zo jan 06, 2008 11:50 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
*Thomas*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm
Berichten: 5743
Afbeeldingen: 32
Antwoord met een citaat
Bericht 
kijk jij maar ;)

nee joh, bedankt

mensen, zet hier even jullie setup neer en de bevindingen ;)

_________________
Afbeelding


ma jan 07, 2008 12:00 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
astadocil
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jun 04, 2007 7:02 pm
Berichten: 916
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Rotterdam
Antwoord met een citaat
Bericht 
mijn setupje wat ook een 50cc setup is vind ik zelf ook wel leuk, het is een beschaafd geluid niet te hard en voor 50cc is het geweldig,,, ook kan je als je nog te veel afhankelijk bent van je oduers gewoon zeggen dat je 50cc blijft rijden :Y:

Doppler 50cc snel cilinder
Dellorto PHBG 19mm carb
Doppler ER1 Uitlaat
VL16 membraam
12/47 vertanding

dit rijd ongeveer 115 trekt heel lekker op en rijd ongeveer bij mij 1:30
Ik ben er zelf ZEER tevreden over een lekkere powerband van 7.5 tot 11/12k en hij kan met gemakt voorbij de 12k toeren ik haal als hij warm is de 15k denk ik wel.... of t goed is,,, is een ander verhaal :D: suc6 ermee!

TBH: ik heb geen idee of dit de bedoeling was van het topic maar ik dacht ik post het gewoon kijk maar wat je er mee doet^^

_________________
Afbeelding


ma jan 07, 2008 12:09 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
floRiS50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 27, 2007 1:12 am
Berichten: 2996
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Middelburg
Antwoord met een citaat
Bericht 
nou hij zit er nu niet helemaal meer onder maar binnekort miss weer wel, anyway:

airsal 50
Metrakit RK
mikuni 20 mm
13-43

dit reed heerlijk, super trekkracht! top was 120 op teller ofzo :^^:
powerband ongeveer van 8 tot 12+.. gaat nog wel eve door maar heb k geen lekker gevoel bij :_: zuinig was anders iig :P pciese verhouding weet ik niet, heb er niet lang mee gereden..

_________________
Honda VTR1000 Firestorm


ma jan 07, 2008 12:22 am
Profiel
Racekees
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm
Berichten: 6379
Afbeeldingen: 16
Woonplaats: Hoogkerk
Antwoord met een citaat
Bericht 
op dit moment onder mijn rs '99

50cc gilardoni 1 (uitlaatpoort is lichtelijk aangepast)
17.5mm phva met kunstof kelk +origineel filter
polini 10kleps membraan
originele koppeling, met goede adige platen!
Yasuni hmr2 uitlaat
originele krukas

12-47

door een surveillance auto van de politie regio flevoland geklokt op 102km/h best netjes dus :^^: powerband van 8.000 tot 12.nogwat, trekt heerlijk op :^^:
ideaal voor straatgebruik, de cilinder is erg slijtvast. de cilinder heeft bij mij al zeker 10.000 km gedraaid, en de hoonsporen staan er nog in! erg slijtvast dus.
verbruik is precies 1;24 op warmere dagen waarop ik rustiger rijd verbruikt ie zeker 1:30

gr, Richard


ma jan 07, 2008 2:24 am
Profiel
*Thomas*
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm
Berichten: 5743
Afbeeldingen: 32
Antwoord met een citaat
Bericht 
super kerels :), heb ze toegevoegd aan de beginpost :thumright: :thumright:

_________________
Afbeelding


ma jan 07, 2008 10:06 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
sbk replica
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za maart 10, 2007 2:04 pm
Berichten: 2602
Afbeeldingen: 9
Woonplaats: schagen
Antwoord met een citaat
Bericht 
gilardoni 70cc
yasuni hmr2
17,5 dell orto sproeiert 110 (zou even uit mijn hoofd
malossi vl6
hebo kruk (niet egt van toepassing)
12-47

loopt een goede 105 (op een digitale teller), (maar ik ben niet de lichtste) trekt als een beest!

verbruik, geen idee, ik denk iets van 1 op 20, maar dat laat ik later nog wel een keer horen!

ook heb ik dezelfde setup gereden met een roze top, die liep 110 op de RS teller.

dit liep ong 1 op 19.

later ook nog een 24mm op gehad, toen liep die ietsjes harder, maar vooral een bult koppel meer!

andere setup die ik heb gehad:

pro race 2 (squish 0,7)
yasuni r3
24mm mikuni vlak met mallejosti spruit. sproeier 145 zo uit mijn hoofd.
malossi vl6
binnenrotor HPI '06
hebo kruk
12-47 (ook nog 13 voor gehad, scheelde alleen wat in toeren bovenin, maar toen werd ie iets minder gewillig met wheelies.)

dit liep met mij erop een goeie 120, maar nogmaals, ik ben niet de lichtste!

hiermee had ik een verbruik van 1 op 17, rustig rijden en stukjes planken. beetje van alles zegmaar.

op dit alles heb ik altijd gereden met een zelf uitgedraaide 5 plaats koppeling.
overigens heb ik met men pro race er TP veren in gestopt, weet niet of het nodig was, maar ik had ze toch liggen...

overigens heb ik ook de tip om te zorgen dat je een goede bak erin hebt zitten! ik heb zelf met een roze top al een versnellings bak aan gort getrokken! dit gaat vooral om de 3e versnelling. 3 tanden eraf en een zeitandje afgebroken!

weet niet of iemand er wat aan heeft! maar ach, dat zoeken jullie zelf maar lekker uit :D: succes iniedergeval!

_________________
RS50 rossi, honda cbr400rr en cb350f!


ma jan 07, 2008 1:11 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
floRiS50
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 27, 2007 1:12 am
Berichten: 2996
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Middelburg
Antwoord met een citaat
Bericht 
mijn trouwens normale:

airsal 50
std 14 dell'orho
metrakit rk
membraan & krukas onbekend
13-43

loopt 105 meestal op teller (5-bak), verbruik gemiddeld 1:25 (bij redelijk sportief rijgedrag) denk dat 1:30 haalbaar is.

powerband 8 tot 12+. ik vind airsal lekkere goede cilinder.

_________________
Honda VTR1000 Firestorm


ma jan 07, 2008 1:26 pm
Profiel
daantjuh
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 04, 2007 8:42 pm
Berichten: 902
Afbeeldingen: 2
Woonplaats: sleeuwijk
Antwoord met een citaat
Bericht 
mijne = helemaal origineel op uitlaatje na :P

50cc gilardoni
16mm dellOrtho (standaard vanaf 2004)
originele luchtfilter
yasuni HMR/2
12-47

rijd meestal op zun top gemiddeld 105 / 110 hangt van het windje af :^^:
trekt goed door naar de 100 daarnaa duurt het ff
powerband 8 tot 11.5 ongeveer

gebruik 1:25

_________________
Afbeelding
http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.ph ... highlight=


ma jan 07, 2008 1:37 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
Rugge
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 15, 2006 10:26 pm
Berichten: 50
Woonplaats: Staphorst
Antwoord met een citaat
Bericht 
mn standaard rsje is begrenst op 70 ongeveer(met mooi weer voor school(zwolle) en om naar mn vriendin te gaan(kampen)).

setup: Gilardoni 50cc cilinder
Gianelli uitlaat
dopler krukas.

mn sprinter in aanbouw is de snelheid nog onbekend dus maar de setup is:

Metra Kit Pro Race 2 70cc
Metra Kit Pro Race krukas
Metra Kit Pro Race koppeling
Metra Kit Pro Race uitlaat
Keihin 28mm carburateur
Malossi 28mm spruitstuk
Malossi VL15 membraam
Malossi Powerfilter
HPI 2006 binnenrotor ontsteking

_________________
APRILIA FROM ZERO TO SENSATION!!!


ma jan 07, 2008 3:03 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 724 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 49  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: