het grote 'welke setup' topic
Auteur |
Bericht |
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
het grote 'welke setup' topic
UNDER CONSTRUCTION
Hoi,
Omdat er op dit forum vaak de vraag wordt gesteld 'welke setup gebruik ik best voor ... ?' dacht ik dat het misschien handig zou zijn om hier een algemeen topic over te maken. Zo voorkom je een hoop extra topics (en werk voor de moderators)?
Ik heb getracht om enkele leuke setups samen te stellen aan de hand van een aantal criteria, zoals slijtvastheid, moeilijkheidsgraad om zelf te monteren, kosten bij aankoop (nieuw welliswaar) en brandstofverbruik.
Vooral dat eerste en laatste criteria zijn erg belangrijk bij mensen die hun brommer elke dag gebruiken. Over het brandstofverbruik kunnen we zeggen dat de grootte van de carburator natuurlijk invloed heeft op verbruik, maar vooral de manier waarop je rijdt zal vaak ook een erg (soms zelfs grotere) invloed hebben. Als je erg vaak moet optrekken (dus standsverkeer) en dan nog eens hoogtoerig blijft rijden zal je verbruik de hoogte in gaan. Ook heeft de boring van de cilinder hierop zijn invloed (meer cc aan zelfde toerental is meer, over het algemeen) een hoger verbruik.
50cc straatgebruik
- cil.: originele snelle gilardoni 50; Airsal 50 (aluminium) of DR50 (gietijzer) - carb.: dell’orto phbg 16 of 19mm (bestaat een kelk voor die past op originele luchtfilter) - koppeling: origineel voldoet prima, eventueel een setje sterkere veren monteren (malossi, KRD etc.) - uitlaat: yasuni R1/HMR2; gianelli of metrakit - krukas: origineel
70cc straatgebruik
- cil.: zwarte top (TP); gilardoni 70 - carb.: dell’orto phbg 19 of 21mm (bestaat een kelk voor die past op originele luchtfilter) - koppeling: originele platen met sterkere veren - uitlaat: yasuni R2/HMR2 of gianelli - krukas: hoewel velen zeggen dat een originele krukas oké is, zou ik een doppler of rito as monteren (met C3 lagers)
70cc straatgebruik +
- cil.: polini W poorter, Airsal vlinderpoort, roze top (TP) - carb.: dell’orto phbg 19 of 21mm (bestaat een kelk voor die past op originele luchtfilter) mikuni 24mm vlakschuif - koppeling: originele platen met sterkere veren/metrakit of TP setje/koppeling afdraaien tot 5 plaats en originele platen en veren gebruiken - uitlaat: yasuni R2/HMR2 of gianelli - krukas: rito of doppler as (met C3 lagers) - TP cdi en originele onsteking
70cc high end
- cil.: - carb.: dell’orto phbg 21 tot 28mm (bestaat een kelk voor die past op originele luchtfilter) Mikuni vlakschuif 24 tot 28mm - koppeling: metrakit of TP setje/koppeling afdraaien tot 5 plaats (originele platen en veren) - uitlaat: yasuni R3, metrakit SP, jolly moto 70/80cc - krukas: rito, hebo, metrakit enz. (C3 lagers)
Vergeet niet dat enkel richtlijnen zijn. Er bestaan nog zoveel merken en types carburator, ik heb enkel de meest voorkomende genoteerd. Opvoeren doe je ook volledig op eigen risico. Ook het veranderen van je krukas blijft een vrije keuze. Alleen is al meermaals gebleken dat deze soms niet 100% voldoet, waardoor je niet alleen een hoop onderdelen de soep in draait, maar ook grote kans hebt zelf ernstig te verongelukken (of erger ...)
Ga ook geen honderden euro’s geven aan opvoermateriaal als de rest van je brommer in slechte staat is. Zorg er niet enkel voor dat je brommer snel gaat, wees ook voorzichtig. Vooral de slijtage onderdelen moeten in goede staat zijn en van hoogstaande kwaliteit. Ga maw geen 70cc rijden met slecht werkende remmen, goedkope, steenharde banden etc.
Wees er je ook van bewust dat de wereld – spijtig genoeg – geen groot circuit is. Je mag dan zelf nog zo’n goede rijder zijn – ook essentieel als je met een lichte, maar snelle 2takt wil gaan rijden – er zijn andere mensen die dat niet zijn. Je kan verrast worden op elk moment, om het even waar door een onvoorzichte chauffeur, voetganger, fietser, konijn, noem maar op.
Maar aangezien de meesten onder jullie geen hoor hebben naar het gepreek van een 20jarige, wens ik jullie veel sleutel en rijplezier.
... en wees voorzichtig
edit by Matthijn: Sticky gemaakt
UNDER CONSTRUCTION
Hier de setups van enkele leden:
Racekees
50cc gilardoni 1 (uitlaatpoort is licht aangepast) 17.5mm phva dell'orto met kunstof kelk + origineel filterhuis polini 10kleps membraan originele koppeling yasuni HMR2 originele krukas 12-47 vertanding
Door een surveillance auto van de politie regio flevoland geklokt op 102km/h best netjes dus happy powerband van 8.000 tot 12+, trekt heerlijk op happy. Ideaal voor straatgebruik, de cilinder is erg slijtvast. de cilinder heeft bij mij al zeker 10.000 km gedraaid, en de hoonsporen staan er nog in! erg slijtvast dus. Verbruik is precies 1:24 op warmere dagen waarop ik rustiger rijd verbruikt ie zeker 1:30
Floris
50cc airsal cilinder 20mm mikuni carburator metrakit RK originele koppeling (?) originele krukas (?) 13-43 vertanding (5 versnellingsbak !)
Dit reed heerlijk, super trekkracht! top was 120 op teller ofzo happy powerband ongeveer van 8 tot 12+ Gaat nog wel even door, maar heb ik geen lekker gevoel bij unsure. Zuinig was anders iig tongue preciese verhouding weet ik niet, heb er niet lang mee gereden...
Astadocil
Mijn setupje wat ook een 50cc setup. Is vind ik zelf ook wel leuk. Het geluid is beschaafd, niet te hard maw en voor een 50cc geweldig. Ook kan je als je nog te veel afhankelijk bent van je ouders gewoon zeggen dat je 50cc blijft rijden whistling.
Doppler 50cc snel cilinder Dellorto PHBG 19mm carb Doppler ER1 Uitlaat VL16 membraam originele koppeling (?) originele krukas (?) 12/47 vertanding sproeier 85
Dit rijd ongeveer 115 trekt heel lekker op en rijd ongeveer bij mij 1:30 Ik ben er zelf ZEER tevreden over een lekkere powerband van 7.5 tot 11/12k.
SBK replica
Gilardoni 70cc Dell'orto 17,5mm Yasuni HMR2 uitlaat Malossi VL6 membraan Hebo krukas 5 plaats koppeling afgedraaid sproeier 110 vertanding 12-47
Loopt een goede 105km/u trekt als een beest! En verbruikt ongeveer 1:20. Met dezelfde setup, maar dan een Roze Top cilinder reed ik 110km/u met een verbruik van ongeveer 1/19.
Pro race 2 (squish 0,7) Yasuni r3 24mm mikuni vlak met malossi spruitstuk Malossi VL6 membraan binnenrotor HPI '06 5 plaats koppeling afgedraaid Hebo krukas 12-47 (ook nog 13 voor gehad, scheelde alleen wat in toeren bovenin, maar toen werd ie iets minder gewillig met wheelies.) sproeier 145
Snelheid: 120km/u Verbruik: 1:17 met een wisselende rijstijl
TIP: Zorg dat je een goede versnellingsbak hebt, ik heb er met mijn TP namelijk al eentje stukgereden, vooral de derde versnelling had onder het vermogen te lijden.
Daantjuh aprilia kevin
Gilardoni 50cc (snel) Dell'orto 16mm phbg originele luchtfilter Yasuni HMR/2 originele koppeling originele krukas 12-47
Powerband: 8000 tot 11 500 rpm Snelheid: 100/105 Verbruik: 1:25
D-Cypher
RV4 motorblok
Polini 80cc Mikuni 24mm vlakschuif TP cdi Uitlaat: varieert Homemade spruitstuk Sterkere krukas (merk onbekend) 12/47 vertanding
Snelheid: 115km/u Powerband: 7000 tot 11 000 rpm
mh furia
Gilardoni 70cc Dell'orto 16mm Originele lucgtfilter Hebo membraam Rito krukas Yasuni spr3 13-52 vertanding
snelheid: 110 km/u verbruik: 1/20
Tom Sluiters
Dr80 Dell'orto 19mm Originele luchtfilter Origineel membraan Yasuni HMR/2 Stage 6 koppeling 13/47 vertanding
Snelheid: 120 met gunstige wind verbruik: tussen de 1:20 en 1:25, met wisselende rijstijl
Een heerlijke setup, zeker voor op straat. lekker veel koppel en trekkracht, ook onderin. Ik heb met deze setup er een sprint Zip SP (70cc Athena racing, carter vol polini, 21 carb, bibalot c16), een Volkswagen fox en een Toyota Aygo uitgesprint
_________________
Laatst bijgewerkt door *Thomas* op zo feb 03, 2008 10:46 am, in totaal 6 keer bewerkt.
|
zo jan 06, 2008 1:51 pm |
Persoonlijk album
|
|
y0ur1
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di mei 15, 2007 4:22 pm Berichten: 608 Woonplaats: Ridderkerk
|
Da's een goeie
Wil zelf namelijk ook nog even duidelijkheid
_________________ Aprilia the best, so fcuk the rest
|
zo jan 06, 2008 2:01 pm |
|
|
Martijn Derbi senda
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma okt 08, 2007 4:28 pm Berichten: 6557
|
goed, nuttig topic man
|
zo jan 06, 2008 2:03 pm |
|
|
melvin_rs
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di feb 20, 2007 5:26 pm Berichten: 1793 Woonplaats: Winterswijk
|
mense die al tijdje met snelle setups rijde kunne dat mooi poste en altijd handig voor jezelf
|
zo jan 06, 2008 2:47 pm |
|
|
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
al beetje toegevoegd, nog lang niet perfect, maar begint er op te lijken
matthijn of tjerk, sticky aub
_________________
|
zo jan 06, 2008 10:16 pm |
Persoonlijk album
|
|
Matthijn
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma okt 31, 2005 10:02 pm Berichten: 8434 Afbeeldingen: 6 Woonplaats: Marknesse
|
Sticky gemaakt, ik kijk t ff aan
_________________ [s]Aprilia RS50 NM Identikit 2002[/s] SOLD [s]Aprilia RS50 NM Black [/s] SOLD [s]Aprilia RS50 NM Xerox Replica[/s] SOLD [s]Aprilia RS50 MY07 White[/s] SOLD [s]Aprilia RS125 NM Grey Dust[/s] SOLD Aprilia RS50 MY07 Alitalia Replica
|
zo jan 06, 2008 11:50 pm |
Persoonlijk album
|
|
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
kijk jij maar
nee joh, bedankt
mensen, zet hier even jullie setup neer en de bevindingen
_________________
|
ma jan 07, 2008 12:00 am |
Persoonlijk album
|
|
astadocil
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jun 04, 2007 7:02 pm Berichten: 916 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Rotterdam
|
mijn setupje wat ook een 50cc setup is vind ik zelf ook wel leuk, het is een beschaafd geluid niet te hard en voor 50cc is het geweldig,,, ook kan je als je nog te veel afhankelijk bent van je oduers gewoon zeggen dat je 50cc blijft rijden
Doppler 50cc snel cilinder
Dellorto PHBG 19mm carb
Doppler ER1 Uitlaat
VL16 membraam
12/47 vertanding
dit rijd ongeveer 115 trekt heel lekker op en rijd ongeveer bij mij 1:30
Ik ben er zelf ZEER tevreden over een lekkere powerband van 7.5 tot 11/12k en hij kan met gemakt voorbij de 12k toeren ik haal als hij warm is de 15k denk ik wel.... of t goed is,,, is een ander verhaal suc6 ermee!
TBH: ik heb geen idee of dit de bedoeling was van het topic maar ik dacht ik post het gewoon kijk maar wat je er mee doet^^
_________________
|
ma jan 07, 2008 12:09 am |
Persoonlijk album
|
|
floRiS50
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za jan 27, 2007 1:12 am Berichten: 2996 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Middelburg
|
nou hij zit er nu niet helemaal meer onder maar binnekort miss weer wel, anyway:
airsal 50
Metrakit RK
mikuni 20 mm
13-43
dit reed heerlijk, super trekkracht! top was 120 op teller ofzo
powerband ongeveer van 8 tot 12+.. gaat nog wel eve door maar heb k geen lekker gevoel bij zuinig was anders iig pciese verhouding weet ik niet, heb er niet lang mee gereden..
_________________ Honda VTR1000 Firestorm
|
ma jan 07, 2008 12:22 am |
|
|
Racekees
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma nov 07, 2005 5:17 pm Berichten: 6379 Afbeeldingen: 16 Woonplaats: Hoogkerk
|
op dit moment onder mijn rs '99
50cc gilardoni 1 (uitlaatpoort is lichtelijk aangepast)
17.5mm phva met kunstof kelk +origineel filter
polini 10kleps membraan
originele koppeling, met goede adige platen!
Yasuni hmr2 uitlaat
originele krukas
12-47
door een surveillance auto van de politie regio flevoland geklokt op 102km/h best netjes dus powerband van 8.000 tot 12.nogwat, trekt heerlijk op
ideaal voor straatgebruik, de cilinder is erg slijtvast. de cilinder heeft bij mij al zeker 10.000 km gedraaid, en de hoonsporen staan er nog in! erg slijtvast dus.
verbruik is precies 1;24 op warmere dagen waarop ik rustiger rijd verbruikt ie zeker 1:30
gr, Richard
|
ma jan 07, 2008 2:24 am |
|
|
*Thomas*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 22, 2005 9:34 pm Berichten: 5743 Afbeeldingen: 32
|
super kerels :), heb ze toegevoegd aan de beginpost
_________________
|
ma jan 07, 2008 10:06 am |
Persoonlijk album
|
|
sbk replica
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za maart 10, 2007 2:04 pm Berichten: 2602 Afbeeldingen: 9 Woonplaats: schagen
|
gilardoni 70cc
yasuni hmr2
17,5 dell orto sproeiert 110 (zou even uit mijn hoofd
malossi vl6
hebo kruk (niet egt van toepassing)
12-47
loopt een goede 105 (op een digitale teller), (maar ik ben niet de lichtste) trekt als een beest!
verbruik, geen idee, ik denk iets van 1 op 20, maar dat laat ik later nog wel een keer horen!
ook heb ik dezelfde setup gereden met een roze top, die liep 110 op de RS teller.
dit liep ong 1 op 19.
later ook nog een 24mm op gehad, toen liep die ietsjes harder, maar vooral een bult koppel meer!
andere setup die ik heb gehad:
pro race 2 (squish 0,7)
yasuni r3
24mm mikuni vlak met mallejosti spruit. sproeier 145 zo uit mijn hoofd.
malossi vl6
binnenrotor HPI '06
hebo kruk
12-47 (ook nog 13 voor gehad, scheelde alleen wat in toeren bovenin, maar toen werd ie iets minder gewillig met wheelies.)
dit liep met mij erop een goeie 120, maar nogmaals, ik ben niet de lichtste!
hiermee had ik een verbruik van 1 op 17, rustig rijden en stukjes planken. beetje van alles zegmaar.
op dit alles heb ik altijd gereden met een zelf uitgedraaide 5 plaats koppeling.
overigens heb ik met men pro race er TP veren in gestopt, weet niet of het nodig was, maar ik had ze toch liggen...
overigens heb ik ook de tip om te zorgen dat je een goede bak erin hebt zitten! ik heb zelf met een roze top al een versnellings bak aan gort getrokken! dit gaat vooral om de 3e versnelling. 3 tanden eraf en een zeitandje afgebroken!
weet niet of iemand er wat aan heeft! maar ach, dat zoeken jullie zelf maar lekker uit succes iniedergeval!
_________________ RS50 rossi, honda cbr400rr en cb350f!
|
ma jan 07, 2008 1:11 pm |
Persoonlijk album
|
|
floRiS50
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za jan 27, 2007 1:12 am Berichten: 2996 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Middelburg
|
mijn trouwens normale:
airsal 50
std 14 dell'orho
metrakit rk
membraan & krukas onbekend
13-43
loopt 105 meestal op teller (5-bak), verbruik gemiddeld 1:25 (bij redelijk sportief rijgedrag) denk dat 1:30 haalbaar is.
powerband 8 tot 12+. ik vind airsal lekkere goede cilinder.
_________________ Honda VTR1000 Firestorm
|
ma jan 07, 2008 1:26 pm |
|
|
daantjuh
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo apr 04, 2007 8:42 pm Berichten: 902 Afbeeldingen: 2 Woonplaats: sleeuwijk
|
mijne = helemaal origineel op uitlaatje na
50cc gilardoni
16mm dellOrtho (standaard vanaf 2004)
originele luchtfilter
yasuni HMR/2
12-47
rijd meestal op zun top gemiddeld 105 / 110 hangt van het windje af
trekt goed door naar de 100 daarnaa duurt het ff
powerband 8 tot 11.5 ongeveer
gebruik 1:25
_________________
http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.ph ... highlight=
|
ma jan 07, 2008 1:37 pm |
Persoonlijk album
|
|
Rugge
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jan 15, 2006 10:26 pm Berichten: 50 Woonplaats: Staphorst
|
mn standaard rsje is begrenst op 70 ongeveer(met mooi weer voor school(zwolle) en om naar mn vriendin te gaan(kampen)).
setup: Gilardoni 50cc cilinder
Gianelli uitlaat
dopler krukas.
mn sprinter in aanbouw is de snelheid nog onbekend dus maar de setup is:
Metra Kit Pro Race 2 70cc
Metra Kit Pro Race krukas
Metra Kit Pro Race koppeling
Metra Kit Pro Race uitlaat
Keihin 28mm carburateur
Malossi 28mm spruitstuk
Malossi VL15 membraam
Malossi Powerfilter
HPI 2006 binnenrotor ontsteking
_________________ APRILIA FROM ZERO TO SENSATION!!!
|
ma jan 07, 2008 3:03 pm |
|
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|