Auteur |
Bericht |
RobAkm
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jan 30, 2011 3:12 pm Berichten: 148 Woonplaats: Alia Alkmaria
|
Aprilia classic AM4 iets opvoeren
Mijn Aprilia Classic 50cc AM4 wil ik wat sneller laten rijden. Het is een geimporteerde motorrad uit Oostenrijk en is onbegrenst. Maw, hij rijdt al wat sneller, max 70 km/h, maar van mij mag het nog wel iets harder gaan. Ik zat te denken aan een 70cc cilinder, er zit al een krukas met vollewangen in, maar heeft nog een standaard uitlaat en carburateur. De vraag is eigenlijk welke cilinder en carburateur zou op de AM4 passen, uitlaat pas ik liever niet aan voor zo'n modern ding. Mocht er een uitlaat zijn die sneller is maar er niet als een schuiftrompet met maagkrampen uitziet dan hoor ik dat ook graag.
Mvg, Rob
|
zo apr 14, 2013 8:16 pm |
|
|
Apriliaaah
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za nov 13, 2010 10:32 am Berichten: 3543 Woonplaats: Meppel
|
Re: Aprilia classic AM4 iets opvoeren
_________________
marien schreef: ''A new beunhaas has risen'' '- Aprilia RS 50 Tetsuya Harada: http://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f= ... 24&start=0
|
zo apr 14, 2013 10:03 pm |
|
|
rs_maniac666
Moderator
Geregistreerd: ma feb 15, 2010 2:33 pm Berichten: 4746 Woonplaats: Klazienaveen
|
Re: Aprilia classic AM4 iets opvoeren
Doe normaal reinout. Ontopic hier.
_________________ Aprilia RS NM RossiFummi & Aprilia RS NM Poggiali White.
|
zo apr 14, 2013 10:04 pm |
|
|
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm Berichten: 5939 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Lemelerveld
|
Re: Aprilia classic AM4 iets opvoeren
Komen AM4 cilinders overeen met AM5/6?
Iedere carb kan erop als je het juiste spruitstuk hebt, maar hier haal je weinig winst. Zou voor een std cilinder zeker niet hoger gaan dan 17.5mm.
Uitlaat zit gewoon veel winst. Je kunt ook een moderne expansie pijp pakken en die vanaf het dikste stuk doortrekken zodat het een lange 4 takt pijp lijkt als het ware. Weet niet of het mooi wordt maar roep ook maar wat.
_________________
Apriliaaah schreef: Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op
viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/
|
zo apr 14, 2013 10:22 pm |
Persoonlijk album
|
|
Apriliaaah
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za nov 13, 2010 10:32 am Berichten: 3543 Woonplaats: Meppel
|
Re: Aprilia classic AM4 iets opvoeren
17,5 scheelt wel degelijk qua trekkracht ten opzichte van die originele carbjes van 8,6 of 12 mm. Verder zijn er veel uitlaten pas te maken.
_________________
marien schreef: ''A new beunhaas has risen'' '- Aprilia RS 50 Tetsuya Harada: http://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f= ... 24&start=0
|
zo apr 14, 2013 10:34 pm |
|
|
rs_maniac666
Moderator
Geregistreerd: ma feb 15, 2010 2:33 pm Berichten: 4746 Woonplaats: Klazienaveen
|
Re: Aprilia classic AM4 iets opvoeren
Op marktplaats zit iemand uit westerbork die ook classics en red rose verkoopt.
_________________ Aprilia RS NM RossiFummi & Aprilia RS NM Poggiali White.
|
zo apr 14, 2013 10:36 pm |
|
|
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm Berichten: 5939 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Lemelerveld
|
Re: Aprilia classic AM4 iets opvoeren
Apriliaaah schreef: 17,5 scheelt wel degelijk qua trekkracht ten opzichte van die originele carbjes van 8,6 of 12 mm. Verder zijn er veel uitlaten pas te maken. 8.6 is idd erg klein. maar tussen bv een 14 en 17.5 op een laagtourige 50 win je nagenoeg niks.
_________________
Apriliaaah schreef: Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op
viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/
|
zo apr 14, 2013 10:39 pm |
Persoonlijk album
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jan 30, 2011 3:12 pm Berichten: 148 Woonplaats: Alia Alkmaria
|
Re: Aprilia classic AM4 iets opvoeren
Vreemd genoeg is de 70 km/h die hij nu rijdt echt constant. Maw het lijkt als of er een begrenzer op zit terwijl ik zeker weet dat dat niet het geval is. Het terug vallen in snelheid, orgineel 80 a 90 km/h, is gekomen na dat ik de krukas en de cilinder had vervangen, beide immitaties want orgineel is niet te koop. Maw de motor heeft met deze carburateur en uitlaat 80 a 90 km/h gereden. Voor de RDW maakt het niet zoveel uit hoeveel cc de motor is als deze maartenminste 80 km/h kan rijden. Aangezien ik niet veel verwacht van wat gepruts met klein spul wil ik het dus iets groter aanpakken. Omdat de krukas, lagers, cilinder en zuiger al vervangen zijn zonder resultaten wil ik naar 70 cc om dus juist van het gepruts af te zijn. Zouden de plaatjes die onder de carburateur zitten ermee te maken kunnen hebben ? Worden die na verloop van tijd niet oud en verharder / verzachten zodat de motor niet genoeg benzine meer krijgt ?
Die meneer in Westerbork (Nico) ken ik wel, maar heb daar niet zoveel vertrouwen (meer) in. Als je de banden van de te verkopen brommers inspuit met siliconenspray van de Action om ze er wat mooier uit te laten zien en je wordt erop gewezen dat de banden daarna onbruikbaar zijn (zie beschrijving op spuitbus) en je spuit tot op heden nog steeds de banden van die brommers met siliconen spray in dan heb je bij mij afgedaan.
Mvg, Rob
|
zo apr 14, 2013 11:48 pm |
|
|
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm Berichten: 5939 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Lemelerveld
|
Re: Aprilia classic AM4 iets opvoeren
oke is dus echt gewoon een motor. meer cc's is wel de beste oplossing hier naar mijn idee. Als cilinders van am5/6 bruikbaar zijn raad ik aan naar de laagtoerige 80's te gaan ivm de uitlaat. Een zwarte top/DR 80 klinkt hier t beste. Edit: Volgens deze site past de DR50 op AM3,4,5,6. Die heeft dezelfde aansluiting als de DR80. Dan heb je een laagtourige 73,4cc cilinder. http://www.easyparts.nl/showarticles/0- ... nders.html
_________________
Apriliaaah schreef: Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op
viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/
|
zo apr 14, 2013 11:56 pm |
Persoonlijk album
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jan 30, 2011 3:12 pm Berichten: 148 Woonplaats: Alia Alkmaria
|
Re: Aprilia classic AM4 iets opvoeren
Ik ga eens kijken of ik die jongens van Easyparts aan de telefoon kan krijgen. Heb totaal geen verstand van "moderne" blokjes, dus om zomaar een cilinder te kopen oid vind ik geen goed plan. Volgens internet zit het blok wat in dit frame zit ook onder andere brommers die hier in Nederland zijn toegestaan, alleen zijn deze blokjes geknepen. Ik kan me niet voorstellen dat er geen mensen zijn die op dit soort brommers rijden niet hun blokje hebben opgevoerd. Dus de kennis is er wel, maar nu nog even vinden wie die kennis heeft en wilt delen
|
di apr 16, 2013 9:38 am |
|
|
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm Berichten: 5939 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Lemelerveld
|
Re: Aprilia classic AM4 iets opvoeren
Het is een AM blok. Die zijn er in meerdere uitgaven.
Bijna allemaal is het am6 en soms wat oudere am5. am4 is echter best wel heel zeldsaam. het verschil tussen am5 en 6 ligt hem in 1 versnelling en het am5 blok is iets smaller.
echter kunnen de krukas, cilinder en koppeling wel uit gewisseld worden. of dit voor de am4 ook geld weet ik niet. je mag van mij wel een vernaggelde am6 cilinder hebben, kun je kijken of het past. zo ja dan kun je dus gewoon een am6 cilinder kopen welke vollop verkrijgbaar zijn in allerlei soorten en uitvoeringen.
_________________
Apriliaaah schreef: Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op
viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/
|
di apr 16, 2013 9:46 am |
Persoonlijk album
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jan 30, 2011 3:12 pm Berichten: 148 Woonplaats: Alia Alkmaria
|
Re: Aprilia classic AM4 iets opvoeren
De AM4 vind je alleen onder de orginele Aprilia Classics. AM5 en AM6 qua blok passen niet, de AM5 steekt ongeveer 2cm teveel uit aan de tandwielkant en de AM6 zelfs 4,5cm. Je ketting staat zo krom als wat en je trekt allles stuk en de boel loopt ook aan. Ik zit dus vast aan het AM4 blok en deze heeft volgens de doos een Creco-Parts 01AP04 cilinder (?) Op de doos staat Cilinder 40/12 RS50 AM3456 aluminium. Zuiger net nagemeten en die is dus 40mm en de zuigerpen 12mm en de cilinder is voor een RS50, blok type AM3+4+5+6. Op de doos van de kruk as staat ook RS50, Minarelli AM3+4+5. Ik vermoed dan ook dat alles wat op RS50 past ook op een AM3+4+5+6 past en gelijk is aan elkaar......???? MAAR, de kruk as die ik er nu in heb zitten heeft geen "wangen", die heeft gewoon twee ronde schijven terwijl de oude as wel wangen. Dat kan natuurlijk ook inhouden dat er teweinig benzine in het carter past omdat de oude krukas qua volume veel minder is. Ik kan wel deze vinden, maar veel verder kom ik niet.....zal de leeftijd wel zijn http://www.scootparts.nl/Cylinder-Barte ... uct/75406/Ik heb wat foto's gemaakt van de cilinder en zuiger zoals ik deze motor kocht. Nu zie ik dat de zuiger/cilinder die erop zat 40,20mm is en er zit nu een 40mm zuiger/cilinder op (volgens de doos). Mvg, Rob
Laatst bijgewerkt door RobAkm op di apr 16, 2013 9:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
|
di apr 16, 2013 6:49 pm |
|
|
Maup
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 31, 2009 4:06 pm Berichten: 1791 Woonplaats: Maasdijk
|
Re: Aprilia classic AM4 iets opvoeren
In principe ben je er nu toch achter dat een am6 cilinder en krukas ook passen? Kijk dan gewoon maar voor een cilinder die past op am6. Veel webshops weten niet, of zetten er niet bij dat het ook op am4 past. Als je hem bij een webshop koopt ben je overigens ook max. 7.65 kwijt voor het retour sturen mocht hij echt op een of andere manier niet passen. Aangezien hij een motorkenteken heeft kan je gerust naar een 80cc, of als geld in mindere mate een rol speelt een iets spannendere combinatie. (zoals: http://www.josdijkman.nl/shop/index.php?act=viewProd&productId=7216 Maar dan zit je eigenlijk wel aan een expansieuitlaat vast. ) Als je echt geen expansieuitlaat wil dan is het jammer dat je een 2t hebt. Vrijwel alle cilinders voor am6 zijn er voor gemaakt om met expansiepijp te fungeren en wanneer je gewoon een rechte pijp neemt zal dat teniet doen aan de prestaties.
_________________ Vertrouwen is goed, controle is beter.
|
di apr 16, 2013 7:36 pm |
|
|
RobAkm
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jan 30, 2011 3:12 pm Berichten: 148 Woonplaats: Alia Alkmaria
|
Re: Aprilia classic AM4 iets opvoeren
Laten we zo zeggen dat ik en expanciepijp niet bij dit type motor vind passen. Ik wil hem uiterlijk zo standaard mogelijk houden, nostalgie zeg maar. Straks zal ik wat foto's plaatsen waarbij ik denk dat het daar fout is gegaan bij het vervangen van beschadigde onderdelen.
Mvg, Rob
Edit: foto's zijn in bovenstaande antwoord geplaatst...sorry. Hierbij wel de krukas met wangen, de nieuwe is lastig te fotograferen omdat die in het blok zit.
Bijlagen:
P1030023.JPG [ 104.58 KiB | 9114 keer bekeken ]
P1030022.JPG [ 81.94 KiB | 9114 keer bekeken ]
|
di apr 16, 2013 8:17 pm |
|
|
Venlonaer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
|
Re: Aprilia classic AM4 iets opvoeren
Ik denk dat je dan niet hetgeen zal bereiken wat je wilt, zonder die expansiepijp.
_________________
Keiji. schreef: wanneer gaan we dit ding in de beton molen kieperen en een echte motor voor je zoeken?
|
di apr 16, 2013 9:20 pm |
|
|
|