Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

welke 38mm
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=16580
Pagina 1 van 1

Auteur:  RS-Rider [ za aug 14, 2010 3:33 pm ]
Berichttitel:  welke 38mm

Hallo ik heb een rs 125 en ben van plan deze flink op te voeren.
Nou wou ik ook gaan voor een 38 mm ipv de 34 mm die de meeste gebruiken om op te voeren.

Nu had ik wel 2 mooie carb's gezien alleen vroeg ik me af welke beter zou presteren of dat er misschien andere carb's zijn die nog beter presteren.

Hier de 2 carb's waar ik het eerder over had.

http://motoren.marktplaats.nl/onderdele ... ind=4&fs=1

http://motoren.marktplaats.nl/onderdele ... ind=1&fs=1

Auteur:  RS 746 [ za aug 14, 2010 4:31 pm ]
Berichttitel:  Re: welke 38mm

Tja de VHSB 34 is gewoon goed en universeel.
Doet het in elk toerenbereik goed en mooi.
Maar als je echt meer wil, dan kan je kijken naar zo'n 36mm van Keihin.
Die zitten op de 250cc 2takt SX modellen van KTM. Maar die Mikuni 38
van de CR250 is ook leuk, al moet je er zeker van zijn dat dat ook mooi
aansluit en past op je spruitstuk en filter. (Overigens kan een powerfilter altijd nog)

Maar beter neem je gewoon een VHSB 34 en standaard (open) airbox.
Wil je met die grotere carbs het maximale eruit halen, ook onderin de toeren,
zul je al echt alles maximaal moeten laten bewerken, carters cilinder etc etc.
Dit gaat uiteraard ten koste van de betrouwbaarheid en levensduur...
Tenzij je circuit gaat rijden, of je bent gewoon een echte liefhebbende purist
die het bijkomende verhoogde onderhoud voor lief neemt. ;) :^^:

Auteur:  RS-Rider [ za aug 14, 2010 5:12 pm ]
Berichttitel:  Re: welke 38mm

Ben van plan binkort 1 voor 1 de onderstaande setup te gaan samenstellen:

Cilinder: Polini 154cc (laten afwerken voor de levenduur en nog wat laten tunen
voor dat beetje xtra.
Krukas: ? zijn hier versterkte voor of is de standaard sterk genoeg.
Uitlaat: Volgens mij is voor de polini niet echt een goede uitlaat beschikbaar, dus misschien 1 laten berekenen of alsnog een goede bestaande kopen.
Membraam: V-force.
Spruitstuk: Zelfmaak i.v.m. 38 mm.
Carb: Mikuni TMX 38.
Koppeling: ? Sterk genoeg? Of zijn er goede versterkte.
Luchtfilter: Standaard ontgrensd of powerfilter.
Ontsteking: Standaard i.v.m. licht of er moeten snellere zijn die het licht behouden.

Auteur:  RS 746 [ za aug 14, 2010 5:42 pm ]
Berichttitel:  Re: welke 38mm

Koppeling en krukas sneuvelen vaak door die grotere Polini cilinders.
En ook sommige plastic tandwieltjes...
De uitlaat voor zo'n setup kan je het beste op-maat laten berekenen.
Luchtfilter zo lang als mogelijk de originele airbox gebruiken, en pas als
je merkt dat een powerfilter echt veel meer brengt, dan eventueel overwegen!
V-Force membraam is idd mooi!
En voor de rest raad ik je aan om eens met je Rotax blok langs een goed kart
winkel te gaan, om dit maximaal te laten bewerken! :thumright: :thumleft:
Maar je kan ook eventueel 125cc raceteams in het NK-wegrace benaderen die
dus met een productie RS125 maximaal racen, en vragen wat (en waar) zij hun
PK's regelen :^^: ;)

Rotax aanraders in het Zuiden des lands:

http://home.12move.nl/sh202056/ (Vaza Motorsport)
http://www.centroricambi.de/de/dept_399.html en/of http://www.centroricambi.de/de/dept_400.html (Rotax 123 en 122)
http://www.centroricambi.de/de/dept_429.html (motor tuning/service)

Maar er zullen ook ongetwijfeld wel Rotax tuning specialisten in het midden en het noorden van het land zijn... :D :D Of zoals gezegd: Rondvragen bij raceteams met productie RS125's.

Auteur:  RS-Rider [ za aug 14, 2010 6:04 pm ]
Berichttitel:  Re: welke 38mm

Ik was van plan me cilinder bij een scooter tuner te laten bewerken.
Hij raced zelf in de stage 6 70 cc enz en deze meerdere malen gewonnen, het hoeft niet extreem maar vooral worden afgewerkt en wat ligt tune werk is ook wel leuk heb vaker wat laten tunen bij hem en zag er altijd super uit vooral voor het tarief. Dit was dan wel brommer/scooter stuf maar het gaat meer om de 2t kennis.

En ik vroeg me af of er veel moet bewerkt worden aan de carters spoelers voor een polini 154.

En waar je een beetje makkelijk een v-force kan bestellen voor een mooi prijsje want deze prijzen verschillen nog wat op internet.

En als laatst nog een 1 vraag me rs loopt zoeen 145 op teller met een arrow pijp deronder zou dit niet harder moeten kunnen....?

Alvast bedankt :D .

Auteur:  RS 746 [ za aug 14, 2010 8:17 pm ]
Berichttitel:  Re: welke 38mm

145km/p.u. is idd redelijk langzaam ja...
Heb je alles ontgrensd en vol vermogen?
Werkt je powervalve naar behoren, want als die op de foute positie vast zit,
haal je ook maar 135 ofzo...
En welke tandwielverhouding gebruik je momenteel?
RS125 met een Arrow zou toch met gemak harder moeten gaan...!

Auteur:  RS-Rider [ zo aug 15, 2010 6:55 pm ]
Berichttitel:  Re: welke 38mm

Heb het probleem voor de snelheid al gevonden :D .
De kabel van de powervalve lag los meteen schoongemaakt enz.
Alleen nu trekt de servo de powervalve wel open maar sluit deze amper of niet .
Is deze dan alsnog vuil, veer te slap die hem terug duwt of loopt de kabel niet soepel.

Ik zoek foto's hoe de powervalve origineel hoort te zitten dus in de cilinder en hoe de gaskabel normaal zit gemonteerd....

Auteur:  RS 746 [ zo aug 15, 2010 7:54 pm ]
Berichttitel:  Re: welke 38mm

Met dank aan *Vincent* nog tegengekomen:
:DD: http://www.dellorto.com/merchandise/pro ... ctionID=20

Staan op deze pagina een paar zeer leuke grotere (race) versies van de VHSB carb... T/m 39mm. Al dan niet bewerkt en/of geflowed.
Staat ook de vlakschuif versie bij die gebruikt word door de Aprilia 125cc teams. Dus ik denk dat je daar (qua efficiƫncy in elk toerenbereik) wellicht meer aan hebt dan een willekeurige carb van een crosser.
Trouwens heb nu bij nader inzien mijn twijfels over die Mikuni 38mm van de CR250. De CR250 is sowiso al een lastige carb om goed proper te ''jetten.''
Wil je toch perse een carb van een 250cc 2takt(!) crosser, neem dan die van een recente YZ250 (volgens mij 38mm) of een 36mm keihin van de ktm SX250. :^^: ;)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/