Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

Aprilia RS 50 2001 harder laten lopen zonder slijtage <<<
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=13112
Pagina 1 van 2

Auteur:  Casper Korten [ di jun 09, 2009 5:43 pm ]
Berichttitel:  Aprilia RS 50 2001 harder laten lopen zonder slijtage <<<

Hallo, ik heb een vraag:
Ik heb een Aprilia RS 50 helemaal origineel aleen de prop eruit.
Hij loopt 75-80. Hoe kan ik hem rond de 90 laten lopen zonder
de caberateur te vergroten of op te voeren.
En wat gebeurt er als je er een race uitlaat onder zet ofzo. Is dat slecht?
Over welk merk eb type uitlaat praten we dan?
Welke snelheid bereik je daarmee? En Tandwielverhouding?
Kan iemand me daar iets over vertellen?

Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.

Auteur:  Jard [ di jun 09, 2009 6:09 pm ]
Berichttitel:  Re: Aprilia RS 50 2001 harder laten lopen zonder opvoeren<<<

het makkelijkste is inderdaad om een snelle uitlaat te kopen, als je geen acceleratie vermogen wilt verliezen. je kunt ook de tandwielverhouding veranderen, maar dan verlies je dus acceleratie vermogen. De metrakit RK is een goede uitlaat voor 50cc, en niet duur.

Auteur:  Martijn Derbi senda [ di jun 09, 2009 6:15 pm ]
Berichttitel:  Re: Aprilia RS 50 2001 harder laten lopen zonder opvoeren<<<

De prop eruit is al opvoeren hea.

Auteur:  Casper Korten [ di jun 09, 2009 6:30 pm ]
Berichttitel:  Re: Aprilia RS 50 2001 harder laten lopen zonder opvoeren<<<

Oke dan. Vet bedankt. Kun je zeggen hoe hard hij dan met die uitlaat ongeveer zal lopen?

Auteur:  Chrizu-kun [ di jun 09, 2009 7:26 pm ]
Berichttitel:  Re: Aprilia RS 50 2001 harder laten lopen zonder opvoeren<<<

Als antwoord op je vraag: Harder rijden zonder setup verandering = zwaardere vertanding voor hogere max en lagere acceleratie.

Advies: Kijk ff na hoeveel je ongeveer wilt lopen met wat voor acceleratie, zoek een setup waarmee het mogelijk is, of het in je budget past, en ga zo simpel mogelijk opvoeren zoals alleen uitlaat veranderen zonder dat er een grotere cilinder en/of carb aan te pas moet komen.

Let wel op dat sommige andere uitlaten vrij luid zijn en veel aandacht trekken. Probleem? Nogal tenzij je geilt op politie agenten. Grotere CCtjes zelfde probleem.

Successo :OO:

Auteur:  Casper Korten [ di jun 09, 2009 7:38 pm ]
Berichttitel:  Re: Aprilia RS 50 2001 harder laten lopen zonder opvoeren<<<

Ja oke.
Maar stel dat ik de uitlaat eronder druk
MK Pro Race RS50/TZR. Hoe snel is ie dan? En met de: MK RK Replica RS/TZR Carbon? Kun je me ook iets vertellen over de hoeveel heid lawaai?

De snelheid die ik graag wil krijgen op de teller, ligt ongeveer tussen de 85 en
100 km/h. Kan ik deze met die uitlaat bereiken?

PS: Hoe groter het voortandwiel, hoe hoger de top en langzamer de acceleratie?
PS: Wat bedoel je met wat voor acceleratie ik wil. Zijn er verschgillende types acceleratie dan ofzo?

Auteur:  Brian [ di jun 09, 2009 7:44 pm ]
Berichttitel:  Re: Aprilia RS 50 2001 harder laten lopen zonder opvoeren<<<

Citaat:
Ja oke.
Maar stel dat ik de uitlaat eronder druk
MK Pro Race RS50/TZR. Hoe snel is ie dan? En met de: MK RK Replica RS/TZR Carbon? Kun je me ook iets vertellen over de hoeveel heid lawaai?

De snelheid die ik graag wil krijgen op de teller, ligt ongeveer tussen de 85 en
100 km/h. Kan ik deze met die uitlaat bereiken?

PS: Hoe groter het voortandwiel, hoe hoger de top en langzamer de acceleratie?
PS: Wat bedoel je met wat voor acceleratie ik wil. Zijn er verschgillende types acceleratie dan ofzo?

Prorace gaat zowiezo niet lopen.
rk gaat geloof ik ongeveer ~100

ps1 : ja.
ps2 : nee, hij bedoelt gewoon, hoe snel jij de acceleratie ongeveer wil hebben.
Blijft een vage vraag maja :D:

Auteur:  Chrizu-kun [ di jun 09, 2009 7:52 pm ]
Berichttitel:  Re: Aprilia RS 50 2001 harder laten lopen zonder opvoeren<<<

Voortandwiel groter = hogere max, kleinere acceleratie
Voortandwiel kleiner = lagere max, grotere acceleratie

Achtertandwiel kleiner hogere max, kleinere acceleratie
Achtertandwiel grote lagere max, hogere acceleratie

Met hogere max heb je dus minder trek kracht maar hogere max, wat meestal lijd naar een lagere max aantal toeren dat hij kan trekken. Een lagere max betekent dus dat je vrijwel zeker hogere toeren KAN draaien in zijn hoogste versnelling op je max.

Met acceleratie bedoel ik wat jij verstaat onder trek kracht. Neej niet je hand maar die van je brommer. Lawaai is zowiezo harder met non-standaard uitlaten. Sommige uitlaten zijn helaas zo lawaaierig net zoals de Gianelli dat het lijkt alsof je supersnel met een steentje in een leeg colablik loopt te rammelen. Maar dan 100x erger. Super performance maar te veel aandacht trekkerij als je het mij vraagt. Een Metrakit Pro Race is volgens mij juist een uitlaat die beter presteert op de 70-80cctjes. En over welk type RS heb jij het? Oud model (NM) of nieuw model (MY). Want daarop zijn er ook verschillen tussen dezelfde benaamde uitlaten.

Edit: Laat maar. Keek ff naar het topic en zag me antwoord al.

Auteur:  Casper Korten [ wo jun 10, 2009 5:55 pm ]
Berichttitel:  Re: Aprilia RS 50 2001 harder laten lopen zonder opvoeren<<<

Haha bedank voor alle info :P
Vet handig zon forum :^^:

Auteur:  Matthijn [ wo jun 10, 2009 5:57 pm ]
Berichttitel:  Re: Aprilia RS 50 2001 harder laten lopen zonder opvoeren<<<

is die brommer van jou nog helemaal standaard? gilardoni 1 en een 9mm carburateur? dan zal een andere pijp weinig helpen, door die kleine doorlaten van die krengen. 12mm carb zal al iets helpen.. maar wil je echt 90/100 dan zal je of een snelle gila 1 of gila 2 moeten halen icm met minimaal een 12mm carb... dan een standaard pijp erop, en je hebt een brommertje die ca 90 loopt :^^:

Auteur:  Casper Korten [ wo jun 10, 2009 6:27 pm ]
Berichttitel:  Re: Aprilia RS 50 2001 harder laten lopen zonder opvoeren<<<

9 mm Caberateur ja. Maar wat is gilardoni 1 ?
Maar als ik het goed begrijp, kan ik er niet zomaar een andere uitlaat onder drukken? En wat houd het in, wat kost het, en wat zijn de gevolgen van een 12 mm caberateur, andere uitlaat en andere pijp ofzo? (Wat houd die pijp enzo eigenlijk in)

Ik heb trouwens ook standaard tandwielen. Wet jij de maten daarvan?

Auteur:  ThomaSBK [ wo jun 10, 2009 6:41 pm ]
Berichttitel:  Re: Aprilia RS 50 2001 harder laten lopen zonder slijtage <<<

12 mm carb zorgt voor hogere benzine toevoer dus trek je beter op, sommige uitlaten lopen beter met een wat grotere carb.

Gila 1 is een langzame 50 cc cilinder. Een andere Gila(dorni?)1/2 is een cillinder maar dan het sneller type, wel 50 cc

Auteur:  Casper Korten [ do jun 11, 2009 7:26 am ]
Berichttitel:  Re: Aprilia RS 50 2001 harder laten lopen zonder slijtage <<<

Ahaa oke dan. Bedankt :D

Auteur:  Casper Korten [ do jun 11, 2009 7:35 am ]
Berichttitel:  Re: Aprilia RS 50 2001 harder laten lopen zonder slijtage <<<

Dus stel dat ik er een gila 2 cilinder in zet en de 9mm caberateur vervang door een 12 mm caberateur loopt ie ongeveer 90 - 100? En dan met de standaard aprilia uitlaat, of moet ik er dan ook een snelle race uitlaat op zetten? En welke dan?

PS: Al die aanpassingen, zorgt dat er niet voor dat ik iedere 2 maanden de boel moet vervangen omdat er te veel slijtage op is gekomen door al die aanpassingen?

Ik hoor het graag.
Bedankt.

Auteur:  rain man [ do jun 11, 2009 8:37 am ]
Berichttitel:  Re: Aprilia RS 50 2001 harder laten lopen zonder slijtage <<<

nee dat gebeurt ook niet met een normale 70cc. want het lijkt me niet dat je 10 000 km per maand rijd. als je je spul gewoon netjes warmrijd en geen gekke dingen mee doet kan het lang mee gaan. zowel een 50 cc en 70cc met of zonder snelle uitlaat.

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/