Apriliaforum.nl
https://apriliaforum.nl/

Andere cylinder of andere carb. en tuning
https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=10106
Pagina 1 van 1

Auteur:  Red Metal [ za mei 31, 2008 2:33 pm ]
Berichttitel:  Andere cylinder of andere carb. en tuning

Ik zou graag mijn Aprilia een km of 10 harder willen laten lopen , top is nu +/- 75km/uur (op de teller).
Hij haalt die top makkelijk , ook berg op , met wind/zon/regen tegen ;)

Setup :
- Aprilia RS50 , bouwjaar 2001
- Cylinder 'gilardoni 2' (staat op de cylinder)
- Carburateur 19 mm Dellorto , sproeier 110
- Sportfilter (ik weet het , gaat vervangen worden door een originele )
- Yasuni R1 uitlaat (zonder begrenzers, zaten er twee in)

Tandwiel verhouding heb ik nog niet gekeken (of geteld :P ) .

Loopt nu 75km/u bij 8000 rpm , wil nu ook niet harder dan 8000 rpm , ongeacht de sproeier (65 t/m 110 geprobeerd) .

Ik heb zo nu en dan iemand achter op , en woon in een berg achtig gebied , dus ik verander liever niks aan de tandwiel verhouding .

Ik heb 't idee dat er nog een grotere sproeier in kan (!) , bougie ziet er mooi uit , en hij hapert nergens in z'n toeren .

Gasreactie is ook goed .

Het liefst zou ik er een 70cc op zetten , maar de krukas/lagers zijn volgens mij origineel , met bijna 25.000 km op de teller ...

Ik denk niet dat ik zelf de krukas en lagers etc kan vervangen .
Cylinder/carb enzo lukt me wel , maar 't blok splitsen gaat me iets te ver .

Zijn er andere oplossingen om dit ding een km of 10 harder te kunnen laten gaan ?
Dan kan ik mooi meekomen met het verkeer buiten de bebouwde kom (80km wegen) .

Zou een 21mm carb + een iets kleiner tandwiel achter , een oplossing kunnen zijn (ik noem maar wat) ?
Of maakt dat niet veel verschil met de 19 mm die er nu op zit ...

Suggesties tips hints ?

Auteur:  *Thomas* [ za mei 31, 2008 2:38 pm ]
Berichttitel: 

Je hebt gewoon een trage cilinder lijkt me (check eens of je duim makkelijk door de uitlaatpoort kan), zoja, trage cilinder (want met deze setup en een snelle gilardoni zou je de 100 moeten halen).

Beste is dat je een snelle gilardoni koopt (ik heb over 3 weken misschien wat voor je en anders moet je mastersword van dit forum eens contacteren)

Auteur:  Lucas [ za mei 31, 2008 2:42 pm ]
Berichttitel: 

ik heb nog wel een snelle cilinder voor je, wil ik wel ruilen tegen degene die jij nu hebt. Die jij nu hebt kan nooit harder gaan als dit zonder tuning. Ik heb nog een cilinder liggen die zon 100 km/u moet halen met wat jij nu hebt.

Auteur:  Red Metal [ za mei 31, 2008 4:05 pm ]
Berichttitel: 

Mja ruilen doe ik liever niet , ik koop dan liever een andere cilinder .
Dan kan ik deze als reserve houden .
(Ik heb m'n Aprilia trouwens dagelijks nodig)

Ik heb net met een kennis gesproken (monteur) , en die gaat me in +/-november helpen om het blok te reviseren (nieuwe krukas/lagers etc) .

Ik denk niet dat ik zo lang ga wachten (zit hopelijk nog een mooie zomer tussen ;) ) .
Ik zal in de tussen tijd eens rondkijken naar een mooi sluitvast cilindertje wat iets vlotter loopt , en hopen dat m'n krukas/etc er tegen kan .

@*Thomas* Laat maar wat horen als je een snelle gilardoni of soortgelijke cilinder weg wil doen / verkopen .

Auteur:  Red Metal [ ma jun 09, 2008 5:43 pm ]
Berichttitel: 

Andere cilinder is inmiddels niet meer nodig .

Ik heb er vanmiddag een 'roze top' op gezet .
Heerlijk cilindertje , tot +/- 8000 rpm normaal , daarna een schop onder je kont :D

Die ga ik rustig inrijden (probeer ik tenminste O:-) )

En die lagers ga ik ook proberen zelf te verwisselen , de cilinder etc ging allemaal redelijk makelijk , dus ik denk dat de lagers/krukas me ook wel lukt .

Auteur:  danlen [ di jun 10, 2008 6:15 pm ]
Berichttitel: 

en je wou maar 85 gaan ??? :^^:

met roze top zou ik wel die r1 veranderen voor een hmr/2 ,

Auteur:  Itakura [ di jun 10, 2008 6:16 pm ]
Berichttitel: 

idd, mooi 21mm carbje erachter met een HEBO filter (heej die heb ik nog wel voor je liggen :00: ) zwaardere vertanding en blazen met die handel :devil:

Auteur:  Red Metal [ di jun 10, 2008 6:52 pm ]
Berichttitel: 

Ehm, hij gaat nu ook 85 (en een beetje harder :P )

Tandwiel verhouding moet ik zeker veranderen , moet al heel snel 't gas los laten in z'n 6 (rijdt dan z'n +/-95), springt anders veels te hoog in de toeren .

Ander puntje waar ik niet aan gedacht had :Y: :

Originele koppeling kan deze cilinder niet aan !
Hij slipt als je ineens vol gas geeft boven de 8000rpm , in iedere versnelling ...

Uitlaat laat ik voorlopig even zo (is net nieuw) , loopt mooi , en hard zat .

Ik denk toch dat ik het orginele filterhuis weer monteer , er zat een hoop rotzooi in de carb , en ik hou liever de boel een beetje heel .

Het is wel even wennen als je een trage originele cilinder gewent bent .

Maar ik ga nu wel sparen voor een motor rijbewijs (+motor) , tot die tijd is dit een mooie oplossing ;)

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/