Andere cylinder of andere carb. en tuning
Ik zou graag mijn Aprilia een km of 10 harder willen laten lopen , top is nu +/- 75km/uur (op de teller).
Hij haalt die top makkelijk , ook berg op , met wind/zon/regen tegen
Setup :
- Aprilia RS50 , bouwjaar 2001
- Cylinder 'gilardoni 2' (staat op de cylinder)
- Carburateur 19 mm Dellorto , sproeier 110
- Sportfilter (ik weet het , gaat vervangen worden door een originele )
- Yasuni R1 uitlaat (zonder begrenzers, zaten er twee in)
Tandwiel verhouding heb ik nog niet gekeken (of geteld
) .
Loopt nu 75km/u bij 8000 rpm , wil nu ook niet harder dan 8000 rpm , ongeacht de sproeier (65 t/m 110 geprobeerd) .
Ik heb zo nu en dan iemand achter op , en woon in een berg achtig gebied , dus ik verander liever niks aan de tandwiel verhouding .
Ik heb 't idee dat er nog een grotere sproeier in kan (!) , bougie ziet er mooi uit , en hij hapert nergens in z'n toeren .
Gasreactie is ook goed .
Het liefst zou ik er een 70cc op zetten , maar de krukas/lagers zijn volgens mij origineel , met bijna 25.000 km op de teller ...
Ik denk niet dat ik zelf de krukas en lagers etc kan vervangen .
Cylinder/carb enzo lukt me wel , maar 't blok splitsen gaat me iets te ver .
Zijn er andere oplossingen om dit ding een km of 10 harder te kunnen laten gaan ?
Dan kan ik mooi meekomen met het verkeer buiten de bebouwde kom (80km wegen) .
Zou een 21mm carb + een iets kleiner tandwiel achter , een oplossing kunnen zijn (ik noem maar wat) ?
Of maakt dat niet veel verschil met de 19 mm die er nu op zit ...
Suggesties tips hints ?