HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo jan 05, 2025 7:39 pm

Antwoord op onderwerp  [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
 Aprilia classic AM4 iets opvoeren 
Auteur Bericht
rs_maniac666
Moderator

Antwoord met een citaat
Bericht Re: Aprilia classic AM4 iets opvoeren
Nicasil moet je toch weer laten sealen? Of hoe noemen ze dat.

vr apr 19, 2013 6:41 pm
Profiel
NakedRS50
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
RobAkm schreef:
Nicasil AM6 cilinder
http://www.apriliaforum.nl/download/file.php?id=42679
http://www.apriliaforum.nl/download/file.php?id=42678

Ik stuur hem even naar je op dan mag je hem voor me laten honen.
Lukt het je, dan stuur ik mijn Kreidler cilinders ook wel naar je toe.

Ik zal je gelijk even uitleggen waarom je niet kan honen zoals men normaal een gietijzeren cilinder hoont.
De nicasilwand is maar een paar honderdste mm dik en een kras zit altijd door de nicasilwand heen, 45 jaar ervaring.
Wat slijtage (stootrandje) kan je eruit honen, maar daar houdt het echt mee op.
Ik durf uit een gietijzeren cilinder rustig de zuiger eruit te meppen om daarna er een mm eruit te laten honen.
Overmaat zuiger erin en je rijdt weer als ooit te voren en dat zal je nooit lukken met een alu cilindertje en nicasilwand.
De nicasilwand moet eruit geloogd worden en daarna moet men weer een nieuwe nicasilwand aanbrengen.
Je denkt hij l*lt maar wat uit zijn nek, google is je vriend en het Kreidler / Zundapp forum staat er vol mee.

alu cilinders kun je licht honen/opfrissen zoals dat ook vaak word genoemt , het is ook wat dikker dan wat jij aangeeft en met een kras hoeft het echt niet door je nica wand heen te gaan want 9 van de 10 keren heeft je cilinder niks door een vast loper voor de rest ga ik er niet eens op in ....

Motorrijders die nog moeten vallen en motorrijders die al zijn gevallen!

vr apr 19, 2013 6:42 pm
Profiel
RobAkm
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
rs_maniac666 schreef:
Nicasil moet je toch weer laten sealen? Of hoe noemen ze dat.

Je laat ze honen als je teveel compressie verlies hebt (of een stootrandje bovenin) en een nieuwe zuiger in de cilinder wilt plaatsen.
Ze honen dan de het stootrandje weg of maken de cilinder weer rond als deze bv maximaal 0,05 mm afwijking heeft in tot en bodem.
Cilinders met pitjes of krassen zoals op de foto's te zien is zijn afgeschreven, niks honen.
Je zou nog voor oplassen kunnen kiezen bij speciale cilinders, maar je cilinder wordt er beslist niet beter op want er komt teveel spanning op de wand te staan tijdens het lassen met als gevolg dat de hele wand los komt.
http://www.mxracingshop.nl/contents/nl/d7091.html
Daarnaast is het sealen dusdanig duur dat je beter een nieuwe set kan kopen.

Nu zijn oude cilinders niet genicasiled maar verchroomd, alle oude Kreidler / Zundapp / Puch enz cilinders ware verchroomd en beslist niet genicasiled.....dat bestond nl nog niet in die tijd.
Nicasil is een paar honderdste mm dik terwijl chroom ongeveer 4 a 6x dikker is dan nicasil.
Nadeel van chroom is dat het zachter is dan nicasil, het slijt dus iets sneller maar kan wel meer (diepere krassen) hebben.
Het uit honen van een kras uit de chroomlaag is daarom geen enkel probleem.
Vele hebben de klok wel horen luiden maar weten nog niet waar de klepel hangt en zien / weten het verschil tussen nicasil en chroom niet.

vr apr 19, 2013 8:13 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator

Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
dr80 moet je niet gaan honen, nieuwe zuiger enz. als het op is weggooien en nieuw halen. tegen de tijd dat het slecht gaat lopen heeft hij zijn dienstjaren ook eigenlijk wel gehad en is honen + nieuwe zuiger bijna even duur als nieuw. voordeel van nieuw is gewoon monteren en gaan. ben je 1 middag verder. honen sta je algouw weer een week stil.

ik ben alleen bang dat je de sproeierset wat te groot hebt gekocht.
bij mij zat er origineel bij alles standaard een 66 in (dit is al met een expansie uitlaat). toen ik de dr80 erop zette moest er uiteindelijk een sproeier 70 in in die 14mm.

viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/

vr apr 19, 2013 8:19 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
RobAkm
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Het setje sproeiers werd mij aanbevolen door opvoeren.nl
Op dit moment heb ik eigenlijk geen flauw idee welke sproeier in de carb aanwezig is, denk / vermoed 70 (of 66) want 68 ligt hier in het onderdelenbakje.
Voor de eerste paar honderd km kan het geen kwaad kan om met wat (te) grote sproeier te rijden en iets vetter mengen.
De plaastelijke brommerzaak verkoopt ook sproeiers en ik zal de bougie goed in de gaten houden.
Mocht de carburateur te klein zijn dan wordt het een 17,5mm en dan zijn de sproeiers waarschijnlijk wel bruikbaar (?)

vr apr 19, 2013 8:39 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator

Antwoord met een citaat
kan prima zijn dat ze goed bruikbaar zijn. iedere brommer is anders. maar ik deel gewoon mijn ervaring even. Als ik jou was zou ik even kijken welke sproeier er nu in zit. bij een dr80 raaden ze een 10 maten groter dan origineel aan (boekje).

Die sha 14 is wel heerlijk afstellen, loopt altijd wel aardig. Geen gasnaald. Enkel ene hoofdsproeier.

viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/

vr apr 19, 2013 8:42 pm
RobAkm
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Alle informatie / ervaring is welkom. (hoe kom jij aan die wijsheid van 10 maten groter ?)
Wanneer ik de cilinder ga wisselen moet toch alle kunststofdelen verwijderd worden, je kan zo niet bij de carburateur en zelfs niet eens bij de bougie.
Dat vind ik wel een nadeel als je aan het afstellen gaat moet je telkens een groot deel van de motor halen wil je erbij kunnen en zonder kan je niet rijden.

vr apr 19, 2013 8:53 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator

Antwoord met een citaat
RobAkm schreef:
Alle informatie / ervaring is welkom. (hoe kom jij aan die wijsheid van 10 maten groter ?)
Wanneer ik de cilinder ga wisselen moet toch alle kunststofdelen verwijderd worden, je kan zo niet bij de carburateur en zelfs niet eens bij de bougie.
Dat vind ik wel een nadeel als je aan het afstellen gaat moet je telkens een groot deel van de motor halen wil je erbij kunnen en zonder kan je niet rijden.

die 10 maten groter stond destijds in het boekje dat bij die DR80 zat. echter is dat niet specifiek op de sha14 gemaakt. ik denk eerder dat ze daar uitgaan van de 17.5 mm die tegenwoordig veel als standaard wordt gebruikt.

De sha 14 varieert nooit zoveel in sproeier maat.

vr apr 19, 2013 8:55 pm
RobAkm
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Het is prettig dat het toch al een motor is, je mag er aan knoeien zoveel je wilt qua snelheid.
Ik zit alleen met het aantal cc's omdat op kenteken 50cc staat, maar geen enkele agent gaat / kan dat controleren :{}: op straat.
Mocht die 14mm niet lekker lopen dan is er altijd wel ergens een potje waar ik een 17,5mm van kan betalen, die kosten niet mijn laatste centen.

vr apr 19, 2013 9:07 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator

Antwoord met een citaat
17.5 heb je 2e hands al voor een paar centen.

Gaat er toch gewoon om dat het 90 loopt en redelijk optrekt?
dan komt het met 14 mm een heel eind hoor. iig valt het te proberen

vr apr 19, 2013 9:10 pm
RobAkm
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Nog een vraag, er zit zo'n membraam ding onder de carburateur.
Nu zie ik kunststof maar ook metalen plaatjes, wat is het verschil en moet ik die ook wisselen ?
Bij mij zitten er metalen plaatjes in, is het wijsheid om deze te vervangen door kunststof ?

vr apr 19, 2013 9:29 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator

Antwoord met een citaat
gewoon laten zitten. goed genoeg voor wat er van verwacht wordt bij dit soort setups.

ik heb zelf op een gegeven moment carbon kleppen erin gedaan. betere gasreactie maar verder win je er weinig mee.

vr apr 19, 2013 9:31 pm
RobAkm
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Ik denk dat ik de hond vannacht maar bij mijn vrouw in bed stop en zelf achter de voordeur ga liggen, kan ik tenminste de postbode niet missen :D
Hoop dat het aankomende week mooi weer wordt dan kan ik mooi de boel eronder zetten en testen.
Aan tijd heb je geen gebrek als je gepensioneerd bent, het grootste gebrek in Nederland is mooi weer :_:

vr apr 19, 2013 9:52 pm
Profiel
rs_maniac666
Moderator

Antwoord met een citaat
Hahaha zelf op de mat liggen hahaha maar ik ken het gevoel.

vr apr 19, 2013 9:54 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator

Antwoord met een citaat
nu hebben we tenminste een echte forum opa :D

sorry ferdi je bent van je stand verdreven :P

vr apr 19, 2013 9:59 pm
Antwoord op onderwerp   [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende