HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo jan 05, 2025 6:12 pm

Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 hoeveel toeren kan een orgineele krukas aan? 
Auteur Bericht
y0ur1
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
Barry :D

vr mei 18, 2007 9:55 pm
Profiel WWW
y0ur1
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
Denk er toch weer aan om er een 70 op te knallen :D:
enne, jouw fiets klonk lekker, wilde nog ff langsrijden, maar had haast :X:

vr mei 18, 2007 9:57 pm
Profiel WWW
RS_Patrick
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 3
Antwoord met een citaat
Bericht 
Nou dit komt dus een paar van juliie ook bekent voor dan, 1500km mee gereden met een Roze Top, was een gloed nieuw blok.

Krukasje scheurde dus aff aan de kant van het vliegwiel, heb er nog eentje liggen met presies het zelfde na +-3000km met een Zwarte Top.

Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: krukas
crank.JPG
crank.JPG [ 25.36 KiB | 2016 keer bekeken ]
za mei 19, 2007 2:18 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
roel88
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
Racekees schreef:
jup, originele krukas kan de tangentiale krachten van een 70/80cc niet aan. ligt er ook aan hoe je rijstijl is natuurlijk :^^:
axiaale of radiaale krachten.

za mei 19, 2007 3:04 am
Profiel
roel88
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
RS_Patrick schreef:
Nou dit komt dus een paar van juliie ook bekent voor dan, 1500km mee gereden met een Roze Top, was een gloed nieuw blok.

Krukasje scheurde dus aff aan de kant van het vliegwiel, heb er nog eentje liggen met presies het zelfde na +-3000km met een Zwarte Top.

Dit is een voorbeeld van teveel toeren, niet te veel kracht. Bij ons op school (ik studeer HBO werktuigbouwkunde) hebben we wel voorbeelden van krukassen waar teveel kracht op gestaan heeft. Dan zie je een duidelijke insnoering en een rommelige breuklijn.

za mei 19, 2007 3:06 am
Profiel
Shadowrider
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 7
Antwoord met een citaat
Bericht 
RS_Patrick schreef:

ik had precies het zlefde :P

za mei 19, 2007 7:24 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
RS_Patrick
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 3
Antwoord met een citaat
Bericht 
roel88 schreef:
RS_Patrick schreef:

Dit is een voorbeeld van teveel toeren, niet te veel kracht. Bij ons op school (ik studeer HBO werktuigbouwkunde) hebben we wel voorbeelden van krukassen waar teveel kracht op gestaan heeft. Dan zie je een duidelijke insnoering en een rommelige breuklijn.

Ik heb hier voor ook gestudeert en dit ook nog ondderzocht omdat ik niet snapte waarom hij op die manier afbrak zo vaak.
Komt dus door het grote gewicht van het vliegwiel en de vertragende werking van de spoelen en de magneten.

Met een snelle set die flink snel op het gas reageert komt er heel veel torsie op de as te staan ann de kant van het vliegwiel door het in beweging brengen en vertragen van de grote masa van het vliegwiel met de magneten er bij.

Bijde krukas lagers waren nog perfect, geen speling, alleen wat metaal slijpsel in het rechter lager van de breuk.
Je ziet ook duidelijk de lijnen in de breuk lopen als indicatie dat het metaal door torsie is vervormt en scheurde.

Dit komt dus vaak voor bij de RS50 maar ik heb ook dergelijke dingen gezien bij AF1 blokjes, zelfde zware vliegwiel op een RV-4 blok ook weer.

Doppler ER1 krukasjes zijn bijvoorbeeld aan de vliegwielkant extra dik, je krijgt bij zo een krukas ook een speciaal lager voor de rechterkant met een grotere binnen diameter omdat een standaard lager niet meer past.

za mei 19, 2007 2:04 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
y0ur1
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
Even off-topic:
Heb je nou veel aan je opleiding Werktuigbouwkunde in de brommer/auto-scene ?
Zal zeker wel :D
Wil die opleiding graag aan de TU in Delft gaan volgen :^^:

za mei 19, 2007 2:17 pm
Profiel WWW
Leviathan
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
BuxirS schreef:
Hoe zou het zitten met de krukas van het nieuwe Derbi blok op RS nsm?
Derbi Senda had al een superstevige krukas..eigenlijk al geschikt voor 80cc dusja zal nu ook wel zijn

wo mei 23, 2007 7:22 pm
Profiel
Leviathan
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik heb 2 weken Met Gilardoni 74cc stage 2 en Mk RK en 21mm dell''Orto gereden ori krukas

en keer bleef gasschuif hangen maakte zo'n 20.000 toeren mja krukas was nog heel :P

wo mei 23, 2007 7:25 pm
Profiel
roel88
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
RS_Patrick schreef:
roel88 schreef:
RS_Patrick schreef:

Ik heb hier voor ook gestudeert en dit ook nog ondderzocht omdat ik niet snapte waarom hij op die manier afbrak zo vaak.
Komt dus door het grote gewicht van het vliegwiel en de vertragende werking van de spoelen en de magneten.

Met een snelle set die flink snel op het gas reageert komt er heel veel torsie op de as te staan ann de kant van het vliegwiel door het in beweging brengen en vertragen van de grote masa van het vliegwiel met de magneten er bij.

Bijde krukas lagers waren nog perfect, geen speling, alleen wat metaal slijpsel in het rechter lager van de breuk.
Je ziet ook duidelijk de lijnen in de breuk lopen als indicatie dat het metaal door torsie is vervormt en scheurde.

Dit komt dus vaak voor bij de RS50 maar ik heb ook dergelijke dingen gezien bij AF1 blokjes, zelfde zware vliegwiel op een RV-4 blok ook weer.

Doppler ER1 krukasjes zijn bijvoorbeeld aan de vliegwielkant extra dik, je krijgt bij zo een krukas ook een speciaal lager voor de rechterkant met een grotere binnen diameter omdat een standaard lager niet meer past.

Ik vind dit een ERG vreemd verhaal. :00/: Je heb het over de torsie aan de vliegwiel kant waardoor je krukas kapot zou gaan.
Dit is de kant waar de minste torsie op staat van de 2 kanten. In de krukas werkt juist aan de koppelingskant de meeste torsie omdat daar alle kracht die ervoor zorgt dat je vooruitgaat langsloopt.

wo mei 23, 2007 7:33 pm
Profiel
Lucas
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 1
Antwoord met een citaat
Bericht 
lijkt me ook, als hij afbreekt dat hij aan de koppelingskant afbreekt..

wo mei 23, 2007 8:04 pm
Profiel
Eef
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
gelul.. jullie moeten niet opvoeren. :p

heb dit nog nooit gehad.

heb 1x een 80mhr op een orri as gezet

dat ging 2000km goed.. toen klapte het bigendje :OO:

wo mei 23, 2007 8:20 pm
Profiel
rs joost
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
hmmm bij mij brak me as in 2 stukken , ook naa iets van 3000 km ofzo :<>:

wo mei 23, 2007 8:23 pm
Profiel
Leviathan
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
Mja voor die € 86.50 hebbie een mooi Doppler asje met volle wangen dan moet je toch wel gek doen om m kapot te krijgen is goedkoop asje maar ik heb nog nooit iemand gezien die er problemen mee heeft dusja gebroken krukas ken je blok verneuken ... ijzersplinters etc in je versnellngsbak gaten in je blok als je veel pech hebt

wo mei 30, 2007 1:06 am
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende