HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo jan 05, 2025 6:12 pm




Antwoord op onderwerp  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 hoeveel toeren kan een orgineele krukas aan? 
Auteur Bericht
y0ur1
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 15, 2007 4:22 pm
Berichten: 608
Woonplaats: Ridderkerk
Antwoord met een citaat
Bericht 
Barry :D

_________________
Aprilia the best, so fcuk the rest :<>:


vr mei 18, 2007 9:55 pm
Profiel WWW
y0ur1
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 15, 2007 4:22 pm
Berichten: 608
Woonplaats: Ridderkerk
Antwoord met een citaat
Bericht 
Denk er toch weer aan om er een 70 op te knallen :D:
enne, jouw fiets klonk lekker, wilde nog ff langsrijden, maar had haast :X:

_________________
Aprilia the best, so fcuk the rest :<>:


vr mei 18, 2007 9:57 pm
Profiel WWW
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am
Berichten: 773
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Huizen
Antwoord met een citaat
Bericht 
Nou dit komt dus een paar van juliie ook bekent voor dan, 1500km mee gereden met een Roze Top, was een gloed nieuw blok.

Krukasje scheurde dus aff aan de kant van het vliegwiel, heb er nog eentje liggen met presies het zelfde na +-3000km met een Zwarte Top.


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: krukas
crank.JPG
crank.JPG [ 25.36 KiB | 2016 keer bekeken ]
za mei 19, 2007 2:18 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
roel88
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 04, 2005 11:00 pm
Berichten: 198
Woonplaats: genemuiden
Antwoord met een citaat
Bericht 
Racekees schreef:
jup, originele krukas kan de tangentiale krachten van een 70/80cc niet aan. ligt er ook aan hoe je rijstijl is natuurlijk :^^:
axiaale of radiaale krachten.


za mei 19, 2007 3:04 am
Profiel
roel88
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 04, 2005 11:00 pm
Berichten: 198
Woonplaats: genemuiden
Antwoord met een citaat
Bericht 
RS_Patrick schreef:
Nou dit komt dus een paar van juliie ook bekent voor dan, 1500km mee gereden met een Roze Top, was een gloed nieuw blok.

Krukasje scheurde dus aff aan de kant van het vliegwiel, heb er nog eentje liggen met presies het zelfde na +-3000km met een Zwarte Top.


Dit is een voorbeeld van teveel toeren, niet te veel kracht. Bij ons op school (ik studeer HBO werktuigbouwkunde) hebben we wel voorbeelden van krukassen waar teveel kracht op gestaan heeft. Dan zie je een duidelijke insnoering en een rommelige breuklijn.


za mei 19, 2007 3:06 am
Profiel
Shadowrider
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jul 01, 2006 11:04 am
Berichten: 2375
Afbeeldingen: 7
Woonplaats: haaksbergen
Antwoord met een citaat
Bericht 
RS_Patrick schreef:
Nou dit komt dus een paar van juliie ook bekent voor dan, 1500km mee gereden met een Roze Top, was een gloed nieuw blok.

Krukasje scheurde dus aff aan de kant van het vliegwiel, heb er nog eentje liggen met presies het zelfde na +-3000km met een Zwarte Top.
ik had precies het zlefde :P


za mei 19, 2007 7:24 am
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am
Berichten: 773
Afbeeldingen: 3
Woonplaats: Huizen
Antwoord met een citaat
Bericht 
roel88 schreef:
RS_Patrick schreef:
Nou dit komt dus een paar van juliie ook bekent voor dan, 1500km mee gereden met een Roze Top, was een gloed nieuw blok.

Krukasje scheurde dus aff aan de kant van het vliegwiel, heb er nog eentje liggen met presies het zelfde na +-3000km met een Zwarte Top.


Dit is een voorbeeld van teveel toeren, niet te veel kracht. Bij ons op school (ik studeer HBO werktuigbouwkunde) hebben we wel voorbeelden van krukassen waar teveel kracht op gestaan heeft. Dan zie je een duidelijke insnoering en een rommelige breuklijn.


Ik heb hier voor ook gestudeert en dit ook nog ondderzocht omdat ik niet snapte waarom hij op die manier afbrak zo vaak.
Komt dus door het grote gewicht van het vliegwiel en de vertragende werking van de spoelen en de magneten.

Met een snelle set die flink snel op het gas reageert komt er heel veel torsie op de as te staan ann de kant van het vliegwiel door het in beweging brengen en vertragen van de grote masa van het vliegwiel met de magneten er bij.

Bijde krukas lagers waren nog perfect, geen speling, alleen wat metaal slijpsel in het rechter lager van de breuk.
Je ziet ook duidelijk de lijnen in de breuk lopen als indicatie dat het metaal door torsie is vervormt en scheurde.

Dit komt dus vaak voor bij de RS50 maar ik heb ook dergelijke dingen gezien bij AF1 blokjes, zelfde zware vliegwiel op een RV-4 blok ook weer.

Doppler ER1 krukasjes zijn bijvoorbeeld aan de vliegwielkant extra dik, je krijgt bij zo een krukas ook een speciaal lager voor de rechterkant met een grotere binnen diameter omdat een standaard lager niet meer past.


za mei 19, 2007 2:04 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
y0ur1
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 15, 2007 4:22 pm
Berichten: 608
Woonplaats: Ridderkerk
Antwoord met een citaat
Bericht 
Even off-topic:
Heb je nou veel aan je opleiding Werktuigbouwkunde in de brommer/auto-scene ?
Zal zeker wel :D
Wil die opleiding graag aan de TU in Delft gaan volgen :^^:

_________________
Aprilia the best, so fcuk the rest :<>:


za mei 19, 2007 2:17 pm
Profiel WWW
Leviathan
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo jul 09, 2006 8:21 pm
Berichten: 329
Woonplaats: Oudenbosch
Antwoord met een citaat
Bericht 
BuxirS schreef:
Hoe zou het zitten met de krukas van het nieuwe Derbi blok op RS nsm?
Derbi Senda had al een superstevige krukas..eigenlijk al geschikt voor 80cc dusja zal nu ook wel zijn

_________________
Niets


wo mei 23, 2007 7:22 pm
Profiel
Leviathan
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo jul 09, 2006 8:21 pm
Berichten: 329
Woonplaats: Oudenbosch
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik heb 2 weken Met Gilardoni 74cc stage 2 en Mk RK en 21mm dell''Orto gereden ori krukas

en keer bleef gasschuif hangen maakte zo'n 20.000 toeren mja krukas was nog heel :P

_________________
Niets


wo mei 23, 2007 7:25 pm
Profiel
roel88
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr feb 04, 2005 11:00 pm
Berichten: 198
Woonplaats: genemuiden
Antwoord met een citaat
Bericht 
RS_Patrick schreef:
roel88 schreef:
RS_Patrick schreef:
Nou dit komt dus een paar van juliie ook bekent voor dan, 1500km mee gereden met een Roze Top, was een gloed nieuw blok.

Krukasje scheurde dus aff aan de kant van het vliegwiel, heb er nog eentje liggen met presies het zelfde na +-3000km met een Zwarte Top.


Dit is een voorbeeld van teveel toeren, niet te veel kracht. Bij ons op school (ik studeer HBO werktuigbouwkunde) hebben we wel voorbeelden van krukassen waar teveel kracht op gestaan heeft. Dan zie je een duidelijke insnoering en een rommelige breuklijn.


Ik heb hier voor ook gestudeert en dit ook nog ondderzocht omdat ik niet snapte waarom hij op die manier afbrak zo vaak.
Komt dus door het grote gewicht van het vliegwiel en de vertragende werking van de spoelen en de magneten.

Met een snelle set die flink snel op het gas reageert komt er heel veel torsie op de as te staan ann de kant van het vliegwiel door het in beweging brengen en vertragen van de grote masa van het vliegwiel met de magneten er bij.

Bijde krukas lagers waren nog perfect, geen speling, alleen wat metaal slijpsel in het rechter lager van de breuk.
Je ziet ook duidelijk de lijnen in de breuk lopen als indicatie dat het metaal door torsie is vervormt en scheurde.

Dit komt dus vaak voor bij de RS50 maar ik heb ook dergelijke dingen gezien bij AF1 blokjes, zelfde zware vliegwiel op een RV-4 blok ook weer.

Doppler ER1 krukasjes zijn bijvoorbeeld aan de vliegwielkant extra dik, je krijgt bij zo een krukas ook een speciaal lager voor de rechterkant met een grotere binnen diameter omdat een standaard lager niet meer past.



Ik vind dit een ERG vreemd verhaal. :00/: Je heb het over de torsie aan de vliegwiel kant waardoor je krukas kapot zou gaan.
Dit is de kant waar de minste torsie op staat van de 2 kanten. In de krukas werkt juist aan de koppelingskant de meeste torsie omdat daar alle kracht die ervoor zorgt dat je vooruitgaat langsloopt.


wo mei 23, 2007 7:33 pm
Profiel
Lucas
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 11, 2004 1:59 pm
Berichten: 1467
Afbeeldingen: 1
Woonplaats: 's-Graveland
Antwoord met een citaat
Bericht 
lijkt me ook, als hij afbreekt dat hij aan de koppelingskant afbreekt..

_________________
Peter ze R6 is hip! 50cc Schakel record;....Reactie.......Top Snelheid....Eindtijd
................................................................. 0.03............93.0.................8.459


wo mei 23, 2007 8:04 pm
Profiel
Eef
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 31, 2005 12:59 am
Berichten: 324
Woonplaats: Aalsmeer
Antwoord met een citaat
Bericht 
gelul.. jullie moeten niet opvoeren. :p

heb dit nog nooit gehad.

heb 1x een 80mhr op een orri as gezet

dat ging 2000km goed.. toen klapte het bigendje :OO:

_________________
Suzuki GSX-R 600 k1
Honda XR600R Supermotard CRF


wo mei 23, 2007 8:20 pm
Profiel
rs joost
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 10, 2006 5:21 pm
Berichten: 2477
Woonplaats: bantcity
Antwoord met een citaat
Bericht 
hmmm bij mij brak me as in 2 stukken , ook naa iets van 3000 km ofzo :<>:


wo mei 23, 2007 8:23 pm
Profiel
Leviathan
ApriliaForum Member

Geregistreerd: zo jul 09, 2006 8:21 pm
Berichten: 329
Woonplaats: Oudenbosch
Antwoord met een citaat
Bericht 
Mja voor die € 86.50 hebbie een mooi Doppler asje met volle wangen dan moet je toch wel gek doen om m kapot te krijgen is goedkoop asje maar ik heb nog nooit iemand gezien die er problemen mee heeft dusja gebroken krukas ken je blok verneuken ... ijzersplinters etc in je versnellngsbak gaten in je blok als je veel pech hebt

_________________
Niets


wo mei 30, 2007 1:06 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 56 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron