Auteur |
Bericht |
y0ur1
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di mei 15, 2007 4:22 pm Berichten: 608 Woonplaats: Ridderkerk
|
Barry
_________________ Aprilia the best, so fcuk the rest
|
vr mei 18, 2007 9:55 pm |
|
|
y0ur1
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di mei 15, 2007 4:22 pm Berichten: 608 Woonplaats: Ridderkerk
|
Denk er toch weer aan om er een 70 op te knallen
enne, jouw fiets klonk lekker, wilde nog ff langsrijden, maar had haast
_________________ Aprilia the best, so fcuk the rest
|
vr mei 18, 2007 9:57 pm |
|
|
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am Berichten: 773 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Huizen
|
Nou dit komt dus een paar van juliie ook bekent voor dan, 1500km mee gereden met een Roze Top, was een gloed nieuw blok.
Krukasje scheurde dus aff aan de kant van het vliegwiel, heb er nog eentje liggen met presies het zelfde na +-3000km met een Zwarte Top.
Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: krukas
crank.JPG [ 25.36 KiB | 2016 keer bekeken ]
|
za mei 19, 2007 2:18 am |
Persoonlijk album
|
|
roel88
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr feb 04, 2005 11:00 pm Berichten: 198 Woonplaats: genemuiden
|
Racekees schreef: jup, originele krukas kan de tangentiale krachten van een 70/80cc niet aan. ligt er ook aan hoe je rijstijl is natuurlijk axiaale of radiaale krachten.
|
za mei 19, 2007 3:04 am |
|
|
roel88
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr feb 04, 2005 11:00 pm Berichten: 198 Woonplaats: genemuiden
|
RS_Patrick schreef: Nou dit komt dus een paar van juliie ook bekent voor dan, 1500km mee gereden met een Roze Top, was een gloed nieuw blok.
Krukasje scheurde dus aff aan de kant van het vliegwiel, heb er nog eentje liggen met presies het zelfde na +-3000km met een Zwarte Top.
Dit is een voorbeeld van teveel toeren, niet te veel kracht. Bij ons op school (ik studeer HBO werktuigbouwkunde) hebben we wel voorbeelden van krukassen waar teveel kracht op gestaan heeft. Dan zie je een duidelijke insnoering en een rommelige breuklijn.
|
za mei 19, 2007 3:06 am |
|
|
Shadowrider
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za jul 01, 2006 11:04 am Berichten: 2375 Afbeeldingen: 7 Woonplaats: haaksbergen
|
RS_Patrick schreef: Nou dit komt dus een paar van juliie ook bekent voor dan, 1500km mee gereden met een Roze Top, was een gloed nieuw blok.
Krukasje scheurde dus aff aan de kant van het vliegwiel, heb er nog eentje liggen met presies het zelfde na +-3000km met een Zwarte Top. ik had precies het zlefde
|
za mei 19, 2007 7:24 am |
Persoonlijk album
|
|
RS_Patrick
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 01, 2005 8:01 am Berichten: 773 Afbeeldingen: 3 Woonplaats: Huizen
|
roel88 schreef: RS_Patrick schreef: Nou dit komt dus een paar van juliie ook bekent voor dan, 1500km mee gereden met een Roze Top, was een gloed nieuw blok.
Krukasje scheurde dus aff aan de kant van het vliegwiel, heb er nog eentje liggen met presies het zelfde na +-3000km met een Zwarte Top. Dit is een voorbeeld van teveel toeren, niet te veel kracht. Bij ons op school (ik studeer HBO werktuigbouwkunde) hebben we wel voorbeelden van krukassen waar teveel kracht op gestaan heeft. Dan zie je een duidelijke insnoering en een rommelige breuklijn.
Ik heb hier voor ook gestudeert en dit ook nog ondderzocht omdat ik niet snapte waarom hij op die manier afbrak zo vaak.
Komt dus door het grote gewicht van het vliegwiel en de vertragende werking van de spoelen en de magneten.
Met een snelle set die flink snel op het gas reageert komt er heel veel torsie op de as te staan ann de kant van het vliegwiel door het in beweging brengen en vertragen van de grote masa van het vliegwiel met de magneten er bij.
Bijde krukas lagers waren nog perfect, geen speling, alleen wat metaal slijpsel in het rechter lager van de breuk.
Je ziet ook duidelijk de lijnen in de breuk lopen als indicatie dat het metaal door torsie is vervormt en scheurde.
Dit komt dus vaak voor bij de RS50 maar ik heb ook dergelijke dingen gezien bij AF1 blokjes, zelfde zware vliegwiel op een RV-4 blok ook weer.
Doppler ER1 krukasjes zijn bijvoorbeeld aan de vliegwielkant extra dik, je krijgt bij zo een krukas ook een speciaal lager voor de rechterkant met een grotere binnen diameter omdat een standaard lager niet meer past.
|
za mei 19, 2007 2:04 pm |
Persoonlijk album
|
|
y0ur1
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di mei 15, 2007 4:22 pm Berichten: 608 Woonplaats: Ridderkerk
|
Even off-topic:
Heb je nou veel aan je opleiding Werktuigbouwkunde in de brommer/auto-scene ?
Zal zeker wel
Wil die opleiding graag aan de TU in Delft gaan volgen
_________________ Aprilia the best, so fcuk the rest
|
za mei 19, 2007 2:17 pm |
|
|
Leviathan
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 09, 2006 8:21 pm Berichten: 329 Woonplaats: Oudenbosch
|
BuxirS schreef: Hoe zou het zitten met de krukas van het nieuwe Derbi blok op RS nsm? Derbi Senda had al een superstevige krukas..eigenlijk al geschikt voor 80cc dusja zal nu ook wel zijn
_________________ Niets
|
wo mei 23, 2007 7:22 pm |
|
|
Leviathan
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 09, 2006 8:21 pm Berichten: 329 Woonplaats: Oudenbosch
|
Ik heb 2 weken Met Gilardoni 74cc stage 2 en Mk RK en 21mm dell''Orto gereden ori krukas
en keer bleef gasschuif hangen maakte zo'n 20.000 toeren mja krukas was nog heel
_________________ Niets
|
wo mei 23, 2007 7:25 pm |
|
|
roel88
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr feb 04, 2005 11:00 pm Berichten: 198 Woonplaats: genemuiden
|
RS_Patrick schreef: roel88 schreef: RS_Patrick schreef: Nou dit komt dus een paar van juliie ook bekent voor dan, 1500km mee gereden met een Roze Top, was een gloed nieuw blok.
Krukasje scheurde dus aff aan de kant van het vliegwiel, heb er nog eentje liggen met presies het zelfde na +-3000km met een Zwarte Top. Dit is een voorbeeld van teveel toeren, niet te veel kracht. Bij ons op school (ik studeer HBO werktuigbouwkunde) hebben we wel voorbeelden van krukassen waar teveel kracht op gestaan heeft. Dan zie je een duidelijke insnoering en een rommelige breuklijn. Ik heb hier voor ook gestudeert en dit ook nog ondderzocht omdat ik niet snapte waarom hij op die manier afbrak zo vaak. Komt dus door het grote gewicht van het vliegwiel en de vertragende werking van de spoelen en de magneten. Met een snelle set die flink snel op het gas reageert komt er heel veel torsie op de as te staan ann de kant van het vliegwiel door het in beweging brengen en vertragen van de grote masa van het vliegwiel met de magneten er bij. Bijde krukas lagers waren nog perfect, geen speling, alleen wat metaal slijpsel in het rechter lager van de breuk. Je ziet ook duidelijk de lijnen in de breuk lopen als indicatie dat het metaal door torsie is vervormt en scheurde. Dit komt dus vaak voor bij de RS50 maar ik heb ook dergelijke dingen gezien bij AF1 blokjes, zelfde zware vliegwiel op een RV-4 blok ook weer. Doppler ER1 krukasjes zijn bijvoorbeeld aan de vliegwielkant extra dik, je krijgt bij zo een krukas ook een speciaal lager voor de rechterkant met een grotere binnen diameter omdat een standaard lager niet meer past.
Ik vind dit een ERG vreemd verhaal. Je heb het over de torsie aan de vliegwiel kant waardoor je krukas kapot zou gaan.
Dit is de kant waar de minste torsie op staat van de 2 kanten. In de krukas werkt juist aan de koppelingskant de meeste torsie omdat daar alle kracht die ervoor zorgt dat je vooruitgaat langsloopt.
|
wo mei 23, 2007 7:33 pm |
|
|
Lucas
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za dec 11, 2004 1:59 pm Berichten: 1467 Afbeeldingen: 1 Woonplaats: 's-Graveland
|
lijkt me ook, als hij afbreekt dat hij aan de koppelingskant afbreekt..
_________________ Peter ze R6 is hip! 50cc Schakel record;....Reactie.......Top Snelheid....Eindtijd ................................................................. 0.03............93.0.................8.459
|
wo mei 23, 2007 8:04 pm |
|
|
Eef
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jan 31, 2005 12:59 am Berichten: 324 Woonplaats: Aalsmeer
|
gelul.. jullie moeten niet opvoeren. :p
heb dit nog nooit gehad.
heb 1x een 80mhr op een orri as gezet
dat ging 2000km goed.. toen klapte het bigendje
_________________ Suzuki GSX-R 600 k1 Honda XR600R Supermotard CRF
|
wo mei 23, 2007 8:20 pm |
|
|
rs joost
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 10, 2006 5:21 pm Berichten: 2477 Woonplaats: bantcity
|
hmmm bij mij brak me as in 2 stukken , ook naa iets van 3000 km ofzo
|
wo mei 23, 2007 8:23 pm |
|
|
Leviathan
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 09, 2006 8:21 pm Berichten: 329 Woonplaats: Oudenbosch
|
Mja voor die € 86.50 hebbie een mooi Doppler asje met volle wangen dan moet je toch wel gek doen om m kapot te krijgen is goedkoop asje maar ik heb nog nooit iemand gezien die er problemen mee heeft dusja gebroken krukas ken je blok verneuken ... ijzersplinters etc in je versnellngsbak gaten in je blok als je veel pech hebt
_________________ Niets
|
wo mei 30, 2007 1:06 am |
|
|
|