Auteur |
Bericht |
petertzr
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jun 20, 2006 3:38 pm Berichten: 2931 Woonplaats: Nederhemert
|
Re: Zelf rollen bank maken
Waarom lees je niet eerst op de vorige pagina wat ik zei over massatraagheid? De massatraagheid (weerstand tegen draaien) van je as word bepaald door J=1/2 * M * r^2, de straal doet dus kwadratisch mee. Dumbells zijn over het algemeen klein in straal en deze massa zit dus op een kleine straal, waardoor dit weinig tot niets toevoegt aan "de weerstand tegen draaien" van je as.. Je kan het zien als potentiele energie, hoe groter de straal, hoe groter de snelheid bij een bepaald toerental en dus hoe meer energie er in die massa zit :) Je idee over een waterbak met een schoepenrad erin is dan een beter idee dan de dumbells
_________________ Thom'z BeunBaas
|
ma apr 02, 2012 7:22 pm |
|
|
marien
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo aug 01, 2010 2:38 pm Berichten: 7666 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Delft
|
PLus dat de kans dat de as door de dumbells gaat draaien niet ondenkbaar is (dus dat de dumbells langzamer draaien dan de as, of zelfs gewoon blijven hangen)
di apr 03, 2012 1:50 pm |
Persoonlijk album
|
|
JB1
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jun 20, 2011 10:05 pm Berichten: 2797 Woonplaats: 038 A28 6 letters.
|
Die dumbells draaien door ja. Zal je haast moeten vastlassen, en dat is zonde van de dumbells
di apr 03, 2012 2:05 pm |
|
|
marien
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo aug 01, 2010 2:38 pm Berichten: 7666 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Delft
|
gewoon schroefdraad erin tappen, dan kan het wel. We laan de ene kant links draad tappen dan, anders loopt ie alsnog los.
di apr 03, 2012 7:07 pm |
Persoonlijk album
|
|
Gerard1793
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma mei 09, 2011 5:08 pm Berichten: 977 Woonplaats: Middelstum
|
Spietje erin.
_________________ '78 XT500 '89 GS500 '98 V70 T5
|
di apr 03, 2012 7:44 pm |
|
|
Venlonaer
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za feb 19, 2011 12:35 am Berichten: 6119 Woonplaats: Limbabwe
|
Wat gerard zegt, spie op de as lassen oid.
En alle tips en ideëen zijn welkom, het is nog tot meivakantie om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
di apr 03, 2012 10:07 pm |
|
|
Maup
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do dec 31, 2009 4:06 pm Berichten: 1791 Woonplaats: Maasdijk
|
Als je toch een draaibank hebt, kan je dan niet die as in de draaibank zetten en er draad op tappen? Dan zou ik een as 100 pakken ofzo. Op de een of andere manier lijkt me een iets dikkere as beter werken dan een dun asje wat heel veel toeren moet gaan maken. Die draai je dan aan de uiteindes af naar 22mm over een lengte van 100 aan weerszijden. En daar tap je dan m22 op (Voor die M22 en 22mm moet je even een maat pakken die de binnendiameter van je gewichten heeft.) Dan draai je met een moer die twee gewichten aan beiden kanten vast. Daar hoef je echt geen spie voor op te lassen. Dan zet je die dumbells erop (gewoon de grootste die je kan vinden), koop je wat lagerblokken op conrad.nl en dan hang je het hele zwikkie op in een mooi framepje. Dus twee van deze dingen: Ik weet niet of die een beetje betaalbaar zijn...
_________________ Vertrouwen is goed, controle is beter.
|
di apr 03, 2012 10:16 pm |
|
|
Venlonaer
ApriliaForum Member
|
Ja daar dacht ik ook aan, natuurlijk ook ondersteuning door lagers aan beide zijden van de dumbells.
Maar tis niet zo een grote draaibank he, ding past nog net op de werkbank. Voor kleine dingetjes zoals bussen, balhoofdpen etc.
di apr 03, 2012 10:26 pm |
|
|
camb00
ApriliaForum Member
|
Miss zoiets? Met beton vullen Maar ik denk dat ie dan té zwaar wordt
_________________ Jammer joh.
|
di apr 03, 2012 11:58 pm |
|
|
Venlonaer
ApriliaForum Member
|
is moeilijk in vervoer en balanseren is geen optie daarmee denk ik
wo apr 04, 2012 12:19 am |
|
|
derbitje
ApriliaForum Member
|
Derbi van een vriend misbruiken ?! Ik ben je enigste vriend (eigenlijk wel met een brommer hier in Venlo)! Die een Derbi heeft , dus ik ben weer de klos! Maar wat aprilia rx al zei, je kunt beter een weerstand op de rol zetten ipv een rol van 400kg eraan hangen. Misschien kun je een dynamo zo afstellen dat je er toch stroom uit haalt en via accu's weer ventilators laat werken. Want je moet toch een weerstand hebben, en als je de dynamo afstelt(druk op de band) is het toch geen probleem! Nou, ik zie er wel naar uit hoor sjaak . Zou ik vandaag maar eens langs komen?
za apr 21, 2012 10:20 am |
|
|
ThomaSBK
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jan 19, 2009 9:44 pm Berichten: 4057 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Zutphen
|
Aangezien je geen grote rol wilt neem je een kleinere diameter. Jij rijdt op top met je brommer, bereken dan eens hoe snel die dunne as gaat draaien en ga dan eens na wat voor vervorming die as krijgt op zo'n hoog toerental. Dat in combinatie met beun de beun ophanging noemt men schuurslachter.
_________________ http://instantboss.org/
|
za apr 21, 2012 6:29 pm |
Persoonlijk album
|
|
MartinW0527
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo dec 30, 2009 10:42 pm Berichten: 10527 Woonplaats: 0527
|
wie zegt dat ie op top rijdt? in de 2 of 3 kun je ook afstellen
za apr 21, 2012 6:40 pm |
|
|
ThomaSBK
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma jan 19, 2009 9:44 pm Berichten: 4057 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Zutphen
|
MartinW schreef: wie zegt dat ie op top rijdt? in de 2 of 3 kun je ook afstellen Wat is de diameter van een acterwiel incl. band?
_________________ http://instantboss.org/
|
za apr 21, 2012 6:44 pm |
Persoonlijk album
|
|
derbitje
ApriliaForum Member
|
houd 2 meter aan maximaal. (ach dat was omtrek). Diameter is 17'+80mm=49cm
In de 3 zal hij echt niet sneller gaan als 55, houdt 70km/h als een max.
za apr 21, 2012 6:49 pm |
|
|
|