Auteur |
Bericht |
RobAkm
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jan 30, 2011 3:12 pm Berichten: 148 Woonplaats: Alia Alkmaria
|
 Re: Het 'opvoeren' kleine vragen topic
Timkroese schreef: Weet trouwens echt wel wat ik doe.. Ik kan alles beter als ik maar genoeg drank op heb 
|
ma mei 06, 2013 1:55 pm |
|
 |
NakedRS50
ApriliaForum Member
|
Ik wil je best mijn uitlaat opsturen en kun je kijken want mijn uitlaten zijn gewoon schoon. Iets met juiste afstelling en juiste hoeveelheid olie , daarbij heb ik nog nooit een uitlaat van binnen zien roesten als het voertuig gebruikt word.
ma mei 06, 2013 4:32 pm |
|
 |
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm Berichten: 5939 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Lemelerveld
|
NakedRS50 schreef: Ik wil je best mijn uitlaat opsturen en kun je kijken want mijn uitlaten zijn gewoon schoon. Iets met juiste afstelling en juiste hoeveelheid olie , daarbij heb ik nog nooit een uitlaat van binnen zien roesten als het voertuig gebruikt word. Ik wel, staat altijd wel een keer een paar weken stil en meestal niet goed afgedekt. Jij weet waarschijnlijk net zo goed als ik dat de meeste brommertjes NIET met de goede afstelling en hoeveelheid olie rijden. Maargoed mijn conclusie is gewoon dat zonder uitlaat starten in een niet te stoffige/vieze omgeving helemaal geen probleem is.
ma mei 06, 2013 4:38 pm |
Persoonlijk album
|
 |
marien
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo aug 01, 2010 2:38 pm Berichten: 7666 Afbeeldingen: 0 Woonplaats: Delft
|
Maar Marcelo zegt iets anders, en dat is waar. Toch? 
ma mei 06, 2013 4:40 pm |
Persoonlijk album
|
 |
NakedRS50
ApriliaForum Member
|
marien schreef: Maar Marcelo zegt iets anders, en dat is waar. Toch?  precies.
ma mei 06, 2013 4:45 pm |
|
 |
FlorisFerrari
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di sep 22, 2009 7:27 pm Berichten: 3060 Woonplaats: klaaswaal
|
pas op anders wordt die weer boos
het woordenboek schreef: Jelmer (Jel-mur) - Parasiet. Houdt zich op in Sovjet-achtige steden, waar hij het niveau nog kan bijbenen. Vertoont eigenwijs gedrag. Scheidt zuren wanneer een exemplaar geen gelijk heeft. Kenmerkt zich door gefaalde opleidingen en algeheel autistisch gedrag.
|
ma mei 06, 2013 7:24 pm |
|
 |
Apriliaaah
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za nov 13, 2010 10:32 am Berichten: 3543 Woonplaats: Meppel
|
Beter dan die knul die em liet draaien zonder de koppelingsdeksel erop zodat hij kon zien hoe de koppeling het deed. Am6 met droge koppeling jewait
ma mei 06, 2013 11:59 pm |
|
 |
NakedRS50
ApriliaForum Member
|
Apriliaaah schreef: Beter dan die knul die em liet draaien zonder de koppelingsdeksel erop zodat hij kon zien hoe de koppeling het deed. Am6 met droge koppeling jewait haha dit heb ik nog niet eerder gehoort.
di mei 07, 2013 12:01 am |
|
 |
Apriliaaah
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za nov 13, 2010 10:32 am Berichten: 3543 Woonplaats: Meppel
|
Filmpje is geloof ik ook wel op youtube te vinden. Dikke kneus was dat joh :')
di mei 07, 2013 12:14 am |
|
 |
RobAkm
ApriliaForum Member
|
Droge koppelingen bestaan al bij jaar en dag, er hoeft echt geen olie in die bak te zitten. Veel racemotoren draaien met een droge koppeling omdat een droge koppeling veel beter pakt. http://www.emot.nl/webwinkel/index.php? ... ductId=401
Laatst bijgewerkt door RobAkm op di mei 07, 2013 12:33 am, in totaal 1 keer bewerkt.
|
di mei 07, 2013 12:18 am |
|
 |
piotrSMX
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jul 01, 2010 1:50 am Berichten: 1677 Woonplaats: Houten
|
Ja, maar de versnellingsbak moet wel van olie voorzien zijn. Er zijn mensen die een am6 hebben aangepast met een droge koppeling, dat heb ik een tijdje geleden ook hier ergens gepost. Daar hebben ze een plaatje achter de koppeling geplaatst die het blok afsluit terwijl de koppeling er buiten zit.
di mei 07, 2013 12:26 am |
|
 |
RobAkm
ApriliaForum Member
|
Om te zien hoe het werkt kan je alle olie uit het blok laten lopen en er rustig 100 km mee gaan rijden. Ik ben wel met een scheur in het carter waar de olie uitzeek van Hillegom naar Amsterdam gereden en dat op een Sparta met een JLO motorblokje. Bedenk dat de olie in het blok eerder dient voor koeling dan om te smeren. Aan het materiaal (tandwielen ed) kleeft nog zoveel olie dat er meer dan genoeg smering is. Pas als de olie gaat koeken / verbranden wordt het penible, want dat geeft wrijving.
|
di mei 07, 2013 12:41 am |
|
 |
piotrSMX
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jul 01, 2010 1:50 am Berichten: 1677 Woonplaats: Houten
|
Je motorblok wordt vol met olie al heel warm, als er minder olie in zit warmt ie ook sneller op( warmtecapaciteit) hij wordt dus ook sneller TE heet. Ik zou het niet aanraden om zonder olie te gaan rijden. :')
di mei 07, 2013 12:50 am |
|
 |
RobAkm
ApriliaForum Member
|
Juist teveel olie geeft problemen want meer olie is ook meer moeten koelen en dat terwijl er niet meer koeloppervlak is. Je moet ook de olie verdringen, dat doen de tandwielen, wat ook weer wrijvingenergie geeft. Olie zet uit als het warm wordt en verliest daardoor zijn smering en de vicositeit gaat omhoog / wordt dunner. Teveel olie perst zelfs je olie keerringen van je krukas eruit, het is dan ook het meest voorkomende probleem bij de "doe het zelfers", er kan nog wel een scheutje extra in het carter dat is alleen maar goed denken ze. Helaas werkt dat niet zo en bij racers wordt de olie per 0.01 gram afgewogen om maar zo min mogelijk schade aan de keerringen aan te brengen en zo min mogelijk wrijving te krijgen. Maandelijks werd bij ons de olie van de tubines gecontroleerd door Shell. De mannen van het lab konden ons precies vertellen of er te weinig of te veel olie in de bak had gezeten door alleen naar de loei te kijken. Wij hebben ook veel meer schade gehad door teveel dan door te weinig olie hoe vreemd dat ook klinkt.
|
di mei 07, 2013 1:06 am |
|
 |
NakedRS50
ApriliaForum Member
|
Jij met je zoveel jaren ervaring had ik wel meer van verwacht tuurlijk zijn er motoren met droge koppeling , maar bij deze blokken zit wel olie in de bak want anders hasl je de 15 km echt niet. Droge koppeling kan , tandwielen zonder olie niet.
di mei 07, 2013 7:16 am |
|
 |
|