HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu do maart 28, 2024 2:12 pm




Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 Opvoeren Beta 50rr track 
Auteur Bericht
mark74
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di aug 22, 2017 4:28 pm
Berichten: 29
Antwoord met een citaat
Bericht Opvoeren Beta 50rr track
Ik heb een aantal vragen. Ik heb op dit forum en op brommerforum een account aangemaakt om mijn te oriënteren voor het opvoeren van een Betarr50 track (voor mijn zoon sem). Ondanks de overdaad aan informatie op de forums wil ik toch advies vragen.

Momenteel zitten we te denken aan 2 opties.

1e Origineel opvoeren. Kat eruit, grotere sproeier, en andere twv. Snelheid van + 85 km/hr willen we halen. Momenteel ligt er een 16 mm cab. op. Zit zelf nu te denken om gelijk een 19 mm cab. te plaatsen en later misschien een andere cilinder. Geeft de groter cab. ook meer trek kracht?

2e TP 80cc zwarttop, 19mm of 21 mm cab. originele uitlaat zonder kat, andere twv. +/- 90 /95 Mijn gevoel zeg dat ik voor deze setup moet kiezen. Brommer wordt straks dagelijks gebruikt en relaxter om mee te rijden en trekt minder aandacht omdat je niet zo hoog in de toeren moet. Ik lees ook diverse topics
dat de krukas gebroken is. Oorzaak? Momenteel staat er 900 km op de brommer en is net ingereden. Hoeveel km gaan betreffende cilinders gemiddeld mee bij normaal gebruik. Honen en nieuwe zuiger of is alleen een nieuwe zuiger voldoende. Welke twv? Banden maat is 140/70/17. Uitlaat origineel of toch een andere en waarom?
Het is de bedoeling dat hij plezier heeft van zijn brommer en niet elke 2000 km moet sleutelen. Het moet leuk blijven.
Graag wat advies.
Zijn de bèta's ook nog electronisch begrenst ?
Dan zit ik nog te denken om een begrenzer erop te plaatsen. Echter ik hoor hier verschillende verhalen over en dat het slecht is voor ontsteking / elektronica etc. Is dit zo? Zo niet welke begrenzer is oke.

Dan nog een vraag over het am6 blok zelf. Is dit identiek aan andere am6 blokken of heeft Beta nog wijzigingen of verbeteringen doorgevoerd.
Sorry voor de vele vragen. Alvast bedankt.


do feb 06, 2020 3:33 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm
Berichten: 5939
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Lemelerveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opvoeren Beta 50rr track
Beta zijn inderdaad prima brommers. De meeste Beta's hebben een gebalanceerde krukas en zijn dus geen balansas nodig. Scheelt gewicht, weerstand en roterende massa.
Ze hebben vaak ook een andere ontsteking, is ietswat lastig met onderdelen 2e hands zoeken.

De restricties er uit is een goede optie, vaak ook de meest betrouwbare. Van welk jaar is deze Beta? De nieuwste schijnen ook een elektronische begrenzing te hebben. Hier ben ik nog niet zo in thuis bij Beta.
Ik zou het dan lekker bij de 16mm carburateur houden. 50cc en zeker standaard loopt op de middelmaat carburateurs het beste.
Bij een SM (17/17) zou ik achterop dan een 47/48 doen en voorop op 11 blijven. Dan trekken ze het lekkerste door en halen ze een flinke top. Zou ergens tussen de 85 en 95 gokken.

Bij een Zwarte Top of DR80 gaat de originele krukas gewoon lang mee. Ikzelf rij er ook mee en de originele krukas is al meer dan 35000 km oud. De standaard krukassen die breken gaan vooral stuk op hele snelle toerenwisselingen (heel hoogtoerige cilinders) icm krukas lagers die speling hebben.
Hier zou (en heb ik) 21 mm op zetten. De originele pijpen van Beta ken ik niet, maar de meeste originele pijpen lopen niet super met een TP 80. Hoewel als maar 95 het doel is kan het zat. Anders is een Yasuni HM of een Technigas E-nox een goede optie.
Ik zou met die richtsnelheid en de standaard uitlaat een tandwielverhouding van 13/48 aanhouden.
Mijn RX50 met DR80, Technigas Enox en 21mm loopt een leuk stukje op de 100 met mij als ''volwassene'' van 80 kg met zwaar breed motorpak er op. Mijn vriendin van ca 60 kg heeft de 120 wel eens gehaald.

_________________
Apriliaaah schreef:
Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op


viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/


do feb 06, 2020 9:40 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
mark74
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di aug 22, 2017 4:28 pm
Berichten: 29
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opvoeren Beta 50rr track
Bedankt voor je reactie. Bouwjaar is 2019.


vr feb 07, 2020 11:14 am
Profiel
mark74
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di aug 22, 2017 4:28 pm
Berichten: 29
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opvoeren Beta 50rr track
Nog een vraag betreft deze setup. Kan deze setup ook rijden met een leovince xfight? Dus leovince xfight, tp80 trophy en 19/21 mm dellorto.


di nov 10, 2020 9:45 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm
Berichten: 5939
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Lemelerveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opvoeren Beta 50rr track
Kan ook, de Leovince is wel een echte 50cc pijp. Mooi krachtig middengebied, bovenin niet geweldig maar tegen de 100 km/h moet te doen zijn.

_________________
Apriliaaah schreef:
Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op


viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/


wo nov 11, 2020 1:51 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
mark74
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di aug 22, 2017 4:28 pm
Berichten: 29
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opvoeren Beta 50rr track
Het is een tijdje geleden. In eerste instantie alleen 50cc met de leovince x fight waarbij een kleine 80 km/hr gehaald werd. Reed verder niet verkeerd.

Ondertussen TP80 trophy en 21mm dellorto besteld en afgelopen week gemonteerd inclusief leovince x-fight. Tandwiel verhouding was eerst 13-50 en is nu 14 -50.

Afstellen van carbarateur. Gestart met sproeier (klein) 110 en uiteindelijk op 116 uitgekomen. Dacht dat 110 al aan de grote kant was? Start en reed verder goed echter kleur van bougie wijzigde niet en bleef uiteindelijk de nieuw kleur behouden. Eerst 114 en uiteindelijk naar 116. Isolator is nu de bekende koffie bruine kleur. Zoals al eerder gezegd Start en rijdt verder lekker echter hij loopt niet door in toeren. ook niet met tandwiel verhouding 13-50. Denk 8500 /9000 en verwacht eigenlijk11500 RPM.

Ondertussen weet ik even niet hoe verder.

Is de CDI of ECU niet goed. Zwarte draad is onderbroken wat normaal de begrenzing weg haald van de CDI (volgens you tube) echter de brommerzaak waar deze ontgrenst is gaf aan dat deze ook aan de laptop moest om een andere map erin te zetten wat toen ook gebeurt is.(maar klopt dit wel!?)

Uitlaat het probleem? Het gedeelte wat de cilinder in gaat is 25 mm in diameter en natuurlijk een 50cc pijp. Wordt misschien te veel gesmoord.

CDI / ECU niet goed of is het de uitlaat. Zijn beide prijzig en om nu zomaar te vervangen. Heeft iemand een idee hoe dit nu verder aan te pakken.


di apr 20, 2021 7:02 pm
Profiel
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm
Berichten: 5939
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Lemelerveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Opvoeren Beta 50rr track
Die 25mm doorlaat is geen probleem. Ook daarmee lopen ze harder.

Ik heb zelf nog geen ervaring met de ECU van deze nieuwere modellen. Wat ik wel begreep van een Rieju dealer (die blijkbaar vanaf 2020 ook een vergelijkbare ECU hebben) is dat er begrensde mappen in zitten. Dus het is lang niet gek.
Contact opnemen met de Beta dealer dus.

_________________
Apriliaaah schreef:
Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op


viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/


di apr 20, 2021 9:51 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: