HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo feb 02, 2025 2:50 pm

Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 (led) knipperlichten probleem 
Auteur Bericht
petertzr
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht (led) knipperlichten probleem
Hey,

Ik post dit voor een vriend die wat problemen heeft met zijn rs125.
Hij heeft zijn originele knipperlichten een voor een vervangen door led knipperlichtjes. Nu hadtie echter 't volgende probleem. Met een origineel knipperlicht en een led licht, ging de combinatie sneller knipper. Maar met 2 ledjes aan 1 kant deed het helemaal nix meer.

Nou dacht hij dat het kwam doordat de weerstand van die ledjes veel lager waren, dus hadtie weerstand van originele knippers gemeten. Die bleek 2,5 ohm. Daarna dus een keer 2 weerstandjes van 2,5 ohm ertussen geknoopt, in serie nix, en in parallel ook nix..

Het rare is echter wel, als hij het alarm erop zet knipperen de ledjes wel gewoon, maar bij richting aangeven niet.

Nu heeftie als noodoplossing zolang per kant 1 origineel knipperlicht binnen de kap hangen, dan doen ze het iig, maar dit is natuurlijk niet DE oplossing.

Heeft iemand hier een verklaring voor?? :||:

do apr 03, 2008 5:20 pm
Profiel
Ionbrave
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
Niet alle knipperlicht relais zijn geschikt voor LED knipperlichten, ik denk dat hij dus een ander knipperrelais nodig heeft

do apr 03, 2008 9:31 pm
Profiel
Cypher
ApriliaForum Member

Afbeeldingen: 11
Antwoord met een citaat
Bericht Re: (led) knipperlichten probleem
petertzr schreef:
Hey,

Ik post dit voor een vriend die wat problemen heeft met zijn rs125.
Hij heeft zijn originele knipperlichten een voor een vervangen door led knipperlichtjes. Nu hadtie echter 't volgende probleem. Met een origineel knipperlicht en een led licht, ging de combinatie sneller knipper. Maar met 2 ledjes aan 1 kant deed het helemaal nix meer.

Nou dacht hij dat het kwam doordat de weerstand van die ledjes veel lager waren, dus hadtie weerstand van originele knippers gemeten. Die bleek 2,5 ohm. Daarna dus een keer 2 weerstandjes van 2,5 ohm ertussen geknoopt, in serie nix, en in parallel ook nix..

Het rare is echter wel, als hij het alarm erop zet knipperen de ledjes wel gewoon, maar bij richting aangeven niet.

Nu heeftie als noodoplossing zolang per kant 1 origineel knipperlicht binnen de kap hangen, dan doen ze het iig, maar dit is natuurlijk niet DE oplossing.

Heeft iemand hier een verklaring voor?? :||:

dan word de weerstand totaal wel groter he;) gezien de originele 2,5 ohm is en de led 2,5 ohm +de weerstand van de led..

zit deze persoon toevallig ook op motorforum? was namelijk eimand met ditzelfde probleem en heeft dit toch met de weerstandswaarde aan te passen op kunnen lossen volgensmij.

hij is er mee naar de dealer geweest en heeft daar een weerstand gekregen dacht ik..

do apr 03, 2008 9:47 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk albumWWW
[YRT]
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
ik heb ook LED knippers rondom op mijn RS zitten... je kan een digitale relais pakken en die gewoon laten vervangen door de huidige relais die op de motor zit !

nou heb jij een 2pins digitale relais nodig... ik heb er bijvoorbeeld 1 van een yamaha motorfiets !

en dat werkt perfect ;)

is bij elke motorzaak te verkrijgen

vr apr 04, 2008 12:01 am
Profiel WWW
petertzr
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht 
Die jongen zit niet op motorforum d-cypher.

Verder heb ik de tip gekregen eens de spanning + de stroom te meten door een knipper als deze brand en aan de hand daarvan de weerstand uit te rekenen.. Die schijnt bij verhitting veel anders te zijn dan bij een meting zonder stroom erdoor.

Als we dan op totaal andere waardes komen qua weerstand, bestellen we die nog eens bij conrad. Blijkt dat het niet te zijn, dan houdtie gewoon een 3e knipperlicht denk ik :D

vr apr 04, 2008 11:13 pm
Profiel
cebess
Administrator

Afbeeldingen: 33
Antwoord met een citaat
Bericht 
je hoeft niet zo moeilijk te doen hoor. Klopt idd dat je weerstand hoger is bij verhitting van de draad, dat is in ieder geval zo bij de meesta lampen behalve kooldraad.

Je moet even afstappen van het idee met spanning en stroom. Waar het eigenlijk om gaat is vermogen. Dat relais is gemaakt voor een bepaalde belasting (vermogen van de lampen). Als die niet klopt dat werkt het niet of slecht (snel knipperen of langzaam). Je kan wel met een weerstand gaan werken hoor, dat kan je gewoon uitrekenen.

Stel 1 lampje is 10W, je hebt er 2 per kant dus 20w per kant. Het vermogen van de ledjes is misschien 2w. Dus je komt 20-2 = 18 te kort. De stroom is I = P / U is 18w / 12v = 1,5A. De weerstand die je nodig hebt is R = U / I = 12 / 1,5 = 8 Ohm. Waar je even op moet letten is dat je 18w aan het opstoken bent dus je hebt wel een aardig weerstandje nodig, die ook nog eens warm kan worden. Voordeel is wel dat de weerstand maar de helft van de tijd aan staat zodat je effectief maar 9 watt gemiddeld hebt.

Voor 21w lampjes is het dus een weerstand van 3,6 ohm bij 40 watt. 3,6 is lastig te krijgen en 4 ohm zal ook best werken. Dus 4 ohm en bijv. effectief iets van 20 watt.

Je hebt 1 weestand per kant nodig om dit te maken.

Leuk en lang verhaal hierboven maar als ik het moest doen dan kocht ik gewoon een elektrisch relais, bijv wat werner gedaan heeft, Die zijn overal te krijgen en kosten je waarschijnlijk nog minder of evenveel als die weerstand. En bottomline ben je met die weerstand gewoon een kachel aan het boven wat geen enkel nut heeft behalve de accu leegtrekken.

za apr 05, 2008 12:39 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Antwoord op onderwerp   [ 6 berichten ]