Re: ducatie ontsteking op tzr
cebess schreef:
hmm lastig probleem hoor.
Bij een yamaha heb je net als bij de honda mb/mt brommers een lichtspoel met 2 uitgangen. 1 voor je normale verlichting (12V) en 1 voor het laden van je accu (16V oid). Dit krijg je niet voor elkaar met een ducati ontsteking. En als ik heel eerlijk ben dan vind ik de yamaha manier beter werken dan wat ducati/aprilia doet.
Maar waarom niet gewoon de orignele ontsteking van yamaha gebruiken?
was puur tijdelijk voor een paar dagen omdat ik op mn ballen kreeg omdat mijn verlichting het niet deed..
met geluk optijd want ben gister namenlijk aangehouden door oom agent omdat ik op provinciale weg reed en 90km/h op zn gps reed. ik heel blij aangezien hij me geen boete gaf voor mn snelheid alleen voor verkeerde plek op de weg en waarschijnlijk krijg ik die ook niet aangezien hij hij letterlijk een viltstift uit zijn jas pakte en mijn bsn op zn motor schreef (geloof het of niet hij schreef het letterlijk op zn kappen) en mn ketekenplaat welke het kenteken van niet klopt aangezien hij van de "D" en 3 maakte en van de "6" een Z
waarom geen originele ontsteking?"omdat ik woensdag mijn blok ga ruilen voor een waar een originele ontsteking opzit.
heb zelf nog wel een originele ontsteking liggen maar zit geen grondplaat bij en zou niet weten waar ik deze zou kunnen krijgen.
voor de rest doet de verlichting en andere elektra het vrij goed zolang je maar toeren maakt bij stationair lopen doet de verlichting en andere electra vrij weinig boven de 6000 toeren prima mn licht is zelfs een heel stuk feller dan dat het was.
voor de mensen die willen weten hoe dit nou precies werkt:
je pakt de stekker waar normaal de stekker van de originele tzr onsteking inzit.
je ziet dat de stekker 4 polig is dan zoek je "pool" waar de compleet witte draad aan zit en schuift daar het stekkertje met de gele draad van je ducatie ontsteking op(let op puur alleen over die heen schuiven en niet over 2 tegelijk anders werkt het niet)
wat je nu hebt is dat je accu stroom krijgt van je "lichtspoel" waardoor al je accu functie's het weer doen (knipperlichten,teller,remlicht etc) als je dan logisch na denkt hoef je nog maar 1 ding te doen om je koplampen te laten werken.
je verlichting aansluiten op je accu. aangezien ik mijn kabelboom niet wouw gaan verknippen heb ik gewoon een heel lang verlengsnoer gepakt de kabels afgeknipt en deze gebruikt om direct van mij accu naar de koplampen te laten lopen en verbinden. je pakt een kabel voor de min sluit die aan op je accu en bij de koplamp op het stekkertje(opschuif) waar het zwarte kabeltje aan zit. daarna pak je de plus natuurlijk sluit je aan op je accu en bij de koplamp aan het stekkertje waar het gele kabeltje opzit.(opschuif) doe dit vervolgends ook bij de andere koplamp. als je hier een langere tijd mee gaat rijden adviseer ik dat je een led achterlicht en knipperlichting aan moet sluiten aangezien anders de rest niet genoeg stroom meer krijgt als je bijv je rem intrapt (remlicht) of je knipper lichten aanzet en je lampen letterlijk meeknipperen(ze gaan niet uit maar word minder fel). er zitten ook nadelen aan: je kan je brommer bijvoorbeeld niet uitzetten door middel van contact of startonderbreker
ik hoop dat iemand hier iets aan heeft en als iemand het niet helemaal snapt kan ik foto's uploaden ter verduidelijking.
het is ongeveer een half uurtje werk en iedereen kan het.