HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu zo feb 02, 2025 9:57 am

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 RS50 loopt opeens slecht, elektro probleem ? 
Auteur Bericht
frenk
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Bericht RS50 loopt opeens slecht, elektro probleem ?
Ik heb een Aprilia RS50 van 2004 Poggiali replica met een AM6 blok.
Brommer is origineel, alleen de prop is uit de uitlaat, en hij liep prima ongeveer 80.

Opeens begon de motor slecht te trekken en boven 8000 tpm begon hij over te slaan. Dus leek cdi/bobine defect omdat ik met een stroboscooplamp ook geen duidelijk signaal kon oppikken van de bougiekabel. De spoelen heb ik doorgemeten. De pickup is 118 ohm en de onstekingsspoel is 722 ohm, en volgens de gegevens is dat goed. Dus het CDI/Bobine kastje maar vervangen. Dat leverde wel een zichtbaar betere blauwe vonk op (nieuwe bougie) en met de stroboscoop is hij nu wel te meten. Helaas was het probleem nog niet over. De compressie is koud 120 psi. Dus volgens mij hoef ik de zuigerveren niet te verdenken? Het mengsel is volgens mij niet te arm, want als ik de choke er bij zet dan wordt het niet beter maar slechter. Met of zonder luchtfilter maakt ook niet uit. De bougie is wel schoon, maar ook een beetje nat. De carburateur en luchtfilter zijn nog een keer extra schoongemaakt, geen resultaat. Het membraan van de inlaat ziet er ook goed uit, de membranen liggen mooi zoals het hoort. De accuspanning is 12 volt en als de brommer loopt dan loopt die op boven 13 volt. Ik heb een poging gedaan om de input van de spanningregelaar te meten, dat is de gele kabel in de midden, en volgens het werkplaatshandboek moet daar 35 volt op komen vanaf de dynamo spoel, maar dat kan ik dus niet meten. Wie weet hoe het met die spanning regelaar zit?

di apr 21, 2009 8:30 pm
Profiel
cebess
Administrator

Afbeeldingen: 33
Antwoord met een citaat
Bericht Re: RS50 loopt opeens slecht, elektro probleem ?
Ontsteking heeft gelukkig niets te maken met je spanningsregelaar en accu, dus dat kan je alvast uitsluiten.
Als het probleem elektrisch is dan zou het misschien kunnen dat je spoelen toch niet goed zijn. Het kan voorkomen dat de isolatie slecht is en dat er bij hogere toeren (hoge spanning) toch problemen ontstaan. Zelf heb ik ook al een keer gehad dat de massa van een spoel niet goed zat, maar dan heb je eigenlijk precies de omgekeerde problemen. Misschien ook nog even kijken naar de bekabeling vanaf het blok naar de bobine (rood, wit en groen). Eventueel nog het massapunt en massadraden controleren (onder een boutje van je spruitstuk).

Kom je uit het plaatsje zeeland of de provincie?

wo apr 22, 2009 10:51 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
frenk
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Uit het mooie plaatsje Zeeland in noord-brabant. Dat plaatsje dat dicht bij Uden ligt.

do apr 23, 2009 8:09 am
Profiel
frenk
ApriliaForum Member

Antwoord met een citaat
Het probleem is opgelost. Het leek een verstopte uitlaat te zijn. maar dat vindt ik dan nog steeds raar, want het probleem onstond ineens. en mij lijkt het dat als je uitlaat verstopt raakt, hij langzaam vermogen zou moeten verliezen, maar deed dat niet. We hebben de uitlaat met een gasbrander uitgestook (buiten natuurlijk) maar hij leek niet echt vervuild, want hij ging niet branden. Hoe zou dat dan kunnen???

ma mei 11, 2009 7:58 am
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]