Auteur |
Bericht |
Broezz
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 26, 2006 12:23 am Berichten: 587 Woonplaats: Sint-Katelijne-Waver
|
Kop berekenen
Ik begin me stilletjes aan meer en meer te verdiepen in 2-takt tuning.
Nu begin ik plannen te hebben voor een sprinter/wegracer te maken, er zijn wel 2 voorwaarden
1. Geen (in mijn ogen ziek dure) onderdelen zoals Hebo Manston etc. etc. Veel respect voor mensen die die onderdelen monteren, maar jammer genoeg is mijn spaarpot niet zo goed gevuld.
2. Alles wat ik doe, wil ik zelf doen, dus geen tuner enz enz (no offence tegen de tuners natuurlijk)
Nu heb ik al veel gehoord van Gerard vd Schaar, de dikke gek die erin slaagt met een (naar sprint-normen) spotgoedkope setup iedereen achter zich te laten.
Hij doet dit vooral met 2 dingen;
1. zelfgemaakte uitlaat speciaal op zijn cilinder
2. een berekende en zelfgedraaide kop
Nu was mijn vraag, of iemand ervaringen heeft met cilinderkoppen te berekenen, aangezien ik hier NIETS qua lectuur/sites/... over kan vinden..
Nogmaals, dit project staat in de kinderschoenen, en ik weet nog niet in hoeverre ik erin ga doorgaan...
|
za dec 30, 2006 5:00 pm |
|
|
RS_70_power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm Berichten: 431 Woonplaats: Wormerveer
|
compressie op 1:15 goed met euro 98
squisheband op 15% van je borings oppervlakte , zorgt voor extra vermogen boven in .
opmaat uitlaat laten bereken door Luc-foekema kost 15euro .
_________________ www.club-racing.nl
|
za dec 30, 2006 8:49 pm |
|
|
rudolf
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za jan 15, 2005 6:22 pm Berichten: 660 Woonplaats: Bennekom
|
Ik zou niet voor een opmaat uitlaat gaan. Ik zou gewoon een pro race of r3 namaken en vanaf daar veranderingen gaan maken. Fabrieks pijpen zijn zo goed dat het heel moeilijks is om iets te maken dat gelijk of zelfs beter is dan een bestaande pijp.
Reken er in ieder geval op dat er HEEL veel tijd in gaat zitten om een goede uitlaat te maken.
_________________ 2de plaats 70cc klasse Jubbega!!
|
za dec 30, 2006 9:16 pm |
|
|
rs joost
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 10, 2006 5:21 pm Berichten: 2477 Woonplaats: bantcity
|
japz , je moet uitgaan van 1 berekening eigenlijk , en dan beginnen met testen , heel veel testen ,
net zo als rudolf zegt , je kan beter de specs van een r3 ofiets dergelijks pakken , en die aanpassen
|
za dec 30, 2006 9:37 pm |
|
|
rs-power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr okt 01, 2004 8:31 pm Berichten: 519
|
Heb ook vernomen dat er een belangrijk verband is tussen de uitlaat en kop.
(en denk dat ook daarmee Gerard v/d schaar een behoorlijke winst mee haalt)
_________________ [5th Territory Tuning]
Retired Mod, BMW owner (H)
|
za dec 30, 2006 10:27 pm |
|
|
Broezz
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 26, 2006 12:23 am Berichten: 587 Woonplaats: Sint-Katelijne-Waver
|
Ja maar een Hebo Manston R3 presteert heel goed op een Hebo manston oid, maar volgens mij dan weer helemaal niet zo goed op bv. een Gilardoni (waar gerard vd schaar mee rijd). Zou je dan best nog altijd van die R3 beginnen of begin je dan beter van een uitlaat die het beter doet op die Gilardoni?
Citaat: compressie op 1:15 goed met euro 98 squisheband op 15% van je borings oppervlakte , zorgt voor extra vermogen boven in .
valt er niet meer uit de cilinderkop te halen als dit?
|
zo dec 31, 2006 2:14 am |
|
|
rs joost
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 10, 2006 5:21 pm Berichten: 2477 Woonplaats: bantcity
|
Broezz schreef: Ja maar een Hebo Manston R3 presteert heel goed op een Hebo manston oid, maar volgens mij dan weer helemaal niet zo goed op bv. een Gilardoni (waar gerard vd schaar mee rijd). Zou je dan best nog altijd van die R3 beginnen of begin je dan beter van een uitlaat die het beter doet op die Gilardoni? Citaat: compressie op 1:15 goed met euro 98 squisheband op 15% van je borings oppervlakte , zorgt voor extra vermogen boven in .
valt er niet meer uit de cilinderkop te halen als dit?
1 laten berekenen door luc , en daar mee verder gaan ontwikkelen , kom je een heel eind , kost wat , maar heb je ook wat
|
zo dec 31, 2006 3:07 am |
|
|
RS_70_power
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm Berichten: 431 Woonplaats: Wormerveer
|
ja je kan je ook gaan verdiepen in de vorm van de kamer, maar dan moet je eerst de basis van tunen weten , en ook alles uit je cilinder halen en dan pas je cilinderkop aanpassen op je cilinder en uitlaat .
_________________ www.club-racing.nl
|
zo dec 31, 2006 10:56 am |
|
|
ruud
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo feb 25, 2004 6:04 pm Berichten: 492 Woonplaats: hoogwoud
|
beginnen bij t begin. je wilt een low budget cilinder, tof, maar wat heb je in gedachten? Ovaal, fluitpoorten, of 1 met vlinderpoort?
Je wil alles zelf doen, heb je een haakse frees? Ben je van plan er 1 aan te schaffen? Dit is al kritisch voor je cilinder keuze, een athena 70 met vlinderpoort kan je met je dremel wel in hakken, heb je niets speciaals voor nodig, als de spoelertiming al aardig ligt heb je daar ook weinig werk aan. Hessel heeft nog wel foto's voor je hoe je een athena kop aanpas (en hoe t niet gaat ) . Dan heb je als cilinder een leuke low budget basis. Vergeet niet dat er in schaar ze cilinder waarschijnlijk al genoeg werk is gestoken, dus t low budget is er dan vanaf.
Het verband tussen de kop en de uitlaat..
tja, zoals met alles met je motor tune je het voor een karakter op een bepaald toerental. Dat een kop een echt verband heeft met een uitlaat klopt in enige zin wel. De compressie die je toepas bijvoorbeeld is van invloed op je uitlaatgas temperatuur en daarmee verander je uitlaat karakteristiek. Maargoed, hoe kom je aan een goede kop en uitlaat, zelf berekenen van de kop kan. Er zijn een paar programma's en richtwaarden die je een idee geven. Als de compressie en squish in orde zijn ben je denk ik al halfweg van een geinig kopje. De uitlaat, tja, succes met rekenen, ik geloof er niet zoveel in. Ik gebruik bimotion die geeft als je weet hoe je moet invoeren wel een aardig idee, maar dan moet je nog zelf de hoeken bepalen. Die hoeken zijn belangrijk want daar win of verlies je een hoop vermogen mee. De theorie over de hoeken klopt vaak niet met de fabrieksuitlaten zoals we ze terug zien. Sommige mensen die uitlaten berekenen mbv een programma gaan hier ook vaak mee onderuit denk ik. Dus wat kan je doen
- een uitlaat namaken
- of voor een ontwerp uitbesteden. Een uitlaat is geen gemakkelijk ding iig..
hoop dat je er wat aan heb, veel succes, en maak eens een project aan, is leuk om te volgen.
|
zo dec 31, 2006 8:55 pm |
|
|
AM6 POWER
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za dec 16, 2006 4:57 pm Berichten: 72 Woonplaats: Tzummarum
|
Re: Kop berekenen
Broezz schreef: Ik begin me stilletjes aan meer en meer te verdiepen in 2-takt tuning. Nu begin ik plannen te hebben voor een sprinter/wegracer te maken, er zijn wel 2 voorwaarden
1. Geen (in mijn ogen ziek dure) onderdelen zoals Hebo Manston etc. etc. Veel respect voor mensen die die onderdelen monteren, maar jammer genoeg is mijn spaarpot niet zo goed gevuld. 2. Alles wat ik doe, wil ik zelf doen, dus geen tuner enz enz (no offence tegen de tuners natuurlijk)
Nu heb ik al veel gehoord van Gerard vd Schaar, de dikke gek die erin slaagt met een (naar sprint-normen) spotgoedkope setup iedereen achter zich te laten.
Hij doet dit vooral met 2 dingen; 1. zelfgemaakte uitlaat speciaal op zijn cilinder 2. een berekende en zelfgedraaide kop
Nu was mijn vraag, of iemand ervaringen heeft met cilinderkoppen te berekenen, aangezien ik hier NIETS qua lectuur/sites/... over kan vinden..
Nogmaals, dit project staat in de kinderschoenen, en ik weet nog niet in hoeverre ik erin ga doorgaan...
Hey Broezz
De brommers waarmee ik sprint zijn niet uit de duurste onderdelen opgebouwd, maar er is bij de bouw meer gekeken naar de tuning potentie van elk onderdeel op zich. Maar het is ook erg belangrijk dat in het uiteindelijke concept alle onderdelen goed bij elkaar passen. En door zelf de uitlaat en cilinder kop te maken kan je de dingen perfect op elkaar afstellen. Ik heb dit ook niet allemaal alleen gedaan Marnix Hartink had met zijn broer al heel wat ervaring opgedaan in de sprint. En de tuning heeft RvRT gedaan. Ik hou mij zelf hier ook steeds meer mee bezig, en maak steeds meer onderdelen zelf. Maar er gaat heel wat ontwikkeling aan vooraf.
Toch is het volgens mij goed te doen als je er voldoende in verdiept, om zelf een goede sprinter te maken. En het lijkt mee leuk als er meer mensen gaan mee doen in de 70cc / Prostock klasse.
Er is nu wel genoeg enthousiasme voor de scooter klasse.
_________________ Wereldkampioen Solarboat Racing http://www.FuriaOne.nl 1e plaats 70cc Jubbega 11_1e plaats 70cc Jubbega 10_1e plaats 70cc Damwoude 10 http://www.MGelectronics.nl viewtopic.php?f=14&t=5237
|
wo jan 17, 2007 9:34 pm |
|
|
lucf
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am Berichten: 52
|
Ik heb mijn tekst over het ontwerpen van een verbrandingskamer ge-update.
www.geocities.com/lucfoekema/CylHeadNL.html
Groeten,
Luc
|
ma jan 22, 2007 1:59 am |
|
|
ScareMercy
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do maart 01, 2007 9:32 am Berichten: 258 Woonplaats: Siebengewald
|
Zijn er ergens gegevens te vinden over cilinders, ik wil namelijk een uitlaat en kop laten berekenen door lucf, maar er staan verschillende dingen op het formulier welke ik niet weet/weet hoe ik het moet opmeten.
Betreft hier een zwarte top/dr80 rpm tuned door revolution70
|
do maart 22, 2007 2:11 pm |
|
|
lucf
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am Berichten: 52
|
ScareMercy schreef: Zijn er ergens gegevens te vinden over cilinders, ik wil namelijk een uitlaat en kop laten berekenen door lucf, maar er staan verschillende dingen op het formulier welke ik niet weet/weet hoe ik het moet opmeten. Betreft hier een zwarte top/dr80 rpm tuned door revolution70
Het komt idd vaker voor dat de vragen niet goed begrepen worden, dus dat is zeker niet vreemd. Ik ben bezig om een goede uitleg te maken die op m'n website moet komen.
Niet alle vragen zijn even belangrijk en soms ook dubbel. Je kunt het formulier invullen voor zover het wel duidelijk is, voor de rest probeer ik het wel duidelijk te maken.
De berekening wordt niet eerder gemaakt, voordat het geheel duidelijk is. Je loopt dus geen enkel risico.
http://geocities.com/lucfoekema/FormHeadExhaustNL.doc
Groeten,
Luc
|
do maart 22, 2007 8:44 pm |
|
|
ScareMercy
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do maart 01, 2007 9:32 am Berichten: 258 Woonplaats: Siebengewald
|
ok, mooi =)
maar een vriend van mij (examenjaar autotechniek) en ik(1e jaars) vroegen ons af, wat er nu precies berekend wordt? de perfecte inhoud voor de verbrandingskamer voor een goede compressie toch? of spelen er meer dingen mee? zo ja, welke dingen..
|
vr maart 23, 2007 12:10 am |
|
|
lucf
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am Berichten: 52
|
Dat is te veel om hier even op te noemen, het beste kun je de tuningspagina's van m'n website lezen http://www.geocities.com/lucfoekema/TuningNL.html
Daar vindt je ook voorbeelden van hetgeen je ontvangt. Dit is inmiddels wel weer iets verbeterd.
Groeten
Luc
|
vr maart 23, 2007 12:26 am |
|
|
|