HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu vr jan 31, 2025 10:49 pm




Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Kop berekenen 
Auteur Bericht
Broezz
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 26, 2006 12:23 am
Berichten: 587
Woonplaats: Sint-Katelijne-Waver
Antwoord met een citaat
Bericht Kop berekenen
Ik begin me stilletjes aan meer en meer te verdiepen in 2-takt tuning.
Nu begin ik plannen te hebben voor een sprinter/wegracer te maken, er zijn wel 2 voorwaarden

1. Geen (in mijn ogen ziek dure) onderdelen zoals Hebo Manston etc. etc. Veel respect voor mensen die die onderdelen monteren, maar jammer genoeg is mijn spaarpot niet zo goed gevuld.
2. Alles wat ik doe, wil ik zelf doen, dus geen tuner enz enz (no offence tegen de tuners natuurlijk)

Nu heb ik al veel gehoord van Gerard vd Schaar, de dikke gek die erin slaagt met een (naar sprint-normen) spotgoedkope setup iedereen achter zich te laten.

Hij doet dit vooral met 2 dingen;
1. zelfgemaakte uitlaat speciaal op zijn cilinder
2. een berekende en zelfgedraaide kop

Nu was mijn vraag, of iemand ervaringen heeft met cilinderkoppen te berekenen, aangezien ik hier NIETS qua lectuur/sites/... over kan vinden..


Nogmaals, dit project staat in de kinderschoenen, en ik weet nog niet in hoeverre ik erin ga doorgaan...


za dec 30, 2006 5:00 pm
Profiel
RS_70_power
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Wormerveer
Antwoord met een citaat
Bericht 
compressie op 1:15 goed met euro 98
squisheband op 15% van je borings oppervlakte , zorgt voor extra vermogen boven in .

opmaat uitlaat laten bereken door Luc-foekema kost 15euro .

_________________
www.club-racing.nl


za dec 30, 2006 8:49 pm
Profiel YIM WWW
rudolf
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 15, 2005 6:22 pm
Berichten: 660
Woonplaats: Bennekom
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik zou niet voor een opmaat uitlaat gaan. Ik zou gewoon een pro race of r3 namaken en vanaf daar veranderingen gaan maken. Fabrieks pijpen zijn zo goed dat het heel moeilijks is om iets te maken dat gelijk of zelfs beter is dan een bestaande pijp.
Reken er in ieder geval op dat er HEEL veel tijd in gaat zitten om een goede uitlaat te maken.

_________________
2de plaats 70cc klasse Jubbega!!


za dec 30, 2006 9:16 pm
Profiel WWW
rs joost
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 10, 2006 5:21 pm
Berichten: 2477
Woonplaats: bantcity
Antwoord met een citaat
Bericht 
japz , je moet uitgaan van 1 berekening eigenlijk , en dan beginnen met testen , heel veel testen ,

net zo als rudolf zegt , je kan beter de specs van een r3 ofiets dergelijks pakken , en die aanpassen


za dec 30, 2006 9:37 pm
Profiel
rs-power
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr okt 01, 2004 8:31 pm
Berichten: 519
Antwoord met een citaat
Bericht 
Heb ook vernomen dat er een belangrijk verband is tussen de uitlaat en kop.

(en denk dat ook daarmee Gerard v/d schaar een behoorlijke winst mee haalt)

_________________
[5th Territory Tuning]
Retired Mod, BMW owner (H)


za dec 30, 2006 10:27 pm
Profiel
Broezz
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 26, 2006 12:23 am
Berichten: 587
Woonplaats: Sint-Katelijne-Waver
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ja maar een Hebo Manston R3 presteert heel goed op een Hebo manston oid, maar volgens mij dan weer helemaal niet zo goed op bv. een Gilardoni (waar gerard vd schaar mee rijd). Zou je dan best nog altijd van die R3 beginnen of begin je dan beter van een uitlaat die het beter doet op die Gilardoni?

Citaat:
compressie op 1:15 goed met euro 98
squisheband op 15% van je borings oppervlakte , zorgt voor extra vermogen boven in .


valt er niet meer uit de cilinderkop te halen als dit?


zo dec 31, 2006 2:14 am
Profiel
rs joost
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di jan 10, 2006 5:21 pm
Berichten: 2477
Woonplaats: bantcity
Antwoord met een citaat
Bericht 
Broezz schreef:
Ja maar een Hebo Manston R3 presteert heel goed op een Hebo manston oid, maar volgens mij dan weer helemaal niet zo goed op bv. een Gilardoni (waar gerard vd schaar mee rijd). Zou je dan best nog altijd van die R3 beginnen of begin je dan beter van een uitlaat die het beter doet op die Gilardoni?

Citaat:
compressie op 1:15 goed met euro 98
squisheband op 15% van je borings oppervlakte , zorgt voor extra vermogen boven in .


valt er niet meer uit de cilinderkop te halen als dit?


1 laten berekenen door luc , en daar mee verder gaan ontwikkelen , kom je een heel eind , kost wat , maar heb je ook wat :D


zo dec 31, 2006 3:07 am
Profiel
RS_70_power
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr maart 19, 2004 1:03 pm
Berichten: 431
Woonplaats: Wormerveer
Antwoord met een citaat
Bericht 
ja je kan je ook gaan verdiepen in de vorm van de kamer, maar dan moet je eerst de basis van tunen weten , en ook alles uit je cilinder halen en dan pas je cilinderkop aanpassen op je cilinder en uitlaat .

_________________
www.club-racing.nl


zo dec 31, 2006 10:56 am
Profiel YIM WWW
ruud
ApriliaForum Member

Geregistreerd: wo feb 25, 2004 6:04 pm
Berichten: 492
Woonplaats: hoogwoud
Antwoord met een citaat
Bericht 
beginnen bij t begin. je wilt een low budget cilinder, tof, maar wat heb je in gedachten? Ovaal, fluitpoorten, of 1 met vlinderpoort?

Je wil alles zelf doen, heb je een haakse frees? Ben je van plan er 1 aan te schaffen? Dit is al kritisch voor je cilinder keuze, een athena 70 met vlinderpoort kan je met je dremel wel in hakken, heb je niets speciaals voor nodig, als de spoelertiming al aardig ligt heb je daar ook weinig werk aan. Hessel heeft nog wel foto's voor je hoe je een athena kop aanpas (en hoe t niet gaat :D: ) . Dan heb je als cilinder een leuke low budget basis. Vergeet niet dat er in schaar ze cilinder waarschijnlijk al genoeg werk is gestoken, dus t low budget is er dan vanaf.

Het verband tussen de kop en de uitlaat..

tja, zoals met alles met je motor tune je het voor een karakter op een bepaald toerental. Dat een kop een echt verband heeft met een uitlaat klopt in enige zin wel. De compressie die je toepas bijvoorbeeld is van invloed op je uitlaatgas temperatuur en daarmee verander je uitlaat karakteristiek. Maargoed, hoe kom je aan een goede kop en uitlaat, zelf berekenen van de kop kan. Er zijn een paar programma's en richtwaarden die je een idee geven. Als de compressie en squish in orde zijn ben je denk ik al halfweg van een geinig kopje. De uitlaat, tja, succes met rekenen, ik geloof er niet zoveel in. Ik gebruik bimotion die geeft als je weet hoe je moet invoeren wel een aardig idee, maar dan moet je nog zelf de hoeken bepalen. Die hoeken zijn belangrijk want daar win of verlies je een hoop vermogen mee. De theorie over de hoeken klopt vaak niet met de fabrieksuitlaten zoals we ze terug zien. Sommige mensen die uitlaten berekenen mbv een programma gaan hier ook vaak mee onderuit denk ik. Dus wat kan je doen

- een uitlaat namaken
- of voor een ontwerp uitbesteden. Een uitlaat is geen gemakkelijk ding iig..

hoop dat je er wat aan heb, veel succes, en maak eens een project aan, is leuk om te volgen.


zo dec 31, 2006 8:55 pm
Profiel
AM6 POWER
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za dec 16, 2006 4:57 pm
Berichten: 72
Woonplaats: Tzummarum
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Kop berekenen
Broezz schreef:
Ik begin me stilletjes aan meer en meer te verdiepen in 2-takt tuning.
Nu begin ik plannen te hebben voor een sprinter/wegracer te maken, er zijn wel 2 voorwaarden

1. Geen (in mijn ogen ziek dure) onderdelen zoals Hebo Manston etc. etc. Veel respect voor mensen die die onderdelen monteren, maar jammer genoeg is mijn spaarpot niet zo goed gevuld.
2. Alles wat ik doe, wil ik zelf doen, dus geen tuner enz enz (no offence tegen de tuners natuurlijk)

Nu heb ik al veel gehoord van Gerard vd Schaar, de dikke gek die erin slaagt met een (naar sprint-normen) spotgoedkope setup iedereen achter zich te laten.

Hij doet dit vooral met 2 dingen;
1. zelfgemaakte uitlaat speciaal op zijn cilinder
2. een berekende en zelfgedraaide kop

Nu was mijn vraag, of iemand ervaringen heeft met cilinderkoppen te berekenen, aangezien ik hier NIETS qua lectuur/sites/... over kan vinden..


Nogmaals, dit project staat in de kinderschoenen, en ik weet nog niet in hoeverre ik erin ga doorgaan...


Hey Broezz

De brommers waarmee ik sprint zijn niet uit de duurste onderdelen opgebouwd, maar er is bij de bouw meer gekeken naar de tuning potentie van elk onderdeel op zich. Maar het is ook erg belangrijk dat in het uiteindelijke concept alle onderdelen goed bij elkaar passen. En door zelf de uitlaat en cilinder kop te maken kan je de dingen perfect op elkaar afstellen. Ik heb dit ook niet allemaal alleen gedaan Marnix Hartink had met zijn broer al heel wat ervaring opgedaan in de sprint. En de tuning heeft RvRT gedaan. Ik hou mij zelf hier ook steeds meer mee bezig, en maak steeds meer onderdelen zelf. Maar er gaat heel wat ontwikkeling aan vooraf.

Toch is het volgens mij goed te doen als je er voldoende in verdiept, om zelf een goede sprinter te maken. En het lijkt mee leuk als er meer mensen gaan mee doen in de 70cc / Prostock klasse.

Er is nu wel genoeg enthousiasme voor de scooter klasse. ;)

_________________
Wereldkampioen Solarboat Racing http://www.FuriaOne.nl
1e plaats 70cc Jubbega 11_1e plaats 70cc Jubbega 10_1e plaats 70cc Damwoude 10
http://www.MGelectronics.nl
viewtopic.php?f=14&t=5237


wo jan 17, 2007 9:34 pm
Profiel
lucf
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am
Berichten: 52
Antwoord met een citaat
Bericht 
Ik heb mijn tekst over het ontwerpen van een verbrandingskamer ge-update.
www.geocities.com/lucfoekema/CylHeadNL.html

Groeten,
Luc


ma jan 22, 2007 1:59 am
Profiel WWW
ScareMercy
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do maart 01, 2007 9:32 am
Berichten: 258
Woonplaats: Siebengewald
Antwoord met een citaat
Bericht 
Zijn er ergens gegevens te vinden over cilinders, ik wil namelijk een uitlaat en kop laten berekenen door lucf, maar er staan verschillende dingen op het formulier welke ik niet weet/weet hoe ik het moet opmeten.

Betreft hier een zwarte top/dr80 rpm tuned door revolution70

:_:


do maart 22, 2007 2:11 pm
Profiel WWW
lucf
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am
Berichten: 52
Antwoord met een citaat
Bericht 
ScareMercy schreef:
Zijn er ergens gegevens te vinden over cilinders, ik wil namelijk een uitlaat en kop laten berekenen door lucf, maar er staan verschillende dingen op het formulier welke ik niet weet/weet hoe ik het moet opmeten.

Betreft hier een zwarte top/dr80 rpm tuned door revolution70

:_:


Het komt idd vaker voor dat de vragen niet goed begrepen worden, dus dat is zeker niet vreemd. Ik ben bezig om een goede uitleg te maken die op m'n website moet komen.
Niet alle vragen zijn even belangrijk en soms ook dubbel. Je kunt het formulier invullen voor zover het wel duidelijk is, voor de rest probeer ik het wel duidelijk te maken.
De berekening wordt niet eerder gemaakt, voordat het geheel duidelijk is. Je loopt dus geen enkel risico.
http://geocities.com/lucfoekema/FormHeadExhaustNL.doc

Groeten,
Luc


do maart 22, 2007 8:44 pm
Profiel WWW
ScareMercy
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do maart 01, 2007 9:32 am
Berichten: 258
Woonplaats: Siebengewald
Antwoord met een citaat
Bericht 
ok, mooi =)

maar een vriend van mij (examenjaar autotechniek) en ik(1e jaars) vroegen ons af, wat er nu precies berekend wordt? de perfecte inhoud voor de verbrandingskamer voor een goede compressie toch? of spelen er meer dingen mee? zo ja, welke dingen..


vr maart 23, 2007 12:10 am
Profiel WWW
lucf
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do jan 18, 2007 2:34 am
Berichten: 52
Antwoord met een citaat
Bericht 
Dat is te veel om hier even op te noemen, het beste kun je de tuningspagina's van m'n website lezen http://www.geocities.com/lucfoekema/TuningNL.html
Daar vindt je ook voorbeelden van hetgeen je ontvangt. Dit is inmiddels wel weer iets verbeterd.

Groeten
Luc


vr maart 23, 2007 12:26 am
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: