HomeForum indexHelpGalerijZoekenInloggen
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu wo jan 08, 2025 10:33 am




Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Fasmem duo replica zelf maken 
Auteur Bericht
Aprilia-Rs-50-Racer
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do feb 28, 2013 7:33 pm
Berichten: 18
Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Bericht Fasmem duo replica zelf maken
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hallo,
Ik ben Marnix Brouwer.
Ik rij een Aprilia RS50 en een Kymco Super 8.
Momenteel ben ik bezig aan een uitlaat voor mijn
Rs50.
Hij gaat veel lijken op een fasmem duo. Hij heeft 2 cross dempers.
Ze zijn eigenlijk bedoeld voor een 250 cc 4 takt cross motor.
Ik ben bezig mijn Gianeli uitlaat om te bouwen voor 2 dempers.
Als iemand nog tips heeft voor de prestaties hoor ik het graag.
Foto's volgen nog.

Hier komtweer een update.
De uitlaat is inmiddels klaar en hij rijd goed! Ook maakt hij een deftig geluidje en is de powerband iets verlengd.
Het project begon met een ophangpunt voor de 2e demper te maken. Ik heb van een stalen profiel een steun gemaakt en die vast gelast aan de voetsteun.

Daarna heb ik de slijptol in de expansie gezet. Ongeveer 10 cm is hij ingekort.
Daarna heb ik van een stuk plaatstaal een plaatje geklopt in de vorm van een kommetje.

Vervolgens heb ik de uitlaat die ik bij de dempers kreeg in stukken geslepen en het splitsstuk vastgelast aan de buis die in mijn expansie zat. Toevallig was dit precies de goede maat. Alleen bleek onder het lassen dat het staal van een chinese kwaliteit was en dat het overal heen smolt behalve waar ik het wilde hebben.
Uiteindelijk heb ik het maar gelaten bij het vastpunten omdat het toch niet gas dicht hoeft te zijn.

Vervolgens heb ik gaten gemaakt in het deksel wat ik geklopt heb. En daar de flensen die ik al had gemaakt doorheen gestoken en vastgelast aa het splitsstuk. Daarna het deksel op de expansie gelast. Het viel niet mee om het gas dicht te lassen. Ik heb alleen een elektroden lasapparaat dus was dat een moeilijk werk.
Uiteindelijk is het toch gelukt.
Vervolgens kon ik de tailpipes gaan buigen. Nadat ik bepaald had hoe de buis om de ketting moest komen kwam ik er achter dat de bocht naar de demper te kort was om te buigen met het buigijzer heb ik er een stuk tussenuit geslepen en weer aan elkaar gelast. Dit was een keurig lasje.

De tweede tailpipe was niet zo moeilijk en was in 1 uur klaar. Om de aansluiting naar de demper te maken heb ik de flens van de uitlaat die ik bij de dempers zat gebruikt. Daarvoor moest ik wel de ruimte opvillen met een stuk dikke buis. Hier zie je nu niks meer van. Nadat alles netjes gas dicht was gemaakt was het tijd voor de eerste test. Hij starte keurig en liep gelijk goed. Wel was hij erg luidruchtig. Dat heb ik aangepast door een m8 ring in de aansluiting van de dempers te lassen. Hij klinkt nu nog steeds lekker diep en zwaar maar is niet te luidruchtig meer.
Nu staat alles ook netjes in de zilvere hittebestendige lak. Op de fotos is dat nog niet.
Als jullie nog vragen hebben hoor ik het wel.


Laatst bijgewerkt door Aprilia-Rs-50-Racer op vr maart 22, 2013 8:31 pm, in totaal 6 keer bewerkt.



do feb 28, 2013 7:48 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Maup
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 31, 2009 4:06 pm
Berichten: 1791
Woonplaats: Maasdijk
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fasmem duo replica zelf maken
Twee dempers op een enkele uitlaat is onzin.

Beetje net zoiets als dubbellucht op je dodge omdat het tof is. Of twee dezelfde auto's in je garage omdat het kan.

Over de prestaties van je dempers: demperwol niet te strak om die pijp wikkelen want dan dempt het niet meer goed.
Of twee dempers van een 4t meer of minder dempen dan een enkele bestemd voor 2t durf ik niet te zeggen.

_________________
Vertrouwen is goed, controle is beter.


do feb 28, 2013 7:58 pm
Profiel
Aprilia-Rs-50-Racer
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do feb 28, 2013 7:33 pm
Berichten: 18
Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fasmem duo replica zelf maken
Ik doe het vooral voor de looks. Prestaties vind ik een top van rond de 80 wel mooi.


do feb 28, 2013 8:05 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Aprilia RX 50 2003
Administrator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di mei 10, 2011 5:05 pm
Berichten: 5939
Afbeeldingen: 0
Woonplaats: Lemelerveld
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fasmem duo replica zelf maken
enige wat je kunt doen is de prop uit de uitlaat halen.

prestatie zal door de dempers niet veranderen, hooguit een klein beetje slechter worden.

_________________
Apriliaaah schreef:
Erwin denkt: Moah daar ken ik wel trucje op


viewtopic.php?f=13&t=18626 AM6 blok revisie/reparaties: viewtopic.php?f=7&t=21193 http://www.erwinvanputten.com/


do feb 28, 2013 9:04 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Aprilia-Rs-50-Racer
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do feb 28, 2013 7:33 pm
Berichten: 18
Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fasmem duo replica zelf maken
Momenteel met de gianeli uitlaat 17, 5 mm carb. sproeier 108 en de rest standaard loopt hij 90.
Het enige wat ik verander is een extra buis met demper.
Het wordt geen ninja twinner maar een fasmem duo model voor de duidelijkheid.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.


do feb 28, 2013 9:19 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Apriliaaah
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za nov 13, 2010 10:32 am
Berichten: 3543
Woonplaats: Meppel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fasmem duo replica zelf maken
Als je bijvoorbeeld je tailpipe verlengd zal je powerband iets eerder beginnen maar dat is nauwelijks merkbaar.

_________________
marien schreef:
''A new beunhaas has risen'' :OO:
:00: '- Aprilia RS 50 Tetsuya Harada: http://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f= ... 24&start=0


do feb 28, 2013 9:21 pm
Profiel
Aprilia-Rs-50-Racer
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do feb 28, 2013 7:33 pm
Berichten: 18
Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fasmem duo replica zelf maken
De tailpipe verlengen stond al op de planning maar wist nog niet dat dit iets kon toevoegen.
Bedankt voor de tip!


do feb 28, 2013 9:30 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Apriliaaah
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za nov 13, 2010 10:32 am
Berichten: 3543
Woonplaats: Meppel
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fasmem duo replica zelf maken
Geloof dat daar soort algemene 'regel' voor was dat je powerband een x aantal toeren lager of hoger wordt naarmate de tailpipe word verlengd of ingekort.

_________________
marien schreef:
''A new beunhaas has risen'' :OO:
:00: '- Aprilia RS 50 Tetsuya Harada: http://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f= ... 24&start=0


do feb 28, 2013 9:41 pm
Profiel
NakedRS50
ApriliaForum Member

Geregistreerd: di dec 27, 2011 8:18 pm
Berichten: 1644
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fasmem duo replica zelf maken
Apriliaaah schreef:
Geloof dat daar soort algemene 'regel' voor was dat je powerband een x aantal toeren lager of hoger wordt naarmate de tailpipe word verlengd of ingekort.


volgens mij maakte het niks uit.

_________________
No fear schreef:
Je hebt 2 type motorrijders.

Motorrijders die nog moeten vallen en motorrijders die al zijn gevallen!


do feb 28, 2013 9:52 pm
Profiel
Aprilia-Rs-50-Racer
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do feb 28, 2013 7:33 pm
Berichten: 18
Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fasmem duo replica zelf maken
Nog iemand tips om de buis langs de ketting te leggen.
Vanwege het bewegen van de ketting.


do feb 28, 2013 10:42 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Maup
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 31, 2009 4:06 pm
Berichten: 1791
Woonplaats: Maasdijk
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fasmem duo replica zelf maken
Dikwandige stalen pijp pakken. Slijt hij niet zo snel door.

_________________
Vertrouwen is goed, controle is beter.


do feb 28, 2013 10:49 pm
Profiel
Schriene
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 15, 2012 1:48 pm
Berichten: 814
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fasmem duo replica zelf maken
Wordt dat niet lelijk als hij zo inslijt?

_________________
team-rs schreef:
dacht dat ik jou niet minder serieus kon gaan nemen, maar gvd zeg wat een debiel :')
als ik aan de macht kom mag jij je ook niet voortplanten

Nee, jouw piemel staat op een flippo.


do feb 28, 2013 10:50 pm
Profiel
Maup
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do dec 31, 2009 4:06 pm
Berichten: 1791
Woonplaats: Maasdijk
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fasmem duo replica zelf maken
jawel

_________________
Vertrouwen is goed, controle is beter.


do feb 28, 2013 10:51 pm
Profiel
Schriene
ApriliaForum Member
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do nov 15, 2012 1:48 pm
Berichten: 814
Woonplaats: Maastricht
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fasmem duo replica zelf maken
Kam er toch ook een kleinr bocht in maken, maar dan wordt het er ook niet mooier op.

_________________
team-rs schreef:
dacht dat ik jou niet minder serieus kon gaan nemen, maar gvd zeg wat een debiel :')
als ik aan de macht kom mag jij je ook niet voortplanten

Nee, jouw piemel staat op een flippo.


do feb 28, 2013 10:54 pm
Profiel
Aprilia-Rs-50-Racer
ApriliaForum Member

Geregistreerd: do feb 28, 2013 7:33 pm
Berichten: 18
Afbeeldingen: 0
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Fasmem duo replica zelf maken
Je ketting slijt dan ook als een malle. Ben nu opzoek naar een mannier om
er omheen te buigen.


do feb 28, 2013 11:15 pm
Profiel PERSONAL_ALBUMPersoonlijk album
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar: