Fasmem duo replica zelf maken
Hallo,
Ik ben Marnix Brouwer.
Ik rij een Aprilia RS50 en een Kymco Super 8.
Momenteel ben ik bezig aan een uitlaat voor mijn
Rs50.
Hij gaat veel lijken op een fasmem duo. Hij heeft 2 cross dempers.
Ze zijn eigenlijk bedoeld voor een 250 cc 4 takt cross motor.
Ik ben bezig mijn Gianeli uitlaat om te bouwen voor 2 dempers.
Als iemand nog tips heeft voor de prestaties hoor ik het graag.
Foto's volgen nog.
Hier komtweer een update.
De uitlaat is inmiddels klaar en hij rijd goed! Ook maakt hij een deftig geluidje en is de powerband iets verlengd.
Het project begon met een ophangpunt voor de 2e demper te maken. Ik heb van een stalen profiel een steun gemaakt en die vast gelast aan de voetsteun.
Daarna heb ik de slijptol in de expansie gezet. Ongeveer 10 cm is hij ingekort.
Daarna heb ik van een stuk plaatstaal een plaatje geklopt in de vorm van een kommetje.
Vervolgens heb ik de uitlaat die ik bij de dempers kreeg in stukken geslepen en het splitsstuk vastgelast aan de buis die in mijn expansie zat. Toevallig was dit precies de goede maat. Alleen bleek onder het lassen dat het staal van een chinese kwaliteit was en dat het overal heen smolt behalve waar ik het wilde hebben.
Uiteindelijk heb ik het maar gelaten bij het vastpunten omdat het toch niet gas dicht hoeft te zijn.
Vervolgens heb ik gaten gemaakt in het deksel wat ik geklopt heb. En daar de flensen die ik al had gemaakt doorheen gestoken en vastgelast aa het splitsstuk. Daarna het deksel op de expansie gelast. Het viel niet mee om het gas dicht te lassen. Ik heb alleen een elektroden lasapparaat dus was dat een moeilijk werk.
Uiteindelijk is het toch gelukt.
Vervolgens kon ik de tailpipes gaan buigen. Nadat ik bepaald had hoe de buis om de ketting moest komen kwam ik er achter dat de bocht naar de demper te kort was om te buigen met het buigijzer heb ik er een stuk tussenuit geslepen en weer aan elkaar gelast. Dit was een keurig lasje.
De tweede tailpipe was niet zo moeilijk en was in 1 uur klaar. Om de aansluiting naar de demper te maken heb ik de flens van de uitlaat die ik bij de dempers zat gebruikt. Daarvoor moest ik wel de ruimte opvillen met een stuk dikke buis. Hier zie je nu niks meer van. Nadat alles netjes gas dicht was gemaakt was het tijd voor de eerste test. Hij starte keurig en liep gelijk goed. Wel was hij erg luidruchtig. Dat heb ik aangepast door een m8 ring in de aansluiting van de dempers te lassen. Hij klinkt nu nog steeds lekker diep en zwaar maar is niet te luidruchtig meer.
Nu staat alles ook netjes in de zilvere hittebestendige lak. Op de fotos is dat nog niet.
Als jullie nog vragen hebben hoor ik het wel.