Auteur |
Bericht |
Rubin
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm Berichten: 465 Woonplaats: Walcheren
|
Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Cilinderkop/verbrandingskamer aanpassenMijn doel van het openen van dit topic is om zoveel mogelijk bruikbare informatie te plaatsen over cilinderkoppen. En het oplossen van problemen. Mijn ervaring is dat er heel wat cilinderkoppen niet mooi 'recht' zijn. Zeker bij de immitatie koppen, van de goedkopere merken. Ik moest toch eens kijken wat ik met een oud minarelli horizontaal kopje en onze draaibank kon prutsen. Hoe span ik hem netjes op? Ik heb gekozen voor een simpele 'zuiger stop'. Aangezien we bij onze draaibank helaas geen 4-klauw hebben, heb ik maar een bepaald aantal mogelijkheden. Iemand nog goede mogelijkenheden voor het opspannen, suggesties?Hoe klok ik mijn cilinderkop netjes uit? En vooral op welke plekken meet je?Ik heb dus nog geen meetklok, en dit cilinderkopje heb ik op het oog gericht. Meetklok + statief aangeschaft Een hoek in de verbrandingskamer draaien, er is niks berekent. Zomaar puur het 'oefenen' van het draaien. eindresultaat: Wie heeft er opmerkingen, toevoegingen of informatie?? Groetjes, Rubin
_________________ Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos
Laatst bijgewerkt door Rubin op do mei 27, 2010 9:58 am, in totaal 1 keer bewerkt.
|
zo mei 23, 2010 5:39 pm |
|
|
2SLOW4ME
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di aug 26, 2008 6:34 pm Berichten: 887
|
Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Die hoek in de verbrangingskamer (dat de bougie dus meer naar de in of uitlaat poort wijst, weet het even niet meer, is al een tijdje geleden dat ik de cilinder in mn handen heb gehad). die ben ik eerder tegen gekomen bij een cilinder van een Zip.
Levert dat uiteindelijk meer vermogen op? Theoretisch gezien, dat het verbrandde mengsel een kortere weg hoeft af te leggen naar de uitlaat poort ofzo?
|
zo mei 23, 2010 6:45 pm |
|
|
Rubin
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm Berichten: 465 Woonplaats: Walcheren
|
Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Graag reageren op niveau, waar we echt wat aan hebben Geen onduidelijke praat, kan je mischien iets duidelijker zijn? Groetjes, Rubin
_________________ Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos
|
zo mei 23, 2010 7:24 pm |
|
|
Picasso_1
ApriliaForum Member
Geregistreerd: vr maart 05, 2010 3:07 pm Berichten: 78 Woonplaats: Avenhorn
|
Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Wat i bedoelt is dat de compressie kamer naar achteren staat gericht.
Dat is inderdaad beter, omdat je motor zo koel mogelijk wilt houden, het heeft niks met afstand te maken tot uitlaat poort enz. De uitlaat poort is altijd het heetst en je zuiger wilt uitzetten en vast lopen(bij race motoren) en dan kan je een kleinere zuiger monteren maar gaat i weer lekken enz op andere plekken bv inlaat kant, daarom zet je hem aan de inlaat kant dan blijft de uitlaatkant wat koeler doordat die uitlaat poort kant van de zuiger niet bloot gesteld word aan de explosie van het mengsel, dus is wat betrouwbaarder en minder slijtage. Doordat i koeler blijft heb je weer meer vermogen
|
zo mei 23, 2010 7:55 pm |
|
|
2SLOW4ME
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di aug 26, 2008 6:34 pm Berichten: 887
|
Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Picasso_1 schreef: Wat i bedoelt is dat de compressie kamer naar achteren staat gericht.
Dat is inderdaad beter, omdat je motor zo koel mogelijk wilt houden, het heeft niks met afstand te maken tot uitlaat poort enz. De uitlaat poort is altijd het heetst en je zuiger wilt uitzetten en vast lopen(bij race motoren) en dan kan je een kleinere zuiger monteren maar gaat i weer lekken enz op andere plekken bv inlaat kant, daarom zet je hem aan de inlaat kant dan blijft de uitlaatkant wat koeler doordat die uitlaat poort kant van de zuiger niet bloot gesteld word aan de explosie van het mengsel, dus is wat betrouwbaarder en minder slijtage. Doordat i koeler blijft heb je weer meer vermogen Nu weet ik weer waarom ik alleen de poortmappen maak en jij de gene bent die de vijl in de cilinders zet . Thanks.
|
zo mei 23, 2010 8:14 pm |
|
|
Rubin
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm Berichten: 465 Woonplaats: Walcheren
|
Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Picasso; Klopt, aleen wel jammer dat je dat niet 123 aanpast met alleen een draaibank. toevoeging: 6kant eraf gedraaid, en op het afgedraaide eindstukje word m14 1.25 gesneden. Zodat als ik cilinderkoppen waarvan het bougiegat dieper in de koelribben valt nog wel op het bougiegat kan opspannen. Eigenlijk best wel jammer dat ik er geen borst heb opgedraaid voor het 'automatisch' centreren. Maar mischien heeft dit ook juist zijn nadelen, even kijken hoe het bevalt anders maken we gewoon een nieuwe
_________________ Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos
|
zo mei 23, 2010 9:28 pm |
|
|
MBgek
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo nov 07, 2007 10:43 pm Berichten: 2268 Woonplaats: Baarn
|
Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Uitklokken, zo een op 't bed van je draaibank met deze erin
_________________ bier is lekker
|
ma mei 24, 2010 3:31 pm |
|
|
Rubin
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm Berichten: 465 Woonplaats: Walcheren
|
Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Ik heb inmiddels al een setje gekocht Aleen zijn er nog andere plekken waar je kan uitklokken behalve het contactvlak met cilinder? Mvg, Rubin
_________________ Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos
|
ma mei 24, 2010 4:20 pm |
|
|
MBgek
ApriliaForum Member
Geregistreerd: wo nov 07, 2007 10:43 pm Berichten: 2268 Woonplaats: Baarn
|
Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
zou niet weten waarom je op andere plekken zou willen meten?
_________________ bier is lekker
|
ma mei 24, 2010 4:32 pm |
|
|
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am Berichten: 1094 Woonplaats: veldhoven
|
Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Ik zou trouwens een opspan plaat maken ipv iets door je bougie gat. Zn bout helpt alleen als je hem vlakt maar anders zit die flink in de weg.
_________________ Wat zet jouw brommer apart? Beunhaas Brouwer
|
ma mei 24, 2010 9:51 pm |
|
|
Rubin
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm Berichten: 465 Woonplaats: Walcheren
|
Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Als deze af is, zit er helemaal niks meer in de weg Foto's volgen Wat nou als je een kopje hebt wat al niet vlak is? moet je dan op een kop gaan klokken die scheef is ??
_________________ Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos
|
ma mei 24, 2010 9:53 pm |
|
|
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am Berichten: 1094 Woonplaats: veldhoven
|
Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
nee, dan gooi je hem weg. of je spant hem op en dan maak je hem vlak.
En dan ga je vandaar uit verder.
_________________ Wat zet jouw brommer apart? Beunhaas Brouwer
|
ma mei 24, 2010 9:55 pm |
|
|
Rubin
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm Berichten: 465 Woonplaats: Walcheren
|
Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Dat snap ik, maar je kan niet zomaar je kop in de draaibank zetten, en afdraaien tot hij vlak is. Want dat staat je verbrandingskamer niet haaks op je contactvlak
_________________ Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos
|
ma mei 24, 2010 10:13 pm |
|
|
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am Berichten: 1094 Woonplaats: veldhoven
|
Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Ik zei toch als je je contact vlak recht het, dan werk je van daar uit verder. Dus werk je je verbandings kamer bij.
_________________ Wat zet jouw brommer apart? Beunhaas Brouwer
|
ma mei 24, 2010 10:29 pm |
|
|
Rubin
ApriliaForum Member
Geregistreerd: zo jul 19, 2009 3:50 pm Berichten: 465 Woonplaats: Walcheren
|
Re: Aanpassen cilinderkop/verbrandingskamer
Dan komt het hele zooitje nooit 100% haaks op de bougie te staan? Maar ik doelde zegmaar meer op het alleen afdraaien van een kop, niet percee de verbrandingskamer aanpassen. Groetjes
_________________ Derbi Senda Extreme - Yamaha Neos
|
ma mei 24, 2010 10:37 pm |
|
|
|