Apriliaforum.nl https://apriliaforum.nl/ |
|
Ideetje, luchtmengsel aanpassen, pure zuurstof ipv lucht https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=15167 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Tom Sluiters [ ma feb 15, 2010 1:34 am ] |
Berichttitel: | Ideetje, luchtmengsel aanpassen, pure zuurstof ipv lucht |
Halo Een kleine inleiding Ik heb een ideetje dat mischien wel voor sprinters gebruikt kan worden. Ik weet zelf niet al te veel over tuning, en de exacte werking van tweetakt, maar ik ken ''de basis'' wel. Dit is geen idee dat ik zelf wil gaan uitvoeren. Ik denk ook dat het, als het al mogenlijk is, het heel moeilijk voor elkaar te krijgen is. Ik denk dat het ook wel een goed onderwerp voor discussie is. het idee Ik neem aan dat jullie allemaal weten hoe een tweetakt motor werkt. het mengsel dat verbrand word bestaat uit benzine, olie en lucht. Mijn ideetje heeft met het lucht gedeelte van het mengsel te maken Lucht bestaat voor ongeveer 21 provent uit zuurstof, 78 procent uit stikstof, en 1 procent uit andere gassen. Het deel van die lucht dat je daadwerkenlijk nodig hebt voor verbranding is zuurstof. de 79 procent andere gassen (voornamenlijk stikstof) zijn niet nodig. het mengsel is dus niet erg efficient. Ik zat dus te denken, is het niet mogenlijk om ipv. normale lucht, pure zuurstof te gebruiken. Je hebt dus geen onnodige bestanddelen in het mengsel zitten. Hierdoor kan je ook veel meer benzine aan het mengsel toevoegen, en word het mengsel een heel stuk krachtiger, meer PK dus. Dit is zeker geen optie voor dagenlijks gebruik, maar mischien dat het iets is voor een extreme sprint set-up De uitwerking Ik had ook al een beetje aan de uitwerking gedacht. Als je nu ipv. een luchtfilter, door middel van een slang een zuurstoftank aan je carburateur vast maakt. Een zuurstoftank bevat zuurstof onder druk. de druk is dus een stuk hoger dan de druk die je normaal je carburateur in zou krijgen. Je zou dus een drukregulator moeten hebben die de luchtdruk aanpast nadat de zuurstof de tank verlaat, en voor dat het de carb ingaat. Ik zou zeggen, denk er even over na, en post hier onder je reacties, opmerkingen of andere manieren om zo'n systeem te maken. Mvg. Tom Sluiters |
Auteur: | RonnyRacingTeam [ ma feb 15, 2010 8:37 am ] |
Berichttitel: | Re: Ideetje, luchtmengsel aanpassen, pure zuurstof ipv lucht |
Wat denk je dat NOS is(N2O dus)? Alleen zit hier nog stikstof bij zodat de motor extra koeling krijgt. Pure zuurstof reageerd met enorm veel stoffen en erg fel, dus je zuiger zo gewoon letterijk verbranden als deze in contact komt met pure zuurstof. |
Auteur: | Tom Sluiters [ ma feb 15, 2010 10:10 am ] |
Berichttitel: | Re: Ideetje, luchtmengsel aanpassen, pure zuurstof ipv lucht |
Ik denk ook niet dat het mogenlijk is met een bestaande cilinder / zuiger. Edelmetalen regeren niet met zuurstof. je kan natuurlijk geen zuiger puur van een edelmetaal maken, maar is het niet mogenlijk om een zuiger en cilinderwand een coating van een edelmetaal te geven? |
Auteur: | RonnyRacingTeam [ ma feb 15, 2010 10:30 am ] |
Berichttitel: | Re: Ideetje, luchtmengsel aanpassen, pure zuurstof ipv lucht |
waarom zou je al die moeite doen als er al genoeg mee geexperimenteerd is. Gebruik gewoon NOS, Dat is gewoon een verbinding van pure stikstof met pure zuurstof. Dat werkt gewoon beter: bv: Nitrous Oxide System (NOS). It is a compound of Nitrogen and Oxygen. When it gets heated up inside the engine during combustion, it breaks down from the Compound N2O called Nitrous Oxide or N2O (NOT NOS that's a company) into two separate gasses, Oxygen and Nitrogen. This is a good thing! Because the extra oxygen now present allows more fuel to be burned and the Nitrogen although "inert" absorbs the extra heat and expands... |
Auteur: | RonnyRacingTeam [ ma feb 15, 2010 10:37 am ] |
Berichttitel: | Re: Ideetje, luchtmengsel aanpassen, pure zuurstof ipv lucht |
En dit kan je nog combineren met methanol/ethanol als brandstof ( Rijden op O2 en H2, zoals een raket motor, enkel is dit wel een systeem waar en GEEN gas terug kan genomen worden, eens een raket ontstoken is, is er geen weg meer terug, die blijft gaan tot de brandstof op is, en dat zal natuurlijk niet werken in een zuigermotor) http://www.nitrous.info/ http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrous (BTW, vroeger spoot met zelf H2O (Water dus) mee in de motor voor een hogere compressie te kunnen halen. Dit is ook een tijdje in de Formule 1 gebruikt, maar werd later verboden.) Ik zou zeggen lees eerst de juiste werking van N2O eens, lees het eens grondig door, er is genoeg info te vinden waarom O2 niet zal werken. Dit is gewoon niet haalbaar. Niet allen reageerd niet met de zuiger en cilinder+kop, maar de temepratuur word gewoon te hoog, en dit kan niet gekoeld worden met de bestaande lucht/water koeling. Daarom dat er dus ook stikstof mee ingedraaid zit. |
Auteur: | *Vincent* [ ma feb 15, 2010 11:58 am ] |
Berichttitel: | Re: Ideetje, luchtmengsel aanpassen, pure zuurstof ipv lucht |
Moet je nitromethanine gebruiken als brandstof. Dat gebruiken ze in de modelbouw wereld, dat bevat meer zuurstof. Maar voor de sprints moet je benzine uit de benzinepomp gebruiken volgens het reglement, dus kan dit niet eens. |
Auteur: | RonnyRacingTeam [ ma feb 15, 2010 8:39 pm ] |
Berichttitel: | Re: Ideetje, luchtmengsel aanpassen, pure zuurstof ipv lucht |
als ik me niet vergis gebruiken ze in de modelbouw een mengsel van nitroglycerine (afgekort nitro) ipv nitromethanine |
Auteur: | *Vincent* [ ma feb 15, 2010 8:45 pm ] |
Berichttitel: | Re: Ideetje, luchtmengsel aanpassen, pure zuurstof ipv lucht |
Mijn broer heeft talloze modelbouw heli's en vliegtuigen gehad en heeft er nog steeds een paar, en op de brandstoftanks daarvan staat nitromethanine. Nitroglycerine is wat hart patienten spuiten in geval van een hartaanval, en is het zwaar instabiele spul wat ze gebruiken om TNT van te maken... |
Auteur: | RonnyRacingTeam [ ma feb 15, 2010 8:54 pm ] |
Berichttitel: | Re: Ideetje, luchtmengsel aanpassen, pure zuurstof ipv lucht |
idd, je hebt gelijk. Ik heb het ineens wat verder opgezocht, en klopt. (had al vermeld dat ik er niet zeker van was). |
Auteur: | *Vincent* [ ma feb 15, 2010 8:59 pm ] |
Berichttitel: | Re: Ideetje, luchtmengsel aanpassen, pure zuurstof ipv lucht |
Ik weet het trouwens ook niet zeker hoor, maar volgens mij smelt je zuiger als je nitromethanine gebruikt in een brommer. Veels te grote zuigers (in verhouding is dat). |
Auteur: | P.O.C. Tom [ di feb 16, 2010 3:04 pm ] |
Berichttitel: | Re: Ideetje, luchtmengsel aanpassen, pure zuurstof ipv lucht |
Zou dat water inspuiten verboden zijn bij de friese sprints? Want ik dacaht te begrijpen dat Nos ook verboden is. |
Auteur: | Tom Sluiters [ di feb 16, 2010 3:22 pm ] |
Berichttitel: | Re: Ideetje, luchtmengsel aanpassen, pure zuurstof ipv lucht |
water inspuiten? |
Auteur: | Nice [ di feb 16, 2010 4:22 pm ] |
Berichttitel: | Re: Ideetje, luchtmengsel aanpassen, pure zuurstof ipv lucht |
en wat denk je van het gewicht van zo'n fles? |
Auteur: | Tom Sluiters [ di feb 16, 2010 4:26 pm ] |
Berichttitel: | Re: Ideetje, luchtmengsel aanpassen, pure zuurstof ipv lucht |
je hebt niet zo gek veel nodig, een klein flesje (met een hoge druk) zou wel genoeg zijn maar goed, het lijkt me duidenluijk dat het op deze maniet niet egt haalbaar is |
Auteur: | RonnyRacingTeam [ di feb 16, 2010 5:53 pm ] |
Berichttitel: | Re: Ideetje, luchtmengsel aanpassen, pure zuurstof ipv lucht |
Tom Sluiters schreef: water inspuiten? citaat uit wiki: (http://en.wikipedia.org/wiki/Water_injection_(engines)) In internal combustion engines, water injection, also known as anti-detonant injection, is a method for cooling the combustion chambers of engines by adding water to the cylinder or incoming fuel-air mixture, allowing for greater compression ratios and largely eliminating the problem of engine knocking (detonation). This effectively increases the octane rating of the fuel, meaning that performance gains can be obtained when used in conjunction with a supercharger or turbocharger, altered spark ignition timing, and other modifications. Water injection is also used in some turbine engines, when a momentary high-thrust setting is needed. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |