Apriliaforum.nl https://apriliaforum.nl/ |
|
Rol van delen van de uitlaat? https://apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=14477 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | *Vincent* [ do nov 19, 2009 11:46 pm ] |
Berichttitel: | Rol van delen van de uitlaat? |
Dit is misschien een hele moeilijke vraag hier op het forum, maar ik vraag me af welke rol het volume van een uitlaat nou precies speelt. hiermee bedoel ik dus hoe groot de expansie is. ik heb wel gezien, en het is mij ook duidelijk dat dit per cilinderinhoud verschilt en dat er een bepaalt optimaal volume is per inhoud. en ik vraag me ook af wat precies de rol van de voorbocht is, waarom er in mijn uitlaat een "dubbele" bocht zit, en waarom een tailpipe een bepaalde lengte heeft (waarom niet langer, waarom niet korter, waarom niet geen). |
Auteur: | Lucas [ vr nov 20, 2009 12:00 am ] |
Berichttitel: | Re: Rol van delen van de uitlaat? |
http://www.sobw.nl/pdf/column%200705%20Tailpijp.pdf http://www.sobw.nl/pdf/column%200606%20Compressie.pdf http://www.2stroke-tuning.nl/media/arti ... itlaat.pdf wel intressante stukken |
Auteur: | ThomasSX [ vr nov 20, 2009 12:01 am ] |
Berichttitel: | Re: Rol van delen van de uitlaat? |
als ik morgen op school niks te doen heb zal ik ze is lezen.. is indd wel intressant |
Auteur: | *Vincent* [ vr nov 20, 2009 12:22 am ] |
Berichttitel: | Re: Rol van delen van de uitlaat? |
Zeer interessant, hier kan ik wat mee, dank je! |
Auteur: | *Vincent* [ vr nov 20, 2009 12:39 am ] |
Berichttitel: | Re: Rol van delen van de uitlaat? |
voorbarige conclusie: met een koude motor ligt je powerband dus lager dan met een warme motor? ook al is dit een miniem verschil...? ennem... er staat hier een heel verhaal over de rol van de voorbocht. De voorbocht speelt een rol in de stabilisatie van de gasstroom en turbulentie te verminderen... Dan vraag ik me dus af, is een rechte uitlaat dan minder goed dan een uitlaat met bocht, en waarom wordt dit niet behandelt? ik ben namelijk wel heel erg nieuwsgierig... ook begrijp ik niet helemaal wat er wordt bedoelt met deze hoeken: Een diffusor met 7°/12°, 70%/30 % is wat korter dan een diffusor met een rechte 8° diffusor, Nou zie ik dat het eerst beschreven stuk om een 2-trappige diffusor gaat, die van niet heel stijl naar behoorlijk stijl gaat, en de 2e is een niet stijle rechte diffusor. Nou vraag ik me af waarop deze graden worden gebaseerd, ik denk namelijk niet dat het op de graden van de cilinder word gebaseerd, of heb ik dat toch fout? |
Auteur: | bas_sx50 [ vr nov 20, 2009 5:51 pm ] |
Berichttitel: | Re: Rol van delen van de uitlaat? |
*Vincent* schreef: ennem... er staat hier een heel verhaal over de rol van de voorbocht. De voorbocht speelt een rol in de stabilisatie van de gasstroom en turbulentie te verminderen... Dan vraag ik me dus af, is een rechte uitlaat dan minder goed dan een uitlaat met bocht, en waarom wordt dit niet behandelt? ik ben namelijk wel heel erg nieuwsgierig... stukje uit me pws Normaal gesproken is de eerste 15-20 cm van de pijp recht of met een flauwe hoek om de uitlaatgasstroom te stabiliseren en om turbulentie te verminderen tot een enigszins laminaire stroming. Laminaire stroming wil zeggen: als de luchtstroom in verschillende lagen is verdeeld. Turbulentie vindt plaats als er obstakels in de weg zitten. Hierdoor is het van groot belang dat de uitlaat gassen niet verhinderd worden door de voorbocht. Bij situatie A kunnen de gassen zich goed door de bocht voortbewegen, maar door de te grote hoek bij situatie B worden de gassen verstoord en vind er turbulentie plaats. de hoek tussen de conussen in de voorbocxht mag niet te groot zijn. geloof dat dit iets van 7 graden was... maar dat weet ik niet zeker. |
Auteur: | *Vincent* [ vr nov 20, 2009 6:02 pm ] |
Berichttitel: | Re: Rol van delen van de uitlaat? |
Klopt ja, ik geloof dat de hoek niet groter dan 8 graden mag zijn, tenzij je het in een trappensysteem zet. Een 2 of 3-traps systeem kan het oplopen tot wel 30 graden. Ik wist trouwens niet dat je uitlaat ook een vacuum trekt uit de cilinder, ik dacht dat hij alleen mengsel wat uit de cilinder werd geduwt terug naar binnen werd geduwt. in het verhaal op 2stroke-tuning.nl staat ook dat de expansie-uitlaat vergelijkbaar is met een Turbo op een 4-takt, en dat hij het vermogen met wel 200% kan laten toenemen Vet interessant dit |
Auteur: | *Vincent* [ vr nov 20, 2009 8:43 pm ] |
Berichttitel: | Re: Rol van delen van de uitlaat? |
op hoeveel graden staat BDP bij een AM6 blok? |
Auteur: | RobinRS98 [ vr dec 04, 2009 9:23 pm ] |
Berichttitel: | Re: Rol van delen van de uitlaat? |
180 graden volgens mij, als je na gaat dat als de krukas 1 keer rondgaat dat dat 360 graden is bdp 180 graden |
Auteur: | SdeHaan [ vr dec 04, 2009 9:43 pm ] |
Berichttitel: | Re: Rol van delen van de uitlaat? |
Even reactie vanaf Vincent. Vincent Mexicaanse miep! Yamaha TZR te koop! zegt: Mijn uitlaatpoort gaat open op 190.98 graden, dan lijkt 10 graden mij een beetje raar, want dan is de zuiger naar mijn idee nog geen 1/18e van de afstand omlaag gegaan, en dat zou neerkomen op 1,5 mm onder BDP. Dan lijkt mij eerder dat dat het ontstekingsmoment is. |
Auteur: | BKD [ za dec 05, 2009 2:16 pm ] |
Berichttitel: | Re: Rol van delen van de uitlaat? |
Als het ODP 0 graden is, is het BDP 180 graden. als de uitlaatpoort 190 graden is, is het 95 graden in 1 slag. |
Auteur: | TimoO [ za dec 05, 2009 7:37 pm ] |
Berichttitel: | Re: Rol van delen van de uitlaat? |
[quote="*Vincent*"]Een diffusor met 7°/12°, 70%/30 % is wat korter dan een diffusor met een rechte 8° diffusor,[quote] Met deze hoeken bedoelen ze de hoek van de conus, heeft niets met cilinders te maken. Dus de eerste diffusor conus is 70% van de totale diffusor lengte met een hoek van 7°, en de tweede is 30% v.d. totale diffusor lengte met een hoek van 12° |
Auteur: | *Vincent* [ ma dec 07, 2009 1:18 pm ] |
Berichttitel: | Re: Rol van delen van de uitlaat? |
Dat klinkt vrij logisch, dus daar kan ik wel mee leven. Maar het is dus waar dat 0 graden ODP en 180 BDP is? Ik dacht namelijk dat het anders was.. (Nergens op gebaseerd, maar ik vond het zo raar staat dat mn uitlaatpoort opent op 190.98 volgens een spreadsheet die ik gebruik voor berekeningen... ) |
Auteur: | TimoO [ ma dec 07, 2009 7:33 pm ] |
Berichttitel: | Re: Rol van delen van de uitlaat? |
0 graden = TDC (top dead center) 180 graden = BDC 360 graden = TDC de 191 graden die je uitkrijgt is je uitlaatpoorttiming, je uitlaatpoort stat dus 191 graden lang open. Hij opent op (191/2) 95,5 graden voor BDC en sluit op 95,5 graden na BDC. |
Auteur: | *Vincent* [ wo dec 09, 2009 2:28 pm ] |
Berichttitel: | Re: Rol van delen van de uitlaat? |
Die 191 graden is dus gerekent in zowel de opgaande beweging als de neergaande beweging? Want dan klinkt het opeens wel logisch... |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |