Auteur |
Bericht |
knibbo
ApriliaForum Member
Geregistreerd: do sep 18, 2008 8:19 pm Berichten: 435 Woonplaats: wieringerwerf
|
uitlaat berekening
hee ik ben een beetje aan het klooien om zelf een uitlaat berekening te maken voor mijn mhr speed@am6 maar ik heb een aantal vraagjes over de gegevens die ik moet invullen hier voor, zoals: welke temperatuur moet ik hem berekenen? wat bedoelen ze met min/max toerental. waneer me powerband moet beginnen en eindigen? en wat bedoelen ze met Inactieve uitlaatpoorttiming? hier een screen van de sheet waarmee ik werk :
Bijlagen:
aufpuff.JPG [ 84.04 KiB | 5856 keer bekeken ]
di dec 15, 2009 9:13 pm |
|
|
tijn-fr
ApriliaForum Member
Geregistreerd: za apr 04, 2009 7:21 pm Berichten: 714 Woonplaats: Oud-Beijerland
|
Re: uitlaat berekening
Inactieve uitlaatpoorttiming is het deel van de uitlaatpoort dat zó kort open staat dat het "nutteloos" is en dus niet effectief. Denk dan aan de onderrand van de poort die maar letterlijk een fractie openstaat. Dit heb ik niet zelf verzonnen
_________________ Aprilia RS50 NM harada :> viewtopic.php?f=13&t=13033
|
di dec 15, 2009 10:16 pm |
|
|
P.O.C. Tom
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 8:38 am Berichten: 1094 Woonplaats: veldhoven
|
De temperatuur is zn 530 graden C gemiddeld in je uitlaat. en inderdaad je min/max is in betrekking tot waneer je uitlaat moet werken, dus je powerband http://www.2stroke-tuning.nl/media/artikelen/index.htm ga hier naar toe en dan raad ik je aan het artikel over expansie uitlaten te lezen.
_________________ Wat zet jouw brommer apart? Beunhaas Brouwer
|
wo dec 16, 2009 10:35 am |
|
|
dx11
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma maart 24, 2008 8:22 pm Berichten: 2316 Afbeeldingen: 4 Woonplaats: Marum
|
dit is het oude exelbestand van niek de wildt, maar volgens niek klop die niet. Maar als het goed is staat daarboven ook nog vanalles waarmee je die gegevens kan uit rekenen
_________________ Rieju Rr, Rieju mMrx, Rieju Spike, Gilera Gsm, Derbi Senda 98, Derbi Senda R, Derbi Drd, SpaaiTomos, Puch, Honda Cr500, Ktm Gs500, Honda Cr500
|
wo dec 16, 2009 7:36 pm |
Persoonlijk album
|
|
knibbo
ApriliaForum Member
|
het is een sheet van Door John Huijben met allemaal tabladen over 2 takt ook timing uitrekenen en nog een hele berg van zulke dingen. de uitlaat berekening is gemaakt door frits overmars.
wo dec 16, 2009 9:28 pm |
|
|
dx11
ApriliaForum Member
Geregistreerd: ma maart 24, 2008 8:22 pm Berichten: 2316 Afbeeldingen: 4 Woonplaats: Marum
|
oke, vergeef me dan maar alsjeblieft. Maar Niek de Wildt van BF had wel forumels om je uitlaatgas uit te rekenen. Dus mischien moet je hem ff pmen
_________________ Rieju Rr, Rieju mMrx, Rieju Spike, Gilera Gsm, Derbi Senda 98, Derbi Senda R, Derbi Drd, SpaaiTomos, Puch, Honda Cr500, Ktm Gs500, Honda Cr500
|
wo dec 16, 2009 10:12 pm |
Persoonlijk album
|
|
*Vincent*
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jan 15, 2008 10:56 pm Berichten: 5000 Woonplaats: Oegstgeest
|
Ik weet niet of je de cilinderinhoud zelf hebt uitgerekent bij het 1e blad, maar als jouw cilinder is gekocht als een 70cc met een 43mm boring dan heb je eigelijk maar 63CC's ofzo (dacht ik, moet je maar narekenen), en dat heeft invloed op het volume van de uitlaat, en tsja, 10% verschil is een wereld.
_________________ Four wheels move the body Two wheels move the soul Te koop: 20 PK 70cc Pro Race AM6 cilinder, PB met een goed bod!
|
wo dec 16, 2009 10:15 pm |
|
|
knibbo
ApriliaForum Member
|
*Vincent* schreef: Ik weet niet of je de cilinderinhoud zelf hebt uitgerekent bij het 1e blad, maar als jouw cilinder is gekocht als een 70cc met een 43mm boring dan heb je eigelijk maar 63CC's ofzo (dacht ik, moet je maar narekenen), en dat heeft invloed op het volume van de uitlaat, en tsja, 10% verschil is een wereld. als je er geen verstand van heb ga dan niet mijn topic lopen verkrachten want daar begin je op dit forum een aardige professional in te worden. want A een mhr speed word heel veel gebruikt in de 70 cc klassen met scooters, en B waar haal jij in godsnaam 43mm boring vandaan dat heb ik nog nooit gezien in de brommer wereld ga maar weer met duplo spelen
wo dec 16, 2009 10:53 pm |
|
|
knibbo
ApriliaForum Member
|
dx11 schreef: oke, vergeef me dan maar alsjeblieft. Maar Niek de Wildt van BF had wel forumels om je uitlaatgas uit te rekenen. Dus mischien moet je hem ff pmen doe ik hoor ben niet zo bekend op het brommer forum dus moet daar maar eens verandering in gaan brengen
wo dec 16, 2009 10:55 pm |
|
|
TimoO
ApriliaForum Member
|
Volgens mij ben jij eerder degene die het fout heeft Knibbo. Jij vind dus dat je cilinderinhoud 70cc is omdat de klasse waarin deze cilinders meerijden de '70cc' klasse genoemd word? Think again.. Je werkelijke cilinderinhoud: Vs = ((pie/4)*D^2)*S D = boring S = slag PLUS, ga jij maar in de wieg liggen want er zijn genoeg cilinders met 43mm boring.. oa. Vespa Ciao cilinders.
|
do dec 17, 2009 1:03 pm |
|
|
knibbo
ApriliaForum Member
|
ik heb die cilinder toch thuis liggen en die heeft 47.6mm boring met een slag van 39. en dat is 69.40cc heb heus wel ergens op voor bereid hoor zal het maar zo zeggen een mhr speed heeft een boring van 47.6 (op uitzondering van de BB familie) en ik snap niet waar die nou die 43 vandaan heeft gehaald. en ik zeg toch niet dat het niet bestaat, zeg alleen dat ik het nog nooit gezien heb. niet dat het niet bestaat.
do dec 17, 2009 1:42 pm |
|
|
petertzr
ApriliaForum Member
Geregistreerd: di jun 20, 2006 3:38 pm Berichten: 2931 Woonplaats: Nederhemert
|
En dan nog, waar gaat dat gezeik over die boring over??
Hij zegt in de openingspost dat het gaat om een speed op am6 = 47,6 boring met 39 slag....
_________________ Thom'z BeunBaas
|
do dec 17, 2009 2:39 pm |
|
|
knibbo
ApriliaForum Member
|
dankje petertzr en nu weer OT
do dec 17, 2009 4:41 pm |
|
|
dx11
ApriliaForum Member
|
als je mij je krukasvermogen, het toerental waarbij maximaal vermogen & de exacte cilinderinhoud geeft, kan ik je de gemiddelde uitlaatgastemperatuur geven.
|
do dec 17, 2009 7:29 pm |
Persoonlijk album
|
|
knibbo
ApriliaForum Member
|
wat bedoel je met krukasvermogen? en hoe weet ik waar mijn cilinder het meeste vermogen afgeeft? ik heb al wel wat onderzoek gedaan op scooter-freaks en daar stellen ze deze cilinder af rond de 13k met rolletjes enzo. dus moet ik daar van uit gaan? want ik zat zelf te denken om mijn powerband tussen de 9k en 14k te doen? of zal ik dat naar de 15k doen zoals dat volgens mij bij een prorace pijp is?
vr dec 18, 2009 12:17 am |
|
|
|